چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

آرزوی خوش OD

بالاخره بعد از سالیان متمادی طلسم در ایران شکست و یک رشته توانبخشی توانست به حقوق حقه خود یعنی دکترای حرفه ای دست یابد . این پیروزی بزرگ را به فیزیو تراپیستهای کشورمان تبریک و به همه آنان خسته نباشید می گوییم .
با تصویب DPT عملا راه برای سایر رشته های توانبخشی نیز باز شد که با اطمینان خاطر بیشتری خواستار دکترای حرفه ای شوند .در بین رشته های توانبخشی به نظر من از همه مستحق تر برای گرفتن دکترای حرفه ای ، اپتومتری میباشد ولی موانع مهمی در پیش روی ماست که قسمت عمده آن مربوط به خود ماست . بسیاری از دغدغه هایی که آقای محمد علیها در این یادداشت در مورد حق تجویز دارو توسط اپتومتریستها ذکر کرده است (Thursday، July 24، 2008) کماکان وجود دارد . این دغدغه ها شامل موارد زیر است :
- آیا آحاد جامعه اپتومتری خواهان به دست آوردن این حق هستند یا نه
- در صورت پیگیری این مطلب از سوی جامعه اپتومتری ایران آیا آنان در این زمینه حمایت کافی و لازم را خواهند داشت(حداقل ترین کار پرداخت حق عضویت جامعه اپتومتری ایران) چون این امر مستلزم پیگیریهای زیاد وصرف زمان زیادی خواهد بود
- دانشجویان اپتومتری در حال حاضر چگونه وچه کمکی خواهند کرد( در تمام مقاطع)
- اعضائ هیت علمی دانشگاهای جهارگانه اپتومتری آیا حاضرند در این زمینه کمک نمایند
- اعضا بورد اپتومتری در این زمینه چه کمکی می نمایندو آیا با این نظر موافق هستند یانه
- و اینکه اگر بخواهیم تک تک اپتومتریستها در این زمینه حداقل یکبار نامه بنویسند آیا حاضر به این کار هستند
مشکلات فوق حقیقتا بغرنج هستند ولی هیچ مشکلی بی راه حل نیست . به نظر بنده در قدم اول و حتی قبل از عنوان کردن درخواستمان در وزارت بهداشت باید اقدامات زیر را انجام داده باشیم :
الف : باید این مسئله در بین تمام همکاران جا بیفتد که " OD حق مسلم ماست !" . باید تمامی کسانی که در بین سایر همکاران محبوبیتی دارند ، یا علی بگویند و از تمامی امکانات و فرصتها استفاده کنند تا این موضوع تبدیل به خواست همگانی همکاران شود . اینکه فلان کس دفعه قبلی با یک نامه همه رشته های ما را پنبه کرد، اینکه ما در وزارتخانه مخالف فراوان داریم وموافق کم ، اینکه ما در نهادهای تصمیم گیری نفوذ نداریم و هزاران اما و اگر دیگر را باید کنار بگذاریم . لزومی ندارد این مسائل در یک سایت عمومی مطرح شود تا بعضی همکاران ضیف دل و حتی بضی ناهمکاران از آن مطلع شوند .قدم اول ایجاد اتحاد و همدلی و خواست عمومی برای OD است .
ب : قدم دیگر متحد شدن نهادها و تشکلهای اپتومتری و ایجاد یک تشکل واحد است . همه دوستانی که در تشکلهای مختلف کار میکنند برای اپتومتری زحمت میکشند ولی در شرایط فعلی باید کمی هم اختلافات را کنار بگذارند و به منافع اپتومتری فکر کنند . یک تشکل NGO مرکزی واحد باید تشکیل شود و سایر تشکلهای استانی زیر مجموعه آن باشند . تا وقتی که چندین انجمن جداگانه داریم قدرت ما متمرکز نخواهد شد .مگر غیر از این است که اعضاء همه انجمنها با رای گیری انتخاب میشوند پس چرا چندین مرتبه برای چندین انجمن رای بدهیم ؟
ج : بسیار جای تاسف است که اپتومتری ایران هنوز یک مجله ایندکس دار یا یک سایت بین المللی ندارد . مگر ما از هندیها و سعودی ها و نیجری ها و ... چه کم داریم ؟ در بین همکاران کم نیستند کسانی که فعالانه در اینترنت حضور دارند ، در مجلات معتبر بین المللی مقاله دارند و هر ساله در کنگره ها مقاله ارائه میدهند. باید این همکاران را درکنار هم جمع نماییم ، نشریات و سایتها و وبلاگهای قبلی را تبدیل به یک سایت و مجله واحد نماییم . البته شاید این مسئله الان دور از ذهن بن نظر برسد ولی در یک جامعه تحصیل کرده غیر ممکن نیست .
انجام اقدامات فوق بسیار سخت ولی ضروری است. اگر مایل به انجام آن باشیم ممکن است سالها بطول بیانجامد ولی اگر به اتمام برسد قطعا اپتومتری ایران برای دریافت OD مستحق تر از امروز خواهد شد . انشاءالله که تا آنروز عمر کاری ما به سر نرسیده باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...