جمعه، آبان ۰۳، ۱۳۸۷

8 دلیل برای اینکه لنزهای رنگی را از اپتومتریست بگیرید

اپتومتریست بهروز مالکی

***منظور از لنز در این مقاله "عدسیهای تماسی" یا "Contact Lenses" میباشد


امروزه لنزهای چشمی دارای حداقل خطر می باشند و در پی پیشرفتهای انجام شده لنزهایی با کیفیت عالی در دسترسند ولی این لنزها تنها در صورتی بی خطر می باشند که زیر نظر متخصص چشم یا اپتومتریست استفاده گردند و در غیر این صورت احتمال عفونتهای خطرناک و بروز صدمات چشمی وجود دارد. متأسفانه مدتی است که برخی از صنوف همچون فروشندگان لوازم آرایشی، فروشندگان تجهیزات پزشکی و داروخانه ها اقدام به فروش لنزهای رنگی و گاهی طبی می نمایند. غافل از آنکه لنز یک ماده آرایشی یا دستگاه پزشکی یا دارو نیست که بتوانند آنرا به فروش برسانند و علاوه بر اینکه باید هنگام تجویز نکات مختلفی مد نظر قرار گیرد، لنز باید توسط متخصص مربوطه در چشم قرار داده شود و کنترل گردد . حتی پس از اطمینان از قرار گیری صحیح لنز در چشم نیز فرد استفاده کننده باید چندین جلسه در سال معاینه گردد تا مشکل خاصی برای چشم پیش نیاید. در نهایت تأسف به دلیل آشنایی صنوف فوق الذکر با مسائل تخصصی مربوط به لنز، مشکلات فراوانی برای کسانی که اقدام به تهیه لنز از افراد فوق می نمایند بوجود می آید لذا لنزهای چشمی چه طبی و چه رنگی حتماً بایستی توسط اپتومتریست تجویز گردند. در زیر 8 دلیل برای این مطلب آورده شده است:

1- سلامت قرنیه و پلکها : برای اینکه بتوان از لنز استفاده کرد قرنیه چشم و پلک (بویژه سطح آنها) حتماً باید سالم باشند. اپتومتریست به کمک افتالموسکوپ و اسلیت لمپ به بررسی قرنیه و پلک شما پرداخته و شما را از سلامت آنها و امکان استفاده لنز توسط شما مطمئن می سازد.

2- سلامت لایه اشکی : برای آنکه لنز به راحتی در چشم شما قرار بگیرد و داخل چشم احساس نشود و نیز برای آنکه اکسیژن کافی به چشم برسد و در نهایت برای آنکه استفاده از لنز باعث صدمه به قرنیه تان نشود، باید اشک شما در حد کافی بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. اپتومتریست به کمک دستگاه اسلیت لمپ و تستهایی همچون تست شیرمر این مسئله را بررسی می کند.

3- عفونت و التهابات چشمی : قبل از آنکه اقدام به گذاشتن لنز در چشم کنید باید از عدم وجود عفونت و التهاب و حساسیت در چشم خود مطمئن شوید. اگر با وجود موارد فوق از لنز استفاده نمایید، علاوه بر آنکه مواد عفونی یا التهابی موجود در چشم باعث خراب شدن زود هنگام لنز خواهند شد ، خطرات جدی هم برای چشم خود ایجاد خواهید کرد. اپتومتریست با بررسی سلامت چشم نسبت به کنترل موارد فوق اقدام و در صورت لزوم شما را از استفاده از لنز منع خواهد کرد.

4- آموزش روش صحیح نگهداری لنز : اکثر موارد عفونت و حساسیت های چشمی که در هنگام استفاده از لنز بوجود می آیند مربوط به نگهداری و استفاده غلط از لنز است.اپتومتریست با آموزش نحوه صحیح تمیز کردن لنز ، نحوه برداشتن و گذاشتن لنز و بهداشت مرتبط با لنز به شما ، از بروز این موارد جلوگیری خواهد کرد.

