شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۸۸

GOALS


مقطع OD حق اپتومتری یا...؟

با سلام و عذرخواهی از همکاران محترم بابت وقفه ی بوجود آمده در ارایه ی مطالب بخش GOAL. همانطور که چندی پیش هم قول داده بودم بنده قصد دارم تا هرازگاهی مطالبی را برای مباحثه با شما همکاران گرامی در میان بگذارم تا با استفاده از پیشنهادات و راهکارهای همکاران محترم بتوان قدمهایی هر چند کوچک در جهت پیشبرد این رشته ی بزرگ ولی مظلوم واقع شده قرار داد...با اجازه از تمامی اساتید محترم اولین مبحث را به ماجرای غریب ولی دست یافتنی OD یا همان دکترای اپتومتری قرار میدهم.درجه ای که از نظر من حق تمامی اپتومتریست های باسواد ایرانی است که از آن برخوردار باشند.امیدوارم این تلاش تقریباً یک ماهه ی بنده مثمر ثمر واقع گردد....
چندی پیش که در پی گرداوری مطالبی جهت ارائه به همکاران عزیز بودم به سایتهای معتبری برخورد می کردم که در اکثر آنها پس از بکار بردن واژه ی Optometry بلافاصله از اصطلاح
(ODs(Optometry Doctors استفاده میشود از جمله موارد زیر...
سایت MEDEM.Net که سایتی جهت ارائه ی اطلاعات جامع دارویی و راهنمایی بیماران از طرف American Academy Of Ophthalmology است ذکر شده که اپتومتریست ها را "دکتر چشم" می نامند.(منبع: http://www.medem.com/medlib/article/ZZZHGD5E6JC#top)



در همین سایت نیز ذکر گردیده است که یک اپتومتریست مدرک OD را دریافت می کند تا Practice Optometry انجام دهد، که منظور از این اصطلاح همان اقداماتی ذکر شده که در کشور ما توسط اپتومتریست های محترم صورت می گیرد از جمله معاینات چشم، تجویز و ساخت عدسیهای تصحیحی وانجام غربالگریهای بینایی.
جالب اینجاست که به اپتومتریست ها حقوقی چون تجویز دارو های تشخیصی و درمانی نیز داده شده است که البته اپتومتریست های لایق ایرانی از این حق نیز مانند خیلی از حقوق مسلم دیگر بی بهره اند!
در سایت Eyecare Source.com که از سایت های معتبر اپتومتری میباشد نیز بلافاصله پس از واژه ی اپتومتری واژه ی OD ذکر شده و نیز حق تجویز دارو به اپتومتریست ها داده شده...(منبع: http://www.eyecaresource.com/professions)
و در همین سایت نیز وجه افتراق اپتومتری و چشم پزشکی به این صورت ذکر شده است...
به مطالبی مشابه در سایت جراحان و پزشکان چشمِ Nebrasca نیز توجه فرمایید.(منبع: http://www.nebeye.org/public-resources/ophthalmologist-or-optometrist/ )
جالب اینجاست که حتی در سایت انجمن مشاغل ایالات متحده که تعریفی از اپتومتری دارد نیز صراحتاً به مطلب مورد نظر اشاره شده است. (منبع: http://www.bls.gov/oco/ocos073.htm#top )
... و این هم بزرگنمایی قسمت مورد نظر که به ماهیت کاری اپتومتری اشاره شده است...

در همین سایت به میزان مورد نیاز یک تحصیلکرده ی اپتومتری برای کسب مدرک OD اشاره شده است...
در همین سایت و سایت های مشابه به درآمد اپتومتریست ها در کشورهای مذبور نیز اشاره شده که بهتر است از ذکر آن خودداری شود!
نمونه ای دیگر در سایت Optometrist Networks که به قسمت وسط کادر لطفاً توجه کنید...(منبع: http://www.optometrists.org/ )

لطفاً به واحدهایی هم که در دانشگاههای معتبر دنیا از جمله دانشکده ی اپتومتری Illinois گذرانده میشود دقت کنید. تفاوت فاحشی با واحدهای ایران ندارند!...(برای مشاهده ی تصویر اصلی و واحدهای گذرانده شده در 4سال تحصیلی این دانشکده به این آدرس مراجعه نمایید:http://www.ico.edu/AcademicPrograms )
و این هم اشاره به مقطع 4 ساله ی OD در یک دانشگاه کانادایی(دانشگاه واترلو)... (منبع: http://www.optometry.uwaterloo.ca/prospective/od/ )
شاید برخی ادعا کنند که در خارج از کشور مقطع OD یک مقطع Postgraduate میباشد ولی آیا این مقطع تاکنون در مورد فارغ التحصیلان فوق لیسانس ایران نیز مطرح بوده و آنها از این درجه ی علمی برخوردار شده اند؟ضمناً مگر تمام رشته های تحصیلی در ایران عیناً تعداد سالها و مراحلی که هم کیشان آنها در خارج از کشور می گذرانند را طی می کنند؟! حتی با مروری بر رشته ی چشم پزشکی و امثال آنها در منابع معتبر خواهیم دید که دوره ی گذرانده شده توسط آنها چندان مشابهتی با سایر کشورهای معتبر ندارد ولی در نهایت مدرک و عنوانی که کسب می کنند مشابه افرادی است که در خارج از کشور در رشته ای به همان نام تحصیل می کنند!!!...
از همکاران گرامی بدلیل طولانی شدن مطلب پوزش می طلبم.البته اینجانب منابع بسیار دیگری نیز در اختیار دارم که از حوصله ی این بخش خارج میباشد و ان شاا... در قسمت های بعدی به استحضار همکاران عزیز خواهد رسید. با ارائه ی نظرات سازنده به بنده و سایر اساتید و مسئولین رشته در جهت احقاق این حق مسلّم اپتومتریست های لایق ایرانی کمک نمایید. لطفاً نظرات خود را یا در بخش کامنت ها و یا به آدرس ایمیل بنده (Optometristheirany@gmail.com) ارسال نمایید و انگیزه بخش این حرکت بزرگ باشید...با تشکر

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...