سه‌شنبه، مهر ۱۲، ۱۳۸۴

نوبل فيزيك امسال به محققان حوزه نورشناسي تعلق گرفت.

دو دانشمند آمريكايي به نامهاي "روي گلابر" و "جان هال" به همراه "تئودور هانش" آلماني به خاطر تحقيقاتي كه در حوزه نورشناسي داشتند به طور مشترك جايزه نوبل فيزيك امسال را از آن خود كردند.
آكادمي سلطنتي علوم سويس در تقديرنامه خود اعلام كرد: "گلابر" فيزيك‌دان ‪ ۸۰‬ساله دانشگاه هاروارد نيمي از جايزه ‪ ۱۰‬ميليون كروني را به خاطر شرح نظري رفتار ذرات نور از آن خود كرد. او در سال ‪ ۱۹۶۳‬اساس اپتيك كوانتوم را بنيان نهاد كه در آن تئوري كوانتوم حوزه اپتيك را دربرمي‌گيرد.
او توانست تفاوتهاي بنيادي بين منابع نور مانند لامپ برق با فركانس‌ها و فازهاي مختلف را با ليزر كه فركانس و فاز خاصي دارد بيان كند.
"هال" فيزيك دان ‪ ۷۱‬ساله دانشگاه كلرادو و "هانش" فيزيك دان ‪۶۳‬ ساله دانشگاه لوديگ- ماكسيميليان در مونيخ به تحقيق براي تعيين رنگ نور در اتمها و مولكولها با دقت بسيار زياد پرداختند.
يافته‌هاي اين دو اندازه‌گيري فركانسها را با دقت ‪ ۱۵‬رقمي امكانپذير ساخت كه در ساعتهاي بسيار دقيق و فناوري جديد سامانه موقعيت يابي جهاني كاربرد دارد.
از بين شش جايزه نوبل، رشته فيزيك گسترده‌ترين حوزه تحقيقاتي را دارد به همين خاطر پيش بيني نام برندگان يا حوزه تحقيقاتي مورد نظر بسيار دشوار است.

ادامه خبر

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...