دوشنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۸۴

يك اپتومتريست: ‌٥/٣ درصد ايرانيان مبتلا به تنبلي چشم هستند

يك اپتومتريست و مؤلف نخستين كتاب تنبلي چشم در كشور اعلام كرد: بيماري تنبلي چشم گروه سني مشخصي را نمي‌شناسد و به طور كلي ‌٥/٣ درصد افراد جامعه مبتلا به تنبلي چشم هستند.

دكتر فرزين‌ولي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: وقتي فرد از نظر چشمي عامل ارگانيك يا پاتولوژيكي نداشته و صرف داشتن عيوب انكساري ديد آن به حد كامل نرسيده و ديد فرد به ‌٨ دهم نرسد دچار تنبلي چشم مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اين كه تنبلي چشم در تمام گروه‌هاي سني اتفاق مي‌افتد، گفت: بيماري تنبلي چشم اين گونه نيست كه در سن بالا شروع شود بلكه در بچگي وجود داشته و ممكن است فرد متوجه اين بيماري نشده است.

اين اپتومتريست به چگونگي درمان تنبلي چشم اشاره كرد و افزود: تنبلي چشم در سنين خاصي مثلا ‌٨ الي ‌٩ سالگي قابل درمان است ولي از اين سن كه بگذرد درمان اين بيماري مشكل است زيرا درصدي كه سن شروع تنبلي چشم را به سن درمان مشخص مي‌كند وقتي آن درصد پايين مي‌آيد امكان درمان كاهش مي‌يابد.

وي با اشاره به روش‌هاي مختلف درمان تنبلي چشم گفت: روش‌هاي زيادي وجود دارد مثلا در قديم با بستن چشم سالم و كار كشيدن از چشم معيوب (دچار تنبلي چشم) اين مساله را درمان مي‌كردند و اين روش نياز به صرف زمان زيادي داشت ولي امروز علاوه بر بستن چشم سالم و استفاده از عينك از تمرينات ديگري هم استفاده مي‌شود كه مشكل فرد را به طور كامل حل مي‌كند.

دكتر فرزين ولي با اشاره به تاثير ضعيف بودن چشم در تنبلي آن افزود: در انواع مختلف ضعيف بودن چشم اين بيماري متفاوت است؛ مثلا در افرادي كه نزديك‌بيني دارند يا نمره عينك آنها منفي است به طوري كه از عينك استفاده نشود در نمرات آستيگماتيك به طوري كه درجه آن بالاي ‌٥/١ نمره باشد و يا در زماني كه نمره چشم مثبت باشد و بالاتر از ‌٣ باشد منجر به بيماري تنبلي چشم مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه اين بيماري گروه سني مشخصي ندارد، خاطرنشان كرد: بروز بيماري تنبلي چشم معمولا در پسران بيشتر از دختران است.

وي در خصوص تاثير عينك هاي آفتابي در تنبلي چشم گفت: عينك آفتابي كمك چنداني به درمان تنبلي چشم نمي‌كند چون تحريك‌پذير چشم نيست و يا اين كه بخواهد با استفاده از عينك، رنگ شيشه عينك را تغيير دهد كه با اين كار تحريك پذيري سلول‌هاي شبكيه كم شده و استفاده از آن صحيح نيست.

وي در پايان با اشاره به اين نكته كه اگر تنبلي چشم درمان نشود عواقب وخيمي به دنبال دارد، به ايسنا گفت: بهترست كه والدين در سنين ‌٣ تا ‌٥ سالگي هر دو سال يكبار كودكان را به چشم پزشكي ببرند تا اگر دچار تنبلي چشم شده‌اند زودتر تشخيص داده شود تا از پيامدهاي بعدي آن كه مي‌توان به كوري اشاره كرد جلوگيري شود

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...