سه‌شنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۸۹

پایش گلوکوم با کنتاکت لنز

گلوکوم دومین علت نابینایی بوده و نیازمند مراقبت مداوم میباشد.متخصصان گلوکوم معتقدند یکبار اندازه گیری IOP در طی معاینه روتین کافی نیست و یکی از دلایل عمده پیشرفت بیماری تغیییرات مداوم فشار چشم در طی روز و یا به اوج رسیدن آن در طی شب است. Sensimed سیستم نظارتی را طراحی کرده که به پزشکان اجازه میدهد سمپتومهای بیمارانشان را بطور 24 ساعته کنترل نمایند.

سیستم Triggerfish شامل کنتاکت لنزی میشود که به کمک سنسورهای تعبیه شده درکنتاکت لنز تغییرات ظریف در چشم بیمار را تشخیص داده و اطلاعات را بطور wireless برای گیرنده ای که دور گردن بسته میشود میفرستد. این کنتاکت لنزها از جنس سلیکون هایدروژل بوده و از یک کشش سنج حلقوی در محیط لنز ، جهت کنترل تغییرات ظریف در دیامتر قرنیه و بررسی مقدار فشار چشم استفاده میکنند که اطلاعات رسیده از آن توسط یک میکروچیپ در داخل کنتاکت لنز آنالیز شده و بر روی گیرنده ارسال میگردد. این محصول سال گذشته در اروپا تاییدیه سلامت گرفت و احتمالا در سال 2011 نیز به تایید FDA خواهد رسید.
جالب است بدانید یکی از کسانی که این تکنولوژی را بکار میبرد ، آقای دکتر کاوه منصوری در بیمارستان دانشگاه ژنو است. استفاده از این تکنولوژی باعث شده که شیوه درمان یک سوم از 50 بیماری که وی این روش را در آنها بکار برده است ، عوض شود. مثلا در بعضی افراد که حداکثر فشار چشم آنها در ساعات شب بوده ، زمان و دوز دارو عوض تغییرداده شده و یا در بیمارانی که دارو موثر تشخیص داده نشده ، جراحی صورت گرفته است. همچنین به دلیل کنترل 24 ساعته IOP ، از این وسیله میتوان برای تشخیص زود هنگام گلوکوم در افرادی که سابقه فامیلی دارند استفاده نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...