سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۴

مانيتورها فقط باعث خستگي چشم مي‌شوند

رييس مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران گفت: هيچگونه دليل علمي مبني بر مضر بودن مانيتورهاواينكه منجر به عوارض حاد چشمي شوند وجود ندارد،بلكه مانيتورها صرفا باعث خستگي چشم مي‌شوند.

دكتر "پرويز زرين بخش" امروز (دوشنبه) در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار علمي ايرنا افزود:در شرايط معمولي ميزان اشعه‌اي كه توسط مانيتور ها تابيده مي‌شود معادل مقدار كمي از اشعه‌هايي مانند نور خورشيد است.

وي گفت:مقدار اين اشعه كمتر از حدي است كه بتواند آب مرواريد و يا ساير عوارض چشمي در طول مدت عمر ايجاد كند.

دكتر زرين بخش اظهار داشت:نشانه‌هايي مانند تحريك چشم ،قرمزي، آبريزش ،خشكي چشم،خستگي چشم و درد و سنگيني پلك‌ها و پيشاني و سختي تمركز هنگام استفاده‌هاي طولاني مدت از مانيتورها مشاهده مي‌شود.

وي افزود:علاوه بر اين سردرد،درد پشت و اسپاسم‌هاي عضلاني نيز در هنگام استفاده طولاني مدت از مانيتورها ديده مي‌شود.

رييس مركز تحقيقات اپتيك لنز ايران تصريح كرد:تمامي اين مشكلات و خستگي‌هاي ناشي از استفاده از مانيتورها ناشي از شرايط استفاده از آن است و با تغيير وسايل و طراحي محيط كار و تجويز عينك مناسب اصلاح شوند.

دكتر زرين بخش اظهار داشت: با مشاهده برخي از اين علامت‌ها بايد يك بررسي سمپتوماتيك (علامتي) براي پيدا كردن علت آنها انجام شود و با مشخص شدن نوع بيماري در صورت نياز عينك تجويز شود.

وي گفت:قسمت بالايي مانيتور بايستي روبرو يا كمي پايين تر از سطح چشم قرار گيرد.نوشته‌ها و مدارك مورد نياز نيز بايد نزديك صفحه مانيتور باشد تا حركات سر و چشم و تغييرات تمركز چشم به حداقل برسد.

وي افزود:نور اتاق بايد به گونه‌اي تنظيم شود كه انعكاس‌هاي نوري به حداقل برسد اين در حالي است كه در بعضي از دفاتر كاري اين استاندارد رعايت نمي‌شود.

وي اظهار داشت:صفحه مانيتور گرد و غبار را بخوبي جذب مي‌كند و بايد با يك پارچه آنتي استاتيك پاك شود تا ديد بهتري حاصل شود.

وي با اشاره به اينكه استفاده ازمانيتور نياز به عدم تحرك بدن ،سر و موقعيت چشم دارد كه خسته‌كننده است افزود:پلك زدن زياد باعث خيس شدن چشم شده و مانع خستگي چشم خواهد شد.

دكتر زرين با بيان اينكه صفحه مانيتور بايد در محل تمركز مناسب چشم قرار گيرد افزود:از آنجا كه مانيتورها معمولا دورتر و بالاتر از فاصله مطالعه قرار مي‌گيرند،ممكن است عينك‌هاي متفاوتي مورد نياز باشد.

وي گفت:افرادي كه در حالت عادي نياز به عينك ندارند ممكن است يا استفاده از مانيتور نياز به عينك‌هاي اصلاحي داشته باشند كه اين كار بايستي توسط چشم پزشك و با توجه به شرايط محيط كار فرد، عينك متناسب با فاصله معين ،براي او تجويز شود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...