شنبه، مهر ۰۴، ۱۳۸۸

دکتر یا طبیب ، مسئله این است !

متاسفانه در کشور ما کلمه دکتر معادل طبیب بکار برده میشود در صورتی که معنی حقیقی این کلمه بسیار وسیع تر از طبیب میباشد . از نظر تقسیم بندی جهانی ، درجه دکترا به دو دسته دکترای حرفه ای و PhD تقسیم میگردد . کسانی که دارای PhD هستند صاحب بالاترین درجه مطالعاتی و یا پژوهشی در حوزه مورد نظر هستند و هدف از تربیت آنان تامين نيروهاي متخصص دانشگاهي است در صورتیکه مدرک دکترای حرفه ای نشاندهنده صلاحیت و مهارت یک فرد برای اشتغال در یک حرفه بخصوص میباشد . در کشور ما تا قبل از تصویب دکترای حرفه ای فیزیو تراپی (DPT) ، فقط سه نوع مدرک دکترای حرفه ای وجود داشت : داروسازی ، دندانپزشکی و پزشکی . بله تعجب نکنید ، پزشکان عمومی و چشم پزشکان دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی (MD) هستند و این به آن معنی است که ایشان همانقدر دکتر هستند که یک فرد دارای دکترای حرفه ای فیزیو تراپی یا دکترای حرفه ای اپتومتری و همین موضوع سبب مخالفت بعضی از آقایان MD با ایجاد دوره OD در ایران میباشد . البته سلطه MD ها فقط مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا پزشکان فقط خود را لایق عنوان دکتری میدانند و بس . ولی این سلطه کم کم در حال از بین رفتن است و مقاطع دکترای حرفه ای در رشته های مختلف ، به سرعت در حال ایجاد و رشد میباشند .
هدف از دوره دکترای حرفه ای اپتومتری ، تربیت افراد ماهر در معاینه ، تشخیص و درمان اختلالات سیستم بینایی بینایی و تامین تجهیزات کمک بینایی میباشد که این موضوع در دوره 4 ساله فعلی بطور کامل تحقق پذیر نمی باشد، لذا فایده مستقیم تربیت OD آموزش کامل تر برای اپتومتریستها و بهره مندی اجتماع ازجدیدترین و بهترین خدمات بینایی است . به امید آنکه با همصدایی تمامی همکاران و دانشجویان در آینده نزدیک شاهد تاسیس دوره OD در کشورمان باشیم .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...