سه‌شنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۴

سيگار خطر اختلالات چشمي وابسته به سن را افزايش مي‌دهد
محققان انگليسي دريافته‌اند خطر ابتلا به بيماري‌هاي تخريبي چشم در افراد ميانسالي كه سيگار مي‌كشند تا دو برابر بيشتر از غير سيگاري‌ها است.

به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي نيوز، ابتلا به بيماري‌هاي تخريبي چشم در ميانسالي يكي از دلايل نابينايي در افراد مسن محسوب مي‌شود.

دكتر "جنيفر ايوان" از دانشكده بهداشت و طب جغرافيايي لندن مي‌گويد سيگار يكي از عوامل خطر ساز ابتلا به بيماري تخريب وابسته به سن ماكولا است.

در اين مطالعه اطلاعات به دست آمده از ‪ ۵۱۶‬بيمار مبتلا به تخريب وابسته به سن ماكولا و ‪ ۴۳۶۴‬شركت‌كننده سالم بررسي شد.

نتايج اين مطالعه نشان داد خطر ابتلا به اين بيماري با استعمال دخانيات تا دو برابر افزايش مي‌يابد. اگرچه در كساني كه بيش از ‪ ۲۰‬سال از ترك سيگار آنها مي‌گذرد ميزان خطر در آنها مشابه غيرسيگاريها است.

حدود ‪ ۲۸‬هزار مورد ابتلا به بيماري تخريب ماكولا وابسته به سن در افراد مسن در انگليس ناشي از سيگار باشد.

افزايش خطر ابتلا به بيماري تخريب وابسته به سن ماكولا كه يكي از عمده‌ترين دلايل نابينايي در ميان افراد سيگاري است يكي ديگر از ضررهاي جبران‌ناپذير سيگار باشد.

شرح كامل اين مطالعه در نشريه "‪ "british journal of ophtalmology‬به چاپ رسيده است

یکشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۴

آنچه بايد در مورد آرپی بدانيم

آرپی چيست؟
آرپی نامی است كه به گروهی از بيماريهای چشمی ارثی اطلاق می شود . اين گروه از بيماريها شبکيه را مبتلا می سازد . شبکيه بافت حساس به نورچشم است كه در حقيقت به صورت آستری برای چشم می باشد و محلی است كه اولين مراحل بينائی درآن اتفاق می افتد . در بيماری آرپی كاهش ديد تدريجی اما پيشرونده است . معمولاً افراد مبتلا به آرپی ديد خود را بطور كامل از دست نمی دهند و در بيشتر موارد مقداری از ديد مفيد تا كهنسالی حفظ می شود .
علائم آرپی
شايع ترين علامت اوليه در آرپی ، كاهش ديد در تاريكی و مكانهای كم نور است .  برای مثال فرد پس ازغروب آفتاب و يا دراتاق كم نور بخوبی نمی بيند . علامت ديگر آرپی كاهش ميـدان بينائی است ، بدين معنی كه ديد فرد از طرفين و يا از بالا و پايين كاهش می يابد .  معمولاً فقدان ديد محيطی ،( ديد تونلی ) ناميده می شود . اين كاهش ديد به معنای ابتلای سلولهای استوانه ای و بعضی از سلولهای مخروطی است .
در بعضی از انواع آرپی ابتدا ديد مركزی كاهش می يابد . از علائم اوليه اين كاهش ديد، اشكال در خواندن متون چاپی و يا انجام كارهای دقيق است . آنچه در تمام انواع آرپی مشترك است طبيعت پيشرونده بيماری است ، اما سرعت پيشرفت بيماری در افراد مختلف متفاوت است .
در بسياری از انواع آرپی ، نور ساطع از لامپهای روشن مشكل فزاينده ای برای فرد ايجاد می كند . گرچه بعضی ازافراد ممكن است تا مراحل پيشرفته بيماری چنين چيزی را تجربه ننمايند .

بيشتر بخوانيم

جمعه، خرداد ۰۶، ۱۳۸۴

چشم الكترونيكي براي نابينايان

دانشمندان ژاپني مي‌گويند يك چشم االكترونيكي ساخته اند كه ميتواند به افراد نابينا كمك كند تا بدون حادثه از خيابان عبور كنند . بر اساس تحقيقاتي كه نتايج آن در نشريه ،، ام اس تي ،، وابسته به موسسه فيزيك ژاپن منتشر شده است ، اين وسيله كه روي عينك تعبيه ميشود به افراد نابينا امكان ميدهد بدون كمك ديگران از خيابان عبور كنند . اين وسيله حاوي يك دوربين و كامپيوتري است كه رنگ چراغ راهنمايي و عرض خيابان را انداره گيري ميكند . سپس يك سيستم صوتي اين اطلاعات را براي فرد نابينا مي خواند . تادايوشي شيوياما ، سرپرست اين گروه از دانشمندان در موسسه فناوري كيوتو گفت : دوربين روبروي چشم تعبيه خواهد شد و به يك كامپيوتر كوچك وصل است . اين وسيله اطلاعات را با استفاده از يك سيستم صوتي رله ميكند كه از طريق يك بلند گوي كوچك كه نزديك گوش وصل ميشود به فرد نابينا مي‌گويد چه كار كند . اين وسيله نه تنها ميتواند وجود و موقعيت خط كشي عابر پياده را كشف كند ، بلكه همزمان قادر به اندازه گيري عرض خيابان و مشخص كردن و رديابي رنگ چراغ راهنمايي سرچهار راه هاست . دوربين ابتدا تصويري از خط كشي خيابان تهيه ميكند و سپس عرض خيابان با استفاده از خواص اشكال هندسي منعكس شده در عكس محاسبه ميشود . تجربياتي كه توسط محققان انجام شده است نشان داد كه عرض خيابان با دقتي معادل 95 درصد اندازه گيري ميشود . يعني ميزان خطاي آن تنها كمتز از يك گام است . كاترين فيپس از موسسه ملي سلطنتي نابينايان در بريتانيا گفت : رفت و آمد يك مشكل جدي براي افراد نابينا يا با چشمان بسيار ضعيف است و بايد از ابزاري مانند اين ، كه ميتواند به اين افراد كمك كند بدون حادثه رفت و آمد كنند ، استقبال شود

سه‌شنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۸۴

درمان رتينوپاتي نوزادان زود رس يا ROP

صدمه به عروق شبكيه نوزاداني كه زير 37 هفته حاملگي متولد شده اند ، رتينوپاتي نوزادان زود رس Retinopathy OF Prematurity ناميده ميشود .اين بيماري در دهه 1950 تا 1960 به نام فيبروپلازي شبكيه بصورت همه گير موجب كوري نوزادان زود رسي كه در آنكوباتور نگاه داري مي شدند ، گرديد و منجر به يك نتيجه گيري غلط در طب شد . مسموميت با اكسيژن در غلظت بالا ( Oxygen toxicity ) عامل بيماري معرفي شد . در حاليكه عامل اصلي بيماري هيپوكسي و صدمه پذيري شبكيه نوزاد نارس است كه منجر به رشد عروق جديد ( ننووازكولاريزاسيون ) و تحريك سلولهاي مولر و ايجاد اسكار و جدايي شبكيه از بستر خود ميباشد . در آن دهه غلظت اكشيژن انكوباتورها از 70 % به 40 % در دستور كار پزشكان قرار گرفت .در حاليكه راه حل اساسي و غير تهاجمي درمان نوزاد نارس مبتلا به ROP به كمك اكسيژن بالا بصورت متناوب يا Intermittent high dose oxygen therapy است و نه كاهش مقدار اكسيژن انكوباتور.

