سه‌شنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۸۴

توليد لنزهاي با ضريب انعكاس منفي و بازده به مراتب بالاتر

چند دهه قبل يك فيزيكدان روس به صورت نظري نشان داد كه مي‌توان به صورت مصنوعي موادي را توليد كرد كه نور را بر خلاف مواد طبيعي در جهت خلاف جهت عادي دچار انعكاس كنند.

در دهه ‪ ۱۹۹۰‬فيزيكدانان موفق شدند بر اساس اين فرضيه، عملا موادي تركيبي را كه داراي اين خاصيت شكست منفي نور بودند به وجود آورند.

در مرحله بعد محققان با كمك اين مواد عدسيها و لنزهايي را به وجود آوردند كه مسطح بودند و نقطه كانوني آنها عملا در فاصله بينهايت فيزيكي قرار داشت.

اما يك محدوديت استفاده از اين نوع عدسيها آن بود كه مواد تركيبي كه معمولا رشته‌هايي از حلقه هاي سيم هاي به هم پيچيده هستند تا حد زيادي از انرژي نور تابيده شده را جذب مي‌كند و به اين ترتيب تصويري كه توليد مي‌كنند تار و تيره است.

به‌نوشته نشريه علمي اپلايد فيزيكيس لترز ‪ Appl .Phys .Lett‬يك گروه از محققان از دانشگاه مريلند به سرپرستي استيون آنليج ‪ Steven Anlage‬براي حل مشكل دست به دامن مواد تركيبي خاصي شدند كه از فلز فوق هادي نيوبيوم ساخته شده است.

استفاده از اين ماده موجب شد تا از ميزان جذب انرژي ماده تركيبي و لنزي كه از آن ساخته شده بود تا حد زيادي كاسته شود و در نتيجه بر وضوح تصوير توليدي اضافه شود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...