پنجشنبه، خرداد ۱۹، ۱۳۸۴

چشم الکترونيک برای نابينايان در راه است

در طول تاريخ و با پيشرفت روزافزون دانش پزشكي، بازگردان بينايي به مردم نابينا و برطرف ساختن اختلالات بينايي؛ همواره يكي از دغدغه هاي اصلي دانشمندان بوده و هر از چندگاهی اخبار اميدوار کننده ای از دانشمندان دريافت ميشود.

در اين راستا، محققان آمريکايی به تازگي موفق به ساخت گونه ای چشم مصنوعی شده اند كه مي تواند بينايي را هر چند اندک به نابينايان بازگرداند. اين چشم مصنوعی از يک تراشه کامپيوتری و يک دوربين ويديويی تشكيل مي شود .

دانشمندان چگونگی عملكرد اين دستگاه را به اين شكل عنوان كرده اند كه دوربين ويدويی در عينکی که فرد نابينا به چشم می زند، جاي مي گيرد و به تراشه اي که در پشت چشم قرار گرفته است، متصل مي شود.

درواقع، دوربين تصاوير پيرامون را ضبط مي كند و اين تصاوير به تراشه مخابره می شود. تراشه نيز آنها را به علائمی که مغز قادر به تعبير آنهاست، بر مي گرداند.

سازندگان اين چشم مصنوعي نوين اميدوارند كه آزمايشها براي عملكرد اين وسيله به روی انسان در سال جاري و يا سال آينده بر روری انسانها در زندگی عادی رسما آغاز شود.

البته آنها گفته اند که کيفيت تصاويری که چشم مصنوعی خلق مي كند با تصاوير به وجود آمده توسط چشم واقعی تفاوت بسياري دارد، اما با اين وجود تصاوير می توانند آنقدر واضح باشند که شخص نابينا توانايي شناسايی چهره ها را به دست آورد و نابينايان مي توانند با آموزش چگونگی تعبير اين تصاوير، از چشمان مصنوعي بهره ببرند.

گفتني است، بر اساس بررسي هاي صورت گرفته، بيمارانی که به شايع ترين نوع نابينايی موسوم به "دژنرانس ماکولا" مبتلا هستند، شانس بيشتري به نسبت ديگر نابينايان دارند كه چشم تازه ساخت در آنها بهتر کار کند.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...