سه‌شنبه، تیر ۰۲، ۱۳۸۸

تشویق بیماران به استفاده از عدسیهای پلاستیکی عینک

در بحث مربوط به مواد سازنده عینک گفتیم که نود تا نود و پنج درصد عدسیهای عینک در دنیا از جنس پلاستیک یا همان رزین سخت هستند اکنون پس از چندین سال شاهد توسعه و گسترش انواع عدسیهای پلاستیک در کشورمان هستیم
ما اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه سلامتی چشم و بینایی در جایگاه بسیار مهمی هستیم و می توانیم نقش بسیار مهمی در افزایش گرایش بیماران به استفاده از این محصولات داشته باشیم برخی از افراد با توجه به تجربه های قبلی ویا به استناد نظرات و توصیه های اطرافیان که معتقدند عدسیهای پلاستیکی زود خش می افتند و نیاز به تعویض پیدا می کنند تمایلی به استفاده از این عدسیها ندارند و همان عدسیهای شیشه ای قدیمی را ترجیح می دهند اما شما به عنوان یک اپتومتریست و درمانگر بهتر است توصیه به انتخاب عدسیهای پلاستیکی را بلافاصله پس از نوشتن نسخه شروع کنید و عبارت پلاستیک را در زیر نسخه درج کنید بهتر است در مورد حوادثی که ممکن است در اثر استفاده از شیشه به عنوان عدسی عینک پیش آید توضیحاتی ارائه کنید وبا ذکر مزایای دیگر این عدسیها از جمله سبک تر بودن و داشتن انواع پوششهای ضد انعکاس و ضد خش بیماران را برای پذیرش عدسیهای پلاستیکی آماده نمایید موضوع خش و ضرورت تعویض زودتر عدسیهای پلاستیکی را نیز می توان به ضرورت انجام معاینات دوره ای و احتمال تغییر شماره عینک که تعویض عدسیهای عینک را نیز ضروری می سازد مرتبط کرد و اجتناب ناپذیری آنرا گوشزد نمود
در هر صورت عدسیهای پلاستیکی در انواع ساده ، آنتی رفلکس با سایه های رنگی مختلف ، پلاریزه و فتو کرومیک در بازار وجود دارند و علاوه بر ایمنی و سبکی آنها برای بیماران ، مزایایی برای عرضه کنندگان آنها نیزدارند که از آنجمله می توان به سهولت تراش و نصب ، کاهش استهلاک دستگاههای تراش و کاهش ضایعات اشاره نمود افزایش بهره وری مراکز اپتومتری به ازای هر نسخه نیز از جمله مزایای عدسیهای پلاستیکی می باشد

چهارشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۸

هشدار رييس انجمن علمي اپتومتري: عينك‌هاي آفتابي نامرغوب مي‌تواند به بروز عيوب انكساري منجر شود

به تدريج همراه با گرم شدن هوا و شدت گرفتن نور خورشيد، بازار استفاده از عينك‌هاي آفتابي داغ مي‌شود. كاربرد اصلي عينك آفتابي حفاظت چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد است؛ اما در اين ميان برخي به جنبه زيبايي آن بيشتر توجه كرده و در حاشيه خيابان‌ها آيينه به دست انواع عينك‌ها را به چشم زده و امتحان مي‌كنند و فارغ از استانداردهاي اين عينك‌ها و خطراتي كه مي‌تواند براي چشم داشته باشد، زيباترين آنها را خريداري مي‌كنند. اين در حالي است كه به گفته متخصصان چشم و اپتومتري اين تصور كه عينك آفتابي جنبه تزئيني دارد، صحيح نيست؛ چرا كه عدم حفاظت چشم در برابر نور خورشيد و استفاده از عينك‌هاي آفتابي غيراستاندارد مي‌تواند اثرات جبران ناپذيري را در چشم‌ها بر جاي گذارد
دكتر محمد آقازاده اميري، رييس انجمن علمي اپتومتري ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اينكه قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور آفتاب مي‌تواند خطرات زيادي براي سلامتي بدن از جمله چشم‌ به همراه داشته باشد، گفت:‌ اشعه ماوراي بنفش نور خورشيد مي‌تواند سلامتي چشم را تهديد كرده و بيماري‌هايي مانند آب مرواريد، ناخنك، التهابات ملتهمه و قرنيه را ايجاد كند. همچنين قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور آفتاب مي‌تواند گروهي از سرطان‌هاي چشمي را سبب شود.

وي با بيان اينكه برخي عوامل مانند عرض جغرافيايي، پوشش ابري، ارتفاع، موقعيت خورشيد و غيره در تابش نور آفتاب و تاثير آن در بدن موثر است، ‌افزود: همچنين عواملي مانند رنگ پوست، شغل افراد و استفاده از داروها مي‌تواند در تاثير نور آفتاب بر بدن موثر باشد. بر اين اساس از نظر كلينيكي، نور خورشيد از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر مهم است؛ چرا كه 50 درصد نوري كه به زمين مي‌رسد در اين ساعات است. بنابراين افراد بايد شرايط خود را به گونه‌اي تنظيم كنند كه طي اين ساعات در معرض UV خورشيد قرار نگيرند.


وي گفت: در صورتي كه فردي در طول روز بيشتر از 8 ساعت در معرض اشعه UV خورشيد قرار گيرد،‌ حدود 4 برابر بيشتر از ديگران به آب مرواريدهاي چشمي دچار خواهد شد. همچنين مصرف برخي داروها از جمله داروهاي موثر بر سيستم ايمني بدن،‌ در عدسي چشم تاثير مي‌گذارند.


تيرگي عينك‌هاي آفتابي متناسب با شرايط استفاده از آن باشد


اين متخصص اپتومتري در تشريح عينك‌هاي آفتابي ايده‌آل به منظور حفاظت از اشعه ماوراء بنفش خورشيد، گفت: عينك آفتابي مطلوب بايد 99 تا 100 درصد اشعه ماورا بنفش A و B را جذب كند. همچنين تيرگي اين عينك‌ها به اندازه‌اي باشد تا ديد فرد و تشخيص علايم را با مشكل مواجه نكند. رنگ‌هاي خاكستري خنثي، قهوه‌اي، كهربايي و سبز در عينك‌هاي آفتابي مطلوب است. تيرگي عدسي استفاده شده در عينك‌هاي آفتابي بايد متناسب با شرايط استفاده از آن باشد.


عينك‌هاي آفتابي بايد اطراف چشم‌ها را بپوشاند

وي ادامه داد: لازم است فرم عينك‌هاي آفتابي به گونه‌اي باشد كه به راحتي روي صورت فيكس شده و عدسي مستقيم جلوي چشم قرار گيرد، ‌كمترين فاصله را با چشم داشته باشد و اطراف چشم‌ها را به اندازه كافي بپوشاند. همچنين عينك‌هاي آفتابي بايد در برابر ضربه مقاوم و يا به عبارتي نشكن باشند. در مجموع حفظ ديد، رنگ و حفظ ديد دو چشمي به دنبال استفاده از عينك‌هاي آفتابي مهم است.


عينك‌هاي آفتابي غيراستاندارد مي‌تواند عيوب انكساري را سبب شود

اين متخصص اپتومتري به ايسنا گفت: در صورتي كه عينك آفتابي از شرايط استاندارد برخوردار نباشد به دليل شكست نورهاي متعدد مي‌تواند خستگي و سردردهاي ناخواسته را به دنبال داشته و يا حتي سبب ايجاد عيوب انكساري شوند. در صورتي كه عينك‌هاي آفتابي طيف‌هاي اپتيكي لازم را حذف نكنند، نور شديد خورشيد، سلامت چشم از جمله شبكيه، قرنيه، ‌ملتهمه و عدسي را با خطر مواجه مي‌كند. بنابراين عينك آفتابي مطلوب بايد مكانيسم‌هاي اشعه UV را كنترل كند درغيراين صورت اثرات فتوشيميايي نامطلوبي در چشم را سبب مي‌شود.

وي گفت: اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد در افرادي كه آب مرواريد چشمشان را عمل كرده‌اند، 14 برابر بيشتر از سايرين به قرنيه آسيب مي‌رساند. همچنين افرادي كه از لنز داخل چشمي استفاده مي‌كنند لازم است از عينك‌هاي آفتابي استاندارد كه اشعه ماورا بنفش A و B را جذب مي‌كند،‌ استفاده كنند تا قرنيه و شبكيه از آسيب محفوظ بماند. در غير اين صورت افت شديد ديد براي هميشه در اين افراد ايجاد مي‌شود.


دكتر آقازاده اميري با تاكيد بر آن كه عينك‌هايي كه به قيمت بسيار ارزان و در حاشيه خيابان‌ها به فروش مي‌رسد از استانداردهاي اوليه عينك‌هاي آفتابي برخوردار نيستند، افزود: لازم است عينك‌هاي آفتابي از متخصصان داراي صلاحيت علمي تهيه شوند. مراكز اپتومتري مي‌توانند درصد جذب UV‌ اين عينك‌ها را مشخص كنند.

دوشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۸۸

اعطای بورسیه PhD به کارشناسان ارشد اپتومتری

قابل توجه دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد اپتومتری
طی یک اقدام بی سابقه دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و زاهدان اقدام به برگزاری آزمون بورسیه جهت مقطع PhD در مرداد ماه سال جاری می کنند.نکته جالب توجه اینجاست که هیچ خبری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست!
برای اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر مراجعه فرمائید:
سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

از مسئولین محترم جهت ارائه ی این فرصت بزرگ برای اپتومتریست ها نهایت تشکر را داریم و امیدواریم این اقدام در جهت ائتلای رشته کمک کننده باشد.

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...