پنجشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۸۴

اینهم یک وبلاگ اپتومتری جدید که یک اپتومتریست جوان که می خواهد همچنان ناشناس باقی بماند آنرا می نویسد امیدوارم این وبلاگ نویس جوان در کارش موفق باشد
كاهش خطر نابينايي در بيماران ديابتي


تحقيقات جديد نشان مي‌دهد تجويز روزانه ‪ ۳۲‬ميليگرم داروي
"‪ "ruboxistaurin‬خطر از دست دادن بينايي را در بيماران مبتلا به ديابت نوع يك و دو كاهش مي‌دهد.

به گزارش پايگاه اينترنتي ‪ ، ivanhoe.com‬نابينايي شايعترين عارضه ناشي از درگيري شبكيه و ناحيه ماكولا در چشم است.

درگيري شبكيه در ديابت ناشي از آسيب به عروق خوني در ناحيه شبكيه است. نشت مويرگ‌هاي خوني در ناحيه ماكولا در شبكيه باعث تورم ماكولا مي‌شود. ورم ماكولا حدت ديد مركزي را كاهش مي‌دهد.

در اين مطالعه اثر درماني مصرف خوراكي اين دارو در بيماران مبتلا به آسيب‌هاي شبكيه از نوع حاد و بسيار حاد بررسي شد. در ‪ ۲۵۲‬بيمار مبتلا به ديابت نوع يك و دو در مدت سه تا چهار سال مصرف اين دارو با دارو نما مقايسه شد.

اين دارو با مهار عملكرد پروتئين كيناز ‪ C‬آنزيمي كه مسئول بروز مشكلات چشمي بيماران ديابتي است عمل مي‌كند.

اين دارو تنها خطر از دست دادن بينايي را به دنبال ورم ماكولا كم مي‌كند.

مشروح اين مطالعه در نشريه "‪ "diabetes‬به چاپ رسيده است

سه‌شنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۸۴

يكي از نكات مهم كنگره خراسان عدم شركت تعداد زيادي از دانشجويان ترم آخر اپتومتري بود كه علت آن هم زياد بودن مبلغ دريافتي براي دانشجويان عنوان مي شدبنظر من بد نيست مسئولين همايش تهران تسهيلات ويژه اي براي دانشجويان در نظر بگيرند و يا اساسا شركت آنها در همايش را رايگان اعلام كنند چرا كه دانشجويان از اركان مهم حرفه ما محسوب مي شوند و عدم شركت آنها هدر رفتن هزينه وامكانات مي باشد

دوشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۴

به نام ايزد دانا

اپتومتريست محترم :

با کمال خوشوقتی، برپايي سمپوزیوم عدسي هاي تماسی ایرانگام را در هشتمین کنگره
سراسری اپتومتری به اطلاع جنابعالی میرساند
دیدار جنابعالی را از ساعت 9 لغايت 11 صبح روز جمعه 14/5/84 بی صبرانه آرزومندیم .


شرکت ایرانگام

مکان :تهران - اتوبان همت- مرکز همایشهای رازی - سالن دو

Irangam Contact Lens Symposium Program:

1. Who is CooperVision? M. Hooshangi, Irangam President

2. New horizons in Allergy and GPC treatment Dr. A. Salamat Rad, MD.
Corneal surgeon
3. Proclear Contact Lenses Optometrist F. Asgarizadeh, BSc

4. Toric Soft Contact Lenses Dr. M. A. Amiri, OD.
Optometrist
5. How to manage Contact Lens complications Dr. H. Kangari, OD.
Optometrist
6. Bandage Contact Lens in Corneal Diseases Dr. M. Jabbarvand, MD.
Corneal surgeon

شنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۸۴

GLAREچيست؟

glare به وضعیتی اطلاق می شود که در آن درخشندگی یک منبع نوری بسیار زیادتر از محیط زمینه ای آن باشد به عبارت دیگر نسبت درخشندگی منبع نور به زمینه آن حداقل سه به یک باشد
نور چراغهای اتومبیل در شب ،انعکاس نور خورشید از برف یا آب می تواند مثالهای خوبی از وجود glare باشد در این حالات نوعی از glare ایجاد می شود که آنرا disability glare می نامند و می تواند با عملکرد بینایی فرد تداخل ایجاد نماید
نوع دیگری از glare نیز وجود دارد که آنرا discomfort glare می نامند این نوع از glare نیز می تواند باعث بروز شکایتهای شدید آستنوپی شده و مانع از حضور فرد در فضای بیرون از خانه گردد وجود نورهای لامپهای مهتابی می تواند باعث بروز این حالت گردد
این دو نوع glare می توانند جداگانه و یا بصورت توام با یکدیگر روی دهند در اغلب موارد عملکرد بینایی با کاهش glare و تقویت کنتراست بهبود پیدا می کند راههای متعددی برای کاهش glare ، کاهش حساسیت غیر طبیعی به نور و بهبود کنتراست وجود دارند که عبارتند از :
1- Coatings and tints
2- Polaroid filters
3- Yelow or amber filters
4- Photochromic lenses

سه‌شنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۴

تغييرات آرام در قرنيه

طي سالهاي اخير علم چشم پزشکي ، روشهاي جديد و موثري را براي رفع عيوب انکساري چشم (نزديک بيني ، دوربيني و آستيگماتيسم) ارائه داده که توانسته اند تا حد زيادي جايگزين استفاده از عينک هاي طبي شوند.
به همين دليل هم جراحي با ليزر و ليزيک امروزه شيوه هاي نام آشنايي براي مردم محسوب مي شوند.
با اين حال روشي که در دنيا بتازگي جايگزين روشهاي ليزيک و استفاده مداوم از عينک هاي طبي شده اند «ارتوکراتولوژي» نام دارد که در آن به جاي ايجاد خراش روي قرنيه چشم و تراشيدن آن توسط روشهايي چون ليزيک ، لنزهاي مخصوص روي قرنيه قرار مي گيرد که به مرور زمان باعث تغييرشکل قرنيه شده و در واقع به نوعي عمل قالب گيري انجام مي شود و بتدريج عيب انکساري چشم بيمار برطرف مي شود.
اين روش مدت کوتاهي است که در ايران به صورت محدود به کار مي رود با اين حال معرفي آن مي تواند به توسعه هر چه بيشتر اين شيوه در مراکز علمي و درماني کمک کند
ادامه مطلب....

عینک طبی

عینک طبی :اخبار و گزارشها

دوشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۴


برگزاری اولين سمپوزيوم جهانی ارتوکراتولوژی در شيکاگو
برای کسب اطلاعات بيشتر لينک زيررا کليک کنيد.
http://www.visioncaresurveys.com/gos2005/index6.htm
اميدواريم با راه افتادن سايت انجمن اپتومتری ايران مانيزشاهد برگزاری کنگره اپتومتری بااين کيفيت در کشورمان باشيم.

شنبه، تیر ۲۵، ۱۳۸۴

با چشمانتان لبخند بزنيد!


لبخند زدن ، خود ما و ديگران را دلگرم مي کند. با فراگيري نشاندن يک لبخند دوستانه و گرم که باعث احساس بهتر در وجود ما مي شود و کساني را که ما را مي بينند شاد مي کند ، قادر خواهيم بود بر شادماني جهان بيفزائيم. جايگزيني يک ظاهر تلخ با لبخند به نفع همه است. پس اين تکنيک را بکار ببنديد و بطور طبيعي لبخند بزنيد.
اما چگونه بايد اين کار را انجام دهيد:
- لبخند با چشم آغاز مي شود. به بارقه و احساس خوشي در چشمانتان توجه کنيد.
- توجه داشته باشيد که چگونه با آمدن لبخند به چشمانتان ، آنها بطور طبيعي حرکت مي کنند.
- به لبخند با دهانتان اکتفا نکنيد چرا که تنها نوعي تظاهر است.
- هنگامي که با چشمانتان لبخند مي زنيد ، اين حالت گسترش مي يابد و طبيعتا يک لبخند واقعي بر دهانتان نقش مي بندد.
- پرتو لبخند را باچشمانتان ساتع کنيد و بقيه صورت را بدون حرکت نگه داريد تا آنگاه که يک لبخند گرم و دوستانه بر آن بنشيند.
اين روش را بياموزيد و تمرين کنيد تا دريابيد که چگونه شما را در نظر ديگران محبوب تر مي سازد.
زيبائي را جذب کنيد! و با چشمانتان لبخند بزنيد!

پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۸۴

سن شروع پيرچشمي در ايران كمتر از متوسط اروپاست

ميانگين شروع پيرچشمي در جامعه يزد، در هر دو جنس مرد و زن يكسان و برابر با ‌٦٥/٤١ سال است.
به گزارش سرويس «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد، مينا خباز و فاطمه فلاح دانشجويان علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در تحقيقات پايان‌نامه خود با راهنمايي دكتر ابوالقاسم رستگار، عضو هيات علمي اين دانشگاه سن شيوع پيرچشمي در بيماران مراجعه كننده به كلينيك بيمارستان شهيد رهنمون شهر يزد را بررسي كردند.


پيرچشمي شايعترين مشكل تطابق است كه فاكتورهاي عادات فرد در هنگام كار نزديك، تغذيه، آب و هوا، شرايط فيزيولوژي و چشمي و سابقه خطاهاي انكساري قبلي در آن دخليند.


محققان با بيان اين كه پيرچشمي قابل كنترل و درمان است، آورده‌اند: در كشورهاي مختلف سن شروع پيرچشمي متفاوت است. در كشور ما اطلاع دقيقي از سن شيوع پيرچشمي در افراد پيرچشم در دست نيست ولي شايعترين سن شروع آن ‌٤٠ تا ‌٤٥ سالگي است.


اين مطالعه از نوع توصيفي و روش اجراي آن به روش مقطعي بوده، كه تعداد حجم نمونه در آن ‌١٩٨ بيمار مراجعه‌كننده به كلينيك بيمارستان شهيد رهنمون يزد بوده است.


طبق نتايج تحقيقات مذكور ميانگين سن شروع پيرچشمي در هر دو جنس مساوي و برابر با ‌٦٥/٤١ سال بود. ميانگين فاصله شروع بيماري تا مراجعه در سال نيز در زنان ‌٦٦/١ سال و در مردان ‌٠٨/٢ سال بود.


يافته‌ها همچنين نشان داد؛ رابطه جنس و انواع علايم شروع پيرچشمي از قبل شامل تاري ديد نزديك، مشكل خواندن و خستگي چشم در موقع كار معني دار بود، به عبارتي اين علايم در زنان بيشتر بود.


رابطه بين سن شروع پيرچشمي و انواع علايم آن از قبل همچون تاري ديد نزديك، مشكل خواندن و سردرد نيز معني‌دار بود، به طوري كه در افراد با سن شروع بالاي ‌٤٢ سال، اين علايم بيشتر مشاهده شد.


همچنين در اين رابطه ارتباط بين سن شروع پيرچشمي و ميزان تحصيلات به وسيله كاي اسكوار آزمون شد كه رابطه معني داري بين سن شروع پيرچشمي و ميزان تحصيلات به دست آمد. به عبارتي در بيماران با سواد سن شروع پيرچشمي نسبت به كساني كه بيسواد بودند بيشتر به دست آمد.


در پايان به استناد مطالعه دكتر عباس رياضي، سن شروع پيرچشمي در تهران ‌٥/٣٧ سال ذكر كرده و مي‌افزايد: سن شروع پيرچشمي در اروپا ‌٤٥ تا ‌٥٠ سالگي مي‌باشد. به طوري كه در نروژ ‌٤٦ سالگي و در انگلستان ‌٤٥ سالگي است. در تحقيقي ديگر سن شروع پيرچشمي در هند، عربستان، عراق و كوبا زير ‌٤٠ سالگي حاصل شد و در ژاپن در سن ‌٤٢ سالگي و در پرتوريكو ‌٣٩ سالگي گزارش شده است.


اين مطالعه شرايط محيطي از جمله درجه حرارت متوسط بالا، اشعه اولتراويولت و نقص مزمن اسيد آمينه و همچنين ضرورت در معرض فاكتورهاي سمي قرار گرفتن مخصوصاً رنگ مو، را ايفا كننده نقش اصلي در بروز زودرس پيرچشمي عنوان كرده است.


فاكتورهاي فردي مثل عيب انكساري، نوع فعاليت بينايي و عادات فرد نيز در بروز سن شروع پيرچشمي موثر قيد شده و بنا بر تحقيقات سياه‌پوستان نيز زودتر از سفيدپوستان دچار پيرچشمي مي‌شوند
چگونه سلامت بينايي کودکان را حفظ کنيم




براي پدر و مادرها لذتي بالاتر از چشم دوختن به چهره معصومانه فرزندشان نيست، اما در حين اين خيره شدن دلچسب، به بينايي وي نيز توجه کنيد چرا که رديابي و درمان به موقع مشکلات چشمي براي حفظ سلامت ديداري کودکتان از اهميت حياتي برخوردار است.

زمان مناسب براي آغاز معاينات
کودکان نيازي نيست که براي انجام معاينات چشم حتما به حرف آمده باشند زيرا اکثر چشم پزشکان اطفال از ابزاري همچون عروسک‌هاي دستي براي ارزيابي توان بينايي کودکان خردسال بهره مي‌برند.
براي اين مهم هم مي‌توان به چشم پزشک و هم اپتومتريست مراجعه کرد زيرا هر دو در معاينه، تشخيص و درمان بيماري‌هاي چشم مهارت دارند
حتما اين پرسش در ذهن‌تان شکل مي‌گيرد که کودک چه زمان نيازمند اولين معاينه چشم است؟ آکادمي چشم‌پزشکي آمريکا در اين خصوص چنين توصيه مي‌کند: نوزادان تازه متولد شده بايد توسط پزشک اطفال در زايشگاه براي بررسي سلامت عمومي چشم مورد معاينه قرار گيرند. در اين ميان نوزادان در معرض ريسک بالا همچون زودرس‌ها و يا آنهايي که سابقه خانوادگي ابتلا به مشکلات چشمي دارند و همچنين نوزادان داراي ناهمخواني‌ها و اختلالات آشکار چشم بايد توسط يک پزشک متخصص چشم معاينه شوند.
در سال نخست حيات تمامي نوزادان بايد به طور منظم در کليه مراجعات معمول به پزشک، از نظر سلامت چشم کنترل شوند. حدود سن 5/3 سالگي کودکان بايد تحت تست‌هاي سنجش تيزي حس بينايي قرار گيرند و سن 5 سالگي نيز موعد انجام تست تخصصي چشم و ارزيابي (eye alignment) مي‌باشد. پس از 5 سالگي کنترل‌هاي منظم بينايي در مدرسه يا مطب پزشک کفايت مي‌کند البته ظهور علائمي همچون لوچي يا سردردهاي مکرر نيز به معناي ضرورت مراجعه سريع به پزشک مي‌باشد. جداي از اين موارد کودکاني که از عينک يا لنز استفاده مي‌کنند، نيازمند معاينات سالانه براي بررسي تغييرات بينايي هستند.
نشانه‌هاي بيانگر مشکلات بينايي در اطفال خردسال عبارتند از: حساسيت شديد به نور، ماليدن مداوم چشم‌ها، قدرت تمرکز پايين، ضعف توان رديابي اشياء، حرکات غيرعادي چشم‌ها ( پس از 6 ماهگي)، قرمزي مزمن چشم‌ها، اشک آمدن‌هاي مکرر و سفيدي مردمک.
در کودکان سن دبستان بايد نشانه‌هاي ديگري را نيز مد نظر داشته باشيد همچون ناتواني در ديدن اشياء واقع در يک مسافت، نشستن در فاصله خيلي نزديک به تلويزيون، لوچي و ناتواني در خواندن کلمات درج شده بر روي تخته سياه.
والدين بايد به دقت رفتارها و حرکات کودک‌شان را به لحاظ شناسايي به موقع علائم ذکر شده مورد توجه قرار دهند تا در صورت رديابي هرگونه نشانه‌اي مبني بر وجود بيماري‌هاي چشم، کودک بلافاصله مورد معاينه و درمان قرار گيرد تا مشکل حالت دائمي پيدا نکند چرا که امراض چشمي در صورت شناسايي به موقع غالبا برگشت‌پذير هستند.

بينايي نوزادان تازه متولد شده
ارزيابي نحوه ديد و قوت بينايي يک نوزاد کار دشواري است البته به لحاظ علمي ثابت شده که بينايي تا سن 6 ماهگي نسبتا مبهم و تيره و تار است. پس از آن سطح ديد به سرعت بهبود پيدا مي‌کند. در مرحله بعدي نوزاد به «ديد استريو» مجهز مي‌شود بدين شکل که تصوير مشاهده شده با يک چشم را با تصويري که با چشم ديگرش مي‌بيند، تلفيق مي‌کند. کودکان به تدريج از طريق انجام رفتارهايي همچون نگاه کردن مستقيم به چهره والدين، به ادراک و استنباط عمقي دست پيدا مي‌کنند.