جهت تشخيص بموقع بيماري ترجيحاً قبل از ترخيص نوزاد نارس و حداكثر در شش هفته اول بعد از تولد معاينه چشم الزامي است . پزشك در معاينه نوزاد مبتلا به ROP بوجود عروق جديد و اسكار و جدا شدن قطعاتي از شبكيه پي مي‌برد .در جوامع غربي ، اين بيماري سالانه 600 نابينا را به جامعه تحميل مي‌كند . راهكار درست ، كاهش و حذف زايمان زود رس است ، اما در هر حال ، استفاده از برودت شديد و ليزر فوتوكواگولاسيون ( Iaser photocoagulation ) و استفاده از اكسيژن با دوز بالا بصورت متناوب يا منقطع كارساز خواهد بود . اولين بار زوسيك ( Szewczyk ) در سال 1951 اعلام كرد كه عامل رترولنتال فيبروپلازيا ناشي از كاهش سريع اكسيژن هواي مصرفي نوزاد پس از عادت كردن او به اتمسفر غني از اكسيژن است . او با بازگرداندن نوزاد به محيط پر اكسيژن ، اقدامي جسورانه در درمان بيماران انجام داد
ادامه مطلب

شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۸۴

چه ویژگیهایی از یک لنز تماسی نرم بر راحتی بیماران dry eye موثر است؟

محتوای آب ، ضخامت لبه ،و مرکزیت لنز

معمولا لنزهایی با محتوای آب متوسط medium برای این بیماران ترجیح داده می شوند زیرا لبه های این لنزها نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم است و این اطمینان وجود دارد که این لبه ها خیلی سریع خشک نشده و باعث تحریک و اذیت پلک در هنگام پلک زدن نشوند
همچنین طرح لنزی را باید انتخاب نمود که بخوبی در مرکز قرنیه آن بیمار خاص قرار گیرد لبه های یک لنز دسانتره سریع تر خشک می شوند (زیرا لنز بطور یکنواخت و برابر بر روی ملتحمه پهن نشده است )
لنزهایی که دسانتره هستند شکایت های بیشتری را در ارتباط با خشکی چشم ایجاد می کنند و اغلب بیماران بین نیم تا سه ساعت استفاده از لنز دچار ناراحتی می شوند

پنجشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۴

چهارشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۴

ليزيک و خشکی چشم
تقريبا بيش از نيمی از مشکلات پس از عمل ليزيک ناشی از خشکی چشم می باشد که می تواند بين يک تا شش ماه و گاهی بيشتر فرد را آزار دهد. بخشی از اين مشکلات در همه افرادی که تحت عمل ليزيک قرار می گيرند ديده می شود که معمولا خفيف و گذرا هستند و مشکل جدی را ايجاد نمی کند. اما افرادی که قبل از عمل ليزيک، درجاتی از خشکی چشم را دارند و در هنگام مشاوره قبل از عمل به آن توجهی نشود، پس از عمل ليزيک با مشکلات عديده ای روبرو خواهند شد که تا مدتها می تواند کيفيت بينايی و راحتی چشم آنها را تحت تاثير قرار دهد.

يادمان باشد که عمل ليزيک بعلت ايجاد لايه در قرنيه که يکی از مراحل لا ينفک اين عمل می باشد، اعصاب حسی قرنيه را قطع می کند که سبب کاهش حس قرنيه خواهد شد. اين کاهش حس نيز بنوبه خود سبب ايجاد و يا تشديد خشکی چشم می گردد. اعمال جراحی ليزری سطحی مثل عمل پی آر کی (PRK)، لازک (LASEK)، و اپی ليزيک (Epi-LASIK) بعلت دستکاری سطحی تر قرنيه، در مقايسه با عمل ليزيک خشکی کمتری ايجاد می کنند.

علائم خشکی چشم پس از عمل ليزيک می تواند از درجات خفيف تا شديد متغير باشد. اين علائم عبارتند از تاری متغير ديد، سوزش چشم، قرمزی، حساسيت به نور، سايه دار ديدن، احساس وجود جسم خارجی در چشم، و خستگی چشم.

از خصوصيات بارز تاری ديد ناشی از خشکی چشم اين است که بلافاصله پس از پلک زدن، ديد بهتر می شود و بعد از چند لحظه کوتاه دو مرتبه تار می گردد. همچنين بشدت تحت تاثير شرايط هوای محيطی، عملکرد چشم تغيير می کند. در شرايط هوایی آرام و مرطوب، چشم عملکرد بهتری يافته، و برعکس در شرايط هوای آلوده، خشک و گرد و خاکی، چشم بشدت بهم می ريزد
ادامه مطلب

دوشنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۴

گروهي از محققان ايراني موفق به ساخت غشاي دسمه مصنوعي قرنيه چشم شدند
براي اولين بار در چشم پزشكي، گروهي از محققان ايراني موفق به ساخت غشاي دسمه مصنوعي ( ‪ ( Artificial descement membrane‬قرنيه چشم شدند.

دكتر "عليرضا غفاريه" جراح و متخصص چشم و پژوهشگر مركز پلي مر و پتروشيمي ايران كه يكي از اعضاي اين گروه محقق است ، روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين ابداع كه درمرحله آزمايشگاه روي قرنيه چشم خرگوش نتيجه بخش بوده براي درمان ورم قرنيه چشم انسان استفاده خواهد شد.

وي افزود: شفافيت قرنيه چشم به دليل فعاليت سلولهاي آندوتليوم قرنيه است و درمواردي كه اين سلولها نمي‌توانند وظيفه هيدراته كردن قرنيه را انجام دهند، قرنيه دچار ورم شده و شفافيت خود را از دست مي‌دهد كه اين يكي از شايع‌ترين علت‌هاي پيوند قرنيه در جهان است.

