یکشنبه، دی ۲۲، ۱۳۸۷


چند نکته در مورد مدیریت در بخش dispensing مراکز اپتومتری

واحدdispensing یکی از بخش های بسیار مهم هر مرکز اپتومتری است چیزی حدود شصت تا هفتاد درصد در آمد مراکز اپتومتری در آمدیست که از طریق این واحد کسب می گردد مراکزی به حداکثر بهره وری از واحد dispensing دست می یابند که این واحد را بر اساس نیازهای بیماران سامان دهی کرده باشند یک معاینه تخصصی چشم و بینایی برآورده کردن بخشی از نیازهای بیماران است بخش دیگر نیازهای بیماران در واحد dispensing برآورده می گردددر این بخش شما باید وقت کافی صرف کنید تا اعتماد و اطمینان بیمار را جلب نمایید ،نیازهای بیمارانتان را شناسایی نمایید ، به آنها آموزش دهیدو راه حلهای لازم برای رفع نیازهای آنان را بیابید اگر بعد از بیرون رفتن از مرکز اپتومتری شما هنوز هم احتیاجات بیماران شما برآورده نشده باشد آنها مکن است در جای دیگری به دنبال رفع نیازهای خود باشند بیشتر بیماران ترجیح می دهند تا چشم افزار (عینک یا لنز)مورد نیاز خود را از همان مرکز اپتومتری که معاینات بینایی سنجی خود را در آنجا انجام داده اند خریداری نمایند چراکه وقتی یک مرکز اپتومتری خاص را برای انجام معاینات چشمی و بینایی خود انتخاب نموده اند طبیعی است که اعتماد و اطمینان بیشتر ی به آن دارندو امیدوارند که بتوانند تمام نیازهای بینایی خود را در ان مرکز خاص بیابند
بنابراین بررسی عملکرد بخش dispensing در واقع برسی چگونگی برآورده شدن نیازهای بیماران در این بخش است و این تنها بیماران شما هستند که می توانند پاسخ این بررسی را مشخص نمایند
شاخصی به نام Capture Rate یا CR در واقع همان چیزی است که پاسخ این بررسی را در درون خود دارد
Capture Rate در واقع نسبت بیمارانیست که چشم افزار مورد نیاز خود را از شما خریداری میکنند به تعداد بیماران معاینه شده در آن مرکز در یک دوره زمانی خاص
زمانی شما می توانید بگویید عملکرد مرکز بینایی سنجی شما خوب است که میزان Capture Rate مرکزتان را در یک دوره زمانی معین بررسی نمایید و ببینید شما به چه میزان نیازهای بیمارانتان را بر آورده ساخته اید

برای اینکه ببینید مرکز شما چه وضعی دارد لازم است تا Capture Rate روزانه هفتگی و سالیانه مرکز خود راتهیه نمایید یک Capture Rate خوب به مفهوم بر آورده ساختن نیازهای هفتاد تا هشتاد درصد بیماران است البته مطمئنا این عددهرگز به صد نمی رسد زیرا بعضی از بیماران هیچ نسخه ای دریافت نمیکنند و یا بعضی از بیماران دارای لنز تماسی حداقل یک عدد عینک پشتیبان دارند

بدیهی است CR در شهرها و نقاط مختلف کشور تفاوت هایی با یکدیگر دارد ولی بطور متوسط بیشتر مراکز اپتومتری خصوصی دارای 60-50=CRدرصد هستند این به مفهوم این است که چیزی حدود نیمی از بیماران پس از معاینه چشمی بدون خرید چشم افزار ،عینک آفتابی یا سایر محصولات اپتیکی مراکز اپتومتری را ترک می کنند یکی از دلایل پایین بودن CR در بعضی مراکز عدم پیگیری است خیلی ساده با پیگیری میزان CR مرکز خودتان شما می توانید حداقل پنج درصد بر میزانCR خود بفزایید افزایش CR به زمان و اعمال مدیریت نیاز دارد لازم است شما هر چند وقت یکبار نگاهی نقادانه به واحد dispensing خود بیندازید و ببینید آیا در واحد شما نیازهای بیماران برآورده می گردد یا خیر

هرچه که میزان برآورده شدن نیازهای بیماران بیشتر شود میزان CR هم بیشتر شده و میزان فروش به ازای هر بیمار نیز افزایش خواهد یافت
ارزیابی نیازها:چگونه بدانیم بیمارن ما چه نیازهایی دارند ارزیابی نیازها معمولا با پرسیدن سئوالات درست آغاز می شود بیماران چه استفاده ای از چشمانشان می کنند؟
شغل آنها چیست؟

سرگرمی آنها چیست؟ آنها چگونه از چشمهایشان در برابر UV محافظت می کنند؟

چند ساعت در روز را صرف کار با کامپیوتر می کنند ؟یا به چه میزان در شب رانندگی میکنند؟

با جمع آوری و بحث در مورد این اطلاعات با بیماران شما قادر خواهید بود تا راه حلهای مورد نیاز برای رفع نیازهای آنان را بیابید
با شناسایی نیازهای بیماران شما درک بهتری از خواسته های آنان بدست می آورید و با جلب اعتماد و اطمینان بیشتر و افزایش ارتباط با آنان شما به برآورده کردن نیازهای آنان نزدیک تر می شویددر اینجا یک سئوال باقی می ماند آیا تعداد فریمهای نمایش داده شده در واحد dispensing شما برای رفع نیازهای بیماران شما کافیست؟ شما چند فریم برای نمایش دارید؟

روشهای مدیریت فریم از محاسبه تعداد فریم مورد نیاز برحسب میزان CR حکایت داردبرای کسب نتیجه بهتر لازم است شما تعداد فریم مورد نیاز خود را برحسب CR دلخواه محاسبه نمایید برای مثال اگر شما می خواهید یک %70=CR داشته باشید لازم است محاسبات زیر را انجام دهید:

1- CRدلخواه را مشخص نمایید %70=CR

2- تعداد فروش فریم روزانه را در تعداد روزهای کاری هفته ضرب کنید35=7x5

3-تعداد فروش در هفته را در 52 ضرب کنید 1820=35x52

4- تعداد کل فریم فروخته شده در سال را به تعداد دفعات تغییر کلی فریم ها در طول سال (این تعداد بطور معمول سه بار در طی سال است)تقسیم نمایید607=3/1850

بنابراین لازم است برای داشتن هفت فریم در روز یا به عبارتی CR=70% حداقل ششصد فریم برای نمایش داشته باشیم این امر مسلزم سه بار تغییر فریم ها در طول سال و ملاحظه نوع و رنگ فریم های انتخابی نیز می باشد

هیچ نظری موجود نیست: