دوشنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۷

آگاهي دادن به بيماران در استفاده از محافظ‌هاي چشمي و تغذيه

با آگاهي دادن به بيماران در استفاده از محافظ‌هاي چشمي و تغذيه مناسب، مي‌توان در پيشگيري و پيشرفت آب مرواريد وابسته به سن اقدام کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، محسن اخگري، اپتومتريست از دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در طرحي به بررسي تازه‌هاي آب مرواريد پيري پرداخته که در اين طرح آمده است: با توجه به اينکه از علل مهم کاهش ديد آب مرواريد وابسته به سن بوده و از عوامل مهم ايجاد آن اشعه ماوراي بنفش ناشي از نور خورشيد است.

بر اساس این گزارش، اين بيماري با استفاده از محافظ‌هاي مناسب قابل پيشگيري بوده و منابع علمي جديد نشان مي‌دهند که مصرف برخي از مواد غذايي و ويتامين‌ها نيز در پيشگيري وجلوگيري از پيشرفت اين نوع آب مرواريد نقش دارد.

بنابراین گزارش، با توجه به مشکلات بينايي ناشي از اين بيماري ‌و هزينه بالاي عمل جراحي آب مرواريد توجه بيشتر به اين بيماري ضروري به نظر مي‌رسد.

این گزارش حاکیست، آب مرواريد پيري يکي از مهمترين علت‌هاي کاهش ديد در افراد بزرگ‌سال و کم بينايي است که شکايت‌هاي بينايي مختلف مشکل کاهش ديد و خيرگي ايجاد مي‌کند و علاوه بر افزايش سن عوامل مختلف ديگري در بوجود آمدن آن نقش دارند که برخي از آنها قابل پيشگيري است.

براساس اين طرح، درمان ‌نهايي آب مرواريد پيري عمل جراحي است اما در بسياري از بيماران و به خصوص در مواردي که امکان عمل جراحي وجود ندارد مي‌توان با روش‌هاي مختلفي از جمله تغيير نمره عينک بيمار تجويز عدسي‌هاي فتوکروميک و با تجويز وسايل کمک بينايي اپتيکي و غيره اپتيکي مثل ميکرو سکوپ، عدسي‌هاي زرد‌رنگ به بهبود عملکرد‌ بينايي بيمار کمک کرد.

يافته‌هاي اين طرح نشان مي‌دهد با آگاهي دادن به بيماران در استفاده از محافظ‌هاي چشمي و تغذيه مناسب مي‌توان در پيشگيري و پيشرفت آب مرواريد وابسته به سن اقدام کرد اپتومتريست‌ها به عنوان مراقبان اوليه بينايي در تشخيص پيشگيري و درمان‌هاي غير جراحي اين بيماري نقش‌به سزايي دارند./ح

سه‌شنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۸۷

معرفی سایت


سايت آموزش اپتومتري دانشگاه كارديف را ببينيد

جديدترين آمار عفونتهای باکتريايی در مصرف کنندگان کنتاکت لنز

خواننده گرامی، ابتدا به توضيحات زير دقت فرماييد


ديده شده که اينگونه آمارها توسط محافل خبری به صورت نادرست تفسير يا اعلام می شود. به طوری که هر شنونده ای خبر را به معنی خطرناک بودن مصرف لنز برداشت می نمايد. اگر در روزنامه ای با تيتر "عوارض مصرف کنتاکت لنز" مواجه می شويد، اولين چيزی که به ذهن شما و هر آدم عاقلی خطور می کند، چيزی نيست جز اينکه "ديدی! ديدی گفتم لنز عوارض داره؟" اميدوارم شما خواننده گرامی در اين آمار که در زير آورده شده بدنبال ديدن حقيقتها باشيد. سعی نکنيد آنچه را که از قبل در ذهنتان در مورد لنز داريد، در اين آمار پيدا کنيد. فقط آمار را ببينيد و تلاش کنيد بدون هرگونه پيش داوری، پيام موجود در اعداد به دست آمده از جديدترين تحقيق را دريابيد. موضوع اصلاً پيچيده نيست. من تعدادی عدد برايتان می نويسم و شما از خودتان می پرسيد "کدام عدد بزرگتر است؟ کدام عدد کوچکتر؟" و بعد به خودتان می گوييد: "هر کدام که کوچکتر است، پس آن روش مصرف لنز امنيت بيشتری دارد." توضيح آخر اينکه دانستن اين اعداد برای تجويز کنندگان کنتاکت لنز بسيار مهم است چون با در نظر گرفتن اين اعداد و مجوعه ای از ديگر معيارهايی که در ذهن دارند، و البته با در نظر گرفتن نمره چشم و نيازهای شغلی شما، بهترين لنز را برای شما انتخاب کنند و بهترين توصيه ها را به شما ارائه نمايند. به عبارت ساده تر، آمار زير تنها يکی از معيارهايی است که برای انتخاب کردن لنز مورد نياز است.

بنابراين، قبل از اينکه برداشتهای عجولانه ازاين اعداد به ذهنتان خطور کند، در نظر داشته باشيد که به موجب آماری که در زير ارائه شده احتمال ابتلا به عفونت باکتريايی در مصرف کنتاکت لنز کمتر از احتمال سوانح رانندگی است، البته اگر شرايط و دستورالعمل های مربوط به مصرف عاقلانه لنز ( و همينطور هم رانندگی عاقلانه) را رعايت کنيم.

اين آمار از مقاله ای استخراج شده که نوشته اپتومتريست (بينايی سنج) فيونا ستپلتون (Fiona Stapleton) است و در ماه ژوئن سال 2008 (تير ماه 1387) در نشريه علمی آکادمی چشم پزشکی آمريکا (نشريه Ophthalmology) به چاپ رسيده. برای دريافت اصل مقاله (متن کامل)، می توانيد با آدرس الکترونيکی زير مکاتبه کنيد:
amunoruz@gmail.com

روش تفسير اين يافته ها:
اين آمار بر اساس نوع لنز و روش مصرف لنز رده بندی شده و برای سهولت بيان بر حسب تعداد ابتلا سالانه در هر 10,000 مصرف کننده محاسبه شده است.

مثال: اگر آمار داده شده برای يکی از انواع لنز و يک الگوی مصرف خاص، 10 باشد معنی آن اين است که اگر شما آن نوع لنز را و به همان روش استفاده کنيد، و اگر ده هزار سال به مصرف کردن لنزتان ادامه بدهيد (به شرط رعايت اصول مصرف لنز)، احتمالاً در طول اين مدت ده بار به عفونت باکتريايی ناشی از مصرف کنتاکت لنز مبتلا خواهيد شد. يا اگر صد سال به مصرف لنز ادامه بدهيد، شانس ابتلا يک بار است.




نکته قابل توجه در اين اعداد، بالا رفتن احتمال بروز عفونت باکتريايی همگام با خوابيدن با لنز است. حتی با لنزهای سيليکن هيدروژل نيز اين موضوع مصداق دارد. لازم به ذکر است که اين آمارگيری در سال 2002 انجام شده و تجزيه و تحليل آن 6 سال به درازا کشيده. در آن سالهای اوليۀ معرفی اين لنزها به بازار، طبعاً افرادی به مصرف لنزهای سيليکن هيدروژل روی آوردند که به اصطلاح "اهل ريسک" بودند. اينگونه افراد معمولاً به فعاليتها مخاطره آميز علاقه دارند و دست به رفتارهايی می زنند که باعث بالارفتن احتمال بروز عفونت باکتريايی می شود. اين رفتارها در مورد لنز عبارتند از مصرف طولانی مدت لنز (بيش از آنچه طبيب جايز دانسته)، به موقع دور نيانداختن جا لنزی و عدم رعايت بهداشت جالنزی، استعمال دخانيات (منجمله سيگار) و بالاخره تهيه کنتاکت لنز از مراکز غير طبی. ضمناً طبق همين تحقيق، احتمال بروز عفونت باکتريايی در شش ماه اول مصرف لنز و در طبقات بالای جامعه بيشتر است. لذا اين احتمال وجود دارد که آمار ارائه شده برای لنزهای سيليکن هيدروژل به طور کاذب بالاتر از اعداد واقعی باشد و ممکن است آمارگيريهای آينده اعداد به مراتب کمتری را برای لنزهای سيليکن هيدروژل به دست بدهد.

در اين تحقيق 1798 نفر مصرف کننده کنتاکت لنز شرکت داده شده اند و يافته ها به شرح زير می باشند.

احتمال بروز عفونت باکتريايی با لنزهای آرجی پی
1.2 در 10,000
لنزهای نرم هيدروژل، اگر هرگز با لنز نخوابيد
1.9 در 10,000


لنزهای نرم هيدروژل، اگر ندرتاً با لنز بخوابيد
2.2 در 10,000
لنزهای نرم هيدروژل مصرف يک روزه (دور انداختن لنز در پايان اولين روز مصرف آن)
2.0 در 10,000


لنزهای نرم هيدروژل مصرف يک روزه اگر ندرتاً با لنز بخوابيد
4.2 در 10,000
لنزهای نرم هيدروژل، اگر معمولاًً با لنز بخوابيد
19.5 در 10,000


لنزهای سيليکن هيدروژل، اگر هرگز با لنز نخوابيد
11.5 در 10,000
لنزهای سيليکن هيدروژل، اگر ندرتاً با لنز بخوابيد
5.5 در 10,000


لنزهای سيليکن هيدروژل، اگر معمولاًً با لنز بخوابيد
25.4 در 10,000


تعداد کل موارد آسيب به بينايی
0.6 در 10,000
آیدین صفوتی

دوشنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۸۷

قرمزي چشم از عوارض استفاده نامناسب لنز است

خبرگزاري فارس:‌معاون پژوهشي مركز تحقيقات چشم بيمارستان رسول اكرم(ص) گفت: در مواقعي كه لنز به طور مناسب روي قرنيه قرار نگيرد، چند ساعت پس از قرار گرفتن در چشم به دليل آنكه اكسيژن رساني به سهولت انجام نمي‌شود، فرد احساس جسم خارجي در چشم خود كرده و چشم دچار قرمزي مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز تحقيقات چشم ، محسن بهمني كشكولي با اعلام اين مطلب افزود: هر گونه قطره مي‌بايست پس از معاينه توسط پزشك تجويز گردد و در مواقع خشكي چشم مي‌توان از قطره اشك مصنوعي ترجيحا بدون ماده نگهدارنده استفاده نمود كه در بازار ايران فعلا تنها يك نوع خاص از قطره اشك مصنوعي بدون ماده نگهدارنده وجود دارد.
وي مهم‌ترين اقدام براي جلوگيري از اين پديده را تعيين اندازه‌هاي قرنيه علاوه بر شماره لنز برشمرد و اظهار داشت: هيچ فردي بدون معاينه قبلي چشم و معاينه دقيق پس از آن ، از لنز تماسي استفاده نكند.
‌معاون پژوهشي مركز تحقيقات چشم بيمارستان رسول اكرم(ص) به استفاد‌ه‌كنندگان از لنزهاي تماسي چشم توصيه كرد: استفاده از قطره نفازولين براي رفع قرمزي چشم بدون توصيه چشم پزشك و دانستن علت قرمزي چشم سبب تشخيص ديررس و عوارض مي‌شود.
بهمني همچنين در مورد عوارض شايع پس از انجام عمل ليزيك گفت: يكي از شايع‌ترين عوارض عمل ليزيك خشكي چشم است، اما تاري و بي‌ثباتي در چند هفته اول نيز از ديگر عوارض اين عمل جراحي به شمار مي‌رود.
وي در مورد مضرات قطره‌هاي اشك مصنوعي با ماده نگهدارنده يادآور شد: تحمل اين قطره‌ها در مواردي كه استفاده مكرر از قطره اشك مصنوعي لازم است به دليل ايجاد حساسيت دشوار است.
بهمني ادامه داد: در صورتي كه ثابت شود، فرد دچار خشكي چشم است، در موارد شديد استفاده از لنز ممنوع است و در موارد خفيف استفاده از قطره‌ هاي اشك مصنوعي و كاهش طول مدت استفاده از لنز توصيه مي‌شود.

شنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۸۷

چشمان حدود نيمي از مردم آمريكا نزديك‌ بين يا آستيگمات است

تحقيقاتي كه بر روي 12 هزار نفر از افراد 20 سال به بالا بين سال‌هاي 1999 و 2004 انجام شده نشان مي دهد بيش از 33 درصد مردم نزديك بين هستندو36 درصد نيز با مشكل آستيگماتيسم مواجه هستند در حاليكه 6/3در صد مردم هم چشماني دوربين دارند

هزينه سالانه ترميم عيوب انكساري در آمريكا چيزي ميان 8/3 تا 2/7 ميليارد دلار براي افراد 12 سال به بالا تخمين زده شده است روش ترميم معمولاً استفاده از عينك، لنزهاي تماسي و يا انجام عمل جراحي است.
علت بروز اين 3 عارضه چشمي مشخص نيست اما تحقيقات پراكنده مطالعه زياد يا كار از نزديك را از عوامل نزديك بين شدن چشم مي‌دانند

یکشنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۸۷

وزارت بهداشت اعلام كرد مجوز تأسيس مؤسسات پزشكي به افراد غير متخصص داده نمي‌شود و اين كار فقط با معرفي افراد متخصص رشته مربوطه امكان‌پذير است

روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: بر اساس گزارش مركز نظارت و اعتبار بخشي امور درمان وزارت بهداشت، اجازه تاسيس موسسه پزشكي از سوي اين وزارتخانه به افراد غير متخصص به تنهايي داده نمي‌شود و اين افراد فقط مي‌توانند به عنوان سرمايه گذار و با مشاركت افراد متخصص رشته مربوطه اقدام به تاسيس موسسه پزشكي كنند

سه‌شنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۸۷

Internuclear Ophthalmoplegia=INO

اگر فردی نمی تواندچشمش را adduct کند اما در هنگام تلاش برای adduction چشم دیگرش دچار نیستاگموس می شود این یک علامت کلاسیک از یک ضایعه معمولا سکته یا MS در MLF مغز میانی است این حالت Internuclear Ophthalmoplegia=INO نامیده می شود ارجاع به نرولوژیست و انجام MRI توصیه می شود

فلج عصب چهارم

یک نکته:
عصب چهارم مسیر طولانی را از هسته آن در مغز میانی تا رسیدن به کره چشم طی می کند و به این دلیل در تروماهای متوسط تا شدید براحتی دچار آسیب می شود بنابراین در دوبینی های عمودی پس از تروما احتمال فلج عصب چهارم را در نظر داشته باشید

دوشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۷

اعتراض به استنکاف وزارتخانه های بازرگانی و بهداشت از آراء قضائی

به رغم گذشت چهار سال از صدور آراء 56 تا 64 و نیز دو سال از صدور رای وحدت رویه 692 دیوان عالی کشور درباره غیر قانونی بودن ساخت و فروش عینک طبی از سوی واحدهای فاقد پروانه کار و یا بدون اپتومتریست اما نظارت جدی بر اجرای قانون صورت نمی گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور و به موجب تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب 12/3/1375 مجلس شورای اسلامی کلیه شاغلان حرفه های وابسته پزشکی که به نحوی دارای موسسه یا دفتر کار هستند و خدماتی مانند ساخت عینک طبی ارائه می دهند و کلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی موظف به شرکت در دوره های خاص آموزش مداوم هستند و صدور و تجدید مجوز کار آنها منوط به ارائه گواهی شرکت در این دوره است. بنابراین بر حسب مفاد تبصره مزبور تصدی به امر ساخت عینک طبی محتاج الیه داشتن پروانه کار از وزارت بهداشت است.این در حالی است که دیوان عدالت اداری در سال 1383 رای به محق بودن جامعه اپتومتری داده بود.رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بدین شرح صادر شد : " حکم صریح مقرر در تبصره 3 ماده یک قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب 1375 در باب تکلیف کلیه شاغلان حرفه های وابسته پزشکی به نحوی که دارای موسسه یا دفتر کارهستند و خدماتی از جمله ساخت عینک طبی ارائه می نمایند به شرکت در دوره های خاص آموزش مداوم و تعلیق صدور و تجدید مجوز یا پروانه کار آنان به ارائه گواهی شرکت در دوره های مذکور به عهده مراجع ذیصلاح وزارت بهداشت است".در بخش دیگری از رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است : " با عنایت به اختصاص صدور پروانه ساخت عینک طبی به مراجع ذی صلاح وزارت بهداشت جهت اپتومتریستها و خروج آنان از شمول قانون نظام صنفی در این خصوص بند یک ماده 2 (سازندگان و فروشندگان عینک های طبی) و تبصره ذیل ماده مزبور (واحدهای رسته یک فقط در طبقه همکف مجاز به فعالیت می باشند) و مادتین 3 و 4 سیصد و پنجاه یکمین جلسه مورخ 12/10/1379 هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور به لحاظ تداخل در وظایف و اختیارات خاص وزارت بهداشت، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و شقوق مزبور مستندا به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد".افسانه هراتی زاده، رئیس جامعه اپتومتری (بینایی سنجی) ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از عدم اجرای احکام قضائی صادره از سوی دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور نامه دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت : دبیر این هیئت نیز با ارسال نامه ای به اصناف سراسرکشور اعلام کرد که فعالیت واحدهای صنفی عینک سازی طبی از شمول قانون نظام صنفی خارج شده و صدور پروانه اشتغال در زمینه ساخت و عرضه عینک طبی بر عهده وزارت بهداشت است.وی در عین حال به نامه ارسالی از سوی وزیر بازرگانی (سید مسعود میرکاظمی) در آخرین روزهای سال گذشته (26/12/1386) به رئیس دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت : آقای وزیر در حالی به ماده 2 قانون نظام صنفی اشاره و عنوان داشته که سازندگان و فروشندگان عینک طبی مشمول این قانون هستند که قانون مذکور در سال 83 با رای دیوان عدالت اداری ابطال و جامعه اپتومتری از شمول این قانون خارج شده است.هراتی زاده ادامه داد : وقتی نامه ای این گونه تنظیم و تهیه می شود به شک می افتیم که آقای وزیر چگونه می تواند از احکام صادره بی اطلاع بوده باشد.رئیس جامعه اپتومتری ایران افزود : همان طور که می دانیم احکام دیوان عدالت اداری و وحدت رویه دیوان عالی کشور بالاترین احکام قضائی و لازم الاتباع می باشند. بنابراین تکلیف کاملا مشخص شده و حیطه فعالیت اپتومتریستها خارج از صنوف اعلام شدده و دخالت وزارت بازرگانی و زیرمجموعه های آن خارج از اختیارات ایشان و صرفا در شرح وظایف و اختیارات وزارت بهداشت است. وی با اشاره به اینکه پس از گذشت 4 سال از صدور آراء 56 تا 64 و نیز دو سال از صدور رای وحدت رویه 692 دیوان عالی کشور و همچنین تصریح و دستور اجرا آراء توسط دادستان کل کشور و حمایت وزیر بهداشت و معاون سلامت وزارت بهداشت از آراء مذکور افزود : متاسفانه نه تنها عینک سازان فاقد مجوز مبادرت به استخدام مسئول فنی ننموده اند بلکه تعداد آنان نیز در حال افزایش است.هراتی زاده از نحوه نظارت بر اجرای قانون از سوی معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی در برخی استانها انتقاد کرد و گفت : در بعضی موارد مسئولین وزارت بهداشت با حمایت از اشخاص متخلف و بازگشایی مراکز غیرقانونی که به حکم دادستانی تا معرفی مسئول فنی تعطیل گردیده اند موجب تضعیف احکام قضائی شده اند.رئیس جامعه اپتومتری ایران همچنین بر استنکاف مسئولین وزارت بازرگانی از اجرای احکام صادره اشاره کرد و افزود : این در حالی است که غیرقانونی بودن دخالت اتحادیه عینک سازان در مراکز ساخت و فروش عینک طبی از سوی دستگاه قضائی محرز شده و هیچ ابهامی ندارد. هراتی زاده سپس به نامه ای که چندی پیش به قاضی اجرای احکام نوشته و طی آن درخواست بررسی موارد نقض قوانین را کرده است اشاره و گفت : جامعه اپتومتری خواهان اجرای کامل احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور در خصوص غیر قانونی بودن فعالیت مراکز ساخت و فروش عینک طبی بعد از صدور حکم در سال 83 است. وی با تاکید بر اینکه جامعه اپتومتری هرگز به فکر تعطیلی مراکز ساخت و فروش عینک طبی بدون مجوز نیست، افزود : ما می گوییم با استخدام یک مسئول فنی (اپتومتریست) در این قبیل مراکز علاوه بر جلوگیری از تعطیلی این مراکز بر تعداد شاغلین جامعه نیز افزوده می شود.رئیس جامعه اپتومتری ایران با عنوان این مطلب که تمامی احکام قضائی صادره و همچنین نامه های مسئولان وزارتخانه های بهداشت و بازرگانی و... موجود است، گفت : آنچه مشخص است اینکه ما منتظر پاسخ قاضی اجرای احکام به اعتراض خود و همچنین استنکاف مسئولان مربوطه از اجرای احکام صادره هستیم.وی برای اطمینان از مستندات مورد اشاره یک نسخه از تمامی نامه ها و احکام قضائی را در اختیار خبرنگار مهر قرار داد.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=724815

شنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۸۷

DAPIPRAZOLE



داپي پيرازول يك داروي آنتي ميدرياتيك است كه براي پايان دادن به ميدرياز ناشي از استفاده از داروهاي ميدرياتيك در هنگام معاينه چشم استفاده مي شود اين دارو مهار كننده گيرنده هاي آلفا سيستم سمپاتيك است در گذشته با نام تجاري REV-Eyes در آمريكا عرضه مي شده است اما مدتها عرضه آن متوقف شده بود اما اخيرا مجددا عرضه آن در ايلات متحده آغاز شده است كيت اين دارو شامل بسته حاوي 25 ميلي گرم پودر همراه با 5سي سي حلال در ظرف جداگانه مي باشداين دارو فعلا در ايران عرضه نمي شود

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...