جمعه، مرداد ۰۱، ۱۳۸۹

چه کسی برای چه کسی دوره باز آموزی می گذارد؟


این تصویر را ببینید و سری هم به این لینک بزنید تا ببینید چه کسی برای چه کسی دوره باز آموزی می گذارد؟
ظاهرااتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران دچار توهم وخودبزرگ بینی شده اند و می خواهند برای کارشناسان بینایی سنجی دوره بازاموزی و نواموزی عینک سازی بگذارندحالا می فهمیم چرا انجمن علمی میخواد برای عینک سازهای تجربی دوره آموزشی ساخت وارائه عینک طبی بذاره با اینکار احتمال داره که عینک سازان محترم تجربی از توهم و خود بزرگ بینی خارج بشوند!!! 

دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۹

Precision Balance 8|4 قسمت سوم

آقای عسکری زاده از پیشکسوتان همین وبلاگ بوده اند ولی مدتی است که در وبلاگ شخصی خودشان ( اخلاق اپتومتری ) مطلب مینویسند و مراتب علمی ایشان بر دوستان مشخص است. ایشان طی ایمیلی مطالبی را در خصوص پست Precision Balance 8|4 قسمت دوم عنوان نموده اند که خلاصه ای از آن در زیر آورده شده است. مطالب و نظرات ایشان برای بنده مفید بودند و امیدوارم که مورد استفاده سایر همکاران نیز قرار بگیرد. ( البته یکمقدار از موضوع اصلی پست فاصله گرفته ایم ولی ارزشش را دارد. )
فرشاد عسکری زاده مینویسد : "
  • ... در همان رفرنس که که اشاره کرديد اين لنز بعنوان نسل اوّل بيان شده است ...
Finally, galyfilcon A (0.4 MPa) and senofilcon A (0.73 MPa) both have a significantly lower modulus than do balafilcon A (1.1 MPa) and lotrafilcon A (1.4 MPa). The relatively high modulus of first-generation silicone hydrogels has been associated with mechanical issues such as superior epithelial arcuate lesions, mucin balls, contact lens papillary conjunctivitis, conjunctival epithelial flaps and reports of initial lens awareness.
In light of these modulus issues, CIBA introduced lotrafilcon B (1.2 MPa) with a modulus lower than that of lotrafilcon A (1.4 MPa), although the two are chemically similar. Additionally, lotrafilcon B has a higher water content and lower Dk value compared to lotrafilcon A.
در اين متن 2 قسمت آبی رنگ بحث مربوط به هم هستند. در حقیقت بحث نسل 2 در اين جا به ماژولس کشيده شده است و بحث بر سر ماژولس است و باز اشاره به First Generation شده است و اير اپتيکس مطرح شده است.
  • مينيمم dk/t برای اجتناب از ادم قرنیه بحثی طولانی ميباشد. هيچ کدام از اين لنز ها شرايطه extended wear از نظر مينيمم dk/t برای اجتناب از ادم قرنیه را ندارند پس اين ها همه روزانه و daily wear هستند. بنده بين اينها لنزی را ترجيح ميدهم که نسل اوّل نباشد و راحتي بيشتر براي بيمار داشته باشد زيرا اينها شرايط daily wear را دارند پس به فکر patient comfortability باشيم بهتر است.
  • انبار شرکت وارد کننده اين لنز هيچ وقت پلمپ نشده چون من در وزارت بهداشت به عنوان کارشناس فني کنتاکت لنز حضور داشتم و توي جريانا هستم.
  • همانطور که گفتم من قصدم همفکری و تکميل بحث شما بود و از اينکه با همديگر يکسری مطالب را مرور کرديم استفاده کردم ... "
در خاتمه از ایشان بخاطر تذکرات فوق تشکر مینمایم .

یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۹

آیا می توانید تصور کنید عیوب انکساری با کمک تلفن همراه اندازه گیری شود ؟!