5- کیفیت و مشخصات فنی لنز : لنزها علاوه بر شماره دارای مشخصات فنی دیگری از جمله جنس ماده سازنده، درصد آب، DK/t، Base Curve ، قطر، قطر منطقه اپتیکی و ... هستند که لازم است مقدار آنها برای افراد مختلف تعیین گردد. مهمترین این مشخصات، DK/t می باشد که باید در حد خاصی باشد تا اکسیژن کافی به قرنیه شما برسد و در غیر اینصورت صدماتی به قرنیه وارد می آید که اگر چه در چند ماه یا سال اول متوجه آن نمی شوید ولی در نهایت منجر به آن می گردد که دیگر تا سالهای متمادی نتوانید از لنز استفاده کنید. با پیشرفت تکنولوژی ساخت لنز، کشورهای پیشرفته تکنولوژی های قدیمی ساخت لنز که از نظر اکسیژن رسانی به قرنیه دچار مشکل بوده اند را به کشورهایی چون کره و چین واگذار کرده اند و لذا در بازار لنزهای کره ای و چینی به وفور و با قیمت ارزان یافت می شوند در حالی که کیفیت مناسبی ندارند و از نظر سازمانهایی چون FDA (سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا) برای سلامتی چشم مضر هستند. متأسفانه فروشندگان تجهیزات پزشکی یا داروخانه ها از این مسائل اطلاعی ندارند لذا بهتر است با مشاور با اپتومتریست لنز مناسبی انتخاب کنید تا از عوارض بعدی "لنز اشتباه" در امان باشید.

6- محلولها : همانند لنزها محلولهای شستشو و نگهداری لنز نیز انواع مختلفی دارند. بعضی محلولها دارای موادی هستند که پس از چندین مورد استفاده باعث ایجاد حساسیت چشمی می گردند. برخی محلولهای تقلبی در مقاطع مختلف در بازار توزیع شده اند. بعضی لنزهای خاصی بهتر است با محلولهای مخصوص استفاده شوند و ... اپتومتریستها به دلیل در تماس بودن با شرکتهای معتبر سازنده و توزیع کننده لنز از موارد فوق مطلعند و می توانند منابع اطلاعاتی معتبری در این موارد باشند.

7- الگوی مصرف و تعویض لنز : هر لنزی را برای هر مدت زمان دلخواه نباید استفاده کرد. لنز ها الگوهای مصرف متفاوتی دارند. بعضی ها را فقط در هنگام بیداری باید استفاده کرد و بعضی ها را می توان بصورت شبانه روزی استفاده کرد و حتی با آن خوابید. زمان دور انداختن لنزها نیز متفاوت است. بعضی ها را باید یک ماه مصرف و سپس تعویض نمود. بعضی ها سه ماه یکبار و بعضی ها 6 ماه یکبار باید عوض شوند. اگر لنزی سر موقع عوض نشود ممکن عوارض فوری نشان ندهد ولی اثراتی در چشم به جا می گذارد که می توانند خطرناک باشند. اپتومتریست اطلاعات درست در خصوص الگوی استفاده و زمان تعویض لنز را در اختیار شما خواهد گذاشت.

8- کنترل صحت تجویز و قرار گرفتن لنز در چشم : اگر لنز تجویز شده مناسب چشم شما نباشد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و عوارضی چون نوسان دید، جابجایی بیش از حد لنز، بیرون افتادن لنز، چسبیدن لنز به چشم و ... شود. اپتومتریست پس از گذاشتن لنز در چشم شما درستی تجویز را بررسی کرده و در صورت لزوم مشخصات لنز را تغییر خواهد داد تا در چشم به درستی قرار بگیرد و هیچ مشکلی ایجاد ننماید. همچنین در معاینات دوره ای، اپتومتریست به بررسی وضعیت چشم شما خواهد پرداخت و در صورت وجود هرگونه مشکل به رفع آن اقدام خواهد نمود.



فراموش نکنید که :

چشم سلطان بدن میباشد ، با سهل انگاری و بی توجهی آنرا به خطر نیندازید

دوشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۸۷

ساخت و فروش عینک طبی فقط با مجوز وزارت بهداشت صورت می گیرد

روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: مجوز موسسه ساخت و فروش عینک طبی فقط برای اپتومتریست ها و با مجوز وزارت بهداشت صادر می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر ، روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش "اعتراض به استنکاف وزارتخانه های بازرگانی و بهداشت از آراء قضایی" که در مورخ 12/5/87 منتشر شده بود ، اعلام کرد: این وزارتخانه مطابق با رای دیوان عدالت اداری در سال 1383 ، مجوز موسسه ساخت و فروش عینک طبی را تنها برای اپتومتریست ها و افراد قبول شده در آزمون های وزارت بهداشت صادر نموده است.
لازم به ذکر است، موسساتی که از سازمانهای دیگر غیر از وزارت بهداشت مجوز اخذ نموده و در امر ساخت و فروش عینک طبی مداخله می نمایند از سوی معاونت های درمان دانشگاههای علوم پزشکی به دادگاه معرفی می شوند.
توضیح خبرگزاری مهر: آنچه روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش منتشر شده اعلام کرده است ، دقیقا عین مطالبی است که در گزارش خبرنگار مهر آمده اما نکته مهم این است که روابط عمومی وزارت بهداشت هیچ پاسخ قانع کننده ای مبنی بر اینکه تا کنون چه اقداماتی در برخورد با متخلفان صورت گرفته ، ارائه نداده است.

یکشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۷

سایت مربوط به ثبت کار آزمایی های بالینی

این مطالعات در سایت مربوط به ثبت کار آزمایی های بالینی ایالات متحده تحت عنوان اپتومتری به ثبت رسیده اند

اولین مرکز ثبت کارآزمایی بالینی

اولین مرکز ثبت کارآزمایی بالینی با حمايت معاونت تحقيقات وفنآوري وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكي راه اندازي شده است

ثبت كارآزمايي هاي باليني با هدف :
- اطلاع رساني در مورد كارآزمايي هاي باليني كشور
- هماهنگ شدن فرآيند كار آزمايي هاي باليني با استانداردهاي بين المللي
- آموزش عمومي در زمينه مطالعات كارآزمايي باليني واهميت آن
بوجود آمده است .

ما اميدواريم با ايجاد اين مرکز بتوانيم با انجام شفاف سازي واطلاع رساني ، به كاهش تحقيقات تكراري وغير ضروري كمك نمائيم.

در باره ICTR
هر ساله تعداد زيادي كار آزمايي باليني در مراكزدانشگاهي وپژوهشي ايران ا نجام مي شود.
در بسياري از مواقع گزارش كردن انتخابي مطالعات با پيامدهاي مثبت، منجر به سوگيري در قضاوت در مورد شواهد موجود مي شود.
تعدادي از كار آزمايي هاي باليني نيز ممكن است در مراحل مختلف اجرا متوقف شوند و يا نتايج بدست آمده منتشر نشود.
بنابر اين ايجاد مرکز ثبت كار آزمايي هاي باليني اين اطمينان را بوجود مي آورد كه تمام كارآزمايي هاي باليني كه به تصويب مي رسند در اين مرکز ثبت مي شوند

پنجشنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۷

یاد یک خاطره

پذيرش دانشجو براي دوره تربيت تكنسين اپتومتري (ديد سنجي)

دانشكده پزشكي دانشگاه ملي ايران جهت دوره فوق ديپلم اپتومتري (ديد سنجي)براي نيمسال دوم سال تحصيلي 55-1354 عده اي دانشجو با شرايط زير ميپذيرد
1-دارا بودن گواهينامه ششم متوسطه طبيعي يا رياضي
2- سن حداقل 18 سال و حداكثر 30 سال
3- در صورت مشمول بودن ،ارائه برك انجام خدمت وظيفه و يا معافي (غير از معافي پزشكي)
4- دانستن زبان انگليسي يا فرانسه
5-گواهي سلامت جسمي و روحي از بيمارستانهاي دانشگاه ملي ايران پس از موفقيت در امتحانات
داوطلبان واجد شرايط ميتوانند تا روز 25 ديماه 54 همه روزه باستثناي روزهاي تعطيل از ساعت 8 تا 12 و 13 تا 17و پنجشنبه ها از ساعت 8 تا 12 با در دست داشتن مدارك زير :
1- فتوكپي شناسنامه يكبرگ
2-فتوكپي گواهينامه ششم متوسطه طبيعي يا رياضي يكبرگ
3-عكس سه قطعه
4-فتوكپي وضع مشموليت يكبرگ
5 رسيد بانكي بمبلغ يكهزار ريال بحساب شماره 1002 بانك ملي ايران شعبه دانشگاه ملي ايران واقع در اوين مراجعه نمايند
داوطلبان بايد ساعت 8 صبح روز54/10/27 جهت دريافت كارت ورودي و امتحان كتبي بدانشكده پزشكي مراجعه نمايند و از قبولشدگان امتحان كتبي ، در تاريخي كه بعدا اعلام خواهد شد مصاحبه بعمل خواهد آمد .
دوره تربيت تكنيسين اپتومتري دو سال است و دانشجويان پس از موفقيت در امتحانات باخذ فوق ديپلم اپتومتري نايل خواهند شد.
شهريه دانشجويان 45000 ريال طبق مبلغ تعيين شده از طرف وزارت علوم و آموزش عالي دريافت خواهد شد دانشجويان مي توانند در مقابل سپردن تعهد خدمت از تحصيل رايگان استفاده نمايند
دانشگاه ملي ايران

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...