سه‌شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۸۸

امکان و لزوم تاسیس دکترای حرفه ای بینایی سنجی در ایران

آقای دکتر ابراهیمی ( نفر اول از سمت راست در تصویر زیر ) از جمله کسانی بودند که در تصویب دکترای حرفه ای فیزیو تراپی نقش اساسی داشتند (خود ایشان PhD فیزیوتراپی هستند) . ضمن تشکر مجدد از ایشان بخاطر وقتی که در اختیار ما گذاشتند ، متن مصاحبه با ایشان در مورد دکترای حرفه ای فیزیو تراپی و دکترای حرفه ای بینایی سنجی را با هم میخوانیم :



1- لطفاً به اختصار خودتان را معرفی نمائید؟
دکتر اسماعیل ابراهیمی تکامجانی هستم، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر بورد فیزیوتراپی و اعضاء مصنوعی و نیز رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می باشم. در حال حاضر عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران و عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور هستم.
2- هدف فیزیوتراپیستها از پیگیری و تبدیل دوره به دکترای حرفه ای چه بوده؟
از آنجایی که در دوره کارشناسی نمی توان به همه امور حیطه گسترده رشته پرداخت و به همه علوم و تکنولوژی رشته فیزیوتراپی دست یافت و از طرفی در دوره تحصیلات تکمیلی نیز نیل به این مهم دشوار است لذا بر آن شدیم که دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) را که سبب عمیق شدن دانش رشته ای و باعث توانمندی مهارت و تکنیک همکاران می شود، راه بیندازیم .
3- تفاوت DPT با PhD فیزیوتراپی در چیست؟
DPT عمدتاً به علوم بالینی و تکنیک ها و نهایتاً سبب خدمت رسانی قوی تر و بهتر می گردد در حالیکه PhD فیزیوتراپی بیشتر بر مبنای تحقیق و پژوهش طراحی شده و جهت تولید علم بوده و در امور آموزش و پژوهش بکار می رود.
4- با تصویب دکترای حرفه ای چه تغییراتی در اختیارات فیزیوتراپیست ها به وجود می آید؟
تصویب DPT علاوه بر افزایش میزان دانش و تکنیک و مهارت حرفه ای سبب ارتقای بیشتر و بهتر در تشخیص، درمان بیمارها و اختلالات خواهد شد بعلاوه اینکه نقش و وظایف حرفه ای و مسئولیت های درمانی و خدمات رسانی بیشتر و قوی تری را در ارتقاء سلامت جامعه عهده دار خواهد شد.
5- شما کار را چگونه آغاز کردید؟
ما پس از بررسی و مطالعه لازم در کشورهایی که در امر راه اندازی DPT موفق بوده اند و کمیته ای تحت عنوان کمیته "دکترای حرفه ای فیزیوتراپی" در انجمن فیزیوتراپی ایران تشکیل شد که از اساتید و همکاران دانشگاه های علوم پزشکی کشور بودند. این کمیته با تلاش شبانه روزی و عالمانه و صادقانه ظرف 8 ماه طرح دکترای حرفه ای را تهیه و به انجمن فیزیوتراپی ایران ارائه نمود. که از طرف چندین دانشگاه علوم پزشکی به وزارتخانه ارسال گردید و خوشبختانه در روز تاریخی 22/2/1388 (اولین روز بیستمین کنگره سراسری فیزیوتراپی) توسط آقای دکتر لنکرانی وزیر سابق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفت و در همان روز در شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی و کارشناسی ارشد به دکترای حرفه ای DPT) مصوب گردید.
6- موثرترین عوامل تصویب DPT از دیدگاه شما در چه می باشد؟
1) درخواست و پیگیری بدنه پرشور و با پشتکار و هدفمند رشته.
2) اساتید و پیش قراولان هدفمند و وقت گذار و خستگی ناپذیر رشته.
3) کمیته فرهیخته و گرانقدری که همه مساعی خویش را جانانه بکار بست و طرح مناسبی را در اسرع وقت تهیه و ارائه نمود.
7- نحوه تبدیل مدرک لیسانس و فوق لیسانس به DPT به چه ترتیب است؟
مصوبه شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) از مقطع تحصیلات تکمیلی است لذا ما دو برنامه جداگانه از کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه دو آیین نامه جدید به وزارتخانه ارائه دادیم که کارشناسان فیزیوتراپی جهت رسیدن به DPT می باید 60 واحد و کارشناسان ارشد 40 واحد بگذرانند که این واحدها اعم از نظری، عملی و کارآموزی است.
8- با توجه به اینکه جنابعالی سال ها ریاست دانشکده را بر عهده داشته و با مسائل رشته ما آشنایی دارید نظرتان در مورد دکترای حرفه ای بینایی سنجی چیست؟
به نظرم رشته بینایی سنجی (اپتومتری) از همه جهات پتانسیل و ظرفیت ارتقاء به دکترای حرفه ای را داراست که انشاء ا... در صورت نیل به این هدف غایی رشته اپتومتری و همکاران رشته مطمناً قادر خواهند بود در امر تشخیص، درمان بیماران بسیار موفق تر از گذشته باشند.
9- به نظر شما بینایی سنج ها از کجا اقدامات لازم را شروع نمایند؟
با تشکیل یک کارگروه یا یک کمیته فنی از همکاران با تجربه و با پشتکار و معتقد به ارتقای رشته و با استفاده از تجارب دیگر دوستان از سایر رشته ها می توان اقدامات را شروع نمود و طرح مناسبی با توجه به استاندارد جهانی و بومی ایران تهیه نمود و به وزارتخانه متبوع ارائه کرد و پیگیری نمود و به نتیجه مطلوب رساند.
10- مهمترین موانع پیش روی اپتومتریستها برای تصویب دکترای حرفه ای بینایی سنجی چیست؟
ممکن است بعضی رشته های تخصصی پزشکی با عنایت به قرابت عملکرد دچار ابهام شوند. در چنین شرایطی همکاران بینایی سنجی بویژه کمیته دکترای حرفه ای بینایی سنجی می باید با برنامه شفاف و هدفمند و با رعایت همه مرزها و محدودیت ها همه وظایف و نقش همکاران را در شرایط جدید مشخص نموده و به دفاع صادقانه بپردازد و در رفع شبهات و ابهامات اقدام نماید و به همه دغدغه ها و نگرانی ها پاسخ مناسب و صریح بدهد. قطعاً دکترای حرفه ای رشته اپتومتری می باید توانمندی و کارآیی در ارائه خدمات توسط همکاران بینایی سنج را فراهم نماید و در حوزه و حیطه استحفاظی خود با رعایت همه قوانین و مقررات به امر خطیر خدمتگزاری بپردازد.
از شما متشکریم و امیدواریم به زودی شاهد تاسیس دکترای حرفه ای اپتومتری در ایران باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند آیا براستی تعرفه برای رعایت شدن تعیین واعلام می شود در حا...