سه‌شنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۸۹

مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر

Computer Vision Syndrome یک عارضه جدی است که میتواند تاثیر عمده ای بر روی راحتی ، بهره وری کاری و ظرفیت یادگیری افراد داشته باشد. خستگی چشم ، خشکی چشم و سردرد در افرادی که روزانه بیش از 4 ساعت را در مقابل لوازم دیجیتال میگذرانند ، شایع میباشد.
بر اساس یک بررسی میان پزشکان مرکز مراقبتهای بینایی VSP (یکی از موئسسات بزرگ غیر انتفاعی ارائه خدمات بینایی در ایالات متحده) ، 33 درصد پزشکان گزارش نمودند که یک سوم یا بیشتر بیمارانشان علائم Computer Vision Syndrome یا مشکلات بینایی مربوط به تجهیزات دیجیتال ( شامل مانیتور کامپیوترها ، اسمارت فونها و بازیهای کامپیوتری ) را داشتند. شایعترین مشکلات آنها شامل eye strain (82 درصد) ، خشکی و تحریک چشم (74 درصد) ، خستگی (70 درصد) و سردرد (61 درصد) بود .
دکتر Nate Bonilla-Warford میگوید :" Computer Vision Syndrome یک مشکل عمده برای آمریکائیان است . در حرفه های دارای احتمال این عارضه ، بهره وری میتواند تا 20 درصد کاهش یابد . ما به بیمارانی برمی خوریم که با پشت درد ، درد گردن ، خستگی چشم و تاری دید دست به گریبان هستند که براحتی میتوان از آنها پیشگیری نمود. مهم است که بیماران نوع و میزان استفاده خود از وسایل دیجیتال را با پزشک خود مطرح نمایند و معاینات سالیانه داشته باشند. ... دکترهای چشم برای کمک به بیماران در جهت تسکین علائم Computer Vision Syndrome آموزش دیده اند و میتوانند عینکهای ویژه کار با کامپیوتر که دارای شماره مناسب برای مشاهده مانیتور در فاصله صحیح – بدون نیاز به تلاش زیاد برای فوکوس کردن یا لوچ کردن چشم – هستند ، را برای بیماران تجویز نمایند."
مرکز مراقبتهای بینایی VSP نکات زیر را برای کاهش این سمپتومها پیشنهاد میکند :
  • به کرات پلک بزنید: وقتی که به مانیتور کامپیوتر یا یک وسیله دیجیتال دستی نگاه میکنید ، معمولا دو یا سه برابر کمتر ازحالت نرمال پلک میزنید و این میتواند منجر به خشکی چشم شود.
  • قانون 20/20/20 : در خلال سپری کردن زمان طولانی در مقابل لوازم دیجیتال ، هر 20 دقیقه ، 20 ثانیه صرف نگاه به شی ای در فاصله 20 فوتی (6 متری) نمایید تا چشمانتان استراحت کنند.
  • روشنایی مناسب: نور کم اغلب سبب خستگی چشم میشود. برای کاهش آن ، نور درخشان بالای سر را در حالت حداقل نگه دارید و چراغ رومیزی را به نحوی تنظیم کنید که بطرف میز نورافشانی کند نه بطرف شما. مانیتورتان را نیز به نحوی تنظیم کنید که انعکاسات نور از روی آن به چشمتان نیافتد.
منبع: http://www.prnewswire.com/news-releases/eye-strain-dry-eyes-fatigue-and-headaches-associated-with-those-spending-more-than-four-hours-in-front-of-digital-devices-99306839.html

هیچ نظری موجود نیست: