سه‌شنبه، آذر ۱۷، ۱۳۸۸

دو مطالعه قابل توجه در مورد طرح پیشگیری از تنبلی چشم بهزیستی

در مطالعه ای که با عنوان "هزينه و اثربخشي بكارگيري كارشناسان بينايي سنجي بجاي مربيان آموزش ديده در غربالگري تنبلي چشم كودكان" در گروه اپيدميولوژي و آمار زيستي، دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران صورت گرفته مشخص شده است در صورت استفاده از اپتومتريستها بجای روش معمول غربالگري توسط مربیان مهد كودكها ، هزينه شناسايي هر بيمار نصف میشود .تخصص کسانی که این مطالعه را انجام داده اند اپيدميولوژي و آمار زيستي میباشد و این موضوع هم صحت علمی و آماری مطالعه را تایید میکند و هم به دلیل عدم حضور اپتومتریست یا چشم پزشک در میان آنها احتمال نتیجه گیری مغرضانه را منتفی مینماید .
در مطالعه دیگری تحت عنوان " بررسي تطبيقي ميزان خطاي بين معاينه مربيان و كارشناسان بينايي سنجي در اجراي طرح تنبلي چشم استان اردبيل " در دانشگاه علوم پزشكي اردبيل صورت گرفته مشخص شده است در36.4 % مهد کودک ها فاصله استاندارد معاينه رعايت نشده بوده و 18.8 % مربيان از مهارت كامل برخوردار نبوده اند و در بين نتایج معاینه توسط مربيان با بينايي سنج ها 17.7 % اختلاف وجود داشته است. دربین مجریان این مطالعه نیز اپتومتریستی دیده نمیشود .
حال با توجه به موارد فوق باید پرسید که چرا و به چه دلیلی بهزیستی روش گران تر و کم دقت تر را برگزیده است ، آیا این موضوع با حذف اپتومتری از ردیف استخدامی بهزیستی و فقدان نیروی متخصص در تصمیم گیریها بی ارتباط است ؟

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...