مشکلات معمول چشم
چندين بيماري چشمي وجود دارد که مي‌تواند کودکان را تحت تاثير قرار دهد. اکثر اين اختلالات از طريق يک تکنيک معاينه چشم و استفاده از «چارت تيزي» در جريان سال‌هاي پيش از دبستان قابل رديابي هستند. عارضه (Amblyopia) (تنبلي چشم) به ضعف بينايي در يک چشم که به نظر مي‌رسد ظاهري نرمال دارد، اطلاق مي‌شود. دو علت معمول اين بيماري عبارتند از لوچي و تفاوت در خطاي انکسار بين دو چشم. عارضه مزبور در صورت عدم درمان، مي‌تواند به از بين رفتن غيرقابل برگشت بينايي در چشم تحت تاثير قرار گرفته بينجامد. در اين حالت مکانيسم برنامه‌ريزي مغز سيگنال‌هاي ارسالي از چشم مزبور را ناديده مي‌گيرد. بهترين دوره براي درمان اين بيماري سال‌هاي پيش از دبستان است.
عارضه (strabismus) به عمل ناهماهنگ دو کره چشم اطلاق مي‌شود به طوري که محورهاي ديد در چشم نتوانند در محل شئي مورد ديد به هم برسند.
با رديابي به موقع مي‌توان از طريق بستن چشم سالم، چشم دچار انحراف را وادار به فعاليت و در نتيجه بازگرداندن بينايي کرد. جراحي و يا عينک‌هاي خاص نيز مي‌توانند به چشم‌ها در رديف شدن محور بينايي‌شان کمک کنند.
در اينجا بد نيست با اصطلاح خطاهاي انکسار نيز آشنا شويد. اين عارضه بدان معناست که ساختار چشم به نحو صحيح نور را نمي شکسند و يا خم نمي‌کند بنابراين تصاوير مبهم و تيره و تار به نظر مي‌آيند. خطاهاي انکسار همچنين مي‌توانند به خستگي چشم و يا (amblyopia) منجر شوند. معمول‌ترين شکل خطاي انکسار نزديک‌بيني است. ساير موارد نيز عبارتند از دوربيني و آستيگماتيسم.
نيازي نيست که کودکان براي انجام معاينات چشم حتما به حرف آمده باشند، زيرا اکثر چشم پزشکان اطفال از ابزاري همچون عروسک‌هاي دستي براي ارزيابي توان بينايي کودکان خردسال بهره مي‌برند
نشانه‌هاي بيانگر مشکلات بينايي در خردسالان عبارتند از:
حساسيت شديد به نور، ماليدن مدام چشم‌ها، قدرت تمرکز پايين، ضعف توان رديابي اشياء، حرکات غيرعادي چشم‌ها، قرمزي مزمن چشم‌ها، اشک آمدن‌هاي مکرر و سفيدي مردمک

چهارشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۴

این سایت را هم ببینید و ......
دکتر قراملکی : گرفتاری جامعه ما عدم رعایت اخلاق حرفه ای در موسسات پزشکی است

مدیر گروه اخلاق دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که مهمترین گرفتاری جامعه ما عدم رعایت اخلاق حرفه ای در موسسات پزشکی است توجه به عدم رعایت اخلاق حرفه ای در موسسات پزشکی را یک ضرورت اجتماعی دانست
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر گروه اخلاق دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" درباره جایگاه و ضرورت، اهمیت اخلاق پزشکی در جامعه اظهار داشت : اخلاق پزشکی، شاخه ای از اخلاق حرفه ای است و اخلاق حرفه ای 53 گرایش دارد که یکی از گرایشهای آن اخلاق پزشکی است.

وی افزود : بنابراین می بایست بحث اخلاق پزشکی را از دیدگاه اخلاق حرفه ای ملاحظه کرد. همچنین اخلاق حرفه ای را نباید صرفا به معنای اخلاق کار تفسیر کرد. چنین دیدگاهی تقلیل گرایانه است. همچنین اخلاق پزشکی را نباید اخلاق پزشکان دانست بلکه بیان مسئولیتهای اخلاقی بنگاه ها و موسسات پزشکی، درمان و بهداشت، در قبال محیط نیز بخشی از اخلاق پزشکی است.

