سه‌شنبه، آذر ۱۵، ۱۳۸۴

كارشناس ارشد بينايي سنجي: تغذيه نقش مهمي در پيشگيري از"آب مروايد" دارد

يك كارشناس ارشد بينايي سنجي در بيرجند برتوجه به نقش تغذيه در پيشگيري و به تاخيرانداختن پيشرفت كاتاراكت (آب مروايد) تاكيد كرد.

حسين عليميرزايي امروز به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: آب مرواريد عمده ترين علت اختلال در بينايي افراد مسن است و بروز آن مي‌تواند تاثير زيادي در كيفيت زندگي اين گروه سني داشته باشد.

وي افزود: جراحي كاتاراكت شايع‌ترين عمل جراحي در جهان مي‌باشد.

وي اظهار داشت: بسياري از متخصصين معتقدند در صورتي كه بتوان حداقل ‪۱۰‬ سال بروز آب مرواريد را به تاخير انداخت مي‌توان به ميزان ‪ ۴۵‬درصد از تعداد اعمال جراحي آب مروايد كاست.

او ادامه داد: كاتاراكت زماني بروز مي‌كند كه پروتئين‌هاي موجود در عدسي چشم صدمه ببيند و شفافيت خود را از دست بدهد كه دراين صورت عدسي چشم نيمه شفاف و يا حتي كدر مي‌شود.

وي يادآور شد: عوامل متعددي وجود دارد كه مي‌تواند خطر بروز آب مرواريد را افزايش دهد كه از آن جمله مي‌توان به سن، سابقه خانوادگي و نژاد اشاره كرد.

وي گفت: برخي مطالعات نشان مي‌دهد كه خطر ابتلاي زنان به كاتاراكت بيشتر از مردان است.

وي ترك سيگار، كاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشيد با استفاده از عينك هاي محافظ و ضد اشعه ماوراي بنفش ‪ UV‬يا كلاهك‌هاي داراي لبه پهن، كنترل برخي بيماريها مثل ديابت و استفاده از يك رژيم غذايي مناسب را از جمله اقدامات پيشگيرانه ذكر كرد.

او افزود: برخي مطالعات نشان مي‌دهند كه خواص آنتي اكسيدان ويتامينهاي ‪C‬ و ‪ E‬مي‌تواند مانع بروز يا پيشرفت كاتاراكت گردد.

وي ادامه داد: شواهدي نيز وجود دارند كه نشان مي‌دهد مواد شبه كاروتن مانند لوتئين و زيگزانتين كه هر دو آنتي اكسيدان هستند مي‌توانند مانع از پيشرفت كاتاراكت شوند.

به گفته اين كارشناس، مطالعات متعددي ارتباط بين تغذيه و آب مروايد را به اثبات رسانده است.

عليميرزايي تاكيد كرد: مردم بايد ميزان برخي آنتي‌اكسيدان‌ها را در رژيم غذايي خود افزايش دهند.

وي افزود: محققين خوردن پنج نوبت ميوه و سبزي در روز را توصيه مي‌كنند و معتقدند كه اين ميزان مصرف سبزي و ميوه مي‌تواند ‪ ۱۰۰‬ميلي گرم ويتامين ‪ C‬و پنج تا شش ميلي گرم مواد شبه كاروتن از جمله لوتئين و زيگزانتين را براي بدن فراهم نمايد.

به گفته وي، خوردن دو وعده از موادي مانند گردو ، بادام و انواع تخمه‌ها و يا ساير دانه‌هاي غذايي مي‌تواند هشت تا ‪ ۱۴‬ميلي گرم ويتامين ‪ E‬براي بدن فراهم كند.

وي افزود: بيشتر ميوه‌ها و سبزيجات منابع بسيار خوبي از ويتامين ‪ C‬هستند كه مي‌توان به پرتقال، گريپ فروت، انبه، توت فرنگي، فلفل سبز و گوجه‌فرنگي اشاره كرد.

وي با بيان اينكه ميزان ويتامين ‪ E‬در بيشتر مواد غذايي بسيار كم است افزود: با اين وجود روغن‌هاي نباتي ، حبوبات ، بادام ، گردو ، سبوس گندم، روغن ذرت، تخم كدو و آفتابگردان از منابع مهم ويتامين ‪ E‬محسوب مي‌شوند.

او همچنين سبزيهاي پهن برگ كه رنگ سبز تيره دارند را مهمترين منبع لوتئين و زيگزانتين ذكر كرد و افزود: در كلم، فلفل سبز، نخود فرنگي، ذرت، خرمالو و نارنگي مقادير قابل توجهي از اين دو ماده آنتي اكسيدان يافت مي‌شود.

وي افزود: بديهي است كه بيشتر مردم نمي‌توانند پنج نوبت در روز از ميوه و سبزي و ساير مواد غذايي حاوي ويتامين و مواد آنتي اكسيدان مصرف كنند كه بدين جهت توصيه مي‌شود از مولتي ويتامين به اضافه مواد معدني و يا مكمل هاي ويژه سلامتي چشم استفاده شود

هیچ نظری موجود نیست: