پنجشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۸۸

دسته هاي دارويي بكار رفته در درمان گلوكوم



Glaucoma medications

β-adrenergic antagonists:

Non-selective

Timolol (Timoptic, Betimol)

Levobunolol (Betagan)

Metipranolol (Optipranolol)

β1-selective

Betaxolol (Betoptic)

Intrinsic sympathomimetic activity

Carteolol (Ocupress)

Cholinergic agonists:

Direct acting cholinergic agonists:

Pilocarpine

Carbachol

Indirect-acting (irreversible) cholinergic agonists:

Echothiophate

Adrenergic agonists:

Adrenergic α-2 agonists:

Apraclonidine (Iopidine)

Brimonidine (Alphagan)

Carbonic anhydrase inhibitors:

Acetazolamide

Methazolamide

Dorzolamide (Trusopt)

Brinzolamide (Azopt)

Prostaglandins:

Latanaprost (Xalatan)

Unoprostone isopropyl (Rescula)

Travoprost (Travatan)

Hyperosmotics:

IV: Mannitol

Oral: Glycerol, Isosorbide





برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

یکشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۸۸

چشم مصنوعی که بینایی را به نابینایان باز می گرداند...

مردی که ۳۰ سال پیش بینایی خود را از دست داده بود حالا با استفاده از چشم مصنوعی تکامل یافته ای که بر اساس الگوهای نوری کار می کند، قادر است نور را ببیند.
ران، ۷۳ ساله، ۷ ماه پیش در بیمارستان تخصصی چشم مورفیلد لندن مورد عمل جراحی قرار گرفت.
او می گوید که می تواند با استفاده از چشم مصنوعی موسوم به" آرگس ۲ " که برایش کار گذاشته اند، خطوط سفید روی آسفالت خیابان را دنبال کند یا جوراب هایش را جور کند. اين تکنيک جديد مي تواند در مدت سه سال آينده در دسترس تمام نابينايان قرار گيرد.
این چشم مصنوعی با استفاده از یک دوربین و پردازشگر که بر روی یک عینک آفتابی سوار شده اند، تصاویر دریافتی را به صورت بی سیم به یک گیرنده کوچک که بیرون چشم است می فرستند.
این گیرنده، اطلاعات دریافتی را با استفاده از یک سیم ظریف به الکترودهایی که روی شبکیه می فرستد (شبکیه لایه ای از سلول های چشم است که نسبت به نور در بخش پشتی چشم عکس العمل نشان می دهند).
این الکترود ها تحریک می شوند و پیام را از طریق اعصاب بینایی، به مغز می فرستند. مغز هم الگوی روشنایی و تاریکی را بسته به اینکه کدام الکترود تحریک شده، تشخیص می دهد.
ران:۳۰ سال تمام، هیچ ندیدم، همه چیز سیاه بود اما هم اکنون نور آمده و اینکه ناگهان می توانم نور را ببینم، فوق العاده است .
در سال 2002 براي اولين بار Argus I (نمونه قبلي اين چشم مصنوعي) در يک چشم يک زن 64 ساله آمريکايي پيوند زده شد.
متخصصان امیدوارند بیماران به تدریج بیاموزند که الگوهای دیداری تولید شده توسط این چشم مصنوعی را برای خود به تصاویر معنادار تبدیل کند. اين زن که از 21 سالگي به بيماري تخريب شبکيه مبتلا و از 50 سالگي کاملا نابينا شده بود در اين خصوص اظهار داشت:«الان مي توانم در خروجي اتاق را پيدا کنم، با نوه ام بازي کنم و به تنهايي به مرکز خريد بروم. زماني که به نيويورک رفتم توانستم مجسمه آزادي را تشخيص دهم و در پاريس به تماشاي برج ايفل رفتم. اکنون مي توانم وقايعي را که در پيرامونم اتفاق مي افتند احساس کنم».
در نمونه اول اين چشم مصنوعي تنها 16 الکترود استفاده شده بود درحالي که در نسل دوم اين فناوري 60 الکترود به کار رفته است.
این نوع چشم مصنوعی که توسط شرکت آمریکایی "دید دوم" تکمیل شده، تا کنون برای ۱۸ نفر کار گذاشته شده است. سه نفر از این افراد، بیمار بیمارستان تخصصی چشم مورفیلد در لندن هستند.
این نوع چشم مصنوعی برای کمک به افرادی مانند ران طراحی شده که به نوع خاصی از نابینایی دچارند، یعنی نوعی که در آن عامل وراثت موجب تحلیل رفتن شبکیه می شود، و مشکل با گذشت زمان گسترش می یابد.تخمین زده می شود که بین ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر در بریتانیا به این نوع بیماری دچار هستند.
ران که نام خانوادگی خود را فاش نکرده، به بی بی سی گفت: ۳۰ سال تمام، هیچ ندیدم، همه چیز سیاه بود اما هم اکنون نور آمده و اینکه ناگهان می توانم نور را ببینم، فوق العاده است. من حالا می توانم جوراب های سفید، سیاه و خاکستری ام را از هم تشخیص بدهم.
لیندون دا کروز، پزشکی که ران را عمل کرده، گفت که پیشرفتی که در آزمایش این تکنولوژی جدید حاصل شده، دست اندرکاران را دلگرم کرده است.
به گفته او دو سال از طرح آزمایشی این تکنولوژی باقی مانده و هم اکنون در روزهای نخستین آن به سر می بریم، اما آزمایش های مداوم برای تضمین موفقیت این تکنولوژی، بسیار مهم است.
گرگویر کاسندای، از موسسه "دید دوم" هم در این باره گفت: ما تلاش می کنیم تا ببینیم با استفاده از این تکنولوژی چه میزان از بینایی را می توانیم به نابینایان بازگردانیم.
او هم معتقد است که این تکنولوژی هنوز به کار فراوان نیاز دارد.
منبع:سایت بی بی سی

جمعه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۸۸

داستان جذب هیئت علمی بینایی سنجی در دانشگاه ایران(2)

قسمت دوم:ارشد ها کجا رفتند!؟

....به سرعت باد 2 سال و اندی از پذیرش ارشد در مشهد گذشت واولین گروه آن فارغ التحصیل شدند. شاید آنها گل های سرسبد اپتومتری ایران بودند.حاصل آن سال فارغ التحصیلی 4 نفر آقا و 2 نفر خانم ارشد اپتومتری بود.راستی برای شما جالب نیست که بدانید آنها چه سرنوشتی برایشان رقم خورد ؟آنها که اولین گروه ارشد ایران بودند چه شدند؟ حتما تصور می کنید که آنها به نوعی در کار آموزش و پژوهش هستند. .قطعا آنها به دنبال دانشگاههایی بودند که پذیرش دانشجوی اپتومتری داشت .4 دانشگاه مشهد ایران شهید بهشتی و زاهدان دارای این شرایط بودند.اما هیچ دانشگاهی در مشهد و یا تهران روی خوش به آنها نشان ندادو آنها با این جواب ها روبه شدند:نیاز نداریم .بودجه نداریم نیرو نمی خواهیم ردیف نداریم و....

گروه آنها را به رئیس دانشکده و رئیس دانشکده آنها را به معاون آموزشی ارجاع می دادندو..... تا معلوم نشود چه کسی می خواهد وچه کسی نمی خواهد؟امید ها نا امید شد .دوستانمان انگشت به دهان ماندند که چی شد؟ما که تا دیروز در به در دنبال استاد بودیم و فریاد می زدیم که نیرو نداریم .کادر آموزشی نداریم. فوق لیسانس نداریم پس چگونه به یکباره مشکلمان حل شد؟آنها مجبور شدند تا آخرین تیر در چله کمان را هم رها کنند وبه زاهدان بروند. از 6 نفرتنها 2 نفر جذب زاهدان شدند. یک نفر هم که قبلا در دانشگاه ایران مشغول تدریس بودند.و سالها به عنوان کارشناس آموزشی خدمات زیادی را به جامعه اپتومتری داده بودند با تغییر عنوان به هیئت علمی به کارشان ادامه دادند.1 نفر به کارش در دفتر کار بینایی سنجی اش ادامه دادو 2 نفر همچنان به امید روزهای خوش در انتظارماندند.. مشهدو دو دانشگاه تهران بنا بر دلایلی که بر ما پوشیده است نمیتوانستند کسی را جذب نمایند.بنابراین حاصل گروه اول ارشد ایران تنها جذب 2 نفر در زاهدان بود.بنابر این به نظر میرسید دیگر ارشدی در ایران جذب نخواهد شد وعملا به بن بست رسیده است .و پرونده جذب فوق لیسانس در ایران برای عضویت در کادر هیئت علمی مراکز آموزشی تنها با جذب 2 نفر در زاهدان برای همیشه بسته خواهد شد.تنها یک اتفاق و یا حادثه می توانست وضعیت موجود را تغییر دهد..اما این پایان کار نبود.......ادامه دارد

قسمت سوم :انقلاب شهریور 87 در اپتومتری ایران.

به نظر میرسید کار تمام شده و دیگر هیچ ارشدی به عنوان عضو هیئت علمی جذب نخواهد شد که یک بمب خبری منفجر شد.وزارت بهداشت در راستای عدالت محوری اقدام به انتشار فراخوان عمومی جذب عضو هیئت علمی درشهریور 87 به صورت متمرکز نمود .در این فراخوان جذب 1 نفر آقا برای عضویت در کادر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران قید شده بود. دانشگاه شهید بهشتی تقاضای جذب یک نفر را در مقطع دکترای تخصصی نموده بود و زاهدان ومشهد نیز درخواست نیرویی نکرده بودند.همه در تعجب بودند که چگونه این امر اتفاق افتاده و ایا امکان دارد که دانشگاه ایران اقدام به جذب نیرو نماید؟؟این مسئله مدتها مباحث مختلف و نظرات زیادی را منجر شده بود.و گمانه زنی های ضد و نقیضی را مطرح نموده بود ....ادامه دارد

داستان جذب هیئت علمی بینایی سنجی در دانشگاه ایران(1)

با توجه به اینکه در پست قبل دلیل عدم جذب کادر آموزشی در دانشگاه ایران مورد سوال واقع شده بود و اینجانب یکی از 2 شرکت کننده در این فراخوان بودم و بطور مستقیم در این واقعه شرکت داشتم مطالبی را در پاسخ به دوست عزیزم آقای علیمیر زایی بیان می کنم این داستان را در چندین قسمت برایتان خواهم نوشت.اینجانب در ابتدا از همه اساتبد و بزرگوارانی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از انها نام می برم عذر خواهی می نمایم.

قسمت اول :آنچه بر ما گذشت

روز ها و ماهها به سختی یکی پس از دیگری از زمانی که اپتومتری یک رشته در مقطع کاردانی بود برای اپتومتری می گذشت تا اینکه در سال 1383 انقلابی در رشته مظلوم و رنج کشیده بینایی سنجی ایجاد شد.پس از تحمل سالها محروم بودن از حقوق اولیه رشته و درگیریهای مختلف با گروههای دیگر از جمله چشم پزشکان در اثبات حقانیت علمی و شرح وظایف و نیز کارشکنی های عینکسازان طمع تلخ بمبست تحصیلات تکمیلی به شیرینی پذیرش فوق لیسانس شیرین شد.از آن سال به بعد بسیاری از دانشجویان و فار غ التحصیلان اپتومتری توانستند به خواسته برحق خود که حق ادامه تحصیل بود برسند این اتفاق مانند بارقه امیدی تمام تلخیهای دوران سخت گذشته را حد اقل برای مدتی از یاد ها دور کرد. یادمان نمی رود روز هایی را که حتی انجام افتالموسکوپی برای ما ممنوع بود..من آن روز های سخت را کاملا به یاد دارم.بسیاری از دانشجویان مستعد که با رتبه های عالی در کنکور سراسری پذیرفته شده بودند اکنون می توانستند ادامه تحصیل دهند.روح تازه ای به تن بی جان و زخم خورده اپتومتری دمیده شده بود و همه خوشحال بودند.در آن سالهای قبل دانشگاههای بزرگ اپتومتری کشور از داشتن کادر هیئت علمی رسمی کافی و دارای مدارک حداقل فوق لیسانس رنج می بردند.اگر چه بر حق و انصاف کارشناسان زحمت کش دانشگاهها زحمات زیادی می کشیدند و جامعه امروز و نسل امروز اپتومتری ایران مرهون زحمات ایشان است.اما نبود کادر رسمی که دارای حداقل مدرک فوق لیسانس باشد موجب تضییع حقوق جامعه اپتومتری دربرخورد و امتیاز گیری در مقایسه با سایر گروههای آموزشی از جمله پرستاری و مامایی می گردید .افزایش دانشجویان و فار غ التحصیلان اپتومتری در مقاطع بالا می توانست بر اقتدار و قدرت چانه زنی رشته در مناسبات مهم و اتفاقات رشته درسطح وزارتخانه اضافه کند.در سالها ی بعد اساتیدی با کسب درجه دکترای تخصصی در رشته فیزیک پزشکی تا حدی مشکلات موجود را بر رفع نمودند .اما تا آن زمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی بود که دارای کادر تخصصی علمی در رشته اپتومتری بود.در این میان شاید زاهدان ضعیف ترین گروه آموزشی را دارا بود و تنها کارشناسان بومی و گاهی سربازان وظیفه به صورت پیام آور و یا دوره طرح آن را اداره می کردند .البته اساتید پروازی دانشگاههای ایرا ن و شهید بهشتی نیز در آموزش دانشجویان نقش داشتند.در آن دوران حتی ما شاهد اعتراضات زیاد دانشجویان آن دانشگاه بودیم.و حتی زمزمه تعطیلی رشته در زاهدان نیز گاهگاهی به گوش میرسید که البته تکذیب می شد .والبته هیچگاه عملی نشدو رشته با چنگ و دندان با حمایت های دکتر شهریاری چشم پزشک که همیشه حامی اپتومتریست ها در زاهدان بود حفظ شد. در این اثنی مقطع کارشناسی ارشد در قشم نیز راه اندازی شد که موافقان و مخالفانی را پیدا کرد .به هر حال موقتا 2 سال به دلایلی تعطیل شد اما دوباره آغاز به کار کرد .کار ادامه پیدا کرد تااینکه دانشگاههای شهید بهشتی و ایران نیز از سال 87 شروع به پذیرش دانشجوی ارشد کردند .حالا شرایطی به وجود آمده که هر سال 16 دانشجودر دانشگاههای دولتی و 15 دانشجو در قشم تربیت می کنیم .ما که تا چندین سال قبل در حسرت یک فوق لیسانس بودیم حالا می توانیم سالی 31 دانشجوی فوق را تربیت کنیم .همه از این داستان خوشحالند.اما سوالی مطرح میشود.

آینده این افراد چه می شود؟این فوق لیسانس های فردای ما که برای آموزش دادن و انجام کارهای پژوهشی تربیت می شوند کجا باید کار کنند؟دانشگاهها ؟پژوهشکده ها؟مراکز تحقیقاتی ؟و یا مراکز خصوصی؟آیا اصلا برنامه ریزی برای استفاده بالقوه از این افراد شده است یا اینکه ما فقط می خواهیم فوق بگیریم؟ویا باز مثل روز اول باید کنج میز دفتر کارانتظار ورود یک مر یض را بکشند..ممکن است بگوییم وزارت بهداشت وظیفه ای در قبال کار این افراد ندارد اما آیا با این استدلال مشکل حل خواهد شد.؟این سوالی بود که برای بسیاری هنوز هم بدون پاسخ مانده است ؟.اگر چه افزیش تعداد فار غ التحصیلان ارشد قطعا به نفع جامعه اپتومتری است دغدغه بسیاری از فارغ التحصیلان ارشد استفاده از دانش و حتی مدرک خود در قبال هزینه عمر دوران تحصیل و سالیان دانش اندوزی است.این حقی طبیعی و غیر قابل انکار است.......ادامه دارد

قسمت دوم :ارشد ها کجا رفتند؟

پنجشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۸۸

چرا گروههای آموزشی اپتومتری کارشناسان ارشد را جذب نمی کنند?

در حالیکه حداقل دوتا  سه دوره  یعنی چیزی حدود پانزده تا بیست نفر از کارشناسان ارشداپتومتری  فارغ التحصیل شده اند تنها سه یا چهار نفر آنان جذب گروههای آموزشی اپتومتری داخل شده اند و بقیه همچنان همانند کارشناسان مشغول فعالیت های معمول اپتومتری هستند  تنها مورد آگهی استخدام کارشناس ارشد اپتومتری در سال گذشته متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که مدیران گروه ترجیح دادند فعلا از این  مجوز استفاده نکنند و هیچ کدام از سه شرکت کننده را جذب نکردند دانشگاه علوم پزشکی مشهد که  گروه اپتومتری آن خود اولین دوره کارشناسی ارشد را راه اندازی نموده نیز حتی یک کارشناس ارشد را جذب نکرده  است با افزایش ظرفیت پذیرش دوره های کارشناسی ارشد اپتومتری به پانزده نفر در سال حداقل انتظار این است که مراکز آموزشی و تحقیقاتی اپتومتری و چشم پزشکی این کارشناسان ارشد را جذب و  از توان بالقوه آنان برای آموزش و پژوهش استفاده نمایند 

سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۸۸

به انگیزه صدور دستورالعمل جدید وزارت بهداشت

در اوایل دیماه که وزارت بهداشت ایین نامه عینک طبی و دستورالعمل تاسیس دفتر کار اپتومتری را ابلاغ نمود موجی از اعتراضات براه افتاد و صدور این ایین نامه همه را اعم از همکاران اپتومتریست چشم پزشکان و مطلعین امر را به حیرت واداشت برای اولین بار تصمیم گرفتیم که کلیه انجمن ها در قالب یک کمیته تحت عنوان کمیته پیگیری فعالیتها و اعتراضات خود را ساماندهی نمایند این کمیته در مجمع عمومی چهارم بهمن ماه انتخاب و فعالیتهای خود را با تشکیل جلسات منظم اغاز نمود یکی از تصمیم گیریهای مهم این کمیته این بود که کلیه فعالیتها مکاتبات و اعتراضات و مذاکرات می بایست در کمیته مطرح و در صورت تصویب به اجرا در اید این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که اعتراضات مخرب غیر قانونی و غیر اصولی که احیانا از مجاری هدایت می شد که خیر و صلاح اپتومتری و منافع حرفه ای را در نظر نمی گرفتند حذف گردد جلسات بسیار موثری در وزارت بهداشت مجلس شورای اسلامی و مراجع قضائی تشکیل گردید و نیز مکاتبات وسیعی با مسئولین مربوطه انجام شد از ابتدا مشخص بود که تغییرات در دستورالعمل تاسیس دفتر کار اپتومتری برای تثبیت تغییرات در ایین نامه عینک طبی بود و ما به این مهم توجه داشتیم تا بالا خره وزارت بهداشت اصلاحیه صادر کرد ولی فقط در دستورالعمل تاسیس دغتر کار اپتومتری و تغییرات در ایین نامه عینک طبی به قوت خود باقی ماند. ما مقرر کرده بوذیم که اطلاع رسانی به همکاران می بایست پس از طرح در کمیته و تصویب ان عملی گردد ولی متاسفانه می بینیم که پیامک برای همکاران ارسال می گردد و عنوان می شود که اصلاحیه ایین نامه عینک طبی صادر گردید در صورتیکه هیچ گونه اصلاحی در ایین نامه عینک طبی صورت نگرفته و انچه که اتفاق اغتاده رجوع وزارت خانه در خصوص تاسیس دفتر کار اپتومتری به دستورالعمل قبلی است ایا باید خوشحال باشیم و با دادن اطلاعات غلط باعث شویم همکاران محترم به همدیگر تبریک بگویند امیدوارم که با بینش روز افزون و تلاشهای مستمر سرافرازی و افتخار برای اپتومتری بیافرینیم انشاالله -- دبیر کمیته پی گیری -- محمد رضا زرین

پنجشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۸

GOAL!



با سلام خدمت تمامی همکاران و اساتید محترم...

چند وقت پیش زمانی که سیل حملات گسترده و چندجانبه به سمت اپتومتری روانه شد شاید کمتر کسی فکر میکرد که اعضای جامعه ی گسترده ی اپتومتری ایران چنین یکدل و همصدا خروش کنند و همگی تلاش کنند تا به نحوی برای بازپس گیری حقوق از دست رفته و حل مشکلات بوجود آمده برای این قشر مظلومِ تحصیلکرده های وزارت محترم بهداشت سهمی داشته باشند. خوشبختانه قسمتی از مشکلات با همدلی و همیاری همه جانبه ی اپتومتریستهای کشور حل گشت ولی آیا این تمام حقوق اپتومتری بود که باید به آنها باز میگشت؟؟! چرا اپتومتری هم نباید مانند سایر رشته های توانبخشی روز به روز پیشرفت و ترقی کند و چرا روز به روز بجای ترقّی، شاهد پسرفتها و از دست رفتن حقوق مسلّم خود باشیم؟که در آخر هم با این همه اقدامات گسترده فقط بتوانیم بخشهایی از حقوق مسلّم خود را باز پس گیریم؟!شاید بجا باشد که به تشبیهی اشاره کنم که در گیرودار آن قضایا یکی از همکاران با لحنی طنزآمیز به بنده عرض کردند: ایشان اپتومتری را به تیم ملی تشبیه کردند!! تیمی که تا زمانی که گل یا گلهای متعدد نخورده پا پیش نمیگذارد تا به حریف گل بزند، وقتی هم گل بزند تازه با حریف برابر میشود ولی آیا تلاشی برای پیشی گرفتن از حریف میکند تا این حریف باشد که به دنبال مساوی باشد؟!قطعاً همه موافقید که در ماجراهای اخیر این تیم یک گل نخورد بلکه آنقدر از سمت رقیبان (دشمنان!) گلباران شد که تنها توانست تا چند تا از گلهای خورده را جبران کند و الان سعی دارد تا در وقت اضافه (آن هم با کمک امدادهای غیبی) بازی را به تساوی بکشد!...
از این حرفها بگذریم. راستش را بخواهید هدف بنده از ذکر این مطالب دخالت و اهانت به زحمات افراد دلسوزی که در سالهای اخیر دلسوزانه باعث پابرجا ماندن اپتومتری شده اند نیست بلکه ذکر تلنگری است تا به همکاران یادآوری کنم که درست است که آتش آن ماجراها کمی سردتر شده ولی آیا باز هم میخواهید عقب نشینی کنید تا حریف گلبارانتان کند؟؟!! الان زمان آن فرا رسیده اپتومتری ابهّت خود را نشان دهد و این ما باشیم که پیش بیفتیم و از این اتّحاد بوجود آمده حداکثر استفاده را بکنیم. اینجانب قصد دارم تا در این وبلاگ که قطعاً پربیننده ترین وبلاگ اپتومتری کشور است، بخشی را به نام GOAL راه اندازی کنم تا با همفکری تمامی همکاران که قطعاً همگی از نخبگان و برترینها هستید تلاش کنیم به حقوق مسلّمی که تا به حال به آنها دست نیافته ایم دست یابیم. در این بخش تلاش میشود هراز گاهی پیشنهادی مطرح شود(از طرف بنده و سایر همکارانی که تمایل به همکاری در این قسمت دارند) و سعی شود با همفکری همه ی دوستان و کمک همه جانبه هر از گاهی به تعدادی از اختیارات مسلّم اپتومتری که همتایان ما در سایر کشورها دارا هستند با اقدامات معقول دست پیدا کنیم...بزودی شاهد اولین پیشنهاد از طرف اینجانب با ارایه ی مدارک مستند خواهید بود که قطعاً خواسته ی قلبی و حق مسلّم بسیاری از شما عزیزان همکار میباشد. مطمئناً از همفکریهای شما همکاران محترم نیز نهایت استفاده را خواهیم برد.

چهارشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۸۸

HIV در مطب شما ! - 4

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .
** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .
مقدمه . HIV و AIDS . مسائل اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری . تظاهرات چشمی عفونت HIV
HIV در مایعات و بافتهای بدن :
HIV در اغلب اجزاء چشم بیماران HIV مثبت دیده میشود . مقدار تجمع HIV در بافتهای مختلف چشمی و در دو چشم یک فرد میتواند متفاوت باشد . HIV در ویتره ، زلالیه ، اشک و عرق بیماران HIV مثبت دیده شده است ولی مقدار آن به حدی که است که CDC (Centers for Disease Control ) آنها را ( به جز مواردی که در این مایعات خون دیده شود ) از لیست مایعات بدن که بالقوه آلوده هستند حذف کرده است .
بیشترین تجمع HIV در خون است و لذا بافتهایی که خونرسانی بیشتری دارند ( مثل رتین و کوروئید ) بیشتر تحت تاثیر عفونت HIV قرار میگیرند .HIV در قرنیه و ملتحمه نیز مشاهده شده است . ملتحمه منبع HIV موجود در اشک است . HIV در طی فرایند گذاشتن و برداشتن کنتاکت لنز به کنتاکت لنزهای افراد آلوده ( اعم از هارد یا سافت ، پرآب یا کم آب ) منتقل میشود . HIV در محلولهای نگهداری لنز و جالنزی های مورد استفاده توسط افراد آلوده هم دیده شده است .نکته مهم این است که در موارد فوق مقدار HIV به حدی کم است که عملا احتمال آلوده شدن درمانگران وجود ندارد ( این مطلب به معنی مجاز بودن سایر افراد به استفاده مشترک از کنتاکت لنز یا محلول نگهداری لنز افراد آلوده نمیباشد چرا که در این صورت به دلیل تماس طولانی مدت ویروس با ملتحمه چشم ، احتمال ابتلا زیاد است ) . تاکنون هیچ موردی از ابتلای درمانگر به عفونت HIV در اثر تماس با اشک ، عرق ، بزاق و کنتاکت لنز بیماران آلوده دیده نشده است . هیچ موردی از انتقال HIV به چشم پزشک در حین عمل جراحی گزازش نشده است . حتی در موارد پیوند قرنیه از فرد آلوده به فرد سالم هم ( برخلاف پیوند سایر اعضاء بدن ) فرد گیرنده مبتلا نشده است . لذا در صورت رعایت موازین بهداشتی معمول امکان انتقال عفونت HIV در مطب چشم بسیار بعید و عملا غیر ممکن است .تنها مواردی که احتمال انتقال عفونت در مطب چشم را بوجود می آورد تماس خون یا مخاط آلوده به HIV با زخم باز یا پوست ملتهب یا مخاط است .

بدون شرح...


شنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۸

اصلاحیه آیین نامه

بالاخره فرجی در کار اپتومتری حاصل شد و باید به تمامی کسانی که با زحمات شبانه روزیشان توانستند این اصلاحیه را به تصویب برسانند بگوییم :
متشکریم و خسته نباشید
اما نکته ای که نباید فراموش کنیم همان مطلبی است که یکباردیگر هم دراینجا گفته ام " ... حمله بسیار گسترده ای صورت گرفته تا ما حتی در صورت مقاومت شدید تنها بتوانیم بخشی از حقوق خود را پس بگیریم و آنچه که آنها میخواهند کماکان باقی بماند . بله دوستان هدف اصلی این سیاه بازی این است که شاگردان عینکسازیها ، اپتیکی ها ، فنی حرفه ای ها و ننه قمرهای دیگری که پول داشته باشند مجوز عینکسازی بگیرند . ما هر چقدر مذاکره کنیم این مورد را لغو نخواهند کرد . دراین آیین نامه چند مورد خطای فاحش قانونی - مثل کم کردن شرح وظائف - آورده اند تا ما با تکیه بر آنها پیش برویم ودر نهایت همانها را به ما بدهند وبگویند : خوب ما کوتاه آمدیم شما هم در مورد عینکسازی کوتاه بیایید... "
حواسمان باشد که تاکنون همه چیز بر اساس نقشه از پیش طرح شده "دستهای پشت پرده" پیش رفته ، پس همه بهوش باشیم و تا وقتی که تکلیف بقیه موارد را روشن نکرده ایم ، از پا ننشینیم .

