سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۸۸

نکات منفی در هشتمین همایش اپتومتری مشهد

عیب کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش

آینه روزی که بگیری به دست خود شکن آنروز مشو خود پرست

از حکمتهاى امام صادق «علیه السلام":

إذا رأیتم العبد یتفقد الذنوب من الناس ناسیاً لذنبه فاعلموا أنه قد مکر به

اگر کسى همواره به دنبال کشف عیوب مردم بوده و گناهان آنان را تفحص نماید اما گناهان و خطاهاى خود را فراموش کند، چنین انسانى دچار مکر و فریب شده و به وادى خطرناکى دچار شده است زیرا بزرگترین خطر براى انسان آن است که از گناهان خود غافل شود چون این امر موجب مى‏گردد که در صدد اصلاح خود برنیاید و چنین فردى فریب خورده است

در مطلب قبلی به نکات مثبت همایش هشتم اشاره شد در این جا به ذکر نکات منفی می پردازیم.

اگر ما قرار است در این جا به بیان نکات منفی بپردازیم قصد وهدف ما کمرنگ کردن نکات مثبت و یاتلاش هاو تخریب شخص و یا یک مجموعه وزحمات دوستانمان نیست هدف ما به عنوان عضوی از خانواده بزرگ اپتومتری تنها بیان کردن ایرادات و مشکلاتی است که ممکن است در طول بر گزاری همایش به دلیل وسعت کار از کانون توجه دور بوده است. در برخی ازموارد برای ما پیش می آید که کوچکترین مسائل را به دلیل مشغولیات ذهنی از یاد می بریم. اما سایرین به راحتی آن را می بینند و برایشان قابل لمس است و وقتی به آنها پی می بریم که دیگران ان را به ما یادآوری می کنند.به طور کلی اشکالات موجود درهمایش هشتم را می توان شامل موارد ذیل دانست:

1-هزینه ثبت نام

:نخستین حساسیت ها و موضع گیری ها درمقابل همایش هشتم از میزان هزینه ثبت نام آغاز شد.انجمن با تصویب هیئت مدیره در مهر 87 اقدام به سیاست گذاری جدید در راستای عدالت و تشویق افراد به عضویت در انجمن نمود.پس ازشکل گیری انجمن در سال 80 و تصویب اساس نامه آن حق عضویت در مجمع عمومی تعیین و تصویب گردید و اعضاء موظف به پرداخت آن بودند اما هیچ مکانیسم تنبیهی و یا تشویقی برای این منظور در نظر نگرفته شده بود ..قاعدتا عده ای آن را پرداخت و عده ای از پرداخت ان به دلایل گوناگون طفره رفتند .انجمن زمانی که دید حتی با مراجعه حضوری به دفاتر کار هم نمی تواند حق عضویت را دریافت کند به این نتیجه رسید که باید ساز و کارهای تنبیهی و تشویقی را اجرا نماید.تا اینک در همایش هشتم عضو و غیر عضو نه بر اساس یک فرم پر شده بلکه بر اساس وضعیت پرداخت حق عضویت تعریف شد.افراد به عضو وغیر عضو و هر دسته به داخل استان و خارج استان دسته بندی و برای هر گروه هزینه ثبت نام در همایش تعریف گردید

