چهارشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۸۴

روز جهاني بينايي



روز جهانی بینایی یک رویداد سالیانه است که در دومین پنج شنبه اکتبر هر سال با هدف توجه به مشکل نابینایی در سطح جهان برگزار می شود بزرگداشت این روز در واقع اقدام جهانی مشترکی است از طرف آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی ،سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمانهای غیر دولتی بین المللی که هدف آن از بین بردن نابینایی قابل پیشگیری تا سال 2020 می باشد
اجرای این طرح مستلزم مشارکت فعال آژانسهای سازمان ملل متحد ، دولتها ، سازمانهای مسئول مراقبت از چشم و بینایی ، دست اندرکاران بهداشت و سلامتی ،موسسات بشر دوستانه و کلیه افرادیست که مایلند در این اقدام مشترک برای حذف علل نابینایی تا سال 2020 همکاری نمایند . روز جهانی بینایی تلاش می کند تا توجه عمومی را به این نکته جلب نماید که 80% موارد نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان می باشند و دولتها و موسسات و سایر منابع سرمایه گذار را باید تشویق نمود تا در پیشگیری جهانی از نابینایی سرمایه گذاری نمایند( هزینه اقتصادی سالانه پیشگیری از نابینایی در جهان حدود 28 بیلیون دلار تخمین زده می شود)

لازم به ذکر است که از 45 میلیون نابینای مطلق و 135 میلیون نیمه نابینای فعلی در جهان بیش از نود درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و در هر پنج ثانیه یک نفر به تعداد نابینایان افزوده می گردد و
در هر دقیقه یک کودک نابینا می گردد و در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه تا سال 2020 یکصد میلیون نفر دیگر به دلایل نه چندان مهم دچار نابینایی یا کم بینایی خواهند شد که عمده ترین این علل کاتاراکت (آب مروارید) می باشد
طراحان این برنامه امیدوارند تا از طرق زیر بتوانند به هدف پیشگیری از نابینایی دست یابند :
افزایش آگاهی عمومی از نابینایی به عنوان یک مشکل عمده جوامع انسانی
کنترل چهار علت عمده نابینایی : کاتاراکت ،تراخم ،انکوسرکیازیس و نابینایی کودکان
در دسترس قرار دادن خدمات توانبخشی افراد کم بینا از جمله عینک و سایر وسایل مورد نیاز آنها با قیمت مناسب
ارائه آموزش های لازم به عرضه کنندگان خدمات مراقبتی چشم برای خدمت رسانی به جوامع فقیر و دور افتاده
ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز برای ارائه خدمات مراقبتی چشمی با کیفیت بالا در همه کشورها
پیشگیری و درمان اختلالات بینایی ، انجام جراحی کاتاراکت و توزیع ویتامین آ از جمله اقداماتی است که اجرای آنها آغاز شده است
تلاش برای جلب منابع بیشتر در جهت حمایت از این طرح
امسال پنج شنبه 21 مهرماه 1384 مصادف با سیزدهم اکتبر 2005 روز جهانی بینایی می باشد بیش از صد کشور جهان اجرای این طرح را آغاز کرده اند در کشور ما نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است که در صورت هماهنگی بیشتر و جلب مشارکت همه نیروهای فعال در زمینه مراقبت از چشم و بینایی می توان انتظار داشت که به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یافت

یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۸۴

هر چشمي را نبايد به ليزيک سپرد

 تب برداشتن عينک و انجام عمل ليزيک در ايران بالا گرفته است در حالي که چشم پزشکان معتقدند ، عمل ليزيک به هر حال عوارض خاص خود را دارد.
«عمل ليزيک يک عمل احساسي و با توجه به نيازهاي روحي و ذهني بيمار است». دکتر احمد جواديان ، متخصص جراحي شبکيه و عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اين توضيح به «جام جم» مي گويد: اگر کسي بتواند از عينک و لنز استفاده کند ، بدون شک عوارض کمتري نسبت به انجام اين عمل خواهد داشت.
وي عمل ليزيک را به منظور استفاده نکردن از عينک ، عمل زيبايي مي داند و تاکيد مي کند: افرادي که در خصوص استفاده از عينک دچار ناراحتي و مشکل هستند يا مجبور به استفاده از عينکهايي با شماره هاي بالا هستند ، مي توانند تحت نظر و تشخيص پزشک از عمل ليزيک استفاده کنند. >>>>

دوشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۸۴

سه چشم پزشك ايراني در تاليف كتاب مرجع بين‌المللي چشم‌پزشكي مشاركت كردند

سه چشم پزشكي ايراني در تاليف يك كتاب مرجع بين‌المللي چشم پزشكي مشاركت كردند.

