پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۶

عينك ويژه براي مبتلايان به ديد تونلي

دانشمندان يك وسيله كمك به بينايي اختراع كرده‌اند كه ممكن است به بينايي و حركت مبتلايان به ديد تونلي را بهبود بخشد.
به گزارش هلث دي نيوز بررسي‌ها نشان داده است كه اين وسيله- كه تركيبي از يك دوربين كوچك، يك كامپيوتر جيبي و يك صفحه نمايش شفاف كامپيوتر است- به طور قابل توجهي كارآيي و سرعت يافتن اشيا را در افراد مبتلا به اين نوع نقص بينايي افزايش مي‌دهد.

ديد تونلي به علت بيماري‌هايي مانند آب سياه (گلوكوم) يا بيماري "‌رتينيت پيگمنتوزا" (نوعي التهاب شبكيه) به خصوص در سنين بالاي 50 سال بوجود مي‌آيد. افراد مبتلا به ديد تونلي ديد محيطي يا جانبي‌‌شان را از دست مي‌دهند و تنها پنجره كوچكي از ديد مركزي برايشان باقي مي‌ماند كه مانند نگاه كردن از داخل يك لوله است.

افراد داراي ديد تونلي در پيدا كردن راهشان از ميان خيابان‌ها و ساختمان‌ها دچار مشكل هستند و اغلب به موانع برخورد مي‌كنند. به قول يك از پژوهشگران تلاش افراد داراي ديد تونلي براي پيدا كردن يك شي گم ‌شده مانند به كار بردن يك چراغ قوه قلمي براي يافتن يك كليد در يك اتاق تاريك است.

صفحه نمايش شفاف سوار شده بر روي عينك اطلاعات بينايي مشروح و اضافي را براي كاربران فراهم مي‌آورد. به اين ترتيب به اين افراد مي‌توانند بر مشكلات ناشي از ديد تونلي غلبه كنند.

دكتر الي پلي دانشمند ارشد در موسسه پژوهش چشم شپنس و استاد بيماري‌هاي چشم در دانشكده پزشكي هاروارد كه سرپرست اين تحقيق بوده است در اين باره گفت: " ارزيابي‌‌هاي اوليه ما از اين وسيله رضايت‌بخش بوده و اميدواريم به زودي آن را در دسترس عموم قرار دهيم."

چهارشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۶

مقایسه تعرفه پیراپزشکان با پزشکان عمومی قیاس درستی نیست

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مقایسه تعرفه میان رشته پیراپزشکی و پزشکی عمومی بدون در نظر گرفتن هزینه خرید تجهیزات در رشته پیراپزشکی قیاس درستی نیست.
دکتر علی میرزاجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، افزود: برخی از رشته های پیراپزشکی مانند اپتومتری به دلیل گران بودن خرید تجهیزات پزشکی خود متحمل هزینه های بالایی می شوند.
وی ادامه داد: اگر قرار است که تعرفه میان پیراپزشکان و پزشکان عمومی به دلیل سنوات تحصیلی یکسان دیده شود باید هزینه خرید تجهیزات پزشکی آنان نیز در نظر گرفته شود.
متخصص اپتومتری تصریح کرد: رشته هایی مانند شنوایی سنجی، اپتومتری، فیزیوتراپی، کار درمانی و غیره هزینه زیادی را برای خرید تجهیزات خود می کنند در حالی که مسوولین با قیاس سنوات تحصیل تعرفه 70 درصدی را تعیین کرده اند.
میرزاجانی گفت: یک اپتومتریست حداقل 30 میلیون تومان صرف خرید دستگاه های این رشته می کند و با در نظر گرفتن هزینه استهلاک آن واقعی نبودن تعرفه ها مشخص می شود.
عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری کشور اظهار داشت: با وجود در نظر گرفتن خدمات پزشکان عمومی اما جامعه امروز پزشک سالار شده است و در نهایت کسی که مقطع PHD پیراپزشکی را دارد تعرفه ای معادل پزشکان عمومی باید پرداخت کند.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه پزشکان عمومی و تعرفه پایین آنان افزود: مقایسه این دو رشته به دلیل وضعیت رشته های پیراپزشکی و گران بودن خرید تجهیزات که به طول مثال تعرفه اپتومتری سه هزار تومان بوده و خرید یک دستگاه 30 میلیون تومان، قیاس درستی نیست

سه‌شنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۸۶

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اپتومتری

بنا بر اطلاعات رسیده از جلسه معاونت آموزشی وزارت بهداشت(مورخ هفتم اسفند) مقرر گردیده است که از سال آینده سهمیه
کارشناسی ارشد اپتومتری 18 نفرخواهد بود.6نفر دانشگاه ایران، 6 نفردانشگاه شهید بهشتی،6نفر دانشگاه مشهد.

دوشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۶

سئوال هفته





This 5-year-old boy was presented for examination with a history of having crossed eyes since birth. Visual acuity is OD 20/40 and OS 20/20. Refraction is +0.50 in each eye. The media are clear and the fundus is normal. Prism and cover measurements are 40 PD esotropia in the primary, increasing to 60 PD in downgaze and decreasing to 30 PD in up gaze.


1. This boy has the following:
a. “V” pattern esotropia
b. vertical Duane syndrome
c. refractive esotropia
d. overaction of the superior obliques
e. none of the above



2. What is a likely cause for this?
a. too much use of the eyes at near
b. bilaterally lax superior oblique tendons
c. inferior oblique palsy
d. vertical incomitance from amblyopia
e. none of the above



3. What workup would help you in planning for treatment of this condition?
a. superior oblique traction test
b. lateral versions
c. coronal CT of the orbit
d. Bielschowsky head tilt test
e. all of the above



Answers:
1. This boy has the following:
a -- “V” pattern esotropia
2. What is a likely cause for this?
b -- bilaterally lax superior oblique tendons
3. What workup would help you in planning for treatment of this condition?
e -- all of the above

آزمون ورودي دوره كارشناسي ارشد

جزئیات چگونگی شرکت در آزمون ورودي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته هاي گروه پزشكي سال تحصيلي 88-87

یکشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۶

تجویز دارو توسط اپتومتریست ها

یک سئوال
در مورد تجویز دارو ایا کسی تا بحال اقدام و پیگیری کار آمدی انجام داده است؟ و ایا فکر می کنید طرح این سئوال در مقطع کنونی طرفداری داشته باشد؟ البته از دوستان کارشناسی ارشد که وقت بیشتری در این مورد دارنداز جمله اقایان: علی میرزایی و دوستدار و مومنی مقدم و... در این مورد انتظار میرود تا پیشقدم باشند.
و ایا میدانید که کارشناسان مامایی حق تجویز 50 قلم دارو را دارند؟

شنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۸۶

کنگره سراسری اپتومتری با زحمت فراوان برگزارگنندگان آن به خوبی برگزار شد. به راستی بسیاری از همکاران پیش کسوت تا جوانان تازه فارغ التحصیل شده نشان دادند که تا هر نقطه ای از ایران عزیز که باشد به دنبال اعتلای اپتومتری هستند.

جمعه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۶

دهمین کنگره اپتومتری ایران

دهمین کنگره اپتومتری ایران از اول تا سوم اسفندماه جاری در تالار اجتماعات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شد در این همایش عده زیادی از اپتومتریستها از سرتاسر کشور به همراه اساتید چشم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و زاهدان شرکت داشتند همزمان کارگاههایی در زمینه درمان اختلالات دید دوچشمی و تصحیح عیوب انکساری با لنزهای تماسی نیز شرکت کنندگان را با تازه های علم بینایی سنجی آشنا نمودند

اپتومتری در هندوستان

يک خبر داغ در مورد اپتومتری در هندوستان

در چارچوب برنامه های پيشگيری از نابينايی، هندوستان در نظر دارد سالانه 10000 اپتومتريست تربيت کند و بخشی از آموزش نيز از راه دور خواهد بود. پيشنهاد می کنم، هند را تحت نظر داشته باشيد. پيشرفت اپتومتری در اين کشور جدی تر خواهد شد. ضمناً اين جمله هم من بعد در نزد مسئولين وزاتخانه کاربرد خواهد داشت: هندوستان به رشد اپتومتری اهميت می دهد!
با سالی دو هزار دلار هزينه دانشگاه، مقاطع تکميلی را هم بگذرانيد. ممکن است مدرکش مورد قبول ايران نباشد، عيب ندارد چون برای ادامه تحصيل در استراليا به احتمال زياد قابل قبول خواهد بود

شنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۸۶

اولین همایش علمی گروه های پزشکی سراسر كشور
اولین همایش گروه های پزشکی سراسر کشور از تاریخ 5 لغایت 7 اسفندماه سالجاری در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می گردد
دكتر علي اصغر پيوندي، معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشكي و دبير این همايش ضمن اعلام این مطلب، اظهار داشت: اين همايش در راستاي رسيدن به اهداف سازمان نظام پزشكي به ويژه ارتقاي سطح دانش گرو های پزشکی در قالب پنج سمينار سه روزه جهت گروه های اپتومتری، شنوایی شناسی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و مامایی با حضور اساتید برجسته برگزار می شود
دكتر پيوندي افزود: ثبت نام همايش فوق بصورت اینترنتی با مراجعه به پایگاه سازمان(www.irimc.org) و يا حضوری( کارگر شمالی، خیابان شانزدهم، روبروی دانشکده کارآفرینی، پلاک 8و6 سازمان نظام پزشکی، طبقه سوم معاونت آموزشی و پژوهشی) از تاريخ 20/11/86 انجام می پذيرد. جهت کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن های2- 88331081 تماس حاصل نماييد

سئوال هفته


این کودک 6 ساله مبتلا به سندرم دون است یک اپتومتریست به او عینکی داده که معتقد است دید خوبی را برای کودک فراهم می کند اما خانواده او می گویند کودک در نگاه به روبرو چانه اش را بالا نگه می دارد
1- علت احتمالی وضعیت خاص سر و چانه



a. habit
b. This is the usual head posture for patients with Down's syndrome.
c. tight neck muscles
d. He can see better.
e. none of the above

در برخورد با کودک دنبال چه می گردید؟2


a. anisocoria
b. blepharitis
c. nystagmus
d. lid fissure abnormalities
e. tightness of the neck muscles


درمان احتمالی چیست؟3


a. eye muscle surgery
b. prism
c. orthopedic surgery
d. Botox
e. none of the above



پاسخ



1-d - He can see better
2-c -- nystagmus
3-a -- eye muscle surgery



دوشنبه، بهمن ۲۲، ۱۳۸۶

ارتقاء رشته اپتومتری

در مورد ارتقاء رشته به مقطع OD چه به صورت پیوسته ویا ناپیوسته با توجه به ارتقاء تحصیلی وعملکردی تمام رشته ها و اینکه پس از ۳۳ سال رشته ما همچنان ثابت مانده است چه نظری دارید؟آیا مثل برخی فکر میکنید که وظیفه جامعه اپتومتری نیست و ما همچنان باید منتظر بمانیم که بورد اپتومتری در این مورد کاری کند ؟؟؟!!!!

قابل توجه همکاران محترم اپتومتریست

برطبق آراء۵۶الی۶۴ دیوان عدالت اداری و همچنین رای دیوانعالی کشور اشتغال به حرفه ساخت و ارائه عینک طبی مستلزم اخذ پروانه تاسیس و مسئول فنی از وزارت بهداشت می باشد.و این حرفه (ساخت عینک طبی) از شمول قانون نظام صنفی مستثنی بوده و به هیچ نحو نیاز به اخذ جواز کسب از وزارت بازرگانی و واحدهای تابعه نمی باشد. هر گونه وروداین افرادبه دفاتر کار اپتومتری غیرقانونی میباشد.(چه بصورت دفتر کار یا مغازه)

پنجشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۸۶

غربالگری بیماران از نظر بیماری گلوکوم :وظیفه ای قانونی و اخلاقی

همه بیمارانی که برای اولین بار معاینه می شوند باید افتالموسکوپی شوندحتی اگر دلیل مراجعه آنها مسائل ساده و جزئی باشد
همکاران گرامی این وظیفه قانونی و اخلاقی ماست که بیماران خود را از نظر بیماریهای کور کننده ای مانند گلوکوم غربالگری نماییم یک ارزیابی سریع سر عصب بینایی با آفتالموسکوپ می تواند بیشتر موارد متوسط تا پیشرفته گلوکوم را برای ما مشخص نماید همه می دانیم بعضی از افراد فقط وقتی مشکلی داشته باشند به پزشک مراجعه میکنند پس این فرصت بدست آمده برای غربالگری را از دست ندهید

شنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۸۶

عینک بخشی از هویت من

اما وقتي خواسته ام خود را بشناسم . وقتي جلوي آيينه ايستادم تا ببينم كيستم؟ اول از همه چشم ام به عينك افتاده با اين شيء شيشه اي به دنيا نگاه كرده ام . بعضي از اوقات به آنچه ديده ام شك كردم . ترسيدم مبادا آنچه ديگران با چشم هايشان مي بينند با آنچه من مي بينم فرق داشته باشد؟.حالا بعد از اين همه سال كه عينك روي صورتم جا خوش كرده، تصاويري كه از پشت اين شيشه ها ديده ام را باور كرده ام نمي توانم به چهره ديگري ،رفتار ديگري ، تعاملات ديگري عادت كنم . عينك در همه اجزاء زندگي ام تا ثير گذاشته .

برخي از اشياء به جزء ماهيت ابزاري از معنا و مفهوم خاصي نيز بر خوردارند.شيئ مثل خودكار براي

روشنفكران تنها يك شيء براي نوشتن نيست و معناي استيلاي تفكر آنها در برخي از حوزه هار ا نشان مي دهد. عينك نيز يكي از اشيا يي است كه علاوه بر نقش ابزاري نقش ابرازي نيز دارد . اين شيء به شكل خودآگاه ياناخود آگاه درمنش اجتماعي، نوع بر خورد با افراد ،كنش ها و واكنش ها ي اجتماعي اثر مي گذارد.

برخي از تجربيات اجتماعي نشان مي دهد؛ حتي پيش داوري افراد در بر خورد با مصرف كنندگان يك نوع كالاخاص تعريف شده و از پيش معلوم هستند.استفاده ازموبايل در دوره اي بين ايرانيان معنا ي خاصي به همراه داشت.يا استفاده ا ز مارك خاصي برا ي پوشاك اعتبار اجتماعي ويژه ا ي به همراه داشته. عينك نيزبراي تمام انسان ها بعنوان يك شي ء معنا دار از پيام اجتماعي خاصي بر خوردار است.اين پيام كه گاه به شكل يك نشانه در آمده است لزوماً متعلق به زنان نيست اما دريافتي كه

از اين نشانه مي شود در مورد زنان به نوع خاصي از رفتارها منجر مي شود .

تنها درزمان استفاده از يك شيء مي توان به پيامد هاي ناشي از مصرف آن پي برد. استفاده از عينك د رذهن عامه مردم معناي تك بعدي بودن ،اهل مطالعه بودن ،دست و پا چلفتي بودن، نشانه اي از كم هوشي اجتماعي ،منزوي بودن،متفكر بودن ،باهوش بودن و...را داراست. در كنار اين مفاهيم نوع تعاملات اجتماعي در مواجه با عينكي هامتفاوت است.غالباً اين افراد ساده لوح يا اخلاق گرا به نظر مي رسند .و مردم د رمواجه باآنهاكمتر نگران آسيب ديدن هستند. نمي دانم تا چه حد مي توان به تجربيات روزمره در تحليل اثر گذاري يك شيءبر زندگي اجتماعي

استناد كرد.ولي حضور يك شيء مثل عينك در زندگي يك زن درتمام اجزاءزندگي او اثر گذار است. احترامي كه به واسطه وجود يك شيء در روابط اجتماعي نصيب زن مي شودويا حتي واكنشي كه به علت استفاده از اين شيءدر ديگرافراد جامعه بر مي انگيزد. نكات قابل توجهي است. كه در نشانه شناسي اشياء كاربرد دارد.

استفاده از عينك در زنان غالباً همراه با دو سو گيري اجتماعي است .زنان عينكي يا زشت و كودن تصور مي شوند يا اهل مطالعه و عاري از دلفريبي زنانه! در نهايت تعاملات اجتماعي چنين نشان مي دهد كه وجود عينك در وجود زن موثر است و نمي توان اين شيء را در روابط اجتماعي ناديده انگاشت.

ذهن و خود باوري در ارتباط با تعاملات اجتماعي شكل مي گيرد. يك شيء در خود باوري فرد و تصوير از خويشتن نيز موثر است.استفاده از لنز در زناني كه از ضعف بينايي برخوردار اند بيشتر است .حتي جراحي هاي نوين براي ترميم بينايي براي زنان خوشايند تر به نظر مي رسد.

غالباً هر گونه نقص جسماني حتي اندكي ضعف در بينايي براي زنان نكته اي منفي تلقي مي شود. پنهان كردن اينگونه نقص ها براي مقبوليت اجتماعي بيشتر و حتي شانس همسر يابي در ايران بسيار مرسوم است .

نكات اي كه به آن اشاره شد تنها در جهت انعكاس يك تجربه شخصي است. بسياري از اوقات با حيرت اطرافيانم در باره خود مواجه شده ام .زيرا ظاهر من چيز ديگري را در ذهن آنها ايجاد مي كند كه من نيستم و وجود عينك در آن بي تاثير نبوده است

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...