دوشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۷

وزارت بهداشت یا ...

از سال ۶٨ که وزارت بهداشت دستور لغو صدور مجوز عینک سازی را صادر کرد ، اتحادیه عینک ساز در صدد بود برای عقب نماندن از درآمدهای سرشار که به هیچ وجه نمی خواست آن را از دست بدهد و برای تقابل با اپتومتری رشته نامفهوم کاردان اپتیک ( چرا نامفهوم ؟ زیرا اپتیک طیف وسیعی را شامل می شود از قبیل تولید دوربین های شکاری،تولید و تحقیق انواع نورهایی مانند لیزر، تولید انواع عدسی ها جهت مصارف گوناگون، ساخت وسایل اپتیکی مانند میکروسکوپ و غیره و کلاً اپتیک یک صنعت می باشد که کارش فیزیک محض است که البته اپتیک از دیدگاه آنها یعنی عینک سازی ) را در دانشگاهی دبیرستان گونه که با التماس اقدام به پذیرش دانشجو می کرد دایر نمود . و اگر درمیان دانشجوی این رشته کسی پیدا شود که بخواهد در موارد دیگری از رشته شان تحقیق کند نه اجازه دارد نه می تواند زیرا فقط با دستگاهای تراش عینک اشنا شدند که یک اپراتور در طول دوره یک الی دو ماهه میتواند مهارتهای لازم را کسب کند در اصل عینک سازان کارگاه عینک سازیشان را به جایی منتقل کردند که ظاهراً به آنجا دانشگاه علمی کاربردی می گویند تا شاگردانی تربیت کنند که نه فقط برایشان بار مالی داشته باشد بلکه در قباله آنها به نوایی برسند . تا بعدها آنها را بعنوان گارکر ماهر و برای بستن دهان وزارت بهداشت بعنوان مسئول فنی عینک سازی شان استفاده نمایند . البته این آقایان در توجیه دایر نمودن این رشته گفته بودنند چون کشورهای همسایه عربی نیاز به این رشته دارند و برای اعزام نیروی کار چنین رشته ایی دایر شده که وقتی دیدند در کشورهای عربی هیچ جایگاهی ندارند فریاد بیکاری نسل تحصیل کرده را سر دادند و به این طریق مدعی وزارت بهداشت شدند . غافل از اینکه در کشورمان صدها پزشک بیکار با مدارک معتبر دانشگاهی وجود دارد که برای اشتغال به هرجایی متوسل می شوند و در اخر هم ناامید و دلسرد از پیدا کردن جایی. و عجیب تر اینکه وزارت بهداشت بجای کار آفرینی و حمایت از بیکاران گروه پزشکی که هم انها به کار نیاز دارند و هم مردم به خدمات آنها نیاز دارند هیچ اقدامی نمی کند و شده دایه مهربان تر از مادر برای رشته اپتیک که مدارک شان زیر سئوال هست و اعتبار علمی ندارد .

برای هیچ انسان عاقل و فهمیده ایی قیاس اپتومتری با اپتیک قابل قبول نیست چون واحد های درسی اپتومتری به تایید وزارت بهداشت و درمان می باشد و اساتید انها تربیت شده همان سیستم می باشند .حال طبق چه اصلی وزارت بهداشت با سیستمی مانند علمی کاربردی که هیچ گونه سابقه ایی در بهداشت و درمان ندارد موافق است ، پس تکلیف کسانی که سرمایه و نیروی جوانی شان را جهت کسب علم پزشکی در کشورهای دیگر از دست داده اند تا برگردند و در کشور خود شان خدمت کنند چه می شود ؟ آیا ارزشیابی مدارک آنها که مو را از ماست می کشد ظالمانه بنظر نمی رسد ؟ وزارت بهداشت برای اشتغال فارغ التحصیلان خودش چه اقدام عملی کرده ؟ آیا درست است که متخصصین همه رشته ها بیکار باشند ولی وزارت بهداشت سنگ رشته اپتیک را به سینه بزند؟ شاید هم وزارت بهداشت در ماهای گذشته همه را سر کار گذاشته و حال تنها نگرانی شان اشتغال رشته اپتیک می باشد . و آیا درست است که یک اپتومتریست جهت امرار معاش به شهرهای دور دست برود و حاصل دست رنجش را دیگران در مراکز استانها به جیب بزنند ؟

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...