جمعه، تیر ۰۳، ۱۳۸۴

وراثت شايعترين علت سياهي دور چشم است


عوامل زمينه‌اي از قبيل كم خوني ،بيماري‌هاي تيروئيدي ،برخي بيماري هاي هورموني و حساسيت‌هاي پوستي از عوامل موثر در سياهي دور چشم هستند ولي با اين اوصاف، "وراثت" شايعترين علت سياهي دور چشم است.

پايگاه اينترنتي انجمن درمانگران ايران، مقاله‌اي از دكتر "مسعود داوودي" متخصص پوست و مو در اين پايگاه قرار داده ، كه مبتني است، "سياهي دور چشم" كه باافزايش سن بيشتر مي‌شود درمان قطعي ندارد.

عوامل ديگري همچون خستگي ،بي خوابي ،قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغييرات هورموني ماهيانه زنان نيز نقش چشمگيري در تشديد سياهي دور چشم دارد.

سياهي دور چشم درمان قطعي و صد درصد ندارد اما كرم‌هاي ضد سياهي دور چشم در بعضي افراد تا حدي باعث كاهش اين عارضه مي‌شود.

به دليل اينكه كرم‌هاي مذكور تغييراتي را در گردش خون عروق پوست پلك به وجود مي‌آورند تا حدودي از تجمع خون وريدي در پلك جلوگيري مي‌كنند كه باعث كاهش سياهي دور چشم مي‌شود ولي آن را از بين نمي‌برد.

بر اساس گزارش‌هاي موجود همچنين تكنيك‌هايي از قبيل بعضي از انواع ليزر و لايه برداري‌هاي شيميايي خفيف هم مي‌تواند در كاهش سياهي دور چشم موثر باشد.

ولي تاثيرات اين تكنيك‌ها در افراد ،متفاوت و غير قابل پيش بيني است كه مورد توافق همه متخصصان نيست و مي‌توان گفت اين نوع درمان موقتي است.

سياهي دور چشم بيماري محسوب نمي‌شود و اين جز خصوصيات طبيعي برخي افراد است .پس ريشه كن كردن ،برطرف كردن و پيشگيري كردن باعث از بين رفتن كامل سياهي دور چشم نمي‌شود.

سياهي دور چشم در ميان كشورهاي همسايه از قبيل كشورهاي خاورميانه ، پاكستان و هند نسبت به ساير اقوام اروپايي و آسيايي شايعتر است و در ايرانيان هم هاله‌اي از اين سياهي وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...