یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۹

آیا می توانید تصور کنید عیوب انکساری با کمک تلفن همراه اندازه گیری شود ؟!



بر اساس تحقیقاتی که به تازگی در دانشگاه MIT صورت پذیرفته روشی ساده و ارزان برای تعیین میزان عیب انکساری از طریق تلفن همراه ابداع شد. محقیقن این پروژه ادعا می کنند که این روش خصوصا در مناطقی که امکان دسترسی به متخصص بینایی و دستگاه های اتورفرکتومتری وجود ندارد بسیار کاربرد دارد.
این وسیله که NETRA نام دارد ( Near Eye Tool for Refraction Assessment ) شامل قطعه ای اپتیکی از جنس پلاستیک است که به تلفن همراه متصل شده و با کمک نرم افزاری به همین نام عمل تشخیص را انجام می دهد. این وسیله از تکنولوژی خطاسنجی جبهه های موج با روش شارک هارتمن (Shack-Hartmann Wavefront Aberrometry ) استفاده می کند.
طرز استفاده از این دستگاه نیز بدین صورت است که فرد از درون دستگاه به صفحه LCD تلفن همراه خود نگاه کرده و با استفاده از کلید های جهت دار تلفن همراه ، خطوطی به رنگ سبز و قرمز را روی هم منطبق می کند. این عمل طی 8 مرحله بر روی خطوطی با زوایای مختلف انجام می پذیرد. طول مدت این فرآیند کمتر از 2 دقیقه بوده و سپس دستگاه بوسیله نرم افزار نتایج حاصل را محاسبه و عیب انکساری را اندازه می گیرد.
دکتر مانوئل اولیویرا از اعضای تیم تحقیقاتی پروژه NETRA در دانشگاه MIT معتقد است این وسیله می تواند معاینات رفرکتیو چشم را آسانتر و ارزانتر از روشهای معمول انجام دهد و بنابراین برای میلیونها نفر از مردم جهان خصوصا در کشورهای در حال توسعه که امکان دسترسی به خدمات اپتومتری فراهم نیست ، وسیله ای مهم و کاربردی خواهد بود.
دکتر کریستین ماری اسمیت ، متخصص اپتومتری نیز می گوید : این اتورفرکتومتر ارزان ، قابل حمل و دقیق این پتانسیل را دارد تا به عنوان یک وسیله معاینه مفید در کنار سایر وسایل مورد استفاده قرار گیرد.
اما پرسش این است که آیا این وسیله می تواند افراد را از معاینات اپتومتری بی نیاز کند ؟
پاسخ این پرسش منفی است. همانطور که تیم تحقیقاتی پروژه NETRA نیز معتقدند این وسیله تنها در جهت آگاهی بخشی به بیماران و نیز انجام معاینه ای آسانتر برای متخصصین طراحی شده است و همواره باید به افراد توصیه شود تا در صورتی که شرایط مراجعه به اپتومتریست را دارند به منظور رفع عیوب انکساری حتما به یکی از آنها مراجعه کنند.
مخترعین دستگاه NETRA همچنین می گویند : این وسیله مشابه یک دماسنج طبی عمل می کند. همانطور که بیمار پس از اطلاع از وجود تب به پزشک مراجعه می کند تا درمان مناسب برای او تجویز شود ، کاربران دستگاه NETRA نیز در صورت مشاهده عیب رفرکتیو باید به متخصص بینایی مراجعه نمایند. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که وجود عیب رفرکتیو همواره دال بر تجویز عینک نیست.
تیم تحقیقاتی NETRA در نظر دارند در آینده نزدیک با طراحی وسیله ای مشابه تشخیص کاتاراکت را نیز در چشم امکان پذیر کنند.

ترجمه : امیرحسین میرفندرسکی

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...