عدالت باید از ان لحاظ که تفاوت بین افرادی که حق عضویت را به طور کامل و سر موقع می دهند با افرادی که حق عضویت را پر داخت نمی کنند وجود داشته باشد.اما به نظر میرسد که اجرای این عدالت همراه با هزینه هایی نیز برای انجمن بوده است.تعیین مبالغی تا یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال به عنوان حق ثبت نام با در نظر گرفتن هزینه های سمینار های مشابه که از 16000 تومان فراتر نمی رود.و نیز درآمد های وصول شده از محل غرفه داران موجب انتقاد های زیادی از همکاران شده و عده ای همایش را تحریم نمودند.دراین همایش ما به طور محسوس شاهد کاهش شرکت همکاران در همایش بودیم .این امر موجب اعتراض شدید غرفه داران شد اگر چه آنها اعتراضات خود را به هیئت مدیره انتقال ندادنداما شکایت های آنها نزد همکاران بسیار زیاد بوده و عده ای از غرفه داران نیز بیان کردند که در صورت ادامه این منوال در سالهای آینده در همایش شرکت نخواهند کرد در پایان روز اول همایش نیز غرفه داران معترض جلسه ای را تشکیل داده و به تبادل نظر پرداخته بودند..به هر حال کاملا مشخص بود که شرکت همکاران در همایش کاهش یافته و این امر جای نگرانی دارد.ما در این محدوده زمانی نیاز به همفکری و مشارکت و همدلی داریم. و عدم شرکت همکاران به نفع جامعه اپتومتری نخواهد بود.تصمیم هیئت مدیره قابل احترام است.اما به نظر می رسد باید در میزان مبالغ دریافتی بطور جدی تجدید نظر شود .اخذ مبلغ 50000 تومان از همسر نیز جای انتقاد داشت .و به نظر می رسید این مبلغ با محاسبات انجام شده می توانست کمتر باشد در حالیکه تعداد همراهی ها در همایش ها به ندرت از 10 تا 15 نفر تجاوز می کند .در زنجیره همکارو بنکدار و انجمن وجود هرسه مستلزم دریافت هزینه از غرفه دار است .همکار با خرید از غرفه دار او را مجاب به پرداخت هزینه های میلیونی می کند پس همکار هم در این در آمد سهیم است...به هر حال اعتراضات زیادی به هزینه های دریافتی وجود داشت که جای بحث دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

2-صدور کارت:

:با توجه به مکانیزه شدن و راه اندازی سایت انتظار می رفت که سرعت و دقت بیشتری در صدور کارت به کار گرفته می شد اما متاسفانه با اینکه عده زیادی از همکاران حتی ماهها و روز ها قبل ثبت نام آنها تایید شده بود.در روز همایش به جای حضور در سالن همایش به دنبال صدور کارت خود بودند .در روز اول که هیچ اثری از کارت و برنامه همایش نبود. و ارائه یک برگه که حاوی نام ومشخصات به صورت دست نویس بود اصلا در حد و اندازه های همایش نبود.به هر حال اولین مکان و اولین مرحله در همایش پذیرش و ثبت نام و دریافت کارت است .اگر در این مرحله نظم وترتیب وجود نداشته باشد وجهه مناسبی نداشته و عدم وجود مدیریت مناسب بر کل مجموعه را تداعی می کند.البته زحمات زیادی در روز همایش برای صدور کارتها کشیده شد ولی اگر صدور یک کارت در مدت 1 ساعت در روز هماش امکان داشته است .پس صدور کارت حتی یک روز قبل از همایش هم ممکن بوده است. در ضمن افراد حاضر در محل پذیرش هم کاملا توجیهه نبودند.به طور مثال افرادی که به عنوان همراه ثبت نام شده بودند دچار سر گردانی بودند و هیچ کس نمی توانست به طور مشخص در مورد کارت آنها اطلاعات بدهد در حقیقت چارت عمل مشخصی برای هر گروه تدوین نشده بود.از طرفی کارتها هم بدون هیچ نظم و ترتیبی قرار گرفته بود چه بهتر که با استفاده از یک بر گه دان که بر اساس حروف الفبا بود کارته تقسیم تا از ازدحام همکاران جلوگیری می شد.و پذیرش کننده مجبور نبود تا برای پیدا کردن یک کارت تمام کارتها را مرور کند. تجمع همکاران حتی تا ساعت 12 روز دوم برای دریافت کارت باعث ناراحتی عده ای از همکاران شده بود.غرفه داران نیز از این امر گله مند بودن و هیچ کارتی برای آنها تا پایان همایش صادر نشد. البته از حق نباید گذشت که شخص آقای اثنی عشری به تنهایی بار تمام مشکلات را به دوش می کشند.و مسلما یک نفر نمی تواند بر تمام مشکلات فائق آید.شاهد وقت آن رسیده که با ایشان به معنای واقعی مدیریت نمایند و مسئولیت هر قسمتی را به شخصی سپرده و از او کار را تمام و کمال مطالبه کنند.گرچه می دانیم این امر مستلزم هزینه های جانبی برای انجمن است اما.هیچ کاری بدون هزینه کردن ممکن نخواهد بود.

3-مکان همایش:

در فراهم نمودن یک مکان برای همایش فاکتور هایی مثل موقعیت مکانی از لحاظ فاصله. مسائل امنیتی برخورداری از امکانات رفاهی وجود سالن همایش متناسب از نظر تعداد شرکت کنندگان امکانات صوتی و تصویری نزدیکی مراکزبه هم وابسته و وجود مکانی مناسب از نظر وسعت و امکانات رفاهی جهت غرفه داران لازم است . در این مورد ما شاهد هستیم که دوستانمان تجربیات زیادی را امتحان کرده اند مکانهایی چون هتل پارس مجتمع فرهنگی غدیر و....هر کدام از این مکان ها دارای اشکالاتی بودند.البته در این مورد ما به دوستان هیئت مدیره حق می دهیم چون تنها مکانی که در مشهد دارای تمام خصوصیات فوق باشد هتل پارس است که هزینه های آن بسیار بالاست .پس ناچار به قبول هتل سحاب شدند.دوری از مرکز شهر برای افرادی که دارای وسیله نفلیه نبودند مشکل بود.دومین اشکال آن فاصله بسیارزیاد مکان سخنرانی ها تا ورودی هتل و مکان اتاق ها بود که برای بسیاری از افراد مثل خانم ها و افراد میانسال و بیمار سخت بود .در روی پله های زیاد این مکان شاهد بودیم که همکاران زیادی از فرط خستگی هن هن کنان برای رهایی ازخستگی ایستاده بودند.مکان سخنرانی ها نیز ویژگیهای یک مکان همایش را نداشت .به هم خوردن صندلی ها و نا مرتب بودن و جابه جایی آنها تصویر نامناسبی را ایجاد کرده بود.می توان گفت ارزان تر بودن مکان و محیط زیبای آن تنها نکات مثبت هتل سحاب بود.

4-از نکات منفی دیگر در بخش غرفه ها که برای همکاران باسا بقه تر کاملا مشهود بود ..گران بودن قیمت فریم ها در برخی غرفه ها بود.در تعدادی از غرفه ها هم هیچ تفاوت قیمتی بین قیمت دفتر کار این غرفه داران و قیمت های همایش نبود عده ای نیز اجناس مشابه اما با مارک مختلف را حتی با 3 برابر قیمت اختلاف عرضه کرده بودند. که جای تعجب داشت.حتی شنیده شد که غرفه داری برای هماهنگ کردن و افزایش قیمت به 2 برابر با غرفه دار دیگری که جنس مشابه را داشت وارد مذاکره شده بود..فلسفه نمایشگاه وجود تخفیف و یا کاهش قیمت در فضای رقابتی بین شرکت های مختلف است .اگر قرار باشد ما اجناس را به همان قیمت بیرون از همایش خرید کنیم چه لزومی دارد تا با خرید در همایش فقط بار خود را سنگین کنیم.. نمایشگاه باید مکانی برای سود همکار و همچنین سود غرفه دار باشد نه مکانی برای رد کردن اجناس استوک و سوء استفاده از فلسفه وجود نمایشگاه درجهت سود بیشتر و نامتعارف غرفه دار. من معتقدم اصل فلسفه نمایشگاه شدیدا دچار تغییر شده است.ودر حق همکاران اجحاف می شود..من از مسئولین انجمن خواهشمندم تا به طور جدی این مسئله را پی گیری نمایند و ساز و کارهای نظارتی را تنظیم کنند تا غرفه داران از فرصت پیش امده سوء استفاده نکنند.

من در پایان باز هم از اعضای هیئت مدیره تشکر می کنم و اگر نقدی هم بوده است در راستای بهبود و برگزاری هر چه با شکوه تر همایش بوده است .بی شک اقتدار و صلابت همایش مایه مباهات تمام جامعه اپتومتری است.

.


هیچ نظری موجود نیست: