دوشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۵

جايگاه اپتومتري در سيستم بهداشتي بايد حفظ شود

اپتومتري به عنوان يكي از زيرشاخه‌هاي مهم پزشكي نقش موثري را در سيستم بهداشتي ايفا مي‌كند، به همين دليل حفظ جايگاه اين رشته، امري ضروري است.

دكتر«علي ميرزاجاني» دبير انجمن اپتومتري ايران ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، گفت: هر چند اپتومتريست، طبيب نيست اما كار طبي داشته و براي ارائه خدمات تخصصي تربيت شده‌است بنابراين حيطه فعاليت‌هاي اپتومتريست گسترده است.
وي با برشمردن برخي از اين فعاليت‌ها ادامه داد : اپتومتريست قادر به معاينه پلك، قرنيه، ملتحمه، سيستم اشكي، لنز و اتاق قدامي چشم است و در صورت مشاهده اختلالات چشمي و حتي بيماري‌هاي سيستماتيك مرتبط با چشم، بيمار را به متخصص ارجاع مي‌دهد.
دكتر«ميرزاجاني» افزود: اپتومتريست با علائم بصري چشم و سيستم اعصاب مركزي و محيطي مرتبط با چشم نيز آشناست، به اين ترتيب مي‌تواند سردردهاي چشمي مرتبط با اعصاب بينايي را شناسايي كرده و بيمار را به متخصص مغز و اعصاب يا چشم‌پزشك معرفي كند.
دبير انجمن اپتومتري ايران با بيان اين مطلب كه علاوه بر تشخيص‌هاي باليني، اپتومتريست با آگاهي از علم اپتيك، فيزيك و رياضيات قادر به ساخت، توليد و تجويز نمره عينك است، افزود: اپتومتريست با دستگاه‌هاي بسياري سر و كار دارد از اين رو دانش لازم براي ارائه نمره عينك به بيماران را نيز دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر در ايران از توانمندي گسترده اپتومتريست‌ها به طور محدود استفاده مي‌شود بنابراين بايد با حفظ جايگاه اپتومتريست در هر دو وجه بهداشتي، درماني و ساخت و توليد عينك، اين ضعف را برطرف كرد

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...