یکشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۸۹

نتیجه نظر سنجی در باره گروههای آموزشی اپتومتری در ا یران

در این نظر سنجی گروه آموزشی اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران توانست پنجاه درصد آراء را بخود اختصاص دهد و رتبه نخست را کسب نماید گروههای آموزشی اپتومتری دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و شهید بهشتی  هردو بیست درصد آراءرا کسب کردند ومشترکا رتبه دوم  موفق ترین گروههای آموزشی را در این نظر سنجی از آن خود کردند گروه آموزشی زاهدان با کسب ده درصد آراء در رتبه سوم موفق ترین گروههای آموزشی اپتومتری جای گرفت
یرای من شخصا این نتیجه خیلی غیر قابل پیش بینی نبود و با شناختی که از این گروهها داشتم انتظار  چنین نتیجه ای را داشتم ولی البته انتظار برابری کامل مشهد و شهید بهشتی را نداشتم و انتظار رتبه سوم برای مشهد و چهارم برای زاهدان را داشتم ولی همانطور که دیدید نتیجه نهایی برابری مشهد و شهید بهشتی بودآنچه که ما در این نظر سنجی از شما خواسته بودیم اعلام موفق ترین گروه از دید شما بود و طبعا موفق ترین ممکن است مفهوم های متفاوتی در بین افراد مختلف داشته باشد و هرکسی از زاویه نگاه خودش به قضیه نگاه کند بنابراین چون یک موضوع بسیار کلی خواسته شده بود نتیجه نهایی نمی تواند بواقع مفهوم خاصی داشته باشد همه  کادر آموزشی گروههای اپتومتری چهارگانه افراد ساعی و کوشایی هستند و تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح آموزشی دانشجویان بکار می بندند اما آنچه که نتیجه نهایی کار یک گروه را با گروه دیگر متفاوت می سازد تفاوتهای شخصی است که در کار هر کدام از کادر آموزشی ممکن است وجود داشته باشد
 به کادر آموزشی گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران تبریک می گویم و برای آنها آرزوی توفیق بیشتر دارم

۱۳ نظر:

چشمک گفت...

در موفقیت گروه علوم پزشکی ایران شکی نیست اما به نظرم اکثر کابران وبلاگ اپتیران را دانشجویان و یا فارغ التحصیلان دانشگاه ایران تشکیل می دهند.

ناشناس گفت...

salam man daneshjooye terme 5 hastam, 3ta soal vasam pish oomade mamnon misham tozih bedin baram1. behtarin raveshe refractione refleye scissor motion chist?2. andazegirie pd dar kasi ke ham pd e namotegharen dasht ham na barabar chegone bayad bashad?3. addition baraye fardi 50 sale ke ye cheshme amblyop darad ba bcva 10/10 , 5/10 be che soorat bayad bashad? merc

آيدين گفت...

آقا اجازه، من بگم؟ ( :

در مورد رفلۀ قيچی، دو نکته بيشتر نداريم: فرض کنيد مردمک فرد معاينه شونده، فقط دو ميليمتر است. به عبارت ديگر فقط دو ميليمتر مرکزی رفله را در نظر بگيريد. دوم اينکه نقطۀ پايان رتينوسکپی در اکثر رفله های قيچی، برابر شدن دو قسمت رفله (دو تيغۀ قيچی) است. من باشم، اوّل يک عدسی يک و نيم مثبت که هميشه دم دست دارم را در برابر رتينوسکپ می گذارم، اگر رفله ها به سمت برابر شدن رفتند، با نمره مثبت ادامه می دهم و اگر به سمت نابرابر شدن رفت، به نمره های کمتر از يک ونيم مثبت و نمره های منفی روی می آورم.

آيدين گفت...

در مورد اندازه گيری پی دی غير متقارن: برای چشم راست بيمار، با چشم راست خودم (چشم چپ بسته)از وسط پل بينی، صفر اندازه گيری را تنظيم می کنم و بعد با چشم چپ خودم در برابر چشم راست بيمار قرار می گيرم تا به دقت فاصله موجود تا مرکز مردمک را اندازه گيری کنم (البته به شرط اينکه ببينم مردمک فرد در مرکز آيريس و سالم است).

آيدين گفت...

در مورد سوال سوم: من چاره ای جز نديد گرفتن چشم تنبل نمی بينم. ديد نزديک را برای فاصله کاری عادتی فرد، در چشم غير تنبل اصلاح می کنم با روش پی آر اِی/اِن آر اِی يا با استفاده از تغيير دادن فاصله چارت ديد نزديک: نمره ديد نزديک را قرار می دهم و چارت را آنقدر دور می کنم که ديد تار شود، بعد آنقدر نزديک می کنم که ديد تار شود - فاصله کاری بيمار بايد در وسط ايندو نقطه قرار گيردو اگر نيست، نمره را تغيير می دهم تا اين حالت حاصل شود.

ناشناس گفت...

mamnoon aqaye safvati...mikhastam az khodetoon beporsam avalesh mostaghiman vali ehsas kardam hesabi mashghoole motalee hastin goftam mozahem nasham dg!!! bazam mamnoon lotf kardin...omidvaram be hadafetoon ham beresin.dar zemn man ham note haye shoma ro donbal mikonam.

ناشناس گفت...

dar morede soale 1 be raveshe shoma, yani 2 refle ra bayad ba ham dar nazar begirim? be jahate refleha (ke khalafe hamand) kari nadashte bashim??age lotf konid ye mesale adadi bezanin..tnx

ناشناس گفت...

dar morede soale 2, mardomake fard alave bar namotegharen boodan dar vasate iris ham nabood!! ehtemalan syndrome khassi dasht ke man nemidanestam.fekr konam baz haman pd e tak cheshmi bayad sabt konim!

خواجه حافظ شیراز گفت...

لطفا فارسی را با فونت فارسی و انگلیسی را با فونت انگلیسی بنویسید. ممنون.

آيدين گفت...

ناشناس جان که به نظرم می شناسمت ولی در پس پرده ای و خوب نمی بينمت (شوخی های من بی مزه است، خودم می دانم)، قبل از هر چيز از لطفت و آرزوی خيرت ممنونم. اميدوارم شما و همه همکاران هم به تمام آرزوهای خير و خالصانه اتان برسيد - از خواجه حافظ جان شيراز هم ممنونم. يک نکته در مورد رفله های قيچی همين الان يادم آمد و آن اينکه اگر نور اتاق را قدری بيشتر کنی خيلی از رفله های قيچی تعطيل می شوند. و امّا مثال عددی ...

آيدين گفت...

فرض بفرماييد که با مثبت يک و نيم، رفله ای داريم که از وسط مردمک باز و بسته می شود (رفله افقی). نور رتينوسکپ را طوری تنظيم می کنم که رفله در وسط مردمک باشد و تازه تازه بخواهد از وسط باز شود (لحظۀ شکافتن رفله را می خواهم ببينم). دو عدد عدسی دو ديوپتری، يکی مثبت و ديگری منفی را در کنار همديگر در دستم می گيرم و به نوبت از درون آنها به داخل مردمک نگاه می کنم (با رتينوسکپ)و رفله را مختصری حرکت می دهم. اگر با مثبت دو ديوپتر، نيمۀ بالايی رفله باريک شود و نيمه پايينی ضخيمتر از قبل باشد، معنی اش معمولاً اين است که ...

آيدين گفت...

معمولا معنی اش اين است که از نقطۀ نوتر در حال دور شدن هستم. حالا نمرۀ دو منفی را قرار می دهم و می بينم که درست حالت عکس فوق اتفاق افتاده است. پس باز هم دارم از نوتر دور می شوم. در اين مثال، همان حالت مثبت يک و نيم احتمالاً پاسخ ما است. برای اطمينان، همين کار را با جفت نمره يک (يک مثبت و يک منفی) و سپس نيم تکرار می کنم. اگر هميشه همان حالت تکرار شد، جواب همان يک و نيم مثبت است. ولی اگر با نمره مثبت دو، تغييرات شديد بود (اختلاف دو شاخۀ رفله زياد بود) و با نمره منفی دو تغييرات کم بود، نمره يک و نيم مثبت اوليه را تبديل به يکِ مثبت می کنم و دوباره با جفت دو رفله می گيرم. کار را آنقدر تکرار می کنم تا جفت عدسيها (جفت دو و جفت يک و جفت نيم) تغييراتشان مطابق آنچه در ابتدا ذکر شد باشد - نمره مثبت و نمره منفی تغييراتی در يک حد ولی عکس همديگر ايجاد کنند. اميدوارم واضح باشد - اگر نيست لطفاً اطلاع دهيد - ارادتمند: آيدين

ناشناس گفت...

یعنی در نهایت دو ضخامت یکسان در خلاف جهت ببینیم....و هر بار تغییرات 2 رفله را با هم در نظر بگیریم نه اینکه تک تک نوترشان کنیم؟ باز هم ممنون از پاسختان