پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۶

عينك ويژه براي مبتلايان به ديد تونلي

دانشمندان يك وسيله كمك به بينايي اختراع كرده‌اند كه ممكن است به بينايي و حركت مبتلايان به ديد تونلي را بهبود بخشد.
به گزارش هلث دي نيوز بررسي‌ها نشان داده است كه اين وسيله- كه تركيبي از يك دوربين كوچك، يك كامپيوتر جيبي و يك صفحه نمايش شفاف كامپيوتر است- به طور قابل توجهي كارآيي و سرعت يافتن اشيا را در افراد مبتلا به اين نوع نقص بينايي افزايش مي‌دهد.

ديد تونلي به علت بيماري‌هايي مانند آب سياه (گلوكوم) يا بيماري "‌رتينيت پيگمنتوزا" (نوعي التهاب شبكيه) به خصوص در سنين بالاي 50 سال بوجود مي‌آيد. افراد مبتلا به ديد تونلي ديد محيطي يا جانبي‌‌شان را از دست مي‌دهند و تنها پنجره كوچكي از ديد مركزي برايشان باقي مي‌ماند كه مانند نگاه كردن از داخل يك لوله است.

افراد داراي ديد تونلي در پيدا كردن راهشان از ميان خيابان‌ها و ساختمان‌ها دچار مشكل هستند و اغلب به موانع برخورد مي‌كنند. به قول يك از پژوهشگران تلاش افراد داراي ديد تونلي براي پيدا كردن يك شي گم ‌شده مانند به كار بردن يك چراغ قوه قلمي براي يافتن يك كليد در يك اتاق تاريك است.

صفحه نمايش شفاف سوار شده بر روي عينك اطلاعات بينايي مشروح و اضافي را براي كاربران فراهم مي‌آورد. به اين ترتيب به اين افراد مي‌توانند بر مشكلات ناشي از ديد تونلي غلبه كنند.

دكتر الي پلي دانشمند ارشد در موسسه پژوهش چشم شپنس و استاد بيماري‌هاي چشم در دانشكده پزشكي هاروارد كه سرپرست اين تحقيق بوده است در اين باره گفت: " ارزيابي‌‌هاي اوليه ما از اين وسيله رضايت‌بخش بوده و اميدواريم به زودي آن را در دسترس عموم قرار دهيم."

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...