پنجشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۸

روز بینایی ، نماد مبارزه جهانی با نابینایی

مطلب زیربه مناسبت روز جهانی بینایی توسط همکاران اپتومتریست محمد قندهاری مطلق ، شرافت جواهری ، شهرزاد شرافت و بهروز مالکی در شیراز تهیه و در پرتیراژترین روزنامه جنوب کشور "خبر جنوب" منتشر گردید :

در سال 1990 پیش بینی میشد تعداد افراد دچار اختلالات بینایی قابل پیشگیری تا سال 2020 در جهان دو برابر شود . این موضوع سازمان بهداشت جهانی(WHO) را بر آن داشت تا با همکاری آژانس بین المللی پیشگیری ازنابینایی (IAPB) در پی چاره ای عملی برای این مسئله باشد و درنتیجه طرح VISION 2020 با هدف از بین بردن علل اصلی نابینایی قابل پیشگیری تا سال 2020 پی ریزی شد . منظور از نابینایی قابل پیشگیری ، نابینایی است که میتوان با روشهای کم هزینه شناخته شده آنرا درمان یا از آن جلوگیری نمود .
امسال 16 مهر مصادف با روز جهانی بینایی میباشد . روز جهانی بینایی یک رویداد سالانه است که در پنجشنبه دوم اکتبر هر سال برای جلب توجه جهانی به نابینایی و اختلالات بینایی برگزار میشود . در این روز اعضاء طرح VISION 2020 برای افزایش آگاهی عمومی در مورد نابینایی و اختلالات بینایی ، تاثیر گذاری روی دولتها جهت اختصاص بودجه به برنامه های ملی پیشگیری از نابینایی و جذب حمایت مالی برای فعالیتهای طرح VISION 2020 میکوشند . اعضاء طرح شامل طیف وسیعی از گروههای داوطلب از اپتومتریستها، چشم پزشکان ، دانشجویان ، حامیان مالی و سایر افراد میباشند . این اعضاء در قالبهای مختلف از معاینه چشمی و توزیع عینک و لنز و جراحی کاتاراکت رایگان تا برگزاری برنامه "پیاده روی برای بینایی" و توزیع تی شرت و پوستر و جزوات حاوی شعارها و آموزشهای روز جهانی بینایی ، ساخت ویدئوهای کوتاه در مورد بینایی ، برگزاری نمایشگاه عکس و حتی تاسیس فروشگاههای موقت برای فروش اشیائی چون لیوان و مجسمه و ... آبی رنگ ( که در بعضی کشورها رنگ منسوب به روز جهانی بینایی میباشد ) به منظور جمع آوری کمک مالی برای اجرای این طرح ، فعالیت مینمایند .
در کشور ما اجرای طرح VISION 2020 همزمان با کنگره بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس اپتومتری در سال 1380 با همت آقای دکتر صفوتی شروع شد و در طی هشت سال گذشته مراکزی چون مرکز مطالعات چشم نور ، بیمارستان فارابی و بیمارستان لبافی نژاد با برگزاری سمینارها و نشستهای تخصصی دارای پوشش رسانه ای و انجام مطالعه روی علل ایجاد نابینایی ، در راستای اهداف این طرح اقدام نموده اند و امسال نیز علاوه بر نشستهای تخصصی برنامه هایی چون انجام معاینات رایگان برای زنان و مسابقه نقاشی با موضوع بینایی برای کودکان در دستور کار قرار دارد .
هرساله از طرف مجریان طرح شعار خاصی برای روز جهانی بینایی در نظر گرفته میشود . در سالهای قبل شعارهایی چون کم بینایی و عیوب انکساری ، بینایی برای کودکان و مبارزه با اختلالات بینایی دوران کهولت مطرح شدند . شعار امسال روز جهانی بینایی " جنسیت و بهداشت چشم - دسترسی مساوی به مراقبتهای چشمی " میباشد .
زنان نسبت به مردان بيشتر در معرض خطر از دست دادن بينايي هستند چراکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی تقریبا دو سوم افراد نابینای کل دنیا را زنان و دختران تشکیل میدهند و در اکثر کشورها مردان دو برابر زنان به مراقبت های بینایی دسترسی دارند .مؤثرترين راه حل براي دسترسي به دختران و زنان بيمار بخصوص در مناطق روستایی ، انتخاب زنانی از خود روستاست که بعنوان مراقبین بهداشت چشمی در آنجا عمل نمایند و نیز رابط بیماران با مراکز درمانی و ناظر بر پی گیری مشکلات چشمی توسط بیماران باشند . در یک مطالعه که در تانزانيا انجام شد استفاده از مراقبین بهداشت زن در مناطق روستایی تعداد اعمال جراحی کاتاراکت انجام شده در زنان را تا حدود دو و نیم برابر افزایش داد . به همان اندازه دنبال کردن معاينات و درمانهای دختران و زنان بعد از عمل از طريق مشاوره دادن به پدر و مادر کودکان و پی گیری تلفني در صورت عدم مراجعه آنها و توانمند سازی زنان در اتخاذ تصمیم ، دارای اهمیت میباشد .
اگر زنان و مردان بطور یکسان تحت پوشش مراقبت های بینایی قرار گیرند بايد در حدود 60 تا 65 درصد كل بيماران جراحي آب مرواريد را زنان تشكيل دهند در صورتی که این عدد هم اکنون حدود 30 تا 35 درصد میباشد . اگر میزان انجام اعمال جراحی کاتاراکت در زنان به اندازه مردان باشد ، میتوان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ، نابینایی و اختلالات شدید بینایی را تا حدود 11 درصد کاهش داد. در مجموع باید گفت که براي رسيدن به اهداف طرح VISION 2020 برنامه ها بايد بر اساس توجه به جنسيت تنظیم گردند .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...