سه‌شنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۸۹

يادداشت هفتم از يکصد و هشتاد يادداشت

نهم شهريور ماه هزار و سيصد و هشتاد و نه
نمی دانم چرا وبلاگ يادداشت هفتم را قبل از ششم قرار داد. بعداً اصلاحش می کنم. اينجا را کليک کنيد
ارزيابی ورژنس عمودی در دور
Vertical Vergences at Distance

ارزيابی ورژنس افقی در نزديک
Horizontal Vergences at Near

ارزيابی سهولت ورژنس فيوژنی در نزديک
Fusional Vergence Facility at Near

يادداشت بعدی به کراس سيلندر دو چشمی اختصاص خواهد داشت.

یکشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۸۹

5 تکنولوژی چشمی نویدبخش - قسمت سوم

ژن تراپی در درمان بیماریهای چشمی

قابل مشاهده بودن و در دسترس بودن درون چشم و رابطه بین برخی نقایص ژنتیکی و اختلالات چشمی، نوید بخش استفاده از ژن تراپی در درمان برخی بیماریهای چشمی میباشد. در دو مورد مطالعه که اخیرا منتشر شده اند به استفاده موفق از ژن تراپی در حفظ عملکرد فوتورسپتورهای شبکیه در موشهای دچار Retinal Degeneration شدید اشاره شده است. (Replacement Gene Therapy with a Human RPGRIP1 Sequence Slows Photoreceptor Degeneration in a Murine Model of Leber Congenital Amaurosis و
Ocular Gene Therapy: An Evaluation of Recombinant Adeno-Associated Virus-Mediated Gene Therapy Interventions for the Treatment of Ocular Disease )
در مطالعات فوق از روش جایگزین کردن ژن انسانی در میان ژنهای Adeno-Associated Virus و تزریق آن در زیر شبکیه نمونه مورد آزمایش استفاده شده است (تصویر زیر) که متداول ترین روش ژن درمانی میباشد. استفاده از ویروس برای وارد کردن DNA به داخل بدن اگرچه روش ناقل موثری است ولی میتواند به پاسخهای ایمنی از التهاب گرفته تا سرطان و حتی مرگ بیانجامد.

روش دیگر استفاده از ذرات نانو (Nanoparticles) بجای ویروسها میباشد که به حد کافی برای نفوذ به داخل سلول کوچک هستند و از پایداری خوبی نیز برخوردارند. این روش اخیرا توسط محققان Tufts University School of Medicine و the Sackler School of Graduate Biomedical Sciences با موفقیت بر روی موشها بکار برده شده است.(POD Nanoparticles Expressing GDNF Provide Structural and Functional Rescue of Light-Induced Retinal Degeneration in an Adult Mouse )

يادداشت پنجم از يکصد و هشتاد يادداشت

پيوندها و جستجو در وبلاگ هم به لطف آقای عليميرزايی برقرار شد
هشتم شهريور ماه 1389
Modified Thorington Phoria
اينکه اينقدر ساده است، چرا ما بيشتر ازش استفاده نمی کنيم؟
و
Dynamic Retinoscopy: Monocular Estimation Method (MEM)

شنبه، شهریور ۰۶، ۱۳۸۹

يادداشت چهارم: تست فوريای فون گراف

تست فون گراف از جمله تستهای فانکشنال سيستم بينايی است. برای اين تست احتياج به دو عدد پريزم رايسلی داريد يا فوروپتر. اگر چه با پريزم های تکی و يک پريزم بار هم می توان تست را انجام داد. اين تست علاوه بر اندازه گيری فوريای عمودی و افقی دور و نزديک، برای اندازه گيری اِی سی به اِی هم کارآيی دارد.

جمعه، شهریور ۰۵، ۱۳۸۹

يادداشت سوّم: ششم شهريور ماه 1389

عجب کاری دادم دست خودم! امّا خوشحالم، چون مجبور می شوم پشت هم اندازی نکنم. ضمناً حمايت دوستان هم شروع شده – از پيغامها ممنونم. آقای عليميرزايی هم شکل وشمايل وبلاگ را صفا داد

چهارشنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۸۹

خودم را به مبارزه با خودم فرا می خوانم

سلسله مطلب جديدی را به اميد خداوند در دست تهيه دارم که يا اسباب تفريح همکاران خواهد شد و يا اسباب لذّت خودم ... شايد هم هر دو!!! در هر حال هدف يادگيری است و تعهد به امتداد آن.
اميدوارم در اين راه برايم دعا کنيد که کار چندان ساده ای نيست اگر چه به نظر ساده باشد
آيا موفق خواهم شد يکصد و هشتاد روز، هر روز با شما در تماس باشم؟
خداوند داند و