پنجشنبه، خرداد ۱۹، ۱۳۸۴

قطره چشمي "كلرامفنيكل" به فهرست داروهاي بدون نسخه اضافه شد

سازمان تنظيم فراورده‌هاي بهداشتي و دارويي اجازه داد پادزيست "كلرامفنيكل" كه به صورت قطره چشمي در درمان التهاب مخاط چشم يا كنژكتيويت باكتريايي استفاده مي‌شود بدون نسخه پزشك در اختيار بيماران قرار داده شود.

به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي نيوز، با در دسترس بودن داروهايي از اين دست مي‌توان به روند درمان بيماري‌هاي شايع ولي ساده عفوني چشمي سرعت داد.

تا دو درصد از مراجعات اوليه به پزشك ناشي از ابتلا به كنژكتيويت باكتريايي است.

پروفسور "كنت وود" به ايمني بودن مصرف بدون نسخه اين دارو كه بالغ بر ‪ ۵۰‬سال است استفاده مي‌شود اشاره كرد. دانشمندان در مورد اينكه مصرف بدون نسخه اين دارو مي‌تواند باعث افزايش مقاومت دارويي به اين پادزيست شود به بحث پرداختند.

دانشمندان بر اين باورند منافع عرضه بدون نسخه اين دارو از ضررهاي آن براي بيماران به مراتب بيشتر است.

پروفسور گوردون داف رييس انجمن ايمني داروها در اين‌باره مي‌گويد تسهيل استفاده بيماران از اين دارو مي‌تواند بيماري‌هاي عفوني مخاط چشم را به سرعت درمان كند و خطر انتشار، عود، و عوارض عفونت را كاهش دهد.

با اين وجود خطر ايجاد مقاومت دارويي با مصرف اين پادزيست وجود دارد. از اين پادزيست علاوه بر درمان التهاب و عفونت مخاط چشمي در بيماريهاي خطرناكي مانند تيفوييد استفاده مي‌شود.

با افزايش مقاومت باكتريايي خطر ايجاد گونه‌هاي باكتري مقاوم به دارو افزايش مي‌يابد. اين گونه‌ها بخصوص در بيمارستان‌ها مي‌توانند بسيار كشنده باشند.

به نظر مي‌رسد مقاومت به اين پادزيست به سختي ايجاد شده و شيوع كمي داشته باشد با وجود اين هر الگوي مقاوم به پادزيست بايد به دقت بررسي شود. به اين ترتيب از داروي موثر و ايمن "كلرامفنيكل" به عنوان قطره چشمي مي‌توان بدون نسخه پزشك به آساني استفاده كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...