دكتر غفاريه اظهار داشت: در روش جديد درمان ورم قرنيه چشم به جاي استفاده از پيوند قرنيه يا پيوند سلولهاي آندوتليوم قرنيه كه در آن شانس دفع پيوند وجود دارد با استفاده از پلي مرهاي هيدروفوب ( آب گريز) سعي مي‌شود كه از ورود آب از اتاقك قدامي به داخل قرنيه جلوگيري كرده و شفافيت قرنيه را مجددا باز گرداند.

پژوهشگر مركز پلي مر وپتروشيمي ايران اضافه كرد: پلي مر هيدروفوب شفاف بصورت يك غشاي بسيار نازك در لايه‌هاي عمقي قرنيه قرار داده مي‌شود كه در مواردي كه احتمال دفع پيوند بالاست از اين روش مي‌توان استفاده كرد.

دكتر "حميد ميرزاده" استاد بيو متريال پژوهشگاه پلي مر و پتروشيمي ايران، دكتر عبدالعلي ايراهيمي استاديار پاتولوژي، دكتر محمدحسين حيدري استاديار آناتومي از ديگر اعضاي گروه محققان سازنده غشاي دسمه مصنوعي قرنيه چشم و اين روش درمان جديد ورم قرنيه چشم هستند.

شنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۸۴

چند توصیه با توجه به اینکه لنزهای سیلیکون هیدروژل 67% ارزان شده اند
لینک بالا را کلیک کنید تا به سایت مربوطه بروید
بار دیگر سلام عرض می کنم خدمت همکاران عزیز و تمامی خوانندگان این صفحه مجازی پر از حقیقت علمیلحظاتی پیش به قصد نوشتن چند خط در این صفحه، وارد سایت شدم و بعد از نشر نوشته های ناقابل خودم، متوجه شدم که دوستان محبت همیشگی خود را بار دیگر نشان داده اند و خلاصه ای از کتاب ناقابل بنده را روی سایت آورده اند.
از فرصت استفاده می کنم و از تمامی اساتید و عزیزانی که به این کتاب گوشه چشمی داشته اند سپاسگذاری می کنم. باید بگویم که خوشبختانه به این کتاب نگاههای محبت آمیز زیادی معطوف گردیده که فکر می کنم بیشتر به خاطر رایگان بودن آن است.
به هر حال امیدوارم بتوانم به روشهای مختلف در خدمت همکاران باشم.
ضمناً سرویس تحویل رایگان مقالات دو مجله اپتومتری و دو مجله چشم پزشکی را نیز برقرار نموده ام که در صورت تمایل می توانید آدرس ایمیلتان را برایم ارسال نمایید تا جدیدترین شماره های مجلات
Contact Lens Spectrum و Optometry Management برایتان ارسال گردد (رایگان).
aisaf@hotmail.com
amunoruz@gmail.com

چند اما و اگر از جنس سیلیکون هیدروژل

-- اگر لنز بطری دار به بیمارتان می دهید، مصرف کننده لنز به علت گران بودن قیمت آن، قادر به دورانداختن آن نیست و چندین ماه متوالی از لنز فاسد استفاده خواهد کرد
-- اگر از لنزهای دارای بسته بندی پلاستیکی (بلیستر) به بیمارتان میدهید، به علت ارزانتر بودن قیمت خرید آن، امکان اینکه بتوانید بیمار را قانع کنید لنز را لااقل سه ماه یکبار دور بیندازد، بیشتر است
-- اگر سیلیکون هیدروژلهای جدید را به بیمارتان بدهید و بیمارتان را نتوانید مجاب کنید که آنرا هر ماه دور بیندازد، حداقل منفعتی که بیمارتان بدست می آورد این است که از لنزی استفاده می کند که طراحی آن مربوط به سالهای اخیر و حتی سال 2004 است و راحت تر روی چشم می نشیند و از طرف دیگر اکسيژنرسانی آن چندین و چند برابر لنزهای بطری دار است.
-- اگر نتوانید بیمار را مجاب کنید که هر ماه لنز را دور بیاندازد، بهداشت چشم و لنز بیمار در حد ایده آل نخواهد بود ولی لااقل کیفیت لنز از نظر طراحی و از نظر اکسیژنرسانی، ایده آل خواهد بود. اگر بیمار شما لنزهای سیلیکون هیدروژل جدید را مصرف کند و هر دو ماه یکبار آنها را دور بیاندازد، سالانه حدوداً شصت هزار تومان هزینه خواهد داشت (بسته به هزینه های مطب شما ممکن است این عدد فرق کند) و این عدد شصت هزار تومان در سال، عددی است کاملاً قابل تفهیم. بیمار لنزی را می گیرد که تنها چهار پنج ماه پیش به بازارهای اروپایی و آمریکایی ارائه شده، لنزی را مصرف میکند که قابلیت شش شبانه روز مصرف پیوسته دارد، لنزی را مصرف میکند که هرگز احتمال کمبود اکسیژن را ندارد، لنزی را مصرف میکند که بسیار راحت تر و آسوده تر است، نیازی به مصرف قرصهای رسوبگیر و نیاز به ماساژ دادن برای پاک کردن ندارد (البته اگر هر ماه آنرا دور بیاندازد)، نیازی به استفاده از سرم ندارد و در عوض کمی گرانتر از لنزهای قبلی بیمار است که طراحی آنها مربوط به بیست و پنج سال پیش است. ولی اگر از بین رفتن هزینه محلول، سرم، قرص، و مراقبتهای اضافه را نیز در نظر بگیریم، آنوقت می بینیم که این لنز حتی ارزانتر از لنزهای قدیمی است.

قبلاً سوالی را کراراً از من می پرسیدند که آیا اگر لنزی را کمتر مصرف کنیم، می توانیم مدت بیشتری آنرا نگهداری کنیم؟

سوال دیگری هم که پاسخش با سوال بالا یکسان است، اخیراً شایع شده:
لنزهای سیلیکون هیدروژلی به بازار آمده که تولید کننده می گوید برای یکماه قابل مصرف است و می توان تا شش شب متوالی آنرا از چشم درنیاورد. اولاً آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ دوماً، اگر این لنز را بصورت شبانه روزی استفاده نکنیم و فقط روزها در چشم بگذاریم، آیا می توان آنرا بیش از یکماه (مثلاً دو یا سه یا چهار ماه) مصرف کرد؟ یا اگر مثلاً دو هفته آنرا بصورت شش شبانه روزی استفاده کنیم، می توانیم دو هفته باقیمانده را به چند هفته روزانه افزایش دهیم؟

پاسخ من در مورد تمام این سوالها یکی است:
حتی اگر لنز را فقط یک دقیقه مصرف کرده باشیم، رسوبات پروتئینی روی لنز شکل می گیرند و دیگر مهم نیست که (بواسطه ادامه یافتن مصرف لنز ) آیا رسوبات جدیدی اضافه بشوند یا خیر. مهم این است که لنز از بسته بدی فابریک خارج شده . مهم نیست که لنز بصورت روزانه مصرف شده باشد یا شبانه روزی، مهم این است که رسوباتی روی لنز از همان دقیقه اول مصرف شکل گرفته اند که با هیچ محلول و هیچکدام از روشهای شیمیایی و مکانیکی جرمگیری، بطور کامل پاک نمی شوند.
به زبان ساده تر:
همه لنزهای نرم، اعم از بطری نشان یا بلیستر (بسته بندی پلاستیکی)، تنها در یکماه اول مصرف کاملاً بی خطر هستند. از یکماه به بعد، هر روزی که میگذرد خظر ایجاد واکنشهای آلرژیک افزایش می یابد.
این موضوع، هیچ ارتباطی به هیدروژل بودن و یا سیلیکون هیدروژل بودن لنز ندارد. هیچ ارتباط و وابستگی هم به شیشه ای بودن یا پلاستیکی بودن بسته بندی لنز ندارد: همه و همه وهمه و همه لنزهای نرم اگر بیش از یکماه مصرف شوند، خطر ایجاد آلرژی را به همراه دارند.

دوشنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۸۴

يك اپتومتريست: ‌٥/٣ درصد ايرانيان مبتلا به تنبلي چشم هستند

يك اپتومتريست و مؤلف نخستين كتاب تنبلي چشم در كشور اعلام كرد: بيماري تنبلي چشم گروه سني مشخصي را نمي‌شناسد و به طور كلي ‌٥/٣ درصد افراد جامعه مبتلا به تنبلي چشم هستند.

دكتر فرزين‌ولي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: وقتي فرد از نظر چشمي عامل ارگانيك يا پاتولوژيكي نداشته و صرف داشتن عيوب انكساري ديد آن به حد كامل نرسيده و ديد فرد به ‌٨ دهم نرسد دچار تنبلي چشم مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اين كه تنبلي چشم در تمام گروه‌هاي سني اتفاق مي‌افتد، گفت: بيماري تنبلي چشم اين گونه نيست كه در سن بالا شروع شود بلكه در بچگي وجود داشته و ممكن است فرد متوجه اين بيماري نشده است.

اين اپتومتريست به چگونگي درمان تنبلي چشم اشاره كرد و افزود: تنبلي چشم در سنين خاصي مثلا ‌٨ الي ‌٩ سالگي قابل درمان است ولي از اين سن كه بگذرد درمان اين بيماري مشكل است زيرا درصدي كه سن شروع تنبلي چشم را به سن درمان مشخص مي‌كند وقتي آن درصد پايين مي‌آيد امكان درمان كاهش مي‌يابد.

وي با اشاره به روش‌هاي مختلف درمان تنبلي چشم گفت: روش‌هاي زيادي وجود دارد مثلا در قديم با بستن چشم سالم و كار كشيدن از چشم معيوب (دچار تنبلي چشم) اين مساله را درمان مي‌كردند و اين روش نياز به صرف زمان زيادي داشت ولي امروز علاوه بر بستن چشم سالم و استفاده از عينك از تمرينات ديگري هم استفاده مي‌شود كه مشكل فرد را به طور كامل حل مي‌كند.

دكتر فرزين ولي با اشاره به تاثير ضعيف بودن چشم در تنبلي آن افزود: در انواع مختلف ضعيف بودن چشم اين بيماري متفاوت است؛ مثلا در افرادي كه نزديك‌بيني دارند يا نمره عينك آنها منفي است به طوري كه از عينك استفاده نشود در نمرات آستيگماتيك به طوري كه درجه آن بالاي ‌٥/١ نمره باشد و يا در زماني كه نمره چشم مثبت باشد و بالاتر از ‌٣ باشد منجر به بيماري تنبلي چشم مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه اين بيماري گروه سني مشخصي ندارد، خاطرنشان كرد: بروز بيماري تنبلي چشم معمولا در پسران بيشتر از دختران است.

وي در خصوص تاثير عينك هاي آفتابي در تنبلي چشم گفت: عينك آفتابي كمك چنداني به درمان تنبلي چشم نمي‌كند چون تحريك‌پذير چشم نيست و يا اين كه بخواهد با استفاده از عينك، رنگ شيشه عينك را تغيير دهد كه با اين كار تحريك پذيري سلول‌هاي شبكيه كم شده و استفاده از آن صحيح نيست.

وي در پايان با اشاره به اين نكته كه اگر تنبلي چشم درمان نشود عواقب وخيمي به دنبال دارد، به ايسنا گفت: بهترست كه والدين در سنين ‌٣ تا ‌٥ سالگي هر دو سال يكبار كودكان را به چشم پزشكي ببرند تا اگر دچار تنبلي چشم شده‌اند زودتر تشخيص داده شود تا از پيامدهاي بعدي آن كه مي‌توان به كوري اشاره كرد جلوگيري شود
یکی از مقالاتی که در همایش مشهد مطرح شد و انتظار می رفت که توجه بسیاری از همکاران را به خود جلب نماید موضوع تجویز دارو برای مقاصد درمانی توسط اپتومتریست ها بود ولی متاسفانه نه در زمان درج خلاصه آن در این وبلاگ و نه در زمان ارائه آن در همایش عکس العمل چندانی از همکاران در باره آن مشاهده نشد البته زمان نامناسب ارائه آن نیز مزید بر علت بود چرا که جلسه صبح روز اول از همان اول با بی برنامگی و بهم ریختگی آغاز شد و جابجایی سخنرانی ها موجب شد تا موضوعات با اهمیت کمتر در زمان پر بودن سالن ارائه شوند و موضوعی با این اهمیت به زمان خلوتی سالن منتقل شود بهر حال اگر چه که بجز یکی دو مورد کامنت و استقبال استاد گرامی جناب آقای دکتر بابارضا از این موضوع عکس العمل دیگری مشاهده نشد ولی لازم می دانم تا بار دیگر همکاران گرامی را به آماده شدن برای پذیرش مسئولیت های گسترده تر و مهم تر در آینده دعوت نمایم چرا که سیر پیشرفت اپتومتری در سایر کشورها نشان داده که روند طبیعی توسعه اپتومتری در جهت گنجاندن درمان دارویی بیماریهای چشمی در حیطه وظایف اپتومتریست هاست و دیر یا زود باید خودمان را برای رویارویی با این مسئولیت خطیر آماده نماییم پس لازم است تا با افزایش معلومات و کسب تجربه توان خود را افزایش دهیم و نشان دهیم که لیاقت و شایستگی پذیرش چنین مسئولیتی را داریم

ضعف گروه آموزشی اپتومتری مشهد

یکی از ضعف های گروه آموزشی اپتومتری مشهد فقدان کنفرانس های روزانه یا حتی هفتگی است که در آن دانشجویان یا اساتید بتوانند با ارائه مقالات و یا اظهار نظر و پیشنهاد در جهت کسب دانش و تجربه تلاش نمایند و ظاهرا جا ومکان مناسبی هم جهت بر گزاری چنین جلساتی در محل فعلی گروه وجود ندارد چند روز پیش که با دوستان در این باره صحبت می کردیم همه متفق القول بودند که این همه ناشی از ضعف مدیریت گروه است و نخستین قدم برای راه اندازی چنین جلسات یا کنفرانس های روزانه یا هفتگی پیش قدم شدن مدیر گروه است که بعید است به این زودیها تحولی در این جهت ایجاد شود
ظریفی می گفت این بزرگواران که جلسات مهمی مانند همایش اپتومتریست ها را تحریم می کنند چگونه می خواهند برای برگزاری جلسات علمی هفتگی یا روزانه پیش قدم شوند؟

یکشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۴

کتاب راهنمای اقدامات بالینی در عدسیهای تماسی

کتاب راهنمای اقدامات بالینی در عدسیهای تماسی اثر آدریان بروس و نوئل برنان ترجمه دوست عزیزم جناب آقای صفوتی و خانم مسعودی را دریافت نمودم این کتاب در قطع جیبی توسط شرکت آمیکو یسنا پارس نماینده سیبا ویژن ایران منتشر شده است
آیدین صفوتی در مقدمه فارسی کتاب روش خاص بیان مطالب و اثر بخشی کامل آنرا دلیل جذب او به این کتاب بر می شمارد در ادامه مقدمه صفوتی به تاریخچه اقداماتی که در جهت ایمن تر و ساده تر کردن روشهای مصرف و نگهداری لنز و همچنین احساس نشدن لنز در چشم صورت پذیرفته می پردازد و معرفی هیدروژل های سیلیکونی و لزوم تغییر الگوی مصرف لنزهای تماسی نرم در ایران بدنبال آن می آید
در مقدمه اصلی کتاب آمده است : این کتاب به نحوی طراحی و تنظیم شده است که به عنوان مرجعی مفید در دسترس تمامی تجویز کنندگان عدسیهای تماسی قرار گیرد و مطالب آن بسیار خلاصه و فشرده ارائه شده اند و بنا بر این نیست که جایگزین متون تفصیلی گردد در بخش اول عناوین حالات بالینی بر حسب حروف الفبای انگلیسی تنظیم شده است و در بخش دوم خواننده ادراک عمیق تری از اقدامات بالینی و تشخیص افتراقی حالات کلینیکی بدست می آورد
چاپ سوم این مجموعه با هدف :معرفی مزایای حاصل از مصرف صحیح لنزهای تماسی ، شناخت بهتر شرایط فیزیولوژیک ضروری برای حفظ سلامتی چشم در مصرف کنندگان لنز و در نهایت تشخیص افتراقی و مدیریت در مان حالات چشمی مرتبط با مصرف لنز و مراقبت های بعد از درمان آنها چاپ و منتشر شده است و بطور رایگان در اختیار همکاران گرامی قرار می گیرد
شکی نیست که هدف صفوتی از ترجمه و چاپ این کتاب ارتقاء سطح فرهنگ تجویز کنندگان لنز تماسی و به تبع آن فرهنگ مصرف کنندگان این لنزها بوده است صفوتی معتقد است در در طی ده بیست سال گذشته تحولات بسیار مهمی در روشهای مصرف و نگهداری کنتاکت لنز بوقوع پیوسته که ما نیز باید امکان استفاده از آن را برای مردم کشورمان مهیا کنیم و بگذاریم خود مردم انتخاب کنند و بگویند که آیا مایل و قادر به استفاده از روشهای جدیدتر هستند یا خیر.
این کتاب تنها بخشی از تحولات را معرفی می کند همگام شده با تحولات یک انتخاب نیست لازمه بقاست تلاش صفوتی و همکارانش را ارج می نهیم و مطالعه این کتاب مفید را به همه همکاران اپتومتریست و چشم پزشک توصیه می کنیم

پنجشنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۸۴

نگاهي به تاريخچه شناسايي رابطه ميان مغز و چشم


پيشرفت‌هاي اخير در حوزه زيست - عصبشناسي محصول تحولاتي است كه در چند دهه اخير در قلمروهاي متنوع از زبانشناسي و روانشناسي تا فلسفه علم و فلسفه ذهن و تا هوش مصنوعي علوم كامپيوتري و تا فيزيولوژي مغز و ژنتيك و زيست شناسي مولكولي بوقوع پيوسته است.

يكي از گامهاي موثري كه در اين زمينه برداشته شد، محصول يك اكتشاف تصادفي بود كه در سال ‪ ۱۹۵۹‬به وقوع پيوست. ماجراي اين اكتشاف و تحولات پس از آن، در زمره جالب‌ترين حوادث علمي در دهه‌هاي اخير است.

در سال ‪ ۱۹۵۹‬دو محقق سوئدي و كانادايي كه دردوره مابعددكتري در دانشگاه جان هاپكينزبه انجام پژوهش اشتغال داشتند به نحو تصادفي متوجه شدند كه تصوير لبه يك اسلايد شيشه‌اي، موجب برانگيخته شدن سلولهاي ناحيه‌اي موسوم به كورتكس مخطط ‪ striate cortex‬در مغز يك گربه آزمايشگاهي مي‌شود.

طي ‪ ۲۵‬سال بعد اين دو محقق،ديويد هابل و تورستن ويسل موفق شدند اين كشف تصادفي را به يكي از مهمترين دستاوردها در زمينه فهم فيزيولوژي و روان شناسي احساس، و ساختار و معماري كاركردي كورتكس مغز (لايه پر چين و شكنج روي مغز) تبديل كنند و اين حوزه‌ها را از زمان بنيادگذاري زيست-عصبشناسي مربوط به احساس كه ‪ ۷۵‬سال قبل توسط ئي آ آدريان به انجام رسيد، تا حدود كنوني آن بسط دهند.

هابل و ويسل ساختار سلسله مراتب وار پردازش اطلاعات بصري را صورتبندي كردند و اين مدل به صورت مدل استاندارد براي تحقيقات بعدي در زمينه زيست-عصبشناسي بصري و نيز مربوط به حواس ديگرمورد استفاده همه محققان قرار گرفت.

اين دو پژوهشگر كه براي تحقيقات خود به دريافت جايزه نوبل سال ‪۱۹۸۱‬نايل آمدند در عين حال براي نخستين بار امكان پل زدن ميان فعالييتهاي چشم را با فعالييت شناختي مطرح ساختند و به اين ترتيب با طرح مساله "شناسايي الگوها" به رشد علوم شناختي مدد رساندند.

از جمله دستاوردهاي اين دو پژوهشگر نشان دادن اين نكته بود كه تجربه هاي معمولي معماري آناتومي و فيزيولوژي مغز را شكل مي‌دهد. اين دو همچنين نخستين آزمايشهاي تجربي را براي بررسي نقش تجربه و اطلاعات فطري كه از پيش از تولد در ساختار سخت افزاري مغز جاي گرفته، در رشد مكانيزمهاي عصبي مربوط به ادراكات حسي و رفتاري به انجام رساندند.

ا كتشاف اوليه هابل و ويسل، از اين خصلت استثنايي برخوردار بود كه بلافاصله كاربرد كلينيكي و درمانگاهي پيدا كرد و براي مداواي آن دسته از نوزاداني كه به صورت مادرزادي با چشمهاي لوچ بدنيا مي‌آمدند به كار گرفته شد.

آزمايشهاي اين دو محقق به اندازه‌اي ساده و پر مغز بود كه نيازي به دستگاههاي پيچيده نداشت و نتايج آزمايشها نيز چنان روشن بود كه به هيچ تفسير آماري حاجت پيدا نمي‌كرد.

خواص نوري كورتكس مخطط مغز در ارتباط با سازمان شبكيه چشم با تحقيقاتي كه در دهه ‪۱۹۴۰‬به وسيله ويد مارشال و اس تالبوت بر روي ميمونها و گربه‌ها به انجام رسيده بود، شناخته شده بود،اما درباره نحوه واكنش يا خواص تك سلولهاي كورتكس اين ناحيه اطلاعي در دست نبود.

در همه تحقيقاتي كه در اين دوران بر روي نحوه فعالييت كورتكس مخطط مغز به انجام مي‌رسيد از محركهاي الكتريكي براي تحريك اعصاب نوري شبكيه چشم استفاده مي‌شد و هيچ يك از محققان به صرفات اين نيفتاده بود كه از محركهاي نوري براي اين منظور استفاده كند.

در دهه ‪۱۹۵۰‬در مونترال كانادا و فريابورگ آلمان روشهايي براي تشخيص واكنش تك سلولهاي عصبي كورتكس مخطط مغز تكميل شد، اما گروههاي آزمايشگر معمولا از نورهاي پراكنده و غير متمركز براي تحريك سلولهاي عصبي استفاده مي كردند و در نتيجه واكنشي كه حاصل مي‌شد ضعيف بود تا اينكه سرانجام محققان دانشگاه فريابورگ شروع به استفاده از دستگاهي كردند كه مي‌توانست تحريك را در حد يك چهارخانه كوچك در ميدان بينايي متمركز سازد.

اما از آنجا كه اين پرتو به صورت عمودي به شبكيه تابانده مي‌شد، امكان درك اين مطلب كه آيا كورتكس مي‌تواند نورهايي را كه با زواياي مختلف به شبكيه تابانده مي‌شود از يكديگر تشخيص دهد، اساسا به ذهن اين محققان خطور نكرد.

در سال ‪۱۹۵۳‬دو پژوهشگر به نامهاي بارلو و كوفر با انجام آزمايشهايي بر روي شبكيه چشمهاي قورباغه امكان شناسايي‌هاي پيچيده را در چشم جانداران آشكار كردند.

كوفراستاد راهنماي هابل و ويسل در دوره دكتري بود و همين امر زمينه را براي تحقيقات اين دو بر روي كورتكس بصري گربه‌ها در سال ‪۱۹۵۹‬هموار كرد.

بارلو و كوفر مقاله‌اي انتشار دادند با عنوان "آنچه چشم قورباغه به مغز قورباغه مي‌گويد". اين مقاله راه را براي هابل و ويسل در تحقيقات اساسي خود باز كرد.

نكته مهم در روش پژوهش اين دو محقق آنست كه به عوض تاكيد زياد بر فعالييتهاي كمي، و استفاده از آمار و داده‌هاي آماري، تكيه خود را بر مشاهده رويدادها در پرتو حدسهاي اوليه خود گذارده بودند و همين امر به آنان كمك كرد تا بتوانند آنچه را كه ديگران به دليل غرق شدن در جزييات فني و امار و ارقام و اطلاعات از ديدن آن عاجز بودند، با استفاده از عقل سليم به نكات مهمي كه از نظر ديگران پنهان مانده بود پي ببرند و بنياد يكي از مهمترين حوزه‌هاي تحقيقات كنوني در زيست-عصبشناسي بصري را پي بريزند

مقاومت آنتي بيوتيكي چيست؟

مقاومت آنتي بيوتيكي به ويژگي از يك سلول (براي مثال باكتري هاي پاتوژن) گفته مي شود كه آن را قادر مي سازد تحت تاثير يك آنتي بيوتيك خاصي كه قبلا موجب مرگ يا عدم رشد اين سلول مي شد ، قرار نگيرد. بروز مقاومت آنتي بيوتيك به روشهاي زير صورت مي گيرد:
- تغيير ساختار ديواره سلولي (غشاي پلاسمايي ) باكتري
- سنتز آنزيم هاي غيرفعال كننده باكتري (براي مثال پني سيليناز كه پني سيلين را غيرفعال مي سازد)
- سنتز آنزيم هايي براي جلوگيري از ورود آنتي بيوتيك به سلول باكتري
- حذف فعال آنتي بيوتيك از سلول براي مثال ملكول هاي پروتئيني ناقل در غشاء تحت عنوان ناقلين ABC گاهي اوقات مي توانند به باكتري هاي پاتوژن در مقاومت برعليه برخي آنتي بيوتيك ها كمك كنند و اين كار را با حمل باكتري به خارج از سلول پيش از آن كه بتواند باكتري را از بين ببرد، انجام مي دهند.
ناقل ABC يك ملكول V شكل قرار گرفته در غشاي پلاسمايي سلول باكتري ها است در حاليكه انتهاي V به سمت داخل سلول است. زماني كه ملكول هاي آنتي بيوتيك هاي خاص (در داخل سلول) با ناقل ABC ملكول آنتي بيوتيك را احاطه مي كنند ، ناقل ABC با يك حركت بر روي آنتي بيوتيك آن را از طريق بخش بيروني غشاي پلاسمايي به خارج مي فرستد.
- جايگزيني برخي پروسه هاي متابوليكي مهم سلول با فرآيندهاي متابوليكي جديد كه اثر قبلي آنتي بيوتيك را ناديده مي گيرند.
نكته حائز اهميت اين است كه يكي از علل اصلي ايجاد مقاومت آنتي بيوتيكي در باكتري ها مصرف بيش از حد اين داروهاست كه به مرور زمان منجر به پيدايش سويه هاي مقاوم مي شود.
در اين شرايط آنتي بيوتيك هاي قوي تر تجويز مي شوند و پس از گذشت زمان باكتريها به اين آنتي بيوتيك ها هم مقاوم مي شوند.
لذا پزشكان در تجويز اين داورها به بيماران خود بايد توجه و دقت كافي را مبذول دارند و بيماران نيز از مصرف خودسرانه آن بايد بپرهيزند.

