یکشنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۸۷

سیستم بهداشتی درمانی بیمار چگونه سلامتی را به مردم خواهد داد؟

آمار درآمد و سلامتی کارمندان دخیل در بخش سلامت کشور ایران از هیچ قاعده منطقی پیروی نمی‌كند و عددها فقط به ضرر مردم و حتی پزشکان و پرستاران و به ویژه بیماران كم درآمد است. آخرین آمار از این دست، تفاوت فاحش هزار برابری درآمد بین پزشكان كشور ایران است كه حكایت از درآمد چند صد میلیونی در مقابل چهارصد هزار تومانی برخی پزشكان دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بیشترین و كمترین درآمد ماهانه پزشكان در كشور هزار برابر تفاوت دارد و در بین پزشكان متخصص نیز با تفاوت ۴۰۰ برابری در درآمد ماهانه مواجهیم كه باید این تفاوت فاحش را تعدیل كنیم.

كمترین درآمد یك پزشك در كشور حدود ۲۰۰هزار تومان و بیشترین درآمد یك پزشك حدود ۲۰۰میلیون تومان در ماه است و این تفاوت چشمگیر نشانه بی عدالتی در سیستم سلامت و پرداخت بیش از حد مردم از جیب برای حفظ سلامت است. این موضوع بدون نظر نظر گرفتن ۱۵ هزار پزشک در معرض بیکاری و یا جویای کار است.

در مورد پرستاران هیچ جایی برای مقایسه نیست ، اکثریت پرستاران زیر خط فقر قرار دارند .
در بحث ایجاد عدالت در سلامت با دو راهكار مواجه هستیم یكی به كسانی كه وضع خرابتری دارند و جزو دهك‌های پایین جامعه هستند بیشتر كمك كنیم یا اینكه عدالت در سلامت را در مجموع با مكانیزم‌هایی در كل كشور برقرار كنیم.
برای رفع بی‌عدالتی در سلامت توجه به ۴فاكتور لازم است كه عبارتند از توزیع مناسب منابع، دسترسی عادلانه مردم به خدمات، افزایش بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت و تنظیم قیمتها، در این مسیر باید استفاده از توانمندی مردم هم مد نظر باشد.
سلامت مردم مهمترین دغدغه
وزیر بهداشت می‌گوید، مهمترین گام برای حل مسائل سلامت این است كه تامین سلامت مردم اولویت روز جامعه شود و برای كسانی كه تصمیم‌گیران جامعه هستند تامین سلامت مردم و عدالت در سلامت دغدغه شود زیرا تا نتوانیم حمایت همه ارگانها را جلب كنیم و با توضیح عالمانه موضوع، انگیزه لازم را برای حمایت جمعی برای سلامت ایجاد نكنیم در این زمینه موفق نمی‌شویم.

سلامت اولویت پانزدهم كشور ایران است

سلامت به تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی افراد كه با توجه به ابعاد گسترده این تعریف، اهمیت این موهبت الهی هرچه بیشتر نمایان می‌گردد.ارتقای سلامت در كنار ارایه خدمات بهداشتی درمانی مناسب و موثر ‌، نیازمند تأمین امنیت، مسكن ‌، آموزش ‌غذا، محیط مناسب و عدالت اجتماعی نیز می‌باشد.
ساختار غلط نظام بهداشت و درمان در ایران، باعث قرارگیری امر مهم و اساسی «سلامت» در اولویت پانزدهم كشور ایران شده است این در حالی است كه در كشورهای توسعه یافته جایگاه سلامت افراد جامعه به لحاظ برخورداری از دو وجه امكانات و برنامه ریزی، این امر را در رتبه‌های اول تا پنجم قرار داده و حتی در سایر كشورهای در حال توسعه و مشابه ایران، سلامت، جایگاه بهتر و مناسب تری نسبت به كشور ما دارد.
ساختار اشتباه نظام سلامت در كشور ما در عین حال موجب تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به آحاد مردم می‌شود، زیرا مردم به رغم پرداخت انواع حق بیمه‌های درمانی، بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمان را باید از جیب بپردازند. از سویی هزینه‌های هنگفت عمل جراحی، سالانه هزاران ایرانی را به زیر خط فقر سوق می‌دهد.

هفته سلامت یا هفته شعار
لازم به یاد آوری است در زمانی که هزینه درمان یک بیماری فرد را به زیر خط فقر می برد و یا در جامعه ای که سلامت اولویت پایینی دارد و حتی سازمانهای بیمه گر دید صرف درمانی دارند با یک هفته بسیج در هفته سلامت و اعزام تیم‌های پزشكی به مناطق محروم استان‌ها در یكی از روزهای هفته سلامت و راه اندازی پایگاههای اطلاع‌رسانی ثابت و سیار نمی توان عدالت اجتماعی در سلامت را که یکی از ارگان PHC است را به مردم هدیه کرد

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...