جمعه، مرداد ۰۹، ۱۳۸۸

یاد استاد

حادثه تروریستی زاهدان را که بخاطر دارید ، حتما یادتان هست که در آن حادثه جناب آقای مصوری از اساتید اپتومتری مجروح شدند . طی تماس تلفنی که دیروز با ایشان داشتم معلوم شد که علی رغم شکستگی مهره کمر و دنده و صدمات وارد شده به کبد و... ، الحمدلله حال عمومی ایشان خوب است و در حال حاضر میتوانند با واکر راه بروند . از خداوند متعال برای ایشان شفای کامل درخواست کرده و آرزومندیم دوباره ایشان را با سلامتی کامل مشغول بکار ببینیم .

چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

لنزهاي تماسي جايگزين مناسبي براي عينک هاي طبي است

دبير اجرایی دوازدهمين کنگره اپتومتري ايران گفت: کانتکت لنز يا لنزهاي تماسي مي تواند با افزايش توانايي هاي فرد در انجام فعاليت هاي فردي و اجتماعي ، جايگزين مناسبي براي عينک هاي طبي باشد
به گزارش روز دوشنبه ايرنا از انجمن علمي اپتومتري ايران، "محمد رضا زرين" گفت: لنزهاي تماسي به دو صورت سخت و نرم جايگزين مناسبي براي عينک است و در شرايطي که بيمار به دلايلي همچون ورزش هاي حرفه اي از جمله فوتبال و بسکتبال امکان استفاده از عينک را ندارد، مي تواند براي افزايش توانايي هاي حرفه اي خود از لنزهاي تماسي استفاده کند.
وي گفت: مهمترين اصل در استفاده از لنزهاي تماسي رعايت نکات بهداشتي است که شامل شستن دست قبل از گذاشتن يا برداشتن لنز و همچنين قرار دادن لنز در محلول شست و شوي استاندارد که باعث از بين رفتن پروتئين ، چربي و باکتري هايي که در زمان استفاده از لنز روي آن قرار مي گيرد ، مي شود.
زرين اظهار داشت: در شرايط آلودگي هوا و يا حضور در اماکني که دود و آلودگي شديد دارند، بايد لنزها برداشته شود و بعد از شست و شوي مجدد و رفع شرايط اضطراري هوا ، مجددا مورد استفاده قرار گيرد.
وي افزود: رعايت اين مسايل در محيط هاي کاري مختلف و مشاغل خاص مانند کارخانه هاي ساخت و استخراج آسفالت و شن و ماسه و يا کوره هاي مختلف بسيار ضروري است.
زرين با اشاره به اينکه برخي افراد به کانتکت لنز به عنوان يک کالاي لوکس نگاه مي کنند و آن را در مراکز غير علمي و غير معتبر مانند آرايشگاه ها، بوتيک ها و داروخانه ها ارايه مي کنند، گفت: تجويز کانتکت لنز نيازمند انجام معاينات خاص مانند اندازه گيري انحناي قرنيه بيمار و بررسي بيماري هاي سيستماتيک چشم است.
دبير دوازدهمين کنگره اپتومتري ايران با بيان اينکه تجويز کنتاکت لنز براي بيماران مبتلا به ديابت و بيماران دچار مشکل تيروئيد مجاز نيست، گفت: معاينات قبل از تجويز لنز بايد توسط متخصص اپتومتري که دوره ها و آموزش هاي خاص آن را گذرانده باشد، صورت گيرد.
وي گفت: کاهش خطاهاي اپتيکي و شفافيت ديد نسبت به عينک از جمله مزاياي لنزهاي تماسي در مقايسه با عينک هاي طبي است.
دبير دوازدهمين کنگره اپتومتري ايران يادآور شد: نتايج جديدترين تحقيقات در زمينه لنزهاي تماسي و آخرين دستاوردها در مورد ساخت نسل هاي جدي و پيشرفته لنزهاي تماسي که با کاهش قابل ملاحظه درصد عفونت و عوارض همراه است، در کنگره مرداد ماه ارايه مي شود.
دوازدهمين کنگره اپتومتري ايران، از 27 تا 29 مرداد ماه با همت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و با همکاري انجمن علمي اپتومتري ايران و جامعه اپتومتري ايران در سالن همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود

آرزوی خوش OD

بالاخره بعد از سالیان متمادی طلسم در ایران شکست و یک رشته توانبخشی توانست به حقوق حقه خود یعنی دکترای حرفه ای دست یابد . این پیروزی بزرگ را به فیزیو تراپیستهای کشورمان تبریک و به همه آنان خسته نباشید می گوییم .
با تصویب DPT عملا راه برای سایر رشته های توانبخشی نیز باز شد که با اطمینان خاطر بیشتری خواستار دکترای حرفه ای شوند .در بین رشته های توانبخشی به نظر من از همه مستحق تر برای گرفتن دکترای حرفه ای ، اپتومتری میباشد ولی موانع مهمی در پیش روی ماست که قسمت عمده آن مربوط به خود ماست . بسیاری از دغدغه هایی که آقای محمد علیها در این یادداشت در مورد حق تجویز دارو توسط اپتومتریستها ذکر کرده است (Thursday، July 24، 2008) کماکان وجود دارد . این دغدغه ها شامل موارد زیر است :
- آیا آحاد جامعه اپتومتری خواهان به دست آوردن این حق هستند یا نه
- در صورت پیگیری این مطلب از سوی جامعه اپتومتری ایران آیا آنان در این زمینه حمایت کافی و لازم را خواهند داشت(حداقل ترین کار پرداخت حق عضویت جامعه اپتومتری ایران) چون این امر مستلزم پیگیریهای زیاد وصرف زمان زیادی خواهد بود
- دانشجویان اپتومتری در حال حاضر چگونه وچه کمکی خواهند کرد( در تمام مقاطع)
- اعضائ هیت علمی دانشگاهای جهارگانه اپتومتری آیا حاضرند در این زمینه کمک نمایند
- اعضا بورد اپتومتری در این زمینه چه کمکی می نمایندو آیا با این نظر موافق هستند یانه
- و اینکه اگر بخواهیم تک تک اپتومتریستها در این زمینه حداقل یکبار نامه بنویسند آیا حاضر به این کار هستند
مشکلات فوق حقیقتا بغرنج هستند ولی هیچ مشکلی بی راه حل نیست . به نظر بنده در قدم اول و حتی قبل از عنوان کردن درخواستمان در وزارت بهداشت باید اقدامات زیر را انجام داده باشیم :
الف : باید این مسئله در بین تمام همکاران جا بیفتد که " OD حق مسلم ماست !" . باید تمامی کسانی که در بین سایر همکاران محبوبیتی دارند ، یا علی بگویند و از تمامی امکانات و فرصتها استفاده کنند تا این موضوع تبدیل به خواست همگانی همکاران شود . اینکه فلان کس دفعه قبلی با یک نامه همه رشته های ما را پنبه کرد، اینکه ما در وزارتخانه مخالف فراوان داریم وموافق کم ، اینکه ما در نهادهای تصمیم گیری نفوذ نداریم و هزاران اما و اگر دیگر را باید کنار بگذاریم . لزومی ندارد این مسائل در یک سایت عمومی مطرح شود تا بعضی همکاران ضیف دل و حتی بضی ناهمکاران از آن مطلع شوند .قدم اول ایجاد اتحاد و همدلی و خواست عمومی برای OD است .
ب : قدم دیگر متحد شدن نهادها و تشکلهای اپتومتری و ایجاد یک تشکل واحد است . همه دوستانی که در تشکلهای مختلف کار میکنند برای اپتومتری زحمت میکشند ولی در شرایط فعلی باید کمی هم اختلافات را کنار بگذارند و به منافع اپتومتری فکر کنند . یک تشکل NGO مرکزی واحد باید تشکیل شود و سایر تشکلهای استانی زیر مجموعه آن باشند . تا وقتی که چندین انجمن جداگانه داریم قدرت ما متمرکز نخواهد شد .مگر غیر از این است که اعضاء همه انجمنها با رای گیری انتخاب میشوند پس چرا چندین مرتبه برای چندین انجمن رای بدهیم ؟
ج : بسیار جای تاسف است که اپتومتری ایران هنوز یک مجله ایندکس دار یا یک سایت بین المللی ندارد . مگر ما از هندیها و سعودی ها و نیجری ها و ... چه کم داریم ؟ در بین همکاران کم نیستند کسانی که فعالانه در اینترنت حضور دارند ، در مجلات معتبر بین المللی مقاله دارند و هر ساله در کنگره ها مقاله ارائه میدهند. باید این همکاران را درکنار هم جمع نماییم ، نشریات و سایتها و وبلاگهای قبلی را تبدیل به یک سایت و مجله واحد نماییم . البته شاید این مسئله الان دور از ذهن بن نظر برسد ولی در یک جامعه تحصیل کرده غیر ممکن نیست .
انجام اقدامات فوق بسیار سخت ولی ضروری است. اگر مایل به انجام آن باشیم ممکن است سالها بطول بیانجامد ولی اگر به اتمام برسد قطعا اپتومتری ایران برای دریافت OD مستحق تر از امروز خواهد شد . انشاءالله که تا آنروز عمر کاری ما به سر نرسیده باشد .

دوشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۸۸

یک عضو هیئت مدیره انجمن خراسان :بقیه اعضاء هیئت مدیره سابق هم مایل به عضویت مجدد نبودند

یک عضو برجسته انجمن اپتومتری خراسان اعلام کرد هیچ یک از اعضائ هیئت مدیره سابق مایل به عضویت مجدد نبوده اند و تنها با اصرار افراد شرکت کننده در مجمع اقدام به کاندیداتوری مجدد نموده اند ایشان همچنین اظهار داشته اند که اپتومتری خراسان به هیچ وجه در حال رکود نبوده و اظهارات اقای علیمیرزایی در این مورد بی اساس است در مورد سایت انجمن نیز همچنان معتقدند که این سایت هیچ اشکالی ندارد و در ضمن تهدید کرده اند که چنانچه توضیحات ایشان در وبلاگ درج نشود ایشان و سایر اعضای هیئت مدیره منتخب استعفا خواهند داد

پنجشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۸۸

HIV در مطب شما ! - قسمت آخر

با عرض معذرت از دوستانی که مطالب "HIV در مطب شما !" را پیگیری میکردند ، بنده بخاطر درگیریهای کاری برای تاسیس مطب شخصی ( شهر عینک ) و آماده کردن مقاله برای کنگره امسال ، مدت طولانی نتوانستم در سایت حضور داشته باشم .ولی خوشبختانه متن کامل مقاله که پس از مشورت با خانم دکتر کازرونی - رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دانشگاه شیراز - ، آقای دکتر فرامرزی - متخصص بیماریهای عفونی - و آقای دکتر عسکریان - استاد دانشگاه و متخصص پزشکی اجتماعی - تغییراتی در آن ایجاد شده است ، هم اکنون در اختیار شماست . به دلیل طولانی بودن آن مقاله را در سایت شخصی خودم آپلود کردم . میتوانید از لینک زیر آنرا مشاهده نمایید .
مقاله شامل اطلاعات کاملی در مورد ابعاد چشمی ایدز و اچ آی وی ، نحوه شیوع آن در دفاتر چشمی و نحوه ضدعفونی کردن تجهیزات و برخورد با بیماران مبتلا به اچ آی وی و ... میباشد .

چهارشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۸۸

تاسیس دکترای حرفه ای اپتومتری در ایران آیا امکان پذیر است؟

در حالیکه تا همین چند ماه پیش کسی فکر نمی کرد در ایران هیچ یک از رشته هایی که وزارت بهداشت آنها را به نام پیراپزشکی می شناسد موفق به دریافت درجه دکترای حرفه ای شوند ولی با تلاش و کوشش دوستان فیزیوتراپیست این مهم محقق شد و فیزیوتراپیست ها اولین رشته پیراپزشکی شدند که موفق به تاسیس دوره دکترای حرفه ای شدند وجالب است که بدانید همه کارشناسان و ارشد های فیزیوتراپی ظرف سه تا چهار سال آینده دکترای خود را دریافت خواهند کرد و در این مدت پذیرش دانشجو از مقطع دیپلم متوقف خواهد بود شکی نیست که موفقیت این دوستان نتیجه همدلی و هماهنگی بین آنهاست من شخصا از مدتها قبل شاهد تلاش آنها برای نیل به این هدف بودم و آن موقع کسب چنین نتیجه ای را بعید می دانستم ولی تلاش جمعی چهار هزار فیزیوتراپیست ایرانی نتیجه داد و انها موفق به تصویب دکترای حرفه ای شدند
گفته می شود هزاروهفتصد فارغ التحصیل اپتومتری در ایران وجود دارند آیا اگر این عده متفق شوند و خواسته واحدی را دنبال کنند نخواهند توانست به نتیجه دلخواه برسند مطمئنا این کار امکان پذیر است حتی اگر تعداد ما کمتر از فیزیوتراپیست ها باشد مهم این است که تلاش کنیم تا همه این دوستان برای نیل به این هدف مهم با ما همراه شوند و مانیز دکترای حرفه ای را برای همه کارشناسان موجود بخواهیم و تلاش کنیم تا وزارت بهداشت را به تاسیس دوره دکترای حرفه ای اپتومتری در ایران مجاب نماییم و شرح وظایفی متناسب با دانش و تجربه دانش آموختگان این رشته برای آنها تنظیم نماییم به امید آنروز

دوشنبه، تیر ۲۹، ۱۳۸۸

ضرورت توقف فعالیت شرکت تعاونی کارکنان سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح

در یک اقدام بسیار نادر و کم سابقه در میان سازمانهای بیمه گر کارکنان یک نهاد بیمه گر اقدام به تاسیس تهادی تعاونی با عنوان شرکت تعاونی کارکنان سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نموده اند که هدف آن تامین فریم عینک برای پرسنل و خانواده نیروهای مسلح است صرف این اقدام ممکن است چندان بد نباشد اما وقتی نهادهایی در کشور وجود دارند که برای این کار از وزارت بهداشت مجوز دریافت می کنند ، متخصص این کار هستند ومالیات پرداخت می کنند ضرورتی برای وجود یک نهاد تعاونی در درون یک سازمان دولتی وجود ندارد حتی اگر با هدف خوبی هم تاسیس شده باشد امیدواریم وزارت محترم بهداشت اگر تعهدی در قبال مجوز اعطایی به کارشناسان اپتومتری احساس می کند هرچه زودتر مانع فعالیت این شرکت تعاونی بی مجوز شود و اجازه ندهد سازمانهای بیمه گری خود به تصدی گری نیز بپردازند چرا که در آن صورت همه سازمانها و در همه زمینه ها از قبیل عینک و سمعک و .. مایل به دخالت خواهند بود و در آن صورت کار برای همه رشته های پزشکی و پیراپزشکی دشوار خواهد شد

جو آرام قبل از طوفان

در این مقطع زمانی جو اپتومتری در ایران دچار یک آرامش کاذب شده و بایستی منتظر یک حالت بحرانی و طوفانی در آینده ای نزدیک باشیم .

استدلال این حرف چیست ؟

اولاً: مسایل گذشته بطور اصولی و ریشه ای حل نشده و در جای خود پابرجا مانده است و یا به تعبیر دیگر آتش زیر خاکستر پنهان شده .

دوماً :مشخص شد که مخالفان در هیچ زمانی آرام نخواهند نشست حتی اگر بظاهر با ما مدارا کنند و مراوده تجاری داشته باشند .

سوماً : در صورت ابقاء شدن وزیر بهداشت و در پی آن برجا ماندن معاونین دیدگاه همان است که قبلاً اعلام شده و ممکن است فشار مضاعف شده و با رویکرد و ترفند جدیدی به اساس و ریشه اپتومتری ضربه وارد شود که به هیچ عنوان قابل جبران نباشد.

بهر حال این سه دلیل از توان ما خارج می باشد ولی می شود با تأمل از این بحران خارج شد .

چگونه ؟

با احترام به همه کسانی که در انجمن و جامعه اپتومتری مسؤلیت دارند وضمن قدردانی از زحمات و تلاششان بایستی بدون رودربایستی گفت که ، تلاششان در جهت جلوگیری از مسایل بوجود آمده و صدور بخشنامه وزارت بهداشت برضد اپتومتری کافی نبوده است و بنظر میرسد دیر از این موضوع اطلاع پیدا کرده اند که این خود دلیل بر ضعف مدیریتی آنها می باشد .

و چرا وزارت بهداشت با توجه به این که اپتومتری از خانواده خودش است را اینگونه به مسلخ می کشاند و کاری می کند که هیچ دشمن قسم خورده ای این کار را نمی کند .

اگر خودمان منصف باشیم بایستی ریشه آن را در خودمان جست و جو کنیم و کمتر دیگران را مقصر بدانیم . از خودمان بپرسیم کجای کار اشتباه بوده و چه خلافی از ما سرزده که حتی متولی ما از ما روی گردانده و طرف مقابل را گرفته . این امر با یک یا دو خلاف همکار صورت نمی گیرد یعنی منطقی بنظر نمی رسد .

پس ریشه آن را بایستی در کسانی جست و جو کرد که تاثیر پذیری زیادی در مسؤلین و مردم دارند و حتی بعنوان نماینده یک گروه بزرگی مانند اپتومتریست ها شناخته شده- اند .

در نتیجه اپتومتری به افرادی قوی تر افراد حاضر نیاز دارد تا علاوه بر تلاش و کوشش فراوان با آینده نگری و بدور از منفعت طلبی و عافیت طلبی از تمام حقوق اپتومتری دفاع نماید .

البته این مطالب چیزی از ارزشهای مسؤلین فعلی کم نخواهد کرد ما منکر تلاش آنها نیستیم اما گله مند ناکافی بودن آنها هستیم
علی محمد عبدالهی

یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۸

چیزی که من آموختم


در 15 سالگي آموختم كه مادران از همه بهتر مي دانند ، و گاهي اوقات پدران هم
در 20 سالگي ياد گرفتم كه كار خلاف فايده اي ندارد ، حتي اگر با مهارت انجام شود
در 25 سالگي دانستم كه يك نوزاد ، مادر را از داشتن يك روز هشت ساعته و پدر را از داشتن يك شب هشت ساعته، محروم مي كند
در 30 سالگي پي بردم كه قدرت ، جاذبه مرد است و جاذبه ، قدرت زن
در 35 سالگي متوجه شدم كه آينده چيزي نيست كه انسان به ارث ببرد ؛ بلكه چيزي است كه خود مي سازد
در 40 سالگي آموختم كه رمز خوشبخت زيستن ، در آن نيست كه كاري را كه دوست داريم انجام دهيم ؛ بلكه در اين است كه كاري را كه انجام مي دهيم دوست داشته باشيم
در 45 سالگي ياد گرفتم كه 10 درصد از زندگي چيزهايي است كه براي انسان اتفاق مي افتد و 90 درصد آن است كه چگونه نسبت به آن واكنش نشان مي دهیم
در 50 سالگي پي بردم كه كتاب بهترين دوست انسان و پيروي كوركورانه بد ترين دشمن وي است
در 55 سالگي پي بردم كه تصميمات كوچك را بايد با مغز گرفت و تصميمات بزرگ را با قلب
در 60 سالگي متوجه شدم كه بدون عشق مي توان ايثار كرد اما بدون ايثار هرگز نمي توان عشق ورزيد
در 65 سالگي آموختم كه انسان براي لذت بردن از عمري دراز ، بايد بعد از خوردن آنچه لازم است ، آنچه را نيز كه ميل دارد بخورد
در 70 سالگي ياد گرفتم كه زندگي مساله در اختيار داشتن كارتهاي خوب نيست ؛ بلكه خوب بازي كردن با كارتهاي بد است
در 75 سالگي دانستم كه انسان تا وقتي فكر مي كند نارس است ، به رشد وكمال خود ادامه مي دهد و به محض آنكه گمان كرد رسيده شده است ، دچار آفت مي شود
در 80 سالگي پي بردم كه دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترين لذت دنيا است