اصلاحیه آیین نامه ساخت و فروش عینک طبی و دفتر کار بینایی سنجی

آموزش مداوم اینترنتی

اولین سایت آموزش مداوم اینترنتی کشور را قبلا معرفی کرده ام این سایت بخشی دارد با عنوان موضوعات در خواستی
از آنجاییکه هیچ سایت آموزش مداوم ویژه اپتومتری در کشورمان نداریم که بتوان از طریق آن امتیاز آموزش مداوم لازم را کسب نمود پیشنهاد می کنم دوستان ابتدا در این سایت عضو شوند و سپس در قسمت موضوعات درخواستی از مسئولین این سایت خواسته شود تا آموزش مداوم علوم بینایی و چشم پزشکی را نیز به عناوین ارائه شده اضافه نمایند تا همکاران اپتومتریست نیز امکان کسب امتیاز آموزش مداوم از طریق اینترنت را پیدا نمایند

پنجشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۸۸

معرفی لنز Biofinity

لنز نرم بايو فينيتي ساخت كشور انگلستان از كمپاني كوپرويژن است. اين لنز از نسل سوم لنزهاي سيليكون هايدروژل مي باشد و انقلابي در صنعت لنزسازي است.همانطور كه مي دانيد ماده سازنده لنزهاي نرم طبق قانون سازمان USAC (United states adopted Concept) (سازمان نامگذاري محصولات امريكا) پسوند فيلكون دارند. ماده سازنده اين لنزComfilconA است.
لنز ايده آل براي ما لنزي است كه نه مشكلات و بيماري هاي پاتولوژي ايجاد كند نه استرس فيزولوژيك. اما هيچ لنزي اينگونه نيست پس بايد مطلوب ترين لنز را انتخاب كنيم.
يكي از مشكلات استرس فيزيولوژيك ، هايپوكسي (يا محروميت از اكسيژن كافي ) است. اين بحث را به صورت مفهومي همه ما قبول داريم كه منظور كاهش اكسيژن كافي در قسمتي از بافت يا كل بافت و اندام است. حالا اين ميزان كافي چقدر است و ملاك آن چيست؟
منظور ما همان Hypoxemic Hypoxia است كه همان كاهش ميزان فشار نسبي اكسيژن در محيط است. اكسيژن موجود در جو حدود 9/29 در صد است و از نظر ايده آلي كمتر از اين ميزان براي ما يعني هايپوكسي قرنيه. از نظر مطلوب ما مي توانيم تا 10 درصد هم در اين ميزان تخفيف بدهيم و اين ادم زيادي هم به قرنيه نمي دهد. قرنيه نياز به مواد متابوليك( اكسيژن و مواد غذايي) دارد و مي تواند اين مواد را از اشك و زلاليه و عروق اطراف خود تهيه كند و به خصوص اكسيژن لازم است تا بتواند گلوكز را شكسته و انرژي آزاد كند و متابوليسم خود را حفظ كند. در هايپوكسي اين روند دچار مشكل مي گردد و سلول در برابر اين مشكل يا تطابق پيدا كرده يا دچار آسيب بر گشت پذير گشته و يا مي ميرد. هايپوكسي اولين جايي را كه مورد تهديد قرار ميدهد ميتوكندري و تنفس هوازي خواهد بود. مشكلاتي از قبيل تورم ميتوكندري ، تورم سلول ، جمع شدن اسيدلاكتيك ، پايين آمدن PH و از كار افتادن پمپ سديم و پتاسيم از جمله مسائل ناشي از هايپوكسي مي باشد.
روش هاي زيادي براي اندازه گيري ميزان اكسيژن وجود دارد. بهترين و كاملترين معيار روش (Equiavalant oxygen Percentage) EOP است روش ديگرDK/t است .DK يعني ميزان اكسيژني كه از يك ماده عبور ميكند . (Defusion × k /Transmisibility) DK/t يعني ميزان عبور دهي اكسيژن نسبت به ضخامت ماده اوليه سازنده .
DK از DK/t بدست مي آيد يعني عدد DK/t را در ضخامت ماده ضرب كرده و ميزان DK را بدست مي آورند.
در اين روش اندازه گيري ، دو طرف لنز را كاتد و آند گذاشته و ميزان عبور اكسيژن را اندازه مي گيرند. اگر اكسيژن از وسط لنز عبور كند به آن
Edge Corrected گفته ميشود و اگر از حواشي لبه هاي لنز ها عبور كند به آن Non Edge Corrected مي گويند و عدد درست در مورد عبور دهي اكسيژن اصولا بايد از روي Edge Corrected تهيه گردد.
دو معيار براي كمبود اكسيژن (Hypoxia) در قرنيه وجود دارد:
معيار هولدن و مرتز (1984) كه حداقل DK/t را براي عبور دهي اكسيژن 3/87 در نظر گرفتند يعني وقتي كه بيمار شب با لنز بخوابد و صبح بيدار گردد باعث هايپوكسي نمي گردد و اين باعث 4% ادم قرنيه مي گردد. ( اين ميزان ادم به صورت طبيعي در يك فرد سالم موقعي كه شب خوابيده و صبح از خواب بيدار مي شود وجود دارد).
معيار هارويت و بنانو (1998)كه حداقل DK/t را 125 واحد قرار دارند. كه در اين معيار ادم قرنيه حداقل 2/3 % ملاك قرار گرفته است.
پاپاس محقق ديگري بود كه ملاك هاي ديگر غير از DK/t را بررسي كرد تا ببيند اگر قسمتهاي مختلف چشم دچار هايپوكسي نگردد ، رعايت آن نكات در ساخت لنزها باعث داشتن يك چشم سفيد و عدم ناراحتي در بيمار مي گردد. در لنزهاي هايدروژل ميزان DK/t با ميزان حضور آب در ساختمان لنز رابطه مستقيم دارد ( البته تا حدي مقدور است كه با افزايش آب ، DK/t لنز را بالا ببريم). به طوري كه اگر مواد سازنده لنزي به صورت 100% از آب خالص تهيه گردد ميزان DK/t كل آن 84 خواهد بود پس در اين صورت اين لنز ساخته شده از نظر هر دو معيار فوق نيز رد خواهد گشت.
واقعا لنز چيزي است كه بايد به صورت مفهومي فهميد. آقاي دكتر ليندن جونز ميگويد : اگر Material property در كنتاكت لنز را درك كنيم مشكلات كلينيكي كنتاكت لنز فهميده و آنها را به سادگي حل مي كنيم . حالا لازمه ساخت سيليكول هايدروژلها مفهومي تر گرديد.

ما لنزهاي نرم تماسي را از نظر
FDA Classifaction (scheme)
به چهار گروه تقسيم مي كنيم.
non ionic material Low water
Group 1
non ionic material High water Group 2
ionic material Low water Group 3
ionic material High water Group 4


اين تقسيم بندي (آقاي الف اسكم ) هست كه در شركت آلكان براي اينكه محلولهاي تخصصي هر لنز را توليد كنند ارائه داد كه بعدها FDA آنرا براي كل لنزها تاييد كرد. كه البته همين شخص دوباره پيشنهاد داد كه براي لنزهاي سيليكول هايدروژل (به پاس برخي از مسائل ) يك گروه پنجم ساخته و در آن گروه هم اين لنز ها را به چهار شاخه تقسيم كنند. (برحسب داشتن يا نداشتن فلورين و يا يوني وغير يوني بودن)
بايوفينيتي در گروه اول است (به ميزان آب زير50% در جدول مذكور Low water مي گويند).
گاهي اوقات بيماري كه GPC دارد با تغيير نوع لنزي كه به آنها ميدهيم (چون مواد اوليه سازنده لنزها متفاوت است) به راحتي ميشود بيماري او را بهبود بخشيد.
تكنولوژي ماده سيليكون هايدروژل در اين است كه مولكول هاي hema با هم پيوند خيلي محكمي دارند. مولكول هاي سيليكون هم با هم پيوند محكمي دارند. اما پيوند مولكول هاي hema و سيليكون محكم تر است.
اما براي اينكه رطوبت (WATER CONTENT) اين مواد بيشتر گردد مجبور هستند يك سري مواد به آنها اضافه كنند ( مثلDMA يا پريس) به غير از لنز Purevision
مواردي كه در بحث كلينيكي لنزهاي سيليكول هايدروژل مهم اند:
1. مواد مكانيكي(Mechanical properties)
2 .عملكرد كلينيكي (Clinical performance)
3. .خواص سطح ((Surface properties

غير از DK/t يا اكسيژن رساني موارد ديگري مثل سفتي Modules)) ، سطح ((surface و طراحي ((Design هم در لنزهاي سيليكول هايدروژل بسيار مهم اند محققان در يك مطالعه طولاني مدت ديدند وقتي لنزهاي هايدروژل را به صورت شبانه روزي مصرف ميكنند فقط 2% از ضخامت قرنيه كم مي گردد كه باعث گرديد دكتر افرون روي تاثيرات مكانيكي لنزها تحقيق كند.(((Modules يا سفتي به وسيله دستگاهي توسط متخصصان رشته مهندسي پزشكي بررسي مي گردد و ميزان سفتي انها بررسي ميگردد كه واحد آن گرم بر ميلي متر مربع يا پاسكال ميباشد). اكثر لنزهاي سيليكول هايدروژل سفتي بالاي gr/mm25 /1 دارند. اين در حالي است كه لنز بايو فينيتي و اويرا سفتي كمتر از 1 و در حدود gr/mm27/0 را دارا هستند كه بسيار مطلوب است. لنز بايوفينيتي با داشتن 48 در صد آب با DK =110 ,DK/t=160 سفتي بسيار پاييني نسبت به لنزهاي سيليكول هايدروژل هم رده خود دارند. به طور مثال لنز Focus Night & Day شركت سيبا ويژن با داشتن 24 % آب، =175 DK/t سفتي در حدود gr/mm28/1 دارد و يا لنز Airoptix اين شركت با داشتن 33% آب و DK/t=138 سفتيgr/mm2 4/1 را دارا است . لذا لنز بايوفينيتي از لحاظ (راحتي (comfortiablity و هم از نظر اكسيژن رساني و هم ميزان آب( (Water content و هم سفتي (Modules) ، در مقام بسيار ايده آلي قرار گرفته است .
طبق بررسيها در اكثر لنزهاي سيليكول هايدروژل با افزايش ميزان سفتي( (Modules، ميزان( (DK/t بالا ميرود. اما Biofinityتنها لنزي كه با كاهش Modules)) ميزان DK/t بالايي دارد و اين يك معجزه در صنعت كنتاكت لنز به شمار ميرود. چون از قانون مواد سازنده لنزها تخطي كرده و تكنولوژي انقلابي خود را به رخ مي كشد. با كاهش سفتي لنز برخي از مشكلات مثل GPC يا SEAL را ديگر در بيماران نمي بينيم كه با افزايش اين سفتي اين مشكلات در بيماراني كه از لنز استفاده مي كنند ،مشهودتر خواهد بود.
تشخيص افتراقي GPC كنتاكت لنز با GPC آلرژيك
GPC كنتاكت لنز معمولا در زير پلك بصورت Localaiz (منطقه اي) مي باشد .
GPC آلرژيك همه مناطق زير پلك را درگير مي كند.

Clinical Implication
Lipid deposition
Modules

Lipid deposition
Modules

Protein deposition ↓ Modules

Protein deposition ↑ Modules ↓
Protein denaturting ↑ Protein deposition ↓  Modules


طبق جدول بالا مي‌بينيد كه با كاهش سفتي، ميزان رسوب چربي و پروتئين پائين مي‌آيد. حتي اگر در ستون چهارم دقت كنيد مي‌بينيد با اينكه سفتي لنزميزان رسوب پروتئين را در ابتدا پائين مي‌آورد اما در مدت زمان كوتاهي رسوبات پروتئيني تغيير ماهيت داده و تبديل به مشكلاتي در لنز از جمله تاري ديد، آلرژي و عفونت مي‌گردند. (پس اگر لنز سفت باشد دليل بر دوام بالا يا مصرف طولاني مدت آن نخواهد بود.)
طراحي لبه(Edge Design):
1. Round (گرد) (بهترين نوع طراحي)
2. Chisel (اسكنه)
3. Knifepoint (چاقويي)
اگر طراحي لبه لنز خوب نباشد (ضمن ايجاد مشكلات در هنگام فيت) ، روي ملتحمه چشم فشار آورده و باعث ايجادLife(lens induced flap excess) مي شود كه به نظر مي رسد جاهايي از ملتحمه ، ملتهب شده يا رنگ مي گيرد (اليته اين يك بيماري حاد پاتولوژي نيست اما مانند اين است كه روي ملتحمه پينه بسته شده باشد).
(بايوفينيتي از طراحي Round Edge بر خوردار است)
فيت فيزيكي( Optimal) لنزهاي سيليكول هايدروژل بسيار مهم است . براي همين بهترين انحناي مبني B.C)) بين 4/8 تا 7/8 بوده و بهترين B.C=8/6 مي باشد.براي همين در تست Push up حركت بين 5/0 تا 1 ميلي متر را ما بايد حس كنيم.(به هيچ عنوان Fit ما نبايد Flat باشد)
Surface Properties
ماده سيليكول هايدروژل ساخته شده هيدروفوبيك (آب گريز) بوده فلذا از روش هايي استفاده كردند تا اين ماده هيدروفيل گردد (به طور مثال بعد از توليد لنز ، آن ها را در جعبه اي، تحت اثر فشار گاز مايعي كه در آن قرار دارد ، گذاشته و با تحريك الكتريكي ، الكترونهايي از اين گاز به سطح لنز پرتاب گشت و لايه نازكي روي لنز (حتي با ضخامتي در حدود 25 نانومتر) تشكيل گرديد و اين لايه هيدروفيل (آب دوست) بوده كه در واقع اين نسل اول لنزهاي سيليكون هايدروژل مي باشد.(يعني لايه اي در سطح قرار داشت) با اين روش مولكول سيليكول تبديل به سيليكات شده و به منزله پلي بين آب درون و بيرون لنز عمل مي كند ضمنا لنزهايي كه Coating يا لايه سطحي روي آنها هست با پلك زدن مقدار زيادي از اين لايه از بين مي رود (به ياد داشته باشيم هر فرد در هر دقيقه 12تا15 پلك مي زند ) و بعد از 1 تا 2 ماه اين لنزها ديگر خواص اوليه خود را ندارند .
2. اما در نسل دوم لنزهاي سيليكول هايدروژل مولكول هايي مثل هيدرا كلير را به سيليكون و hema از درون ماده اضافه كردند نه از سطح. مثل لنز Acuue advance از كمپاني J & J
3.نسل سوم لنزهاي سيليكون هايدروژل به اين گونه بود كه بدون اضافه كردن لايه اي در سطح يا ماده اي به مواد اوليه سازنده ،خود ماده سازنده سيليكون هايدروژل را ذاتا هيدروفيل كردند يعني ماده سازنده آن ها ذاتا آب را به خود جذب كرده و مرطوب و راحت خواهد بود (تكنولوژي
Form Aqua) . تصاوير الكتروني اين مواد اوليه نشان مي دهد كه مولكول ها بسيار منظم و هماهنگ در كنار يكديگر قرار گرفته اند.لنزهاي سيليكون هايدروژل نسل سوم داراي زنجيره هاي بلند سيليكوني هستند كه در نقل و انتقال بيشتر و بهتر اكسيژن و مولكول هاي آب نقش دارند. اين در حالي است كه لنز هاي سيليكون هايدروژل نسل اول داراي زنجيره هاي كوتاه هستند كه اين انتقالات با سختي و بسيار كم اتفاق مي افتد. و عملا اين مساله را در سفيدي بيشتر چشم ها و راحتي بالاتر بيمار با لنزهاي سيليكون هايدروژل نسل سوم مي توان ديد.

موارد كلينيكي در لنز بايوفينيتي Clinical Performance Biofinity ))

Hypoxic Complication ↓ عوارض كمبود اكسيژن كافي
Corneal wetting  ادم قرنيه كاهش پيدا مي كند
Microcysts  ميكروسيست ها كاهش پيدا مي كند
Vascular responses 
Refractive error changes 
GLAPC (GPC) - SEAL 
Depositon (Lipid - Protein - Mucin balle) 

همه اين موارد دست به دست هم داده تا اينكه بيمار به شما بگويد : من با اين لنز بسيار راحتم.

محلول هايي كه FDA كه براي مصرف با سيليكول هايدروژل پيشنهاد مي كند :
Aquify – Optifree – Option

بخش فروش لنزهاي تماسي كمپاني Cooper Vision
شركت آميكو طب پارس

چهارشنبه، فروردین ۱۹، ۱۳۸۸

مطالبی در مورد پف زیر چشم




هنگامی كه جلوی آینه می ایستید، پف زیر چشم هایتان نظر شما را به خود جلب می كند، آیا به این فكر كرده اید كه این پف ها چه هستند و برای رفع آنها چه كاری می توانید انجام دهید؟ پف اندكی كه زیر چشم دیده می شود، می تواند بر اثر دلایل زیر باشد:
مونونوکلئوز
این بیماری ویروسی باعث تورم و پف ‌کردگی پلک فوقانی می ‌‌شود. پف ‌کردگی چشم در مراحل اولیه این بیماری رخ می‌‌ دهد.
زیاد خوابیدن یا محرومیت خواب
تجمع مایعات

این عوارض موجب می شوند تورم اطراف چشم که از قبل وجود داشته است، بارزتر شود.
غذاها
مصرف بیش از حد نمک ممکن است باعث تجمع مایعات در بدن و در نتیجه پف ‌کردگی چشم‌‌ ها شود.
سیگار
آلرژی
واکنش ‌های آلرژی در بدن ممکن است به نشت مایعات در بستر مویرگ زیر پوستی و تورم صورت و همچنین تورم اطراف چشم‌ ها بیانجامد.
بیماری‌ های پوستی
درماتیت پوست صورت ممکن است به حساسیت پوست و تورم آن از جمله تورم اطراف چشم منجر شود.
پیری
گریه ‌‌کردن
کم ‌کاری تیروئید
التهاب حدقه چشم (سلولیت پره ‌اربیتال)
خطرات

پف‌ کردن چشم معمولا یک مشکل موقتی است. اما پف‌ کردن شدید و مداوم ممکن است نشانه ‌ای از یک بیماری جدی‌ تر باشد.

هنگامی که سن بالا می ‌رود، پوست اطراف چشم نازک ‌تر می‌ شود و ممکن است دچار تورم یا افتادگی شود. نمک درون اشک چشم ممکن است به تجمع مایعات در پوست اطراف چشم و پف ‌کردگی چشم منجر شود. پف‌ کردگی صورت و تورم بافت‌ های حدقه چشم ممکن است به علت تجمع دو ماده شیمیایی (موکو پلی‌ ساکارید اسید هیالورونیک و سولفات کندرویتین) در بیماری کم ‌کاری تیروئید رخ دهد. التهاب و عفونت پلک و بخش‌هایی از پوست اطراف چشم باعث پف ‌کردگی چشم می ‌شود. پف‌ کردگی چشم‌ ها ممکن است عارضه جانبی برخی از بیماری ‌های پوستی مانند درماتیت (التهاب پوست)‌ باشد. سیگار با ایجاد استرس، خستگی و تغییرات هورمونی در بدن به تجمع مایعات و پف ‌کردگی چشم ‌ها منجر می شود. آلرژی، شایع ‌ترین علت تورم زیر چشم است. به هم خوردن نظم خواب شایع‌ ترین علت پف‌ کردن چشم است. بسیاری از عوارض و بیماری‌ ها ، از جمله بارداری و تغییرات هورمونی حین قاعدگی ممکن است باعث تجمع مایعات، به خصوص در بافت‌ های زیر پوستی شوند.

برای رفع پف زیر چشم چه كاری می توانیم انجام دهیم؟ اگرچه داروهایی به رفع آن اختصاص داده شده اند، اما كارهایی نیز وجود دارد كه با انجام آنها می توان به طور طبیعی مانع از شكل گیری پف در زیر چشم ها شد. این كارها عبارت اند از:

