چهارشنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۸۸

مطالبی در مورد پف زیر چشم




هنگامی كه جلوی آینه می ایستید، پف زیر چشم هایتان نظر شما را به خود جلب می كند، آیا به این فكر كرده اید كه این پف ها چه هستند و برای رفع آنها چه كاری می توانید انجام دهید؟ پف اندكی كه زیر چشم دیده می شود، می تواند بر اثر دلایل زیر باشد:
مونونوکلئوز
این بیماری ویروسی باعث تورم و پف ‌کردگی پلک فوقانی می ‌‌شود. پف ‌کردگی چشم در مراحل اولیه این بیماری رخ می‌‌ دهد.
زیاد خوابیدن یا محرومیت خواب
تجمع مایعات

این عوارض موجب می شوند تورم اطراف چشم که از قبل وجود داشته است، بارزتر شود.
غذاها
مصرف بیش از حد نمک ممکن است باعث تجمع مایعات در بدن و در نتیجه پف ‌کردگی چشم‌‌ ها شود.
سیگار
آلرژی
واکنش ‌های آلرژی در بدن ممکن است به نشت مایعات در بستر مویرگ زیر پوستی و تورم صورت و همچنین تورم اطراف چشم‌ ها بیانجامد.
بیماری‌ های پوستی
درماتیت پوست صورت ممکن است به حساسیت پوست و تورم آن از جمله تورم اطراف چشم منجر شود.
پیری
گریه ‌‌کردن
کم ‌کاری تیروئید
التهاب حدقه چشم (سلولیت پره ‌اربیتال)
خطرات

پف‌ کردن چشم معمولا یک مشکل موقتی است. اما پف‌ کردن شدید و مداوم ممکن است نشانه ‌ای از یک بیماری جدی‌ تر باشد.

هنگامی که سن بالا می ‌رود، پوست اطراف چشم نازک ‌تر می‌ شود و ممکن است دچار تورم یا افتادگی شود. نمک درون اشک چشم ممکن است به تجمع مایعات در پوست اطراف چشم و پف ‌کردگی چشم منجر شود. پف‌ کردگی صورت و تورم بافت‌ های حدقه چشم ممکن است به علت تجمع دو ماده شیمیایی (موکو پلی‌ ساکارید اسید هیالورونیک و سولفات کندرویتین) در بیماری کم ‌کاری تیروئید رخ دهد. التهاب و عفونت پلک و بخش‌هایی از پوست اطراف چشم باعث پف ‌کردگی چشم می ‌شود. پف‌ کردگی چشم‌ ها ممکن است عارضه جانبی برخی از بیماری ‌های پوستی مانند درماتیت (التهاب پوست)‌ باشد. سیگار با ایجاد استرس، خستگی و تغییرات هورمونی در بدن به تجمع مایعات و پف ‌کردگی چشم ‌ها منجر می شود. آلرژی، شایع ‌ترین علت تورم زیر چشم است. به هم خوردن نظم خواب شایع‌ ترین علت پف‌ کردن چشم است. بسیاری از عوارض و بیماری‌ ها ، از جمله بارداری و تغییرات هورمونی حین قاعدگی ممکن است باعث تجمع مایعات، به خصوص در بافت‌ های زیر پوستی شوند.

برای رفع پف زیر چشم چه كاری می توانیم انجام دهیم؟ اگرچه داروهایی به رفع آن اختصاص داده شده اند، اما كارهایی نیز وجود دارد كه با انجام آنها می توان به طور طبیعی مانع از شكل گیری پف در زیر چشم ها شد. این كارها عبارت اند از:

برای از بین بردن پف کردگی چشمها، پوست دور آن را سرد کنید.
اینکار را می توانید با کرم ها و سردکننده های صورت که در یخچال نگه داشته شده اند، یک تکه یخ که در دستمال کاغذی پیچیده شده است، قاشق سرد و دستمال خیس سرد، چای کیسه ای مصرف شده سرد، یا پوست سیب زمینی، خیار، یا توت فرنگی انجام دهید. سرمای وارده پف کردگی و تورم چشم ها را برطرف کرده و یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن آن است.
برای از بین بردن پف کردگی چشمها از مالیدن و خشک کردن بیش از حد صورت خودداری کنید.
پوست دور چشمها بسیار حساس است و مالیدن پشت سر هم آنها نه تنها موجب تحریک و برانگیختن آن می شود، بلکه آلرژی و حساسیت آنرا بیشتر کرده و باعث می شود پف کردگی دور چشم وخیم تر شود. همچنین به یاد داشته باشید که اگر از لنز استفاده می کنید، حتماً قبل از خواب آنرا از چشمتان بردارید تا از تحریک شدن و ناراحت شدن آنها جلوگیری کنید.
برای جلوگیری از پف کردن چشمها، خواب منظم داشته باشید.
نه تنها داشتن خواب کافی (9-7 ساعت) هر شب اهمیت دارد، بلکه باید هر شب در یک ساعت معین به خواب روید و هر صبح هم در ساعت معین از خواب بیدار شوید. این باعث می شود بدنتان همیشه استراحت کرده و منظم باشد و وضعیت ظاهریتان هم کاملاً سالم به نظر برسد.
برای از بین بردن پف کردگی چشمها، به میزان کافی آب بنوشید.
وقتی آب بدنتان کم می شود، بعنوان یک مکانیسم دفاعی بدنتان آب ذخیره می کند. این ذخیره آب باعث پف کردن زیر چشمها می شود، پس اگر به میزان توصیه شده در روز (10-8 لیوان) آب بنوشید، حبس آب در بدنتان کاهش یافته و پف کردگی دور چشمهایتان هم کمتر می شود.
برای از بین بردن پف کردگی دور چشمها، مصرف نمکتان را پایین بیاورید.
مصرف زیاد نمک باعث ذخیره آب در بدن می شود—درست مثل مسئله کم آب شدن بدن—بنابراین پاین آوردن مصرف نمک می تواند از پف کردن چشمها جلوگیری کند.
درمان های دیگر برای رفع پف کردگی چشمها
اگر بااستفاده از روشهای بالا پف کردگی چشمهایتان از بین نرود، احتمالاً از یک واکنش آلرژیک جدی یا مشکلات دیگر رنج می برید که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. در این وضعیت می توانید از داروهای متداول برای آلرژی مثل کلاریتین استفاده کنید یا پزشکتان ممکن است آنتی هیستامینی قوی تر مثل زیرتک (Zyrtec) برایتان تجویز کند.
گاهی اوقات پف کردگی چشمها مسئله ای وراثتی است. در این وضعیت به هیچ طریق نمی توانید از شر آن خلاص شوید مگر اینکه از طریق آرایش یا کرم های صورت این پف کردگی را پنهان کنید

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...