سه‌شنبه، دی ۳۰، ۱۳۸۲

ضمن تشکر از آقای زرين بابت مطلب ارسالی ايشان به روزنامه همشهری، اين مطلب را آماده کرده بودم برای ارسال به روزنامه مذکور ولی وقتی خبردار شدم (از طريق اپتيران) که انجمن در اين زمينه تدارک لازم را ديده، فکر کردم وقتی آب هست، حاجتی به تيمم نيست ولی با اينوجود بخشهايی از مطلب را ارسال می کنم برای اپتيران، چون می دانم که نویسندگان يادداشتهای ضد علمی اخير روزنامه ها، اين سايت را نيز دائماً مطالعه می کنند و همکاران گرامی ما درانجمن اپتومتری نيز ممکن است مايل باشند از اسناد موجود، استفاده کنند.

سازمان بهداشت جهانی (که از جمله نهادهای مهم سازمان ملل متحد است) نيز اخيراً در راستای اجرای طرح جهانی مبارزه با نابيناييهای قابل اجتناب، موسوم به بينايي 2020، تعريف زير را از رشته اپتومتری ارائه نموده :
"اپتومتريست فردی است که قادر است خدمات رفراکتيو را ارائه دهد، تصحيح اپتيکی مناسب را تشخيص و تامين نمايد، معاينات چشم را اجرا نمايد و شرايط چشمی را که نيازمند ارجاع باشد شناسايی کند" (WHO/PBL//00.79 p 36-37) .
در جای ديگری از همان سند قيد شده که در ارائه خدمات رفراکتيو گروهها و ترازهای مختلفی وجود دارد: الف) حرفه ای (professional) ، ب) متوسط (Mid-level) ، ج) اجتماعی (Community) ، د) متفرقه (Others) . جايگاه اپتومتری در گروه حرفه ای ذکر گرديده و در صفحه 36 همان سند سازمان بهداشت جهانی، دقيقاً به شرح زير توصيف شده:
" در ارائه خدمات رفراکتيو گروهها و ترازهای مختلفی وجود دارد:
- حرفه ای (مسئول رفراکشن، ارجاع، dispensing، مديريت و تدريس)
o اپتومتريست (سه الی چهار سال تحصيلات بعد از اتمام دبيرستان به استثنای شمال آمريکا و نيجريه که اين رشته بصورت تحصيلات تکميلی دانشگاهی است)"
شايان ذکر است که اين سازمان (سازمان بهداشت جهانی) در سال 1380، از اپتومتريستهای ايران بصورت رسمی و کتبی قدردانی کرده و ابراز اميدواری نموده که نقش فعال اپتومتريستهای ايران در نيل به اهداف طرح بينايی 2020 برای ملت ايران ثمرهای فراوانی را ببار آورد و از جمله مهمترين اين اهداف ارائه خدمات عينکهای طبی در هماهنگی با تعريف ارائه شده توسط اين سازمان است.
همان سند (WHO/PBL//00.79 p 36-37) ضمن ارائه تعريف گروه متوسط، ساخت و ارائه عينک را برای Dispencing Optician يعنی عينکسازان نيز قائل شده و اما جالب توجه شرطی است که برای عينکسازان مطرح شده: دو سال تحصيلات بعد از ديپلم!
شورای جهانی اپتومتری نيز به عنوان عضو زيربنايی طرح بينايی 2020، تعريف زير را از رشته اپتومتری در اساسنامه خود ارائه نموده:
اپتومتری يکی از مشاغل بهداشتی درمانی است که مستقل بوده، آموزش ديده و قانونمند است (يا بواسطه پروانه و يا بصورت ثبت شده در نهادهای ذيربط)، و اپتومتريست ها مرحله اول مراقبتهای چشم و سيستم بينايی را اجرا می نمايند که شامل مراقبتهای تفصيلی چشم و بينايی بوده و رفراکشن (تعيين نمره چشم) و ارائه لوازم مربوطه، شناسايي/ تشخيص و مديريت درمان بيماريهای چشم و نوتوانی نواقص سيستم بينايی را در بر می گيرد ( مآخذ: اساسنامه شورای جهانی اپتومتری مورخ 25 آوريل 1997 مصادف با پنجم ارديبهشت 1376)

نتيجه اينکه، از ديدگاه مراجع و مجامع معتبر بين المللی، اپتومتريست در زمينه ارزيابی، تعيين و تامين لوازم تصحيح بينايی، کاملاً حرفه ای است.

هیچ نظری موجود نیست:

روزجهانی اپتومتری۲۰۲۴

World optometry day 👁 🪩 🕶 👓 امسال ۲۳ مارس مصادف با چهارم فروردین شده  و آخرین روز از هفته جهانی اپتومتری ، روز جهانی اپتومتری است. اپتوم...