چهارشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۹

5 تکنولوژی نویدبخش چشمی - قسمت پنجم

ایمپلنتهای شبکیه ای

دو روش اصلی برای استفاده از ایمپلنتهای شبکیه ای وجود دارد : subretinal و epiretinal و شرکتهای بسیاری در دنیا بر روی آن مشغول کار هستند. روش subretinal شامل کاشت ایمپلنت در ناحیه ماکولا میباشد. با کاشت ایمپلنت زیر رتین ، مسیر طبیعی نور تا شبکیه حفظ میشود. روش epiretinal نیز شامل کاشت ایمپلنت در ناحیه ماکولا میباشد ولی برای کارکردن نیاز به تجهیزات اضافی مثل دوربین یا عینکهای مخصوص دارد. در زیر به بررسی سه نمونه از ایمپلنتهای شبکیه میپردازیم:

• شرکت آلمانی Retinal Implant AG اخیرا نتایج آزمایش نخستین ایمپلنت subretinal اش را در افراد دچار رتینیت پیگمنتوزا منتشر نمود. میکروچیپ تحریک کننده شبکیه در این تکنولوژی دارای 1500 الکترود روی فیلم polylmide میباشد که انرژی خود را از طریق یک پلاگ پشت گوشی دریافت میدارد. 11 بیمار این ایمپلنت را دریافت نموده و با گذشت زمان بهبود در بینایی را گزارش نمودند و همه آنان ایمپلنت را بخوبی پذیرفتند.
• Argus II Retinal Prosthesis نسل دوم ایمپلنتهای Argus بوده و از نوع epiretinal هست . این پروتز دارای 60 الکترود بوده و توسط Lawrence Livermore National Lab ساخته شده و اخیرا توسط Second Sight Medical of Sylmar در California مورد آزمایش قرار گرفته اند. این شبکیه مصنوعی 3 جزء اساسی دارد : 1) فیلم نازک حاوی آرایه الکترودهای عصبی 2)تکنولوژی الکترونیک biocompatible که شبکیه را شبیه سازی کرده و دارای منبع تغذیه بدون سیم بوده و امکان ارتباط بیسیم را فراهم میاورد 3)وسایل جراحی مخصوص جهت قرار دادن ایمپلنت . این وسیله بهمراه یک دوربین و سیستم پردازش ویدئوی خارجی یک بینایی ابتدایی را ایجاد میکند . تشخیص اشیا در این وسیله نسبت به نسل اول سریعتر میباشد و شرکت مشغول کار بر روی نسل سوم است. پروتز شبکیه ای Argus II از طرف نشریه R&D بعنوان یکی از مبتکرانه ترین طرحهای علمی برنده جایزه 2009 R&D 100 Award شد.
• محققان MIT روی ایمپلنت شبکیه ای خاصی بهمراه یک عینک مخصوص (که دارای دوربین بوده و سیگنالها را بصورت بیسیم به یک میکروچیپ در شبکیه منتقل مینماید) کار میکنند. این سیگنالها سپس به مغز انتقال داده میشوند.میکروچیپ که داخل یک حفاظ تیتانیومی قرار دارد تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود ، سیم پیچهای گیرنده در اطراف کره چشم دارد. مطالعات اولیه نشان داده تحریک شبکیه میتواند مقدار کمی بینایی ایجاد نماید. در حال حاضر شرکت مشغول انجام آزمایش روی طرحی است که در خارج چشم نصب و الکترودها به پشت شبکیه وصل میشوند.

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...