چهارشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۸۵

رييس سازمان نظام پزشكي ايران گفت:بايد حداكثر تسهيلات لازم براي ارتقاي رشته اپتومتری را فراهم كرد

رييس سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه رشته اپتومتري يكي از بحث‌هاي مهم در بخش سلامت است افزود:هم اكنون دوره‌هاي آموزشي اين رشته در سطح كارشناسي در كشور وجود دارد ولي بايد راه ادامه تحصيل در اين رشته در مقاطع بالاتر را هم هموار كرد.
وي بااشاره به اينكه در رشته اپتومتري بايد حداكثر تسهيلات لازم براي ارتقاي آن را فراهم كرد افزود:همچنين از دخالت‌هاي غير حرفه‌اي و غير تخصصي ساير رشته‌ها به اين رشته بايد جلوگيري كرد.

دكتر صدر افزود:همچنين ‪ ۲۰‬هزار دندانپزشك،‪ ۱۲‬هزار داروساز،‪ ۴۰‬هزار ماما،‪ ۳۵۰۰‬نفر دكتر علوم آزمايشگاهي و تعداد ‪ ۹۹۵‬نفر اپتومتريست عضو سازمان نظام پزشكي كشور هستند.

نهمين كنگره سراسري اپتومتري ايران امروز (چهارشنبه) در تالار امام علي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي آغاز به كار كرد و تا دهم شهريورماه سال جاري به كار خود ادامه مي‌دهد
نهمين كنگره سراسري اپتومتري ايران گشايش يافت

نهمين كنگره سراسري اپتومتري (بينايي سنجي) ايران با حضور متخصصان اين رشته امروز (چهارشنبه) در دانشگاه شهيد بهشتي آغاز به كار كرد و تا دهم شهريورماه به كار خود ادامه مي‌دهد.

دكتر "محمد آقازاده اميري" دبير علمي نهمين كنگره اپتومتري ايران در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت:در اين كنگره سه روزه آخرين دستاورد هاي علم بينايي سنجي در زمينه پيشگيري و درمان بيماري‌هاي چشم ارايه مي‌شود.

وي گفت:در اين كنگره آخرين تكنيك‌هاي ساخت و ارايه عينك‌هاي طبي و آفتابي،تجويز لنزهاي تماسي طبي و رنگي و روشهاي نوين درمان تنبلي چشم توسط متخصصان اپتومتري ارايه مي‌شود.

دكتر آقازداه اميري يادآور شد: هدف از برگزاري اين كنگره ارتقاء سطح علمي اپتومتريست‌هاي كشور جهت بهبود كمي و كيفي سرويس دهي پزشكي به بيماران و نيز حفظ و تامين سلامت چشم و بينايي افراد است.

وي اضافه كرد: از ديگر اهداف اين كنگره آموزش‌هاي كلينيكي به روز در حيطه بينايي سنجي ،معرفي پيشرفتهاي كمي و كيفي در زمينه ساخت و ارايه عينك طبي مناسب، آموزش و گسترش علم روز ،تجويز لنزهاي تماسي طبي و رنگي، تشخيص و درمان بيماران كم بينا،آموزش در زمينه بيماري‌هاي قرنيه و شبكيه و همچنين آموزش‌هاي جراحي ليزر و رفراكتيو است.

وي تصريح كرد: حدود ‪ ۵۰‬مقاله علمي در نهمين كنگره اپتومتري ايران پذيرفته شده كه بيشتر آنها جنبه تحقيقاتي دارند و بصورت سخنراني و پوستر طي سه روز برگزاري كنگره ارايه مي‌شوند.

دكتر اميري يادآور شد: اپتومتريستهاي سراسر كشور كه به عنوان مراقبين اوليه سلامت بينايي افراد جامعه شناخته مي‌شوند به فعاليت‌هايي نظير معاينه و تعيين عيوب انكساري چشم بيمار و تجويز صحيح عينك‌هاي طبي، آفتابي،لنزهاي تماسي طبي و رنگي مي‌پردازند.

وي افزود:اپتومتريست‌ها همچنين به انجام فعاليت‌هايي همچون تشخيص و درمان مشترك بيماري‌هاي پاتولوژيك چشم ،مشاوره جراحي‌هاي چشم ،رسيدگي به بحث بينايي مشاغل و صنايع ،انجام اقدامات پاراكلينيكي چشم،درمان غير جراحي انحرافات غير فلجي چشم و همچنين درمان مشترك سردردهاي چشمي مي‌پردازند.

دبير علمي نهمين كنگره اپتومتري ايران با اشاره به برگزاري ‪ ۸‬پانل تخصصي در زمينه لنزهاي تماسي و كارگاه عينك‌سازي افزود:در حاشيه اين كنگره نمايشگاه ابزار و تجهيزات اپتومتري نيز برگزار شده است.

دكتر آقازاده اميري افزود:در اين نمايشگاه جديدترين تكنولوژي و دستاوردهاي تجهيزات اپتومتري ،اپتيكي و عينك و همچنين وسايل ساخت و لنزهاي تماسي طبي و رنگي و وسايل كمك بينايي افراد كم بينا معرفي مي‌شود.

نهمين كنگره علمي اپتومتري ايران توسط انجمن اپتومتري ايران و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و با همكاري دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايران، زاهدان و مشهد برگزار شده است.

اين كنگره علمي از هشتم تا دهم شهريورماه سال جاري در تالار امام علي دانشگاه شهيد بهشتي در حال برگزاري است.

دوشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۵

جايگاه اپتومتري در سيستم بهداشتي بايد حفظ شود

اپتومتري به عنوان يكي از زيرشاخه‌هاي مهم پزشكي نقش موثري را در سيستم بهداشتي ايفا مي‌كند، به همين دليل حفظ جايگاه اين رشته، امري ضروري است.

دكتر«علي ميرزاجاني» دبير انجمن اپتومتري ايران ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران، گفت: هر چند اپتومتريست، طبيب نيست اما كار طبي داشته و براي ارائه خدمات تخصصي تربيت شده‌است بنابراين حيطه فعاليت‌هاي اپتومتريست گسترده است.
وي با برشمردن برخي از اين فعاليت‌ها ادامه داد : اپتومتريست قادر به معاينه پلك، قرنيه، ملتحمه، سيستم اشكي، لنز و اتاق قدامي چشم است و در صورت مشاهده اختلالات چشمي و حتي بيماري‌هاي سيستماتيك مرتبط با چشم، بيمار را به متخصص ارجاع مي‌دهد.
دكتر«ميرزاجاني» افزود: اپتومتريست با علائم بصري چشم و سيستم اعصاب مركزي و محيطي مرتبط با چشم نيز آشناست، به اين ترتيب مي‌تواند سردردهاي چشمي مرتبط با اعصاب بينايي را شناسايي كرده و بيمار را به متخصص مغز و اعصاب يا چشم‌پزشك معرفي كند.
دبير انجمن اپتومتري ايران با بيان اين مطلب كه علاوه بر تشخيص‌هاي باليني، اپتومتريست با آگاهي از علم اپتيك، فيزيك و رياضيات قادر به ساخت، توليد و تجويز نمره عينك است، افزود: اپتومتريست با دستگاه‌هاي بسياري سر و كار دارد از اين رو دانش لازم براي ارائه نمره عينك به بيماران را نيز دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر در ايران از توانمندي گسترده اپتومتريست‌ها به طور محدود استفاده مي‌شود بنابراين بايد با حفظ جايگاه اپتومتريست در هر دو وجه بهداشتي، درماني و ساخت و توليد عينك، اين ضعف را برطرف كرد

پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۸۵

سایت انجمن اپتومتری خراسان : سایتی در حد یک وبلاگ

سایت انجمن اپتومتری خراسان که هزینه زیادی هم صرف طراحی و ساخت ان شده است طی مدتی که از راه اندازی آن می گذرد نتوانسته به یک سایت واقعی تبدیل شود و بیشتر شبیه یک وبلاگ است مطالب آن همه اقتباس شده از سایت ها و منابع دیگر است و بندرت می توان مطلبی در ان دید که کار دست اندرکاران خود سایت باشد در دوره دبیرکلی آقای اثنی عشری چندین بار این مطلب را به ایشان یاداوری کردم ولی بنظر می رسد روال کار همانند گذشته است و قرار نیست هیچ تغییری در ان ایجاد شود
وقتی وارد یک سایت اپتومتری می شوی انتظار داری مطالب تخصصی و برای اپتومتریستها نوشته شده باشند ومهمتر از همه اینکه اصل باشند واز جایی اقتباس نشده باشند کاری که این دوستان می کنند با یک وبلاگ ساده هم امکان پذیر است و نیازی به صرف این همه هزینه نبود

جمعه، مرداد ۱۳، ۱۳۸۵

اسلیت لمپ ضروری برای اپتومتریست

در گذشته هیچ گاه اسلیت لمپ در لیست تجهیزات ضروری و مورد نیاز برای تاسیس دفتر کار اپتومتری در ایران نبوده است ولی اکنون با توجه به تاکید زیادی که بر نقش اپتومتریست ها بعنوان فراهم کنندگان خدمات مراقبتی اولیه چشمPrimary eye health care می شود بنظر می رسد که اسلیت لمپ از لوازم اصلی و اولیه هر دفتر کار اپتومتری باشد علاوه بر این فیت و ارائه خدمات مراقبتی لنزهای تماسی وجود اسلیت لمپ را هرچه ضروری تر می نماید

پنجشنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۸۵

چهارشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۵

تعیین نمره عینک یا بینایی سنجی با کامپیوتر

یکی از شگرد های تبلیغاتی که درگذشته و حال مورد استفاده بسیاری از اپتومتریست ها و چشم پزشکان قرار می گرفت درج عبارت تعیین نمره عینک یا بینایی سنجی با کامپیوتر بر روی تابلوی مطب یا دفتر کارشان بود با توجه به ادامه کاربرد این روش توسط همکاران محترم لازم دیدم یاد آوری کنم در روزگاری که همه مراکز بینایی سنجی و چشم پزشکی از حداقل یک دستگاه اتو رفراکتومتر برخوردارند دیگر بکار گرفتن اینگونه الفاظ و عبارات کارایی چندانی نخواهند داشت و مطمئنا نمی تواند باعث جذب بیماران آنهم از نوع آگاه و هوشیار آن که دیگر مقصود از درج این عبارت را فهمیده اند شود شاید هم بد نباشد که مسئولین انجمنهای علمی و صنفی پیش قدم شوند و راهکار های مناسبی برای حذف این عبارات از تابلوها وسالم سازی فضای تبلیغی دفاتر کار اپتومتری ارائه نمایند

سه‌شنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۸۵

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...