دوشنبه، اردیبهشت ۱۲، ۱۳۸۴

چندي پيش خبرهايي مي شنيدم راجع به اينکه تني چند نامه اي به مسولين بالاتر نوشته و طي آن ابراز نمودند که بايد اپتومتريست پس از فارغ التحصيلي به طور اجباري در کنار يک افتالمولوژيست به مدت 5 سال براي کارشناسان و 1 سال براي کارشناسان ارشد کار کند تا اجازه استقلال و تاسيس مطب مستقل داشته باشد! اين خبر را که شنيدم تنها يک چيز در ذهنم آمد و اينکه چه شايعه ي خنده داري. ولي امروز دانشجويان اپتومتري مشهد روز سختي را پشت سر گذاشته بودند چرا که امروز فهميدم اين خبر صحت داشته. لازم به ذکر است نامه فوق الذکر به امضاي مدير گروه دانشکده مشهد دکتر يکتا و دکتر جعفرزاده و دکتر خسروي رسيده بوده است و اين نامه را ايشان نوشته اند(!)و حالا ديگه نمي دونم واقعا چقدر دير شده؟ جدا کساني که مسولين اپتومتري دانشکده هاي اپتومتري هستند تا چه اندازه مي توانند از عهده مسوليت خود که همانا دفاع از حقوق جامعه اپتومتري است و نه ايجاد مشکل براي آنها برآيند؟ آيا وقت آن نشده که خود ما دست به کار شويم؟

یکشنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۸۴

تست ‪ CS‬كه در تشخيص اختلالات بينايي مهم است، هنوز در ايران انجام نمي‌شود

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: علي رغم گذشت چهار دهه از انجام تست ‪ CS‬در دنيا كه در تشخيص برخي از اختلالات بينايي نقش مهمي دارد، در كشور ما انجام نمي‌شود.

ادامه مطلب
ابتلابه آنفلوانزا در دوران بارداري با اختلالات چشمي درنوزاد ارتباط دارد
ابتلا به آنفلوانزا يا آلودگي به ميكرب پاروو ويروس در دوران بارداري خطر تولد نوزاد با چشمان كوچك و يا حتي بدون چشم را افزايش مي‌دهد.

ادامه مطلب
چهارمین همایش اپتومتری خراسان به کار خود پایان داد
چهارمین همایش اپتومتری با حضور عباس عظیمی خراسانی در مشهد به کار خود پایان داد.
عباس عظیمی خراسانی، رئیس انجمن اپتومتری خراسان در گفتگو با خبرگزاری کانون دانش آموزی(پانا) گفت: نیاز به اینگونه همایش ها در سطح ایران بسیار زیاد است چرا که متأسفانه درصد عیوب انکساری 52 درصد برای پسران، 54 درصد برای دختران و 5/3 درصد برای کودکان 4 تا 6 سال تعیین شده است که البته با توجه به شاخص های اندازه گیری، آمار فوق شامل افرادی می شود که درجه ضعف چشم آنها نیم درجه یا بیشتر باشد.
وی افزود: از علل عیوب انکساری میتوان به تغذیه نامناسب به خصوص برای کودکان سنین رشد که غالباً در اثر نرسیدن ویتامینهای A و B و E که از فاکتورهای مهم سلامت بدن و به خصوص چشم است، اشاره کرد؛ همچنین میزان نور اتاق و میز مطالعه تأثیر زیادی بر سلامت چشم می گذارد.
وی خاطر نشان کرد: والدین گرامی کودکان حتماً باید تا قبل از 6 سال شیوه صحیح غذاخوردن و میزان استفاده از نور محیط اتاق و میز مطالعه را به فرزندان خود بیاموزند تا در آینده شاهد مبتلایان کمتری به عیوب انکساری و سایر اختلالات چشمی باشیم.
وی درخصوص نقش دانش اپتومتری و اپتومتریست ها در کشورمان اذعان داشت: اپتومتری به عنوان یکی از نیرو های بهداشتی کشور، مسئولیت اصلاح و درمان اختلالات بینایی را بر عهده دارد. اپتومتریست ها افراد فرهیخته دانشگاهی هستند که پس از گذراندن دوره های خاص دانشگاه به صورت مستقل، معاینات بینایی افراد را در مراکز شخصی خود و یا بیمارستان ها انجام می دهند.
دبیر علمی انجمن اپتومتری جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه بینایی تلقی می شوند، مردم می توانند برای رفع بسیاری از مشکلات چشمی خود یا عوارض ناشی از آن از جمله سر درد و سر گیجه قبل از هر اقدامی به اپتومتریست ها مرجعه نمایند.
همايش اپتومتريستهاي كشور در مشهد برگزار شد

چهارمين همايش اپتومتري (بينايي سنجي) ايران با شركت ‪ ۵۰۰‬اپتومتريست از سراسر كشور روز پنجشنبه در مشهد برگزار شد.

طي اين همايش دو روزه به همت انجمن اپتومتري خراسان، همكاري دانشگاه علوم پزشكي مشهد و انجمن علمي اپتومتري ايران تازه‌ترين يافته‌هاي علم بينايي‌سنجي ارايه مي‌شود.

دبيركل انجمن اپتومتري خراسان گفت: در تمام دنيا علم اپتومتري مراقبت اوليه بينايي و چشم شناخته شده است.

محمود اثني‌اعشري هدف از برگزاري چهارمين همايش اپتومتري در خراسان را ارتقا سطح علمي اپتومتريستها و معرفي بيشتر اين رشته و خدمات آن به مردم عنوان كرد.

وي تعيين نمره چشم، تجويز عينك، تجويز لنزهاي تماسي، درمان غيرجراحي انحرافات چشمي، تنبلي چشم و تشخيص بيماريهاي چشمي از جمله آب مرواريد و بررسي علل سردردها را از جمله خدمات علم اپتومتري ذكر كرد.

او افزود: طي اين همايش از ‪ ۵۰‬مقاله رسيده ‪ ۲۰‬مقاله به صورت سخنراني و ‪ ۱۰‬مقاله به صورت پوستر ارايه مي‌شود.

وي گفت: آخرين يافته‌هاي علمي در خصوص لنزهاي تماسي، ساخت عينك طبي و درمان تنبلي چشم از جمله موضوعات مورد بحث همايش است.