برای از بین بردن پف کردگی چشمها، پوست دور آن را سرد کنید.
اینکار را می توانید با کرم ها و سردکننده های صورت که در یخچال نگه داشته شده اند، یک تکه یخ که در دستمال کاغذی پیچیده شده است، قاشق سرد و دستمال خیس سرد، چای کیسه ای مصرف شده سرد، یا پوست سیب زمینی، خیار، یا توت فرنگی انجام دهید. سرمای وارده پف کردگی و تورم چشم ها را برطرف کرده و یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن آن است.
برای از بین بردن پف کردگی چشمها از مالیدن و خشک کردن بیش از حد صورت خودداری کنید.
پوست دور چشمها بسیار حساس است و مالیدن پشت سر هم آنها نه تنها موجب تحریک و برانگیختن آن می شود، بلکه آلرژی و حساسیت آنرا بیشتر کرده و باعث می شود پف کردگی دور چشم وخیم تر شود. همچنین به یاد داشته باشید که اگر از لنز استفاده می کنید، حتماً قبل از خواب آنرا از چشمتان بردارید تا از تحریک شدن و ناراحت شدن آنها جلوگیری کنید.
برای جلوگیری از پف کردن چشمها، خواب منظم داشته باشید.
نه تنها داشتن خواب کافی (9-7 ساعت) هر شب اهمیت دارد، بلکه باید هر شب در یک ساعت معین به خواب روید و هر صبح هم در ساعت معین از خواب بیدار شوید. این باعث می شود بدنتان همیشه استراحت کرده و منظم باشد و وضعیت ظاهریتان هم کاملاً سالم به نظر برسد.
برای از بین بردن پف کردگی چشمها، به میزان کافی آب بنوشید.
وقتی آب بدنتان کم می شود، بعنوان یک مکانیسم دفاعی بدنتان آب ذخیره می کند. این ذخیره آب باعث پف کردن زیر چشمها می شود، پس اگر به میزان توصیه شده در روز (10-8 لیوان) آب بنوشید، حبس آب در بدنتان کاهش یافته و پف کردگی دور چشمهایتان هم کمتر می شود.
برای از بین بردن پف کردگی دور چشمها، مصرف نمکتان را پایین بیاورید.
مصرف زیاد نمک باعث ذخیره آب در بدن می شود—درست مثل مسئله کم آب شدن بدن—بنابراین پاین آوردن مصرف نمک می تواند از پف کردن چشمها جلوگیری کند.
درمان های دیگر برای رفع پف کردگی چشمها
اگر بااستفاده از روشهای بالا پف کردگی چشمهایتان از بین نرود، احتمالاً از یک واکنش آلرژیک جدی یا مشکلات دیگر رنج می برید که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. در این وضعیت می توانید از داروهای متداول برای آلرژی مثل کلاریتین استفاده کنید یا پزشکتان ممکن است آنتی هیستامینی قوی تر مثل زیرتک (Zyrtec) برایتان تجویز کند.
گاهی اوقات پف کردگی چشمها مسئله ای وراثتی است. در این وضعیت به هیچ طریق نمی توانید از شر آن خلاص شوید مگر اینکه از طریق آرایش یا کرم های صورت این پف کردگی را پنهان کنید

عینک آفتابی مناسب برای کودکان


ممکن است بچه ها به اندازه ی بزرگسالان به فکر جنبه های زیبایی عینک های آفتابی نباشند، ولی از آنجایی که بچه ها مدت بیشتری نسبت به بزرگسالان در محیط خارج از خانه به سر میبرند و در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، حفاظت در مقابل نور UV از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت بسیاری از متخصصین علوم بینایی بر این باورند که در سنین زیر 18سال چشمان ما در 80% مواقع در معرض اشعه UV قرار دارد که ممکن است منجر به کاتاراکت و سایر مشکلات چشمی شود و باید در کودکان از عینکهای خوب استفاده شود.

کمپانی های سازنده ی عینک های آفتابی برای اینکه عینک برای کودک جذاب باشد از اَشکال بیضی،گرد،مستطیلی و سایر اَشکال هندسی با رنگهای روشن و تصنعی از قبیل سبز، آبی ، لاک پشتی و مشکی استفاده می کنند. فرم های فلزی خیلی عمومیت دارند و فرم های ورزشی برای بچه ها مثل فرم های Wrapround(فرمهایی که دور سر از جلو به کناره ها انحنا دارند که محافظ خوبی در مقابل نور خورشید هستند) نیز موجودند.بهترین مکان برای تهیه ی عینک های آفتابی
، مراکز تخصصی ارائه عینک های آفتابی است . در هنگام انتخاب و فیتینگ عینک آفتابی کودکتان ، اپتومتریست باید فواید استفاده از عینک های آفتابی و چگونگی مراقبت از آن را برایتان شرح دهد و اغلب یک دستمال مخصوص، محلول تمیزکننده و جعبه ی محافظ را نیز به شما می دهد. بندهای عینک که اغلب Retainer نام دارند نیز یک پیشنهاد خوب هستند که به دسته عینک متصل میشوند تا زمانی که عینک از روی چشم افتاد از گردن آویزان شود و نشکند. فاکتور مهم به یاد داشتن این مطلب است که با وجود اینکه لنزهای عینک های افتابی بر طبق استانداردهای FDA ضدضربه هستند ولی نشکن و ضدخردشدن نیستند. بسیاری از والدین لنزهای پلی کربنات را برای کودکشان ترجیح می دهند زیرا قوی، بادوام و ضدضربه هستند.

انواع و اقسام مختلفی از مواد و فرم ها برای کودکان با فعالیت زیاد و نیز برای کودکان ورزشکار و مخصوص عینک های آفتابی کودکان وجود دارند..

دوشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۸۸

HIV در مطب شما ! - 3

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .

** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .

مقدمه

HIV و AIDS

مسائل اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری



تظاهرات چشمی عفونت HIV :

عوارض چشمی HIV در سه چهارم بیماران دچار ایدز دیده میشود . این عوارض در صورت عدم مداوا میتوانند به سرعت منجر به نابینایی گردند ولی در صورت تشخیص به موقع راههای درمانی موثری بر علیه آنها وجود دارد .عوارض چشمی ایدز هم در انتریور سگمنت و هم در پوستیور سگمنت دیده میشوند . HIV در انتریور سگمنت باعث ایجاد کاپوزی سارکوما ( نوعی سرطان نادر که پلکها و ملتحمه را در گیر میکند ) ، کونژکتیویت ، یووئیت و عفونتهای ناشی از هرپس زوستر ، هرپس سیمپلکس و عفونتهای قارچی میگردد . در پوستیور سگمنت HIV باعث ایجاد HIV Retinopathy ( نقاط cotton-wool ، میکروآنرویسم ، خونریزی های نقطه ای ) ، ادم پاپی ، انتریور ایسکمیک رتینوپاتی ، آتروفی اپتیک و عفونتهای فرصت طلب چون رتینیت سایتو مگالو وایروس ، رتینو کوروئیدیت توکسوپلاسمایی ، اندوفتالمیت کاندیدایی ، رتینیت باکتریایی ، کوریو رتینیت کریپتو کوکوسی ، کوروئیدیت پنوموکیستی و نکروز حاد رتین میگردد . ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض چشمی ایدز به این مقالات مراجعه کنید :

یکشنبه، فروردین ۱۶، ۱۳۸۸

لینک به وبلاگ عینک

از همه دوستانی که به وبلاگ اپتومتری در ایران لینک داده اند تقاضا می کنم به وبلاگ عینک نیز لینک بدهند تا جایگاه این وبلاگ را نیز همانند وبلاگ اپتومتری ایران در رنکینگ گوگل افزایش دهند باجستجوی واژه عینک در گوگل سایت عینک سازان در صدر قرار دارد که به دلیل لینک های کاذب متعددیست که گرذانندگان این سایت به آن داده ند و این باعث افزایش رنکینگ آنها شده است اگر همه سایتهایی که اپتومتری در ایران را در فهرست لینک های مفید خود دارند به وبلاگ عینک نیز لینک بدهند به ارتقاء جایگاه این وبلاگ که محتوای غالب آن مطالب مرتبط با اپتومتری است کمک نموده اند با تشکر سال خوبی را برای شما آرزومندم

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...