دکتر قراملکی اخلاق حرفه ای را دو امر متمایز اما مرتبط توصیف کرد و گفت : گاهی اخلاق حرفه ای را در کسب و کار، مدیریت اجرایی و محیط عینی حرفه مطرح می کنیم و عملکرد اخلاقی در کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم و گاهی مراد از آن شاخه ای از دانش بشری است که نظامدار و روشمند در مراکز آموزشی و پژوهشی رشد می یابد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد : کارهایی که تا به حال درباره اخلاق پزشکی انجام شده با جهت گیری اخلاق پزشکان و اخلاق پرستاران است. به عبارتی اخلاق کار است. اما اخلاق موسسات پزشکی تا کنون کار نشده است. اگر جهت گیری به سمت اخلاق بیمارستانها، موسسات درمانی، درمانگاه ها و دانشگاه های پزشکی باشد با نتایج قابل توجهی روبرو خواهیم شد.

دکتر قراملکی مهم ترین گرفتاری جامعه ما را عدم رعایت اخلاق حرفه ای در موسسات پزشکی دانست و گفت : پرداختن و توجه به این امر یک ضرورت اجتماعی است. بنابراین اخلاق پزشکی را نباید تنها با رویکرد منابع انسانی مورد توجه قرار داد ، بلکه این توجه باید با رویکرد استراتژیک توام باشد. به عبارت دیگر، مباحث صرفا به تحلیلهای منطقی و انتزاعی محدود نشود بلکه فراتر از آن به تحلیل مسایل عینی بنگاه ها و سازمانها نیز پرداخته شود.

مدیر گروه اخلاق دانشگاه تهران خاطر نشان کرد : اخلاق پزشکی که اینک در برخی از محافل علمی ما مورد توجه قرار گرفته بیشتر به خلق و خوی پزشکان و پرستاران می پردازد. به عبارت دیگر ، منابع انسانی را مورد توجه قرار داده است. مروجان بحث اخلاق پزشکی می بایست دیدگاه سازمانی بر اخلاق پزشکی داشته باشند. چرا که اخلاقی بودن سازمان یک بحث است و اخلاقی بودن افراد آن سازمان بحث دیگری است. ما معتقدیم تا سازمان اخلاق نباشد، اخلاقی بودن افراد مشکل دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اخلاق پزشکی در جهت آموزش و ترویج می بایست در دپارتمانهای الهیات و فلسفه باشد یا دانشکده های پزشکی گفت : در هر دو امکان دارد. چرا که رشته اخلاق پزشکی رشته ای میان رشته ای است، اینکه در کجا قرار گیرد ضرورت خاصی ندارد. بلکه می بایست در تاسیس این رشته مطالعات و روشهای میان رشته ای مورد توجه قرار گیرد.

دکتر قراملکی در پایان تصریح کرد : اقدامات و فعالیتهای کارگاه هایی که به بحث اخلاق پزشکی می پردازند اگر میان هنجارها و اخلاق تمایز نداشته باشند با مشکل روبرو می شوند. چرا که هنجارهای وابسته به حرفه با اخلاق حرفه ای تمایز دارد.

جمعه، تیر ۱۷، ۱۳۸۴

یکی از قدیمی ترین وبلاگهای فارسی

عینک یکی از قدیمی ترین وبلاگهای فارسی است آنرا در قالب جدید و با مطالبی جدیدتر ببینید
این آدرس را بخاطر بسپارید چون بزودی در آن سایت انجمن اپتومتری ایران را خواهید یافت
هشتمين كنگره علمي اپتومتري (بينايي سنجي) ايران برگزار مي‌شود

هشتمين كنگره علمي اپتومتري (بينايي سنجي )ايران ‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬مرداد ماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود.

انجمن علمي اپتومتري ايران روز دوشنبه با ارسال نمابري به گروه علمي ايرنا با اعلام اين خبر به نقل از دكتر "ابراهيم جعفر زاده پور" افزود:جديدترين روش‌هاي درمان بيماري‌هاي چشم مانند تنبلي چشم ،انحرافات چشم و روش‌هاي نوين اصلاح عيوب انكساري چشم توسط متخصصين اپتومتري از داخل و از كشورهاي انگليس و استراليا در اين كنگره ارايه خواهد شد.

دبير هشتمين كنگره اپتومتري ايران گفت: از اهداف مهم كنگره امسال افزايش مهارت‌هاي علمي و عملي اپتومتريست‌هاي سراسر كشور در زمينه‌هاي تجويز كنتاك لنز،عدسي‌هاي تماسي و روش‌هاي نوين تراش عدسي و ساخت عينك هاي طبي است.

مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود:از ديگر اهداف برگزاري اين كنگره ارايه روشهاي پيشرفته درمان بيماري‌هايي همچون تنبلي چشم ،درمان غيرجراحي انحرافات چشم و تجويز وسايل كمك بينايي و برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي علمي و عملي است.

وي گفت:يكي از روش‌هاي نوين در زمينه اصلاح عيوب انكساري و روش جايگزين روشهاي ليزيك واستفاده مداوم از عينك‌هاي طبي به نام روش "ارتوكراتولوژي" است.

وي افزود:در اين روش به جاي ايجاد خراش روي قرنيه چشم و تراشيدن آن توسط روشهايي همچون ليزيك كه منجر به تغيير قدرت و تحدب آن مي‌شود و در نتيجه نزديك بيني ،دوبيني و آستيگماتيسم چشم فرد اصلاح مي‌شود.

وي گفت:لنزهاي مخصوصي روي قرنيه قرار مي‌گيرد كه به مرور زمان باعث تغيير شكل قرنيه مي‌شود و در واقع به نوعي عمل قالب‌گيري انجام مي‌گيرد و به تدريج عيب انكساري چشم بيمار برطرف مي‌شود.

وي حسن اين روش را در مقايسه با روش‌هايي مثل ليزيك ،غير تهاجمي بودن آن دانست و گفت:درواقع در اين روش جديد آسيبي به چشم وارد نمي‌شود و بر خلاف روش ليزيك قابل برگشت بوده و از ايمني قابل ملاحظه‌اي برخور دار است.

وي با اشاره به اينكه اين روش در دنيا به تازگي به كار برده مي‌شود و مدت كوتاهي است به صورت محدود در ايران به كار گرفته مي‌شود اظهار اميدواري كرد:با معرفي كامل اين روش و تشكيل كلاس‌هاي آموزشي در هشتمين كنگره علمي اپتومتري بتوان به به رشد و توسعه آن در مراكز علمي و درماني كشور اقدام كرد.

عضو هيات رئيسه انجمن علمي اپتومتري ايران در زمينه حضور ميهمانان خارجي در اين كنگره گفت:از مهمانان برجسته امسال پروفسور "برايان هولدن" از كشور استراليا و پروفسور اولري از دانشگاه كمبريج انگلستان هستند كه به ارايه آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي پيرامون اين رشته علمي خواهند پرداخت.

وي گفت:در حاشيه برپايي هشتمين كنگره علمي اپتومتري ،نمايشگاهي با حضور بيش از ‪ ۵۰۰‬شركت داخلي و نمايندگان شركت‌هاي خارجي برگزار مي‌شود كه به معرفي تلاشهاي انجام شده در زمينه تجهيزات اپتومتري ساخته شده در ايران و همچنين ارايه پيشرفته‌ترين تجهيزات ساخت خارج خواهند پرداخت.

وي در خاتمه به حضور بيش از ‪ ۱۰۰۰‬نفر از اساتيد دانشگاهها، متخصصين و اپتومتريست‌هاي سراسر كشور دراين كنگره اشاره كرد و گفت:اطلاعات جامع و كامل پيرامون اين كنگره در دو سايت معتبر با نام‌هاي ‪ CRC‬و‪VISION SIGNS‬ كه از معتبرترين سايت‌هاي بين‌المللي در زمينه علوم مختلف خصوصا علوم بينايي هستند ارايه شده است

جمعه، تیر ۱۰، ۱۳۸۴

در اینجا شما می توانید مجموعه بسیار جالبی از منابع و مراجع در باره لنزهای تماسی ،جراحی انکساری و بیماریهای چشمی را بیابید

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...