سه‌شنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۸۸

دركنگره انجمن اپتومتري عنوان شد:اهميت نقش انجمن‌هاي علمي در سياستگذاري حوزه سلامت

در دوازدهمين كنگره انجمن علمي اپتومتري ايران بر اهميت نقش انجمن‌هاي علمي در سياستگذاري حوزه سلامت، لزوم حضور انجمن‌هاي علمي در مجامع بين‌المللي و همچنين لزوم احتراز از تقابل و تفرقه در صفوف دانش آموختگان اپتومتري در قالب تشكل‌هاي موازي صنفي تاكيد شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر نادر ممتازمنش، رييس مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي و دبير كميسيون انجمن‌هاي علمي علوم پزشكي، با اشاره به نقش انجمن‌هاي علمي در ارتقا خدمات سلامت، گفت: بر اين اساس كميسيون انجمن‌هاي علمي در نظر دارد شرايط و تسهيلاتي را به منظور انجام تعاملات موثرتر، براي آنها فراهم كند.

وي با تاكيد بر آن كه در سياستگذاري حوزه سلامت نقش انجمن‌هاي علمي بسيار مهم است، گفت: از آنجا كه اين انجمن‌ها اساسا انجمن‌هايي علمي هستند در بسياري از موارد از جمله در مورد بازنگري كريكولوم‌هاي آموزشي، به روز كردن اطلاعات متخصصان و معرفي روش‌هاي جديد درمان و پيشگيري از بيماري‌ها، تهيه مواد بازآموزي دوره‌هاي بازآموزي و مواردي از اين قبيل مي‌توانند نقش موثري داشته باشند.

دكتر ممتازمنش، بر لزوم حضور انجمن‌هاي علمي در مجامع علمي بين‌المللي تاكيد كرد و ادامه داد: حضور انجمن‌هاي علمي در مجامع بين‌المللي و به دنبال آن معرفي فعاليت‌هاي علمي كشور و ورود اطلاعات جديد نيز بسيار حائز اهميت است. از طرف ديگر تعامل انجمن‌هاي علمي با جامعه قابل توجه است. در اين باره مي‌توان به فعاليت انجمن علمي اپتومتري ايران در زمينه غربالگري تنبلي چشم اشاره كرد.

دكتر ممتازمنش در پايان گفت: با پيگيري‌هاي معاونت آموزشي وزارت بهداشت بسياري از انحصارطلبي‌ها و موانع در سطح ارتقا سطح علمي رشته‌ها برداشته شده، به طوري كه در دو سال اخير افزايش قابل توجه رشته‌هاي PhD را شاهد بوده‌ايم. ارتقا علمي در رشته اپتومتري نيز پيگيري خواهد شد.

در ادامه دكتر محمد آقازاده اميري، رييس انجمن علمي اپتومتري نيز گفت: بي‌ترديد كوشش و اقدام در جهت ارتقاي كمي و كيفي سطح آموزش اپتومتري در ايران تا عالي‌ترين مدارج و مقاطع، مقدمه‌اي اجتناب‌ناپذير در جهت رسيدن به جهش‌هاي چشمگير درعرصه تثبيت و ارتقاي گسترده صلاحيت حرفه‌اي و منزلت علمي اپتومتري است.

وي بر لزوم احتراز از تقابل و تفرقه در صفوف دانش آموختگان اپتومتري در قالب تشكل‌هاي موازي صنفي تاكيد كرد و گفت: رويكرد تعامل و همدلي توام با احترام و به رسميت شناختن اصالت و حيطه صلاحيت علمي و پيشينه اقتدار حرفه‌اي نهادهاي اصيل تنها راه سازنده در جهت تقويت برايند نيروها و رسيدن به هدف مطلوب است.

در ادامه دكتر قاسمي برومند، رييس دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با بيان اين كه در رشته اپتومتري نياز است تا در حوزه آموزش و پژوهش اقدامات بيشتري صورت گيرد، گفت: تعداد زيادي افراد نابينا در كشور وجود دارند كه توانبخشي آنها بر عهده ماست. در اين زمينه به نظر مي‌رسد كار زيادي صورت نگرفته است. همچنين تعداد زيادي افراد تك چشم از جمله جانبازان تك چشم و همچنين افراد كم بينا در كشور هستند كه لازم است به منظور اصلاح ديد و افزايش ميدان ديد آنها اقدامي اساسي صورت گيرد.

وي با بيان اين كه مركز تحقيقات كم بينايي در كشور وجود ندارد، ادامه داد: ايران كشوري آفتابي و با نور زياد است. بنابراين ميزان زيادي از اشعه ماوراء بنفش در محيط وجود دارد كه به عنوان عاملي مخرب براي چشم مطرح هستند. لازم است در اين زمينه نيز اقدامات پيشگيرانه صورت گيرد

هیچ نظری موجود نیست:

روزجهانی اپتومتری۲۰۲۴

World optometry day 👁 🪩 🕶 👓 امسال ۲۳ مارس مصادف با چهارم فروردین شده  و آخرین روز از هفته جهانی اپتومتری ، روز جهانی اپتومتری است. اپتوم...