كتاب " جراحي آب مرواريد " يكي از معتبرترين كتابهاي چشم پزشكي در زمينه آب مرواريداطفال به شمار مي‌رود كه توسط انتشارات ‪ Japee(‬يكي از بزرگترين موسسات انتشارات جهاني) در سال ‪ ۲۰۰۵‬به چاپ رسيده است.

مركز تحقيقات چشم با ارسال نمابري به گروه علمي ايرنا اعلام كرد، اين كتاب كه به شيوه درمان آب مرواريد در اطفال و عوارض آن پرداخته است، از جمله معدود كتابهاي تخصصي در زمينه آب مرواريد اطفال به شمار مي‌رود.

" درمان دارويي پس از عمل و پيگيري بيماران" و " كدورت قسمت مياني چشم" دو فصل مهم از كتاب مذكور مي‌باشند كه به ترتيب توسط دكتر حميد احمديه" و دكتر "محمد رضا جعفري نسب" و دكتر " محمد علي جوادي" و دكتر "حميد احمديه" به رشته تحرير درآمده اند.

همه اين پزشكان از اعضاي هيات علمي گروه و مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هستند و تمام مراحل تحصيل و تحقيقات خود را در داخل كشور به انجام رسانده‌اند و در حال حاضر به تحقيق و تربيت نيروهاي متخصص كشور در زيمنه چشم پزشكي اشتغال دارند
دو محقق ايراني روش جديدي براي درمان بيماري آب سياه چشم ابداع كردند

دو پزشك و محقق ايراني روش جديدي با استفاده از فناوري نانوتكنولوژي براي درمان بيماري آب سياه چشم، شناسايي و ابداع كردند.

اين روش كه نانواسپرينگ(‪Nano Spring)‬نام دارد، توسط دكتر عليرضا غفاريه جراح و متخصص چشم پزشكي و پژوهشگر پژوهشگاه پليمر وپتروشيمي ايران و دكتر عبدالعلي ابراهيمي استاديار آسيب شناسي، مطرح شده است.

دكتر عليرضاغفاريه متخصص و جراح چشم‌پزشكي، روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در اين روش، با استفاده از فناوري نانو، به جاي تخريب شبكه ترابكولار با كمك فنرهاي نانو، اين شبكه از داخل گشاد مي‌شود و اين روش مشابه روش ‪ Stent‬است كه براي رفع تنگي عروق قلبي استفاده مي‌شود.

وي افزود: روش‌هاي طبي و جراحي مختلفي براي درمان بيماري خطرناك و كور كننده "آب سياه" وجود دارد و اكنون روشهاي جراحي بيشتر بر تخريب بافتي و ايجاد سوراخ در شبكه خروجي به كمك ليزر و جراحي متمركز است.

دكتر غفاريه اظهارداشت: بيش از دوميليون نفر در جهان به بيماري آب سياه يا "گلوكوم" مبتلا هستند و اين بيماري جزو علل شايع نابينايي در دنيا به شمار مي‌رود كه بيش از ‪ ۸۵‬درصد از بيماران آب سياه‌مزمن، عمل با زاويه باز انجام مي‌دهند.

اين متخصص چشم پزشكي افزود: مشكل‌اصلي آب سياه، كاهش خروج مايع زلاليه به دليل افزايش مقاومت در شبكه ترابكولار و كانال اشلم است كه منجر به افزايش فشار داخلي چشم و در صورت درمان نشدن، باعث صدمه به عصب بينايي و كوري مي گردد.

استفاده از لنزهاي سخت باعث درمان قوز قرنيه مي‌شود

به گفته رييس مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران، اختلال چشمي "قوز قرنيه" به علت اينكه عمل جراحي مناسب ندارد ،تنها راه درماني آن استفاده از نوع خاصي از لنزهاي سخت است.

دكتر"پرويز زرين بخش" جراح و متخصص چشم پزشكي ، امروز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار علمي ايرنا افزود: براي در مان اين اختلال چشمي لنزهاي خاصي طراحي شده كه اندازه آنها بيشتر از بقيه لنزها است.

وي افزود: ميزان عبور اكسيژن اين لنزها بالاتر است كه با ايجاد مركزيت مناسب ديد خيلي خوبي ايجاد مي‌كنند.

دكتر زرين بخش تصريح كرد:اين نوع اختلال چشمي يك بيماري ارثي است كه در آن قرنيه چشم حالت مخروطي و برآمده دارد.

وي افزود:همچنين امكان بروز اين بيماري درافرادي كه مبتلا به آلرژي‌هاي چشمي و حساسيت‌هاي بهاره هستند به علت اينكه چشم خود را زياد مالش مي دهند وجود دارد.

وي ادامه داد: علاوه براين در افرادي كه تحت عمل جراحي ليزيك قرار مي گيرند و اين عمل در آنها بخوبي انجام نمي‌شود امكان بروز قوز قرنيه وجود دارد.

وي گفت:اين نوع از لنزهاي سخت كه براي درمان قوز قرنيه طراحي شده اند روي قوز قرنيه خراش ايجاد نمي‌كند و در نتيجه باعث سايش آن قسمت برآمده قرنيه چشم نمي‌شود.

رييس مركز تحقيقات اپتيك لنز ايران، اظهار داشت: در اختلال چشمي قوز قرنيه در مراحلي كه چشم لك ندارد كدر نيست با اين نوع از لنزهاي سخت قابل درمان است ولي در موارد پيشرفته آن نياز به پيوند قرنيه وجود دارد.

وي بااشاره به اينكه لنزهاي سخت كم عارضه‌ترين و موثرترين روش درمان عيوب انكساري هستند افزود:لنزهاي سخت بطور كلي در مورد كساني نمره چشم آنها بالاست و كساني كه بخواهند شب با امنيت با لنز بخوابند مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

وي تصريح كرد:تجويز و استفاده از اين نوع لنز سخت نياز به آموزش خاصي دارد كه سي دي‌هاي آموزشي آن تهيه شده است و در اختيار استفاده‌كنندگان قرار مي‌گيرد.

چهارشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۴

خطر نابينايي در سيگاريها دو برابر غيرسيگاريها است

كارشناسان مي‌گويند سيگاريها دو برابر غير سيگاريها با خطر از دست دادن بينايي روبرو هستند.

به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي نيوز، ارتباط ميان تخريب لكه زرد چشم وابسته به سن (ماكولا) با استعمال دخانيات همانند ارتباط سيگار و سرطان ريه بسيار محكم است.

با اين حال بسياري از سيگاريها هنوز از آثار زيانبار سيگار بر بينايي آگاه نيستند و بسياري نيز حتي چيزي در اين‌باره نشنيده‌اند.

موسسه ملي نابينايان و اتحاد بيماري تخريب ماكولا ‪ AMD‬انگليس خواستار درج هشدارهاي ويژه بر روي پاكت‌هاي سيگار هستند.

سيگار تنها علت اثبات شده ابتلا به اين بيماري چشمي است كه قابل پيشگيري است.

تخريب لكه زرد چشم معمولا بعد از ‪ ۵۰‬سالگي بروز مي‌كند و بخش مركزي شبكيه چشم را مبتلا مي‌كند.

اين بيماري مهمترين علت نابينايي در انگليس است بطوري كه ‪ ۵۰۰‬هزار تن در اين كشور مبتلا به اين بيماري هستند.

علت بروز اين بيماري در ‪ ۴۵‬هزار تن استعمال دخانيات شناخته شده است‌م .

با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد فقط ‪ ۷‬درصد مردم از تاثير سيگار در بروز اين بيماري آگاه هستند. از هر ‪ ۱۰‬سيگاري هفت تن گفته‌اند درصورت آگاهي از تاثير سيگار بر بينايي استعمال دخانيات را كنار مي‌گذارند.

مطالعات نشان داده است ميزان خطر ابتلا به ‪ AMD‬در كساني كه از ‪ ۲۰‬سال پيش سيگار كشيدن را كنار گذاشته‌اند مشابه غيرسيگاريهاست. اين خطر بعد از ‪ ۱۰‬سال ترك سيگار روند نزولي مي‌يابد.

به گفته پزشكان متخصص چشم معاينات مرتب چشم براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است.

بيماري تخريب لكه زرد چشم در دو نوع خشك و مرطوب ظاهر مي‌شود. حدود ‪۹۰‬ درصد موارد خشك است كه قابل معالجه نيست. ‪ ۱۰‬درصد باقيمانده كه مرطوب است قابل معالجه است

سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۴

مانيتورها فقط باعث خستگي چشم مي‌شوند

رييس مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران گفت: هيچگونه دليل علمي مبني بر مضر بودن مانيتورهاواينكه منجر به عوارض حاد چشمي شوند وجود ندارد،بلكه مانيتورها صرفا باعث خستگي چشم مي‌شوند.