بر اساس تحقیقاتی که به تازگی در دانشگاه MIT صورت پذیرفته روشی ساده و ارزان برای تعیین میزان عیب انکساری از طریق تلفن همراه ابداع شد. محقیقن این پروژه ادعا می کنند که این روش خصوصا در مناطقی که امکان دسترسی به متخصص بینایی و دستگاه های اتورفرکتومتری وجود ندارد بسیار کاربرد دارد.
این وسیله که NETRA نام دارد ( Near Eye Tool for Refraction Assessment ) شامل قطعه ای اپتیکی از جنس پلاستیک است که به تلفن همراه متصل شده و با کمک نرم افزاری به همین نام عمل تشخیص را انجام می دهد. این وسیله از تکنولوژی خطاسنجی جبهه های موج با روش شارک هارتمن (Shack-Hartmann Wavefront Aberrometry ) استفاده می کند.
طرز استفاده از این دستگاه نیز بدین صورت است که فرد از درون دستگاه به صفحه LCD تلفن همراه خود نگاه کرده و با استفاده از کلید های جهت دار تلفن همراه ، خطوطی به رنگ سبز و قرمز را روی هم منطبق می کند. این عمل طی 8 مرحله بر روی خطوطی با زوایای مختلف انجام می پذیرد. طول مدت این فرآیند کمتر از 2 دقیقه بوده و سپس دستگاه بوسیله نرم افزار نتایج حاصل را محاسبه و عیب انکساری را اندازه می گیرد.
دکتر مانوئل اولیویرا از اعضای تیم تحقیقاتی پروژه NETRA در دانشگاه MIT معتقد است این وسیله می تواند معاینات رفرکتیو چشم را آسانتر و ارزانتر از روشهای معمول انجام دهد و بنابراین برای میلیونها نفر از مردم جهان خصوصا در کشورهای در حال توسعه که امکان دسترسی به خدمات اپتومتری فراهم نیست ، وسیله ای مهم و کاربردی خواهد بود.
دکتر کریستین ماری اسمیت ، متخصص اپتومتری نیز می گوید : این اتورفرکتومتر ارزان ، قابل حمل و دقیق این پتانسیل را دارد تا به عنوان یک وسیله معاینه مفید در کنار سایر وسایل مورد استفاده قرار گیرد.
اما پرسش این است که آیا این وسیله می تواند افراد را از معاینات اپتومتری بی نیاز کند ؟
پاسخ این پرسش منفی است. همانطور که تیم تحقیقاتی پروژه NETRA نیز معتقدند این وسیله تنها در جهت آگاهی بخشی به بیماران و نیز انجام معاینه ای آسانتر برای متخصصین طراحی شده است و همواره باید به افراد توصیه شود تا در صورتی که شرایط مراجعه به اپتومتریست را دارند به منظور رفع عیوب انکساری حتما به یکی از آنها مراجعه کنند.
مخترعین دستگاه NETRA همچنین می گویند : این وسیله مشابه یک دماسنج طبی عمل می کند. همانطور که بیمار پس از اطلاع از وجود تب به پزشک مراجعه می کند تا درمان مناسب برای او تجویز شود ، کاربران دستگاه NETRA نیز در صورت مشاهده عیب رفرکتیو باید به متخصص بینایی مراجعه نمایند. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که وجود عیب رفرکتیو همواره دال بر تجویز عینک نیست.
تیم تحقیقاتی NETRA در نظر دارند در آینده نزدیک با طراحی وسیله ای مشابه تشخیص کاتاراکت را نیز در چشم امکان پذیر کنند.

ترجمه : امیرحسین میرفندرسکی

شنبه، تیر ۲۶، ۱۳۸۹

چگونه می توان درمانگاههای گروههای دانشگاهی اپتومتری را فعال تر نمود؟

در بیشتر کشورهای دنیا کلینیک های وابسته به دانشگاهها از اعتبار ویژه ای برخوردارند و مراجعین زیادی دارند و مردم این درمانگاهها را به دلیل اینکه خدمات آنها زیر نظر اساتید دانشگاه و با هزینه کمتری ارائه می شوند ترجیح می دهند اما در کشور ما و بخصوص در مورد اپتومتری این موضوع خیلی مصداق ندارد و درمانگاههای واحدهای دانشگاهی اپتومتری مراجعه کننده چندانی ندارند و دانشجویان مجبورند برای تامین بیمار مورد نیاز برای غربالگری به مدارس بروند یک راه افزایش مراجعین این واحدها راه اندازی کلینیک ویژه مشابه بیمارستانها در این واحدها است که در آن اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی همراه با دانشجویانشان به ارائه خدمات بپردازند و از این طریق هم بر اعتبار این واحدها افزوده شود و هم بیمار مورد نیاز برای اهداف آموزشی فراهم گردد البته ظاهرا مشکل اصلی چیز دیگری است و بعضی ها تمایلی به فعال کردن این درمانگاهها ندارند و گرنه این مشکل تابحال حل شده بود البته دود این مشکل فقط به چشم دانشجویان می رود واین آنها هستند که بیمار کافی نمی بینند و تجربه کافی کسب نمی کنند و خوب البته این دانشجویان هم مشکل خود را از طریق غربالگری در مدارس حل می کنند ولی این روش تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟آیا بهتر نیست این مشکل بطور اساسی و برای همیشه  حل شود؟

پنجشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۹

Precision Balance 8|4 قسمت دوم

با عرض سلام خدمت همه دوستان و معذرت بخاطر اینکه مدت زیادی بود به قسمت نظرات سر نزده بودم. در اصل این مطلب باید در قسمت نظرات مربوط به پست Precision Balance 8|4 درج میگردید ولی از آنجاییکه در قسمت نظرات استفاده از کلمات لاتین باعث به هم ریختن متن میشود و نیز تعداد کلمات قابل استفاده محدود است ناچار از آوردن آن بصورت پستی جداگانه شدم . و اما مسئلهٌ ...

-- ماده سازنده لنز Air Optix for Astigmatism بر اساس کاتالوگهای راهنمای آن lotrafilcon B میباشد که جزو مواد نسل دوم طبقه بندی میگردد. ( برخلاف lotrafilcon A که در لنزهای قبلی سیبا استفاده میشد و جزو نسل اول بود ). میتوانید به این مقاله مراجعه نمایید:
http://www.clspectrum.com/article.aspx?article=101744
البته مطابق سنت سیبا، Surface Treatment کماکان وجود دارد و همین موضوع باعث اختلاف در نسل اول یا دوم بودن این لنز میشود.

-- در مورد مشکلات اداری پیش روی نماینگی سیبا نیز باید گفت مشکل مربوط به این لنز نبود بلکه مربوط به کل شرکت بود . منبع بنده برای این خبر ، نماینده آن شرکت در شیراز بود که مدتی بود میگفت انبار شرکت را در تهران پلمپ کرده اند و شرکت را دادگاهی نموده اند – راست و دروغش گردن خود ایشان .

-- اگر دقت کرده باشید در این مطلب روش ذکر شده برای تثبیت این لنز بعنوان یک ابداع تازه معرفی نشده و تنها از روش تثبیت ساعت 6 بعنوان روش قدیمی یاد شده است . در واقع هدف از این مطلب فقط ارائه توضیح مختصری در مورد روش تثبیت ساعت 4 و8 بود که برای خیلی ها در حکم یادآوری و برای بعضی ها هم یادگیری است ، پس حق با آقای عسگری زاده است و این مطلب یک مطلب ناب علمی نیست. البته این مطلب یک مطلب تبلیغی هم نیست زیرا همانگونه که دوست خوبم آقای عسکری زاده نیز یاد آور شدند مشابه این روش در لنزهای دیگر نیز بکار گرفته شده است.