در 85 سالگي دريافتم كه همانا زندگي زيباست

گابریل گارسیا مارکز

شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۸

به بهانه برگزاری جلسه فوق العاده مجمع عمومی انجمن اپتومتری خراسان

با تشکر از دوست عزیزمان جناب آقای ظهوریان بابت گزارش کاملی که از مجمع عمومی انجمن اپتومتری خراسان تهیه کرده اند اما ذکر چند نکته را در این ارتباط ضروری می دانم شرکت فقط پنجاه و پنج نفر در مجمع عمومی یک انجمن صنفی که اپتومتریست هایی از سه استان را در بر می گیرد جای تامل دارد چرا با وجود تبلیغات گسترده و ارسال دعوتنامه عده زیادی از همکاران ترجیح دادند در منزل بمانند و به این مجمع نروند مطمئنا جایگاه و عملکرد این انجمن در حدی نبوده است که بتواند دوستان ما را حتی در خود شهر مشهد به میدان رادیو تلویزیون بکشاند براستی دوستان هیئت مدیره انجمن اپتومتری خراسان در حد و اندازه کافی ظاهر شده اند و توانسته اند مرهمی بر زخمهای بی شمار شاغلین این حرفه باشند آقای اثنی عشری به برگزاردویست و چهارده جلسه با هیئت مدیره و یک صدو بیست جلسه با سایر ارگانها اشاره کرده اند ولی نگفته اند که چه نتیجه مهمی از این جلسات عاید جامعه اپتومتری خراسان شده است ایشان تاسیس اولین سایت اپتومتری را از اقدامات مهم انجمن بر شمرده اند در حالیکه اشاره ای به محتوای این سایت نکرده اند زدن سایت در حالیکه فکری برای محتوای آن نشده است چه مشکلی را حل خواهد نمود کافیست نگاهی به سایت انجمن اپتومتری خراسان بیندازید تا بفمید که ادعا تا به کجاست این سایت که بیشتر به یک وبلاگ شبیه است تا یک سایت هرگز نتوانسه است در حد یک سایت ظاهر شود چراکه اساسا فاقد محتوای حرفه ای در حد شان یک اپتومتریست است و مطالب آن را اغلب مطالبی تشکیل می دهند که در سایتهای دیگر وفقط برای اطلاع عموم و نه یک کارشناس اپتومتری منتشر شده اند سایتی در این حد را می شد با هزینه ای اندک و یا حتی ناچیز هم تهیه کرد و دیگر نیاز به صرف این همه هزینه نبود
در مورد تعرفه ها نیز انجمن هیچ اقدام عملی که منجر به نتیجه ای شود انجام نداده است و صرفاهمان حرفهایی را مطرح کرده است که بارها شنیده ام و می دانیم
خوب بود سایر دوستان نیز همانند خانم هاشمی نژاد از عضویت در هیئت مدیره انصراف می دادند تا جا برای عضویت افراد جدید در هیئت مدیره باز شود و افرادی با توان بالاتر و ایده های جدیدتر وارد هیئت مدیره انجمن اپتومتری خراسان شوند و اپتومتری خراسان را از رکود و انفعالی که سالهاست بر آن حاکم است خارج نمایند

پنجشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۸۸

شما کارتان را دوست دارید و یا فقط از وضعیت موجود راضی هستید؟

دیشب وقتی آقای حمیدی در پاسخ این سئوال خبرنگار سیمای خراسان رضوی گفت که فقط راضی است راستش منهم کمی شگفت زده شدم زیرا با شناختی که از آقای حمیدی داشتم تصور می کردم شاید ایشان گزینه نخست را انتخاب کند اما همانطور که احتمالا بعضی از همکاران خراسانی چهارشنبه شب در برنامه شبانه شبکه محلی خراسان دیدند آقای حمیدی گزینه دوم را انتخاب کردند و گفتند که از ابتدا به حرفه دیگری علاقه داشته اند اما آیا اگر از من وشما پرسیده شود که آیا کارتان را دوست دارید و یا صرفا از قرار داشتن در شرایط فعلی راضی هستید چه جواب خواهیم داد؟
من برای پاسخ به این سئوال می خواستم تصور کنم از کارم راضی هستم و آن را دوست دارم ولی دیدم با این انتخاب این حرفه و این کار خیلی چیزها را بدست نیاورده ام وبه همه آنچه که مایل بوده ام نرسیده ام در عوض مشکلات زیادی را به دلیل ورود به این حرفه متحمل شده ام و علیرغم استعدادو قابلیت های زیادی که داشته ام در این حرفه فرصت رشد و بالندگی نداشته ام بنابر این منهم اگر کمی دقت کنم میبینم که در حال حاضر صرفا راضی هستم ولی مطمئنا اگر همه ما حرفه یا رشته شغلی خودمان را دوست می داشتیم و عاشقانه برای اعتلای ان تلاش می کردیم این حرفه امروز جایگاه بهتری می داشت نظر شما چیست؟

چهارشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۸

به بچه ها بیشتر اهمیت دهیم



بچه های امروزی تفاوتهای زیادی با بچه های نسل های قبل دارند آنها نیازهایشان را خوب می شناسند اطلاعات بیشتری دارند و حتی ممکن است که مارک ها و برندها را نیز بهتر از والدینشان بدانند در زمینه اپتومتری و دیسپنسینگ نیز ما باید اهمیت خاصی به بچه ها بدهیم و نباید هرگز با این تصور که اینها بچه هستند برای آنها کم بگذاریم بلکه برعکس بایستی در همه بخشهای معاینه و دیسپنسینگ اهمیت خاصی برای این گروه سنی قائل شویم و فضا را برای راحتی آنان فراهم نماییم داشتن تعداد فریم کافی برای بچه ها در رنگها و مدلهای مختلف می تواند به موفقیت ما در فیت مناسب عینک برای این آینده سازان کمک زیادی نماید

یکشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۸۸

(RNFL)ارتباط بین امبلیوپی و ضخامت ماکولا و لایه فیبر عصبی رتین

در یک مطالعه مقطعی که تعداد 3259 کودکان 12-6 ساله امبلیوپ شرکت داشتند ضخامت ماکولا و لایه فیبر عصبی رتین تعیین شد. در مورد هر یک از بیماران معاینه دقیق شامل تعیین BCVA (log MAR)،اتوریفرکشن به دنبال سیکلو با سیکلوپنتولات 1% ،کاور تست جهت تشخیص وجود استرابیسم و OCT با مردمک دیلاته جهت تعیین ضخامت ماکولا و لایه فیبر عصبی رتین بود.بیماران با VA کمتر از log MAR 0.3 و فقدان آنومالی در چشم یا مسیرهای بینایی مورد برسی قرار گرفتند. در این مطالعه هدف اصلی اندازه گیری ضخامت ماکولا و لایه فیبر عصبی رتین بود. نتایج بررسی نشان داد که در کودکان سنین 12-6 سال این مطالعه، ضخامت مرکز ماکولا ممکن است در چشمهای امبلیوپ افزایش یافته هر چند که مشخص نیست آیا قبل یا به دنبال امبلوپی ایجاد شده است.همچنین تفاوتی در ضخامت NFL پری پاپیلاری در چشمهای امبلیوپ و نرمال مشاهده نشد.




شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۸

اپتومتری نیاز امروز و فردا: ضرورت بازنگری در شرح وظایف

سال گذشته شاهد یکی از بدترین برخوردها از جانب مسئولین وزارت بهداشت با حرفه اپتومتری بودیم بطوریکه در جریان یک سری تصمیم های ناکارشناسانه وغیر اصولی آیین نامه هایی وضع شدند که اگر تلاش دوستان و همکاران ما نمی بود و این موارد لغو نمی شدند تیشه به ریشه اپتومتری در ایران زده می شد به نظر می رسد جدا از دیدگاههای مغرضانه گروهی از افراد در وزارت بهداشت و ارتباط آنها با افراد خاصی در طیف مقابل ما مسئولین عالیرتبه وزارت بهداشت نیز اطلاعات کافی از وضعیت خدمات بهداشتی در مانی در زمینه چشم و بینایی ندارد و این زمینه را برای افراد مغرض فراهم می کند
اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان بهداشت جهانی بر این نکته تاکید دارند که حتی در پیشرفته ترین کشورها نیز در بهترین شرایط تنها حدود نیمی از کسانی نیاز به خدمات مراقبتی چشم دارند امکان دسترسی به این خدمات را پیدا می کنند و چیزی حدود پنجاه درصد افراد نیازمند خدمات مراقبتی چشم و بینایی به دلایل مختلفی مانند کمبود این خدمات ، عدم دسترسی و یا عدم توانایی پرداخت هزینه ها هیچ گاه فرصت دسترسی به خدمات مراقبتی چشم و بینایی را پیدا نمی کنند اگر این وضعیت جوامع پیشرفته باشد پس وضعیت جوامع عقب مانده یا در حال توسعه چگونه است؟ نگاهی به یک تحقیق انجام شده در مورد میزان نیاز برآورده نشده به عینک در تهران و حومه آن نشان می دهد عده زیادی از افراد نیاز مند عینک هیچگاه مورد معاینه قرار نگرفته اند و یا اطلاعی از نیاز خود به عینک ندارند با توجه به این که جامعه شهرستانی و روستایی ایران هیچگاه از نظر میزان نیاز به عینک مورد بررسی قرار نگرفته است با توجه به شواهد و قرائن می تون دریافت که این نیاز طبیعتا به دلیل کمبود منابع انسانی و تجهیزات پزشکی باید خیلی بالاتر از تهران باشد( توجه کنید این غیر از میزان شیوع عیوب انکساری است بله میزان شیوع عیوب انکساری بررسی شده و لی میزان نیاز برآورده نشده به عینک به غیر از تهران و حومه در جای دیگری مورد مطالعه قرار نگرفته است )
این آمار نشان می دهند که میزان نیاز بالاست و از طرف دیگر کارشناسان اپتومتری که آموزشهای متعددی در زمینه مراقبت از چشم و بینایی می بینند به دلایل متعدد که بیشتر آنها به نقص قوانین و آیین نامه بر می گردد نمی توانند از همه ظرفیت های خود استفاده نمایند و تنها بخش محدودی از قابلیتهای آنها شکوفا می گردد و مابقی اندوخته های علمی آنها مجالی برای بکار گرفته شدن پیدا نمی کند به نظر می رسد عدم شناحت درست دانش اپتومتری و تواناییهای کارشناسان اپتومتری توسط عالی ترین مقامات وزارت بهداشت کشور مان از علل عمده این مشکل باشد کارشناسان اپتومتری می توانند نقش مهمی در در زمینه مراقبت از سیستم چشم و بینایی داشته باشند و به عنوان اولین نقطه تماس بیمار با سیستم مراقبتی چشم و بینایی به دلیل تعداد بیشتر و هزینه کمتر امکان دسترسی عده بیشتری از افراد جامعه به خدمات مراقبتی چشم و بینایی را فراهم نمایند امروزه اپتومتریست ها در دورترین نقاط جغرافیایی کشورمان حضور دارند و بجاست که با اصلاح قوانین و مقررات امکان مشارکت بیشتر آنها در ارائه خدمات مراقبتی درمانی چشم و بینایی فراهم شود و شرح وظایفی متناسب با قابلیت ها و توانایی های آنها برایشان تنظیم گردد که علاوه بر برآورده کردن نیازهای بهداشتی درمانی جامعه نیازهای روحی و عاطفی خود آنها نیز برآورده گردد

