چهارشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۸

HIV در مطب شما ! - 5

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .
HIV و استفاده از کنتاکت لنز :
اگر بیماری HIV مثبت است ولی از سلامت عمومی خوبی برخوردار است و هنوز وارد فاز ایدز نشده است میتواند همچون یک فرد عادی از کنتاکت لنز استفاده نماید . البته قبل از تجویز لنز باید بیماران را در خصوص احتمال قطع موقت یا دائمی استفاده از کنتاکت لنز در صورت بروز بیماریهای سطح چشمی ناشی از HIV ( همچون عفونتهای فرصت طلب انتریور سگمنت یا نئوپلازیهای همراه ایدز ) آگاه نمود .
در بیماران HIV مثبت به دو دلیل باید از استفاده لنز بصورت Extended Wear ممانعت نمود . نخست اینکه مطالعات نشان میدهد ریسک وقوع عفونت چشمی درExtended Wear نسبت به Daily Wear بیشتر میباشد و دوم اینکه به دلیل سندرم Dry Eye ناشی از HIV و کاهش ترشح اشک در این بیماران ، Extended Wear برای آنها مناسب نمیباشد . بهترین گزینه برای این افراد لنزهای Daily Wear یکبار مصرف ( Disposable ) هست زیرا احتمال ورود پاتوژنها را به چشم بسیار کاهش میدهد و نگرانی های مربوط به ضد عفونی کردن لنز را از بین میبرد .
وقتی بیمار HIV مثبت به مرحله ایدز میرسد ، کاهش ایمنی بدن او را در مقابل عفونتها مستعدتر می سازد . لذا در این مرحله آموزش بیمار در خصوص نحوه استفاده و نحوه مراقبت از لنز و علائم چشمی مربوط به ایدز اهمیت بسیاری دارد . با این همه حتی در این مرحله نیز با رعایت نکات ایمنی بیمار میتواند به استفاده از لنز ادامه دهد .
در کل یک فرد HIV مثبت باید نکات زیر را در استفاده از کنتاکت لنز مراعات نماید :
1 – برای جلوگیری از عفونتهای چشمی در ضدعفونی کردن لنز نهایت دقت به عمل آید . حتما از محلولهای استاندارد و مورد تایید متخصصین مراقبت چشم ( چشم پزشک یا اپتومتریست ) استفاده شود و محلولهای متفرقه بکار برده نشود . کلیه مراحل نگهداری لنز ( اعم از پاک کردن با مالش ، آب کشیدن و ضد عفونی کردن لنز ) دقیقا بر اساس آموزش ارائه شده توسط متخصص مراقبت چشم انجام شود و هیچ مرحله ای حذف نشود . جالنزی نیز باید به درستی تمیز و ضد عفونی گردد .
2 – هرگز جالنزی و محلول نگهداری لنز بطور مشترک با دیگران استفاده نگردد . HIV در لنز ، محلول نگهداری لنز و جالنزی های افراد آلوده به HIV دیده شده است پس هیچ فرد دیگری مجاز به استفاده از لنز ، جالنزی یا محلول مورد استفاده یک فرد HIV مثبت نیست.
3 – با مشاهده هرگونه علامت چشمی ( خارش ، قرمزی ، تغییر در دید ، فلوتر ، فلاشینگ ، مشاهده نقطه کور در میدان دید ، دوبینی ، مشکل حرکتی چشم ، مشاهده ضایعه در چشم یا ضمائم آن ) بیمار باید بلافاصله لنز را از چشم خارج نماید و به متخصص مراقبت چشم مراجعه نماید . لنز حتما همراه آورده شود زیرا ممکن است نیاز به بررسی لنز و یا کشت میکروب باشد .
4 – Follow up در بیماران مبتلا به HIV که از لنز استفاده میکنند باید دقیقتر و بیشتر از افراد عادی باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...