او برگزاري كارگاه آموزشي با موضوع لنزهاي تماسي و همچنين ميزگرد علمي تخصصي در خصوص اپتومتري را از ديگر برنامه‌هاي اين همايش ذكر كرد.

به گفته دبيركل انجمن اپتومتري خراسان هم‌اكنون حدود ‪ ۱۲۰۰‬اپتومتريست (بينايي سنج) در سراسر كشور فعال هستتند.

وي با اشاره به چالشهاي پيش روي اين رشته افزود: به رغم اختصاص پروانه‌هاي ساخت و ارازه عينك طبي به وزارت بهداشت بر اساس راي هيات عمومي ديوان عدالت اداري، همچنان شاهد برخوردهاي غيرقانوني با اين موضوع هستيم.

او گفت: هم‌اكنون صدور پروانه مربوطه براي افراد فاقد صلاحيت ادامه دارد و حتي دربرخي از نقاط كشور همكاران از اين جانب مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

وي ناشناخته بودن رشته اپتومتري در سطح جامعه را از ديگر مشكلات دانست و افزود: با تلاشها و فعاليتهاي انجام شده سعي در شناساندن هرچه بيشتر خدمات اين رشته به مردم هستيم.

درحاشيه چهارمين همايش اپتومتري، نمايشگاه تجهيزات چشم‌پزشكي و اپتومتري درقالب ‪ ۲۰‬غرفه و با شركت نمايندگان شركتهاي خارجي از جمله كشورهاي آلمان و ژاپن داير است

لنزهاي تماسي جايگزين خوبي براي عينك هستند

يك كارشناس بينايي سنجي در مشهد در استفاده از لنزهاي تماسي با نظر متخصصان تاكيد كرد
يك كارشناس ارشد اپتومتري(بينايي سنجي) گفت: لنزهاي تماسي جايگزين خوبي براي عينك هستند، اما بايد با نظر چشم پزشك و يا متخصص اپتومتري، استفاده شوند.


حسين عليميرزايي روز پنجشنبه در حاشيه چهارمين همايش اپتومتري ايران در گفت گو با ايرنا افزود:فقط متخصصان مجاز هستند استفاده از اين لنزها را تجويز كنند.

وي گفت : متاسفانه در موارد زيادي مشاهده شده كه عده‌اي تنها از روي هوس و به منظور زيباي چشم،از لنز ديگران استفاده مي‌كنند و يا لنز خود را مبادله مي‌كنند.

عليميرزايي افزود: در سالنهاي آرايش نيز، مشابه اين موارد مشاهده مي‌شود كه اين عمل عوارض خطرناكي در پي خواهد داشت.

وي تصريح كرد: متخصصان با معاينه چشم بيمار يا افراد عادي،تشخيص مي‌دهند آيا او نياز به لنز تماسي دارد يا نه و همچنين نحوه چگونگي از آن را نيز، آموزش مي‌دهند تا در هنگام استفاده مشكلي براي فرد استفاده‌كننده ، بوجود نيايد.

عليميرزايي با تقسيم بندي لنزها به دو نوع نرم و سخت، گفت : لنزهاي نرم براحتي شكل چشم را بخود مي‌گيرند، شخص وجود آن را حس نمي‌كند و بيشتر مصارف زيباي دارد.

وي تصريح كرد:اما لنزهاي سخت بيشتر مصارف پزشكي دارد و در درمان بيماري آستيگمات مورد استفاده قرار مي‌گيرد و غالبا در روزهاي نخست،شخص وجود آن را بر روي چشم خود احساس مي‌كند.

چهارمين همايش اپتومتري (بينايي سنجي) ايران با شركت ‪ ۵۰۰‬اپتومتريست از سراسر كشور از امروز به مدت دو روز در مشهد آغاز شد
وجود ابر- عدسيها تاييد شد
وجود ابر- عدسيهايي كه قادرند اجسامي را درشت نمايي كنند كه اندازه‌شان از طول موج نوري كه به آنها تابانده مي‌شود كوچكتر است، به وسيله دو گروه مستقل از محققان تاييد شد.

براي توليد ابر - عدسي‌ها لازم است پرتوها يا امواج موسوم به پرتوهاي محو يا ناديدني كه همراه پرتوهاي ديدني و قابل مشاهده از جسم ساطع مي‌شود مورد استفاده قرار گيرد و در نقطه كانوني عدسي جمع شود.

اما در عدسيهاي معمولي اين قبيل پرتوهاي محو يا ناديدني در هنگام عبور از عدسي با سرعت دچار استحاله مي‌شوند و از بين مي‌روند.

پنج سال پيش يك محقق انگليسي به نام جان پندري در امپريال كالج دانشگاه لندن پيش بيني كرده بود، موادي كه بتوانند خاصيت ابر - عدسي از خود ظاهر سازند، موادي هستند كه مي‌توانند نور را در جهت خلاف مواد معمولي دچار شكست سازند. وجود خود اين قبيل مواد چند دهه قبل به وسيله يك محقق روس پيشنهاد شده بود.

به نوشته نشريه علمي "اپتيك اكسپرس" دو گروه مستقل از محققان نشان داده‌اند كه يك ورقه بسيار نازك از نقره داراي خاصيت انعكاس منفي است و مي‌تواند همچون يك ابر-عدسي رفتار كند.

"خيان ژانگ" از دانشگاه كاليفرنيا واقع در بركلي ورقه‌اي از نقره به ضخامت ‪ ۳۵‬نانومتر را به عنوان عدسي به كار گرفته تا با استفاده از پرتو هاي ماورابنفش تصويري به قطر ‪۶۰‬نانومتر از يك سيم نانومتري به وجود آورد.

ضخامت اين سيم يك ششم طول موج ماورابنفش است كه براي رويت آن به كار گرفته شده است.

ريچارد بليكي از دانشگاه كانتربري در كرايست چرچ واقع نيوزيلند نيز از روشي مشابه استفاده كرده و موفق شده تصويري به قطر ‪۷۰‬نانومتر از سيم نانومتر توليد كند (هر نانومتر معادل يك ميليونيم يك متر است).

اين موفقيت به گفته ديويد اسميت از دانشگاه دوك در كاروليناي شمالي مي توان راه را براي ساخت مدارهاي يكپارچه و تراشه‌هاي الكترونيكي جديدي هموار كند كه به مارتب از مدارها و تراشه‌هاي كنوني كه با ليتوگرافي ليزري توليد مي‌شوند، كوچكتر و داراي شمار بيشتري از اجزاء مداري در حجم مشابه هستند.
كاشت‎ سلول‎ هاي‎‎ خورشيدي در شبكه‎ چشم‎
ترميم‎‎ قرنيه‎ چشم با سلولهاي‎ دهان‎

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...