دوشنبه، دی ۲۲، ۱۳۸۲



اين مطلب را از روزنامه خراسان امروز دوشنبه 22/10/82 مطالعه بفرماييد
بيماري آب مرواريد يا كدورت عدسي چشم يكي از شايع ترين بيماريهاي چشم به شمار مي رود و از آنجا كه افزايش سن يكي از مهمترين
عوامل موثر در ايجاد اين بيماري به شمار مي رود، گفته مي شود كه بيش از 70 درصد افراد بالاي 75 سال دچار بيماري آب مرواريد يا كدورت عدسي چشم هستند.
دكتر مهدي خانلري، چشم پزشك در اين رابطه به خبرنگار ما مي گويد: آب مرواريد، تغيير رنگ و شفافيت عدسي است كه عموما در سنين بالا اتفاق مي افتد و طي آن تغييراتي در پروتئين هاي داخل عدسي ايجاد شده و عدسي از حالت بيرنگ به رنگ ليمويي و در نهايت قهوه اي تغيير رنگ مي دهد و به علاوه تغييراتي در شفافيت عدسي نيز اتفاق مي افتد و به تدريج كاهش ديد را به دنبال دارد به اين عارضه آب مرواريد يا كاتاراكت گفته مي شود.
وي مي افزايد: افزايش سن، ضربه، عوامل مادرزادي، التهابات داخل چشمي، بيماري ديابت، مصرف داروهايي از جمله كورتن و داروهاي استروئيدي، حرارت زياد ناشي از كوره هاي پرحرارت، تاثير برخي از اشعه ها و امواج، از جمله مهمترين دلايل ايجادكننده اين بيماري هستند. وي با اشاره به اين مطلب كه شايع ترين عمل جراحي در طب، خصوصا در زمينه چشم پزشكي عمل كاتاراكت يا آب مرواريد است مي گويد: در سال 2000 حدود 2 ميليون و 400 هزار عمل كاتاراكت در آمريكا انجام شده بود كه البته در كشور ما آمار مشخصي وجود ندارد ولي انجام اين عمل در كشور ما نيز به قدري زياد است كه تنها در يك سال بيمارستان فارابي به عنوان يكي از مراكز چشم پزشكي در كشور 15 هزار عمل آب مرواريد انجام داده است.
دكتر خانلري در خصوص جديدترين شيوه هاي درمان آب مرواريد مي گويد: در سالهاي قبل پزشكان بايد منتظر مي شدند تا آب مرواريد شخص بيمار كاملا حالت رسيدگي پيدا مي كرد و لذا تعداد عملهاي كاتاراكت كمتر مي شد ولي در آمريكا و طي سالهاي اخير عمل كاتاراكت زماني بر روي بيمار انجام مي شود كه بيمار از ديد خود ناراضي است البته خوشبختانه در ايران نيز كم و بيش اين روش مورد استفاده قرار مي گيرد و اين موضوع سرعت درمان را به دنبال داشته است. امروزه عمل كاتاراكت واقعا متحول شده است و بسيار ساده تر از قديم و با نتيجه بسيار مطلوب تري انجام مي گيرد.
اين چشم پزشك مي افزايد: در گذشته پزشكان ناچار بودند تا براي انجام عمل كاتاراكت، هسته عدسي را كه 9 تا 10 ميليمتر قطر دارد و به صورت كدر و سفت تغيير حالت داده است از داخل چشم بيمار خارج كنند و چون براي خارج كردن چنين ماده اي از داخل چشم، چشم بيمار بايد به همين ميزان برش داده مي شد در پايان عمل جراحي پزشكان ناچار به انجام بخيه بر روي چشم بيمار مي شدند البته اين روش كه تحت عنوان روش Extra در گذشته انجام مي شد، هنوز هم در ايران و مراكزي كه دسترسي به روشهاي جديد ندارند مورد استفاده قرار مي گيرد ولي نياز اين روش به انجام بخيه از نقطه نظر شيوه درمان چندان مطلوب به شمار نمي رود. ولي در روش جديدي كه طي 7 الي 8 سال گذشته در چشم پزشكي مطرح شده و در كشور ما نيز كم و بيش انجام مي شود اين مشكل تا حدود زيادي برطرف گرديده است. دراين روش كه به عنوان «مايع كردن يا حل كردن عدسي» شناخته مي شود تكنيك عمل به اين شكل است كه پزشك با استفاده از يك ميله بسيار باريك از طريق يك برش كوتاه 1 تا 2 ميليمتري و با امواج اولتراسوند هسته عدسي 9 ميليمتري را در داخل چشم خرد مي كند و بعد از خرد كردن اين هسته خارج كردن آن از داخل چشم نيز با استفاده از همين ميله باريك امكان پذير مي شود. دراين مرحله و با خارج شدن اين مجموعه از داخل چشم فضا براي وارد كردن يك لنز مصنوعي به داخل چشم آماده مي شود، اين لنزها كه به لنزهاي تاشو معروف هستند و براي چنين روشي ساخته شده اند از يك برش 2 الي 3 ميليمتري وارد چشم شده و بيمار به راحتي ديد خود را به دست مي آورد.
وي تاكيد مي كند: در اين روش جديد به دليل آنكه ما از يك فضاي كوچكي وارد چشم شده ايم امكان ورود مايع به داخل چشم ميسر مي شود ولي اين مايع امكان خروج از چشم را ندارد ولذا ديگر نياز به مسدود كردن چشم از طريق بخيه وجود ندارد.
وي در خصوص درمانهاي دارويي آب مرواريد نيز مي گويد: آب مرواريد درمان دارويي ندارد و برخي داروهايي نيز كه بعضا تجويز مي شوند به هيچ وجه موثر نيست و تاكنون در مراكز آكادميك و علمي دنيا از جمله در آلمان نيز تجويز دارويي براي درمان آب مرواريد ديده نشده است.
وي خاطرنشان مي كند: البته تلاشها براي درمان دارويي آب مرواريد از سوي محققان در حال انجام است به طوري كه اخيرا در مقاله اي عنوان شده بود كه محققان با انجام آزمايشاتي بر روي حيوانات در صدد يافتن و يا كشف دارويي براي درمان آب مرواريد هستند. البته نكته قابل توجه در درمان آب مرواريد اين است كه چنانچه عدسي چشم دچار تغيير فرم شده باشد مي توان با دارو شفافيت آن را بازگرداند و تنها مي توان جلوي پيشرفت اين كدورت و يا تغيير شكل آن را گرفت بنابراين هم اكنون درمان دارويي براي اين بيماري متصور نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

روزجهانی اپتومتری۲۰۲۴

World optometry day 👁 🪩 🕶 👓 امسال ۲۳ مارس مصادف با چهارم فروردین شده  و آخرین روز از هفته جهانی اپتومتری ، روز جهانی اپتومتری است. اپتوم...