دكتر "پرويز زرين بخش" امروز (دوشنبه) در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار علمي ايرنا افزود:در شرايط معمولي ميزان اشعه‌اي كه توسط مانيتور ها تابيده مي‌شود معادل مقدار كمي از اشعه‌هايي مانند نور خورشيد است.

وي گفت:مقدار اين اشعه كمتر از حدي است كه بتواند آب مرواريد و يا ساير عوارض چشمي در طول مدت عمر ايجاد كند.

دكتر زرين بخش اظهار داشت:نشانه‌هايي مانند تحريك چشم ،قرمزي، آبريزش ،خشكي چشم،خستگي چشم و درد و سنگيني پلك‌ها و پيشاني و سختي تمركز هنگام استفاده‌هاي طولاني مدت از مانيتورها مشاهده مي‌شود.

وي افزود:علاوه بر اين سردرد،درد پشت و اسپاسم‌هاي عضلاني نيز در هنگام استفاده طولاني مدت از مانيتورها ديده مي‌شود.

رييس مركز تحقيقات اپتيك لنز ايران تصريح كرد:تمامي اين مشكلات و خستگي‌هاي ناشي از استفاده از مانيتورها ناشي از شرايط استفاده از آن است و با تغيير وسايل و طراحي محيط كار و تجويز عينك مناسب اصلاح شوند.

دكتر زرين بخش اظهار داشت: با مشاهده برخي از اين علامت‌ها بايد يك بررسي سمپتوماتيك (علامتي) براي پيدا كردن علت آنها انجام شود و با مشخص شدن نوع بيماري در صورت نياز عينك تجويز شود.

وي گفت:قسمت بالايي مانيتور بايستي روبرو يا كمي پايين تر از سطح چشم قرار گيرد.نوشته‌ها و مدارك مورد نياز نيز بايد نزديك صفحه مانيتور باشد تا حركات سر و چشم و تغييرات تمركز چشم به حداقل برسد.

وي افزود:نور اتاق بايد به گونه‌اي تنظيم شود كه انعكاس‌هاي نوري به حداقل برسد اين در حالي است كه در بعضي از دفاتر كاري اين استاندارد رعايت نمي‌شود.

وي اظهار داشت:صفحه مانيتور گرد و غبار را بخوبي جذب مي‌كند و بايد با يك پارچه آنتي استاتيك پاك شود تا ديد بهتري حاصل شود.

وي با اشاره به اينكه استفاده ازمانيتور نياز به عدم تحرك بدن ،سر و موقعيت چشم دارد كه خسته‌كننده است افزود:پلك زدن زياد باعث خيس شدن چشم شده و مانع خستگي چشم خواهد شد.

دكتر زرين با بيان اينكه صفحه مانيتور بايد در محل تمركز مناسب چشم قرار گيرد افزود:از آنجا كه مانيتورها معمولا دورتر و بالاتر از فاصله مطالعه قرار مي‌گيرند،ممكن است عينك‌هاي متفاوتي مورد نياز باشد.

وي گفت:افرادي كه در حالت عادي نياز به عينك ندارند ممكن است يا استفاده از مانيتور نياز به عينك‌هاي اصلاحي داشته باشند كه اين كار بايستي توسط چشم پزشك و با توجه به شرايط محيط كار فرد، عينك متناسب با فاصله معين ،براي او تجويز شود.

یکشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۴

چگونه نوزاد از بینايی طبیعی و چشمانی سالم بهره مند می شود

دستگاه بينايی درانسان، پيش رفته ترين و پيچيده ترين قسمت بدن را تشکيل می دهد و به سرعت آسيب پذير است. چشم اولين قسمتی است که بعد از تشکيل مغز و لوله عصبی، در همان ماه اوّل حاملگی تشکيل می شود و زير ميکروسکوپ قابل رؤيت است. وقتی جنين به طول 10 ميلی مترمی رسد، لوله عصبی کاملاً تشکيل و بسته شده است و چشمها در قسمت قدامی آن ديده می شوند. اگر لوله عصبی بسته نشود، ضايعات گوناگون مغزی و چشمی ايجاد می شود که ممکن است با حيات جنينی مغايرت داشته باشد.
مادران حامله بايد توجه داشته باشند که جنين درماه های اول بسيار آسيب پذير است.
ادامه...

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...