پنجشنبه، فروردین ۰۸، ۱۳۸۷


This young woman patient has just walked in to your examining room. She appears as you see in the picture with her face turned to the left but she seems to be looking at you.
1. What might be causing this head posture?
a. Duane syndrome
b. left VI nerve palsy
c. null point nystagmus
d. a tight sternocliedomastoid muscle
e. all of the above



2. What simple test would yield the most results quickly with the least effort on your part?
a. checking visual acuity
b. measuring fusion
c. refraction
d. asking the patient to look to the left
e. checking the intraocular pressure



3. What would be the most likely treatment that would be recommended after the work up is completed?
a. extraocular muscle surgery
b. spectacle correction
c. exercises
d. no treatment is likely to be recommended
e. none of the above
Answers:

1. What might be causing this head posture?
e -- all of the above

2. What simple test would yield the most results quickly with the least effort on your part?
d -- asking the patient to look to the left
3. What would be the most likely treatment that would be recommended after the work up is completed?
a -- extraocular muscle surgery


دوشنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۸۷

معرفی خانم دکتر میترا توکلی




Introducing : Mitra Tavakoli

Biography:
Mitra Tavakoli graduated with a first class honours degree in Optometry from Mashad University of Medical Sciences (Mashad-Iran) in 2000. In 2003 she gained an MSc in Optometry from the University of Bradford (UK). She commenced her PhD in 2004 and has been working as a clinical research fellow in the cardiovascular research group and as a part-time lecturer for undergraduate optometry students at the University of Manchester. Mitra won the 3rd Ferdowsi scientific and research festival prize as an exemplary researcher of medical sciences in 2001. She also won the 'Best Medical Essays' inter-university competition where she presented the University of Manchester at the third International Medical Postgraduate conference in Prague in 2006. In 2007 she also won the ARVO Foundation for Eye Research/ Pauline & Oswald Lapp Travel Fellowship as young investigator prize.

پنجشنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۸۷

بهار بهترين بهانه براي اغاز واغاز بهترين بهانه براي زيستن            آغاز بهار بر شما مبارک

یکشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۶

پانزدهمین شماره نشریه مردمک

پانزدهمین شماره نشریه مردمک فصلنامه اختصاصی دانشجویان اپتومتری مشهد منتشر شد مهمترین خبر این شماره مردمک پیشنهاد آقای حسینی یزدی برای تشکیل جامعه دانشجویان اپتومتری ایران است که امیدواریم مورد توجه همکاران و دوستان دانشجو قرار گیرد

یکشنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۶

ساخت و فروش عینک طبی بدون مسئول فنی غیرقانونی است


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بر اساس رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور که رونوشت آن از طرف جامعه اپتومتری ایران در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت، کلیه شاغلان حرفه های وابسته پزشکی که به نحوی دارای موسسه یا دفتر کار هستند و خدماتی مانند ساخت عینک طبی ارائه می دهند و کلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی، موظف به شرکت در دوره های خاص آموزش مداوم هستند و صدور و تجدید مجوز کار آنها منوط به ارائه گواهی شرکت در این دوره است.

این رای بر اساس ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها لازم الاتباع است.

در همین راستا، اداره کل ابلاغ و اجرای احکام دیوان عدالت اداری نیز با ارسال نامه ای به معاونت درمان وزارت بهداشت، بر اجرای حکم دادنامه تاکید کرده است.

در این نامه آمده است، در اجرای دادنامه شماره 56 الی 63 (27/2/83) صادره از شعبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران و حومه، با توجه به قطعی و لازم الاجرا بودن آن و تذکراینکه عدم امتئال محکوم علیه از اجرای حکم، استنکاف محسوب و با مستنکف مطابق ماده 37 قانون دیوان عدالت اداری رفتار خواهد شد.

در قسمت دیگری از این نامه آمده است: بدین وسیله اخطار می گردد ظرف مدت 15 روز پس از ابلاغ این اخطاریه نسبت به اجرای حکم اقدام و نتیجه را به این اداره کل کتبا گزارش نمایید و در صورت عدم اجرای حکم، مستنکف را معرفی تا اقدامات قانونی لازم معمول گردد.

همچنین در نامه دیگری که از سوی رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت ارسال شده ، آمده است که صرفا دارندگان مدرک علمی دانشگاهی رشته اپتومتری در مقطع کارشناسی و نیز آن دسته از عینک سازان تجربی که در آزمون های سنوات گذشته وزارت بهداشت (سالهای 48،52،59،68) شرکت کرده و مجوز قبولی دریافت کرده اند، واجد شرایط و صلاحیت جهت ساخت و فروش عینک طبی هستند.

بدیهی است، اخذ پروانه تاسیس و مسئول فنی از وزارت بهداشت نیز جهت افراد واجد شرایط ضروری است.

پنجشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۶

‌٣٩برابرشدن خطرابتلا به گلوكوم از‌٨٠ سالگي به بعد

در نشست مطبوعاتي روز جهاني گلوكوم عنوان شد:
‌٣٩برابرشدن خطرابتلا به گلوكوم از‌٨٠ سالگي به بعد


دكتر رضا زارعي ابيانه در نشست خبري كه به مناسبت روز جهاني گلوكوم برگزار شد، با بيان اين كه 60 ميليون نفر در دنيا به افزايش فشار چشم مبتلايند، گفت: تصور مي‌شود اين تعداد در سال 2010 به 70 ميليون و در سال 2050 به 90 ميليون نفر برسد.

وي، هدف از نام گذاري روز جهاني آب سياه را شناسايي موارد ناشناخته دانست و افزود: هم اكنون 50 درصد از موارد گلوكوم در دنيا ناشناخته‌اند كه اين ميزان بايد تا سال 2020 به 20 درصد كاهش يابد.

وي، ادامه داد: نتايج مطالعه در 4 كشور اروپايي ايتاليا، فرانسه، آلمان و انگليس حاكي از آن است كه هزينه درمان يك فرد مبتلا به افزايش فشار چشمي 300 دلار، مبتلا به آب سياه 3 هزار دلار و افراد تحت درمان 9 هزار دلار است.

اين فوق تخصص گلوكوم، با اشاره به بي‌علامتي گلوكوم يا آب سياه گفت: گلوكوم با تغيير ميدان ديد تا مراحل نهايي تاثيري بر وضعيت بينايي فرد نمي‌گذارد از اين رو توصيه مي‌شود، افراد بالاي 40 سال دست كم سالي يكبار جهت معاينات چشمي به متخصص مراجعه كنند.

وي، با بيان اين كه خطر ابتلا به آب سياه در سنين 80 سال به بالا 39 برابر مي‌شود، افزود: مي‌توان با معاينه و تشخيص به موقع از عوارض بعدي آن جلوگيري كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر اسلامي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران هم در اين نشست گفت: بر اساس برآوردهاي كشور آمريكا، معاينه چشمي 25 درصد از افراد مسن كم است و 16 درصد افراد كمتر از 4 سال يكبار معاينه داشته‌اند و 6 درصد افراد (11 ميليون نفر) اصلا مراجعه‌اي به چشم پزشك نداشته‌اند.

وي، ادامه داد: نتايج اين بررسي‌ها نشان داده است كه 7 ميليون نفر از كشور آمريكا در معرض خطر و بي اطلاعي از آن هستند و 75 درصد از جامعه آمريكا با آب سياه هيچ آشنايي ندارند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با تاكيد بر اين كه آب سياه در سياه‌پوستان شايع‌تر است، گفت: اين در حاليست كه بررسي‌ها نشان داده است كه 82 درصد آنان از اين موضوع بي‌اطلاع بودند.

وي، ميزان بار اقتصادي تحميل شده به كشور آمريكا را بر اثر آب سياه 16 ميليارد دلار برشمرد و افزود: هم اكنون گلوكوم دومين علت كوري غير قابل برگشت و قابل پيگيري در دنيا است.

دكتر اسلامي، در ادامه توضيح داد: گلوكوم از بيماري‌هاي آسيب رسان چشمي است كه تا مدت‌ها اثر و نشاني از خود به جا نمي‌گذارد.

وي، با بيان اين كه با شناسايي به موقع گلوكوم، امكان پيشگيري از بروز عوارض شديدتر چشمي وجود دارد، افزود: درصد فراواني از مبتلايان از بيماري خود اطلاعي ندارند از اين رو نخستين سال از روز جهاني گلوكوم به مقوله اطلاع رساني در اين زمينه اختصاص يافته است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفت: از زماني كه برنامه آموزشي در آمريكا طراحي و اجرا شد تاكنون 35 سازمان و نهاد مردمي به مقوله اطلاع رساني پرداخته‌اند.

به گزارش ايسنا، دكتر حيدر اميني، مسئول بخش گلوكوم بيمارستان فارابي هم علت بروز گلوكوم را افزايش فشار داخل چشم عنوان كرد و افزود: عصب بينايي از اين افزايش فشار متاثر مي‌شود.

وي، با بيان اين كه در كشورهاي پيشرفته 50 درصد و در كشورهاي در حال توسعه 90 درصد مبتلايان از بيماري خود بي اطلاعند، ‌گفت: آب مرواريد نخستين و آب سياه دومين علت نابينايي در دنياست.