جمعه، تیر ۱۲، ۱۳۸۸

ضرورت نگهداری و مراقبت از تجهیزات و دستگاهها

تجهیزات و دستگاههای اپتومتری و اپتیشنری از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند و تعویض و جایگزینی آنها کار راحتی نیست با کمی صرف وقت در پایان کار روزانه می توان مدت طولانی تری از این دستگاهها استفاده کرد و مانع از خرابی و از کار افتادن آنها شد در پایان کار روزانه مطمئن شوید که دستگاهها خاموش هستند و اتصال آنها با منبع برق قطع شده است روکش هر دستگاه روی آن کشیده است و گرد و غبار وارد دستگاه نمی شود علاوه بر این دستگاههایی مانند دستگاه تراش را باید تمیز و خشک نمود دستگاه شیار زن را باید خشک وروغنکاری نمودو بسیاری کارهایی دیگری از این قبیل که به نگهداری بهتر دستگاههای دفتر کار شما کمک می نماید

در هر صورت صرف اندکی وقت برای نگهداری تجهیزات محل کارتان مطمئنا مانع از اتلاف وقت شما در آینده برای تعمیر یا خرید مجدد همین تجهیزات خواهد شد

پنجشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۸

تخصیص امتیاز بازاموزی به گروههای ذیل در کنگره دوازدهم اپتومتری:

 
اپتومتریست ها  10 امتیاز
 چشم پزشکان  6 امتیاز
سخنران  3  امتیاز
 
 
قابل ذکر است تخصیص امتیاز باز اموزی جهت چشم پزشکان در کنگره اپتومتری برای اولین بار صورت می گیرد
 

چهارشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۸۸

بازهم همان مشکلات همیشگی: تعرفه ها و قرار داد با بیمه

امسال هم تعرفه های جدید بالاخره اعلام شد و بازهم همان مشکلات همیشگی ارتباط عجیب و غریب تعرفه های کارشناسان پروانه دار با تعرفه پزشکان عمومی !!!!
ما همیشه به ارتباط غیر قابل قبول این تعرفه ها با یکدیگر اعتراض داشته و داریم چراکه اساسا نوع کار متفاوت است و تجهیزات و امکانات یک مرکز بینایی سنجی به هیچ وجه قابل قیاس با لوازم یک مطب پزشک عمومی نیست حداقل هزینه تاسیس یک مرکز بینایی سنجی چیزی در حدود ده میلیون تومان است درحالیکه تاسیس یک مطب پزشکی عمومی هزینه چندانی ندارد
مشکل عدم قرار داد بیمه ها با کارشناسان پروانه دار نیز همچنان به قوت خود باقیست و هم بیماران و هم کارشناسان متعجبند که چرا باید خدماتی از این قبیل که مورد نیاز اکثریت جامعه است تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشد براستی چرا بیمه ها با اپتومتریست ها قرارداد نمیبندند آیا کسی پیگیری کرده ؟ جواب بیمه ها چیست ؟



تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...