یکشنبه، دی ۱۴، ۱۳۸۲

رييس انجمن اپتومتري ايران:
مديريت كارآمد وضعيت اقتصاد بهداشت و درمان را بهبود مي‌بخشد


رييس انجمن اپتومتري ايران اعتقاد دارد: مديريت صحيح و كارآمد و برنامه‌ريزي مناسب وضعيت اقتصاد بهداشت و درمان را بهبود مي‌بخشد.
دكتر صحرايي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران
اظهارداشت: وضعيت اقتصاد بهداشت و درمان رابطه تنگاتنگي با اقتصاد كشور داشته و هرچه اقتصاد كشور روبه بهبود مي‌رود وضعيت بهداشت و درمان نيز مناسب خواهد شد.
وي توزيع نامتعادل نيروي انساني در مشاغل بهداشتي و درماني، آموزش نامتناسب نيروها، فرار مغزها، نبود مراكز تخصصي مناسب در مناطق روستايي را از مشكلات بهداشت و درمان برشمرد.
وي بهبود وضعيت بهداشتي را همگام با بهبود وضعيت كلي اقتصاد جامعه دانست و افزود: مشكلات اقتصادي چون ركود، تورم، كاهش توليد، افزايش قيمتها، بيكاري و بحرانهاي اجتماعي تاثير مستقيمي به سيستم پزشكي كشور دارد.
رييس انجمن اپتومتري، كيفيت و كميت مراقبتهاي بهداشتي كشورهاي در حال توسعه را بسيار ناچيز دانست و تصريح كرد: با توجه به افزايش هزينه‌هاي درماني سرانه بهداشت و درمان نيز بايد افزايش يابد.
وي هزينه‌هاي بهداشتي و درماني براي افرادي كه از بيمه استفاده نمي‌كنند بسيار بالا دانست و افزود: بسياري از افراد به علت بالا بودن هزينه‌ها، قادر به استفاده از خدمات بهداشتي و درماني نبوده و تا مرحله بحراني بيماري به مراكز درماني مراجعه نمي‌كنند.
دكتر صحرايي با اشاره به اين كه تحميل هزينه‌هاي سنگين درمان موجب اخلال در كاركردهاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي افراد در جامعه مي‌شود، خاطرنشان كرد: مسؤولان مي‌توانند با برنامه‌ريزي در اقتصاد كشور امكان تامين اجتماعي همه افراد اعم از شهري و روستايي را فراهم كنند.
وي وجود امكانات و تجهيزات نوين در مراكز درماني را از عوامل كاهش هزينه‌ها و تشخيص و درمان با بهره‌وري بالا ذكر كرد و افزود: استفاده از اين امكانات در مراكز درماني و بيمارستاني از رويه يكساني برخوردار نبوده و نحوه چگونگي استفاده از آنها بستگي به مديريت و بودجه‌بندي اين مراكز دارد.
دكتر صحرايي وجود نظام ارجاع را عاملي براي استفاده بهينه از نيروي متخصص و سرمايه‌گذاريهاي علمي و تحقيقاتي در كشور عنوان كرد و افزود: با اين سيستم از تجمع و تراكم بالا در بخشهاي تخصصي جلوگيري شده و افراد نيازمند به خدمات، هدايت مي‌شوند.
وي نقش وزارت بهداشت را در بهبود اقتصاد بهداشت و درمان بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: وزارت بهداشت مي‌تواند با در نظر گرفتن عواملي چون عدم استاندارهاي تجهيزات و احداث ساختماني در مراكز بهداشتي و درماني استانها، نارسايي نظام سيستم اطلاع‌رساني و كمبود امور تحقيقاتي در استانها به منظور شناسايي بيماريهاي بومي، تاثير مستقيمي در زمينه اقتصاد بهداشت و درمان بگذارد.
رييس انجمن اپتومتري، همچنين تدوين پروتكلها، تعويض مديران در فاصله زماني كوتاه مدت و عدم بازآموزي نيروهاي متخصص در استانها و اولويت بخشيدن به امر بهداشت و درمان، اعتلا كيفيت خدمات بهداشتي و درماني با اقدامات پيشگيري، ارتقاء كارايي واحدهاي درماني، زمينه مشاركت فعاليت گسترده بخش غيردولتي و جلوگيري از رشد بي‌رويه مصرف دارو را نيز از ديگر و تاثيرات مستقيم و مشخص درزمينه بهبود اقتصاد بهداشت و درمان برشمرد.
دكتر صحرايي در پايان فرهنگ پيشگيري از بيماريها را با آموزش همگاني گروههاي مختلف و كاهش هزينه‌ها ضروري دانست و يادآورشد: مديريت كارآمد و برنامه‌ريزيهاي مدون از راهكارهاي مناسب جهت كاهش مشكلات موجود در بخش اقتصاد بهداشت و درمان است.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند آیا براستی تعرفه برای رعایت شدن تعیین واعلام می شود در حا...