به گزارش ايسنا، دكتر جباروند، رييس بيمارستان فارابي، با بيان اين كه اكثر بيماران در مراحل پيشرفته به بيمارستان فارابي مراجعه مي‌كنند، ‌افزود: دوربيني و نزديك بيني شديد، ‌ديابت، سن بالا و سابقه فاميلي از عوامل خطر براي بروز گلوكوم است.

وي، با اشاره به تعرفه پايين عمل گلوكوم در مراكز دولتي گفت: اين در شرايطي است كه درمان جراحي گلوكوم از پيچيدگي‌هاي فراواني برخوردار است.

دكتر جباروند، تعرفه جراحي گلوكوم را K16 يعني معادل 50 درصد تعرفه عمل آب مرواريد دانست.

به گزارش ايسنا، سيد صادق اوالي، قائم مقام اداره كل سلامت شهرداري تهران، نيز سلامت را پديده اجتماعي عنوان كرد و افزود: از اهداف اين اداره جلب همكاري‌هاي بين بخشي، سازمانها و NGO ها و اطلاع رساني و شفاف سازي است.

وي، در تعريف سلامت گفت: بر اساس آخرين تعريف ارايه شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، سلامت به معناي رفاه كامل جسمي، روحي، رواني و اجتماعي است و بيش از 50 درصد از عوامل موثر بر سلامت عوامل اجتماعي است.

دكتر اوالي، به وجود 371 محله در شهر تهران و 65 خانه سلامت اشاره كرد و يادآور شد: از تابستان امسال كانون پزشكان داوطلب محله در شهرداري تهران تاسيس شد.

دلایل عدم شناخت جامعه از اپتومتری

سلام
به نظر من یکی از موانع و دلایل عدم شناخت جامعه از اپتومتری و اپتومتریستها، عدم شناخت جامعه پزشکی کشور (بیشتراز همه پزشکان عمومی وسایر متخصصان ) از اپتومتری می باشد در این خصوص چه راه حل کاربردی وعملی پیشنهاد می کنید.

دوشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۸۶

افزايش التهاب هاي چشمي از عوارض شايع استفاده از ژل هاي غير استاندارد است

هم اكنون با توجه به تفاوت پنج تا 50 درصدي قيمت تزريق ژل هاي بوتوكس استاندارد تا غير استاندارد در اطراف چشم(براي بالا بردن ابرو و يا ازبين بردن پف چشم) ابتلا به التهاب هاي ناشي از استفاده از اين روش بسيار شايع شده، از اين رو افزايش التهاب هاي چشمي از عوارض شايع استفاده از اين ژل هاي غير استاندارد است.


دكتر شهرياري، متخصص چشم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هم اكنون عارضه التهاب چشم در اثر تزريق ماده بوتوكس در اطراف اين ناحيه كه براي بالا بردن ابرو يا از بين رفتن چشم استفاده مي شود، بسيار شايع شده است چرا كه امروزه شاهد تفاوت قيمت ناچيز اين ژل هاي استاندارد با ژل هاي غير استانداردهاي موجود در بازار هستيم كه به وسيله افراد خريداري شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي استفاده از ژل هاي استاندارد بوتوكس براي چشم، تزريق اين ماده به وسيله افراد مجرب و تخصص ديده در اين نواحي را از اصولي دانست كه بايد به وسيله متقاضي اين عمل و پزشك متخصص صورت بگيرد زيرا چشم ناحيه حساسي بوده و ممكن است در اثر غفلتي، عمل با موفقيت صورت نپذيرد.

شهرياري افزايش التهاب هاي دور چشمي را از عوارض شايع استفاده از ژل هاي نامرغوب و غير استاندارد بر شمرد و تصريح كرد: اگرچه بروز التهاب يكي از علائم شايع انجام اين عمل است اما افزايش اين نوع التهاب ها و وجود خطرات ديگر چشمي از عوارض استفاده از ژل هاي نامرغوب است از اين رو به تمامي متقاضيان توصيه مي شود كه در هنگام خريد از مراكز استاندارد اين ژل ها را خريداري كرده و به يك پزشك متخصص و مجرب براي تزريق آن مراجعه كنند.

همچنين وی در مورد اثر سوء سيگار بر چشم گفت: هم اكنون اثر سوء سيگار در بيماري هاي وابسته به چشم ثابت شده است، سيگار باعث ايجاد چين و چروك بيشتر در اين ناحيه كه به نوعي درمان ناپذير است، مي شود.

اين متخصص چشم خاطرنشان کرد: افرادي كه به نوعي جراحي چشم داشته و يا عمل تزريق بوتوكس را انجام داده اند بايد از استعمال سيگار اجتناب كنند زيرا كشيدن سيگار ترميم زخم را به عقب انداخته و به نوعي باعث ترميم نيافتن زخم و از بين رفتن پوست اطراف چشم شده و شانس ابتلا به عوارض ديگر چشمي را افزايش مي دهند./نی

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...