-- در مورد زیاد بودن زاویه خیس شدن هم حق با اقای عسگری زاده است – البته بنده چیزی در این مورد نگفته بودم – بخاطر همین مشکل سیبا سری Air Optix Aqua را وارد بازار نموده که زاویه خیس شدن آن 30 درصد از Air Optix معمولی کمتر است.

-- ذکر یک مطلب دیگر هم ضروری است ، آنهم اینکه بنده هیچ ارتباط تجاری با شرکت سیبا یا هیچ شرکت دیگر توزیع کننده لنز ندارم. در مطب هم انتخاب بنده برای تجویز در درجه اول لنزهای Biofinity و بعد از آن Proclear برای کیسهای خاص و Zero6 برای بیمارانی که قسم خورده اند لنز سالانه استفاده کنند! میباشد . Air Optix for Astigmatism شاید بیش از یک در صد لنزهای تجویزی من را هم تشکیل ندهد پس من برای آن تبلیغ نمیکنم ولی این دلیل نمیشود که آنرا لنز بدی بدانیم. به هر حال لنزی که کمی داخل چشم احساس میشود ولی اکسیژن کافی به قرنیه میرساند بهتر از لنزی است که کاملا با آن راحتیم ولی اکسژنرسانی کافی ندارد. اگر مقایسه بین این لنز و چند نمونه از لنزهای دیگر موجود در بازار ایران – از لحاظ توزیع DK/T در قسمتهای مختلف لنز – را در شکل زیر ببینید راحت تر میتوانید قضاوت کنید.


* پس از مطالعه این مطلب حتما پست تکمیلی را نیز مطالعه نمایید.

شنبه، تیر ۱۲، ۱۳۸۹

یک رویه ساده برای رفع انسدادمجرای خروجی غدد میبومین

بلفاریت خلفی یا همان اختلال عمل غدد میبومین یکی از شایع ترین تصاویر کلینیکی است که اپتومتریست ها طی کار روزانه با آن برخورد می نمایند و درمان معمول آن هم کمپرس گرم و شستشوی روزانه با شامپو بچه و ماساژ پلکها است اما موارد خاصی وجود دارند که مجرای ورودی غدد میبومین بطور کامل  مسدود است و بیمار نیز علاوه برشکایتهای معمول بلفاریت از احساس جسم خارجی نیز رنج می برد می توان با استفاده از یک سواپ اقدام به برداشتن تکه چربی مسدود کننده مدخل غده میبومین نمود ابتدا لبه پلک را باریختن قطره تتراکایین بی حس نموده و سپس سر سواپ را نیز با همان قطره خیس نموده و به آرامی  چربی دلمه بسته را از لبه پلک جدا می نماییم این کار به تسریع بهبودی بیمار کمک می نماید و باعث رفع شکایت های بیمار خواهد شد لازم به ذکر است که شکایت های بیماران مبتلا به بلفاریت خلفی صبح ها بیشتر است و در طی روز بهبود نسبی حاصل می شود و دوباره در هنگام شب شکایتهای بیمار تشدید می شوند بلفاریت خلفی یک از علل اصلی عدم تولرانس بیماران استفاده کننده از لنز تماسی نرم نیز می باشد و به همین دلیل لازم است بیشتر  استفاده کنندگان از لنزهای تماسی نرم را ترغیب به شستشوی پلکها قبل از گذاشتن لنز در چشم نمود همانطور که می دانید ترشح چربی اضافی توسط غدد میبومین از یک طرف باعث انسداد مجرای خروجی غده و کاهش چربی بر روی لایه اشکی و تبخیر بیشتر اشک می گردد و از طرف دیگر این چربی اضافی تجزیه شده و باعث تولید اسیدهای چرب آزاد می گردد که خود باعث تحریک ناحیه تحتانی قرنیه شده و باعث ایجاد سوزش و خارش و احساس جسم خارجی می گردد بنابراین با یک اقدام مداخله ای ساده قبل از شروع اقداما درمانی دیگر می توان براحتی شکایت های بیمار را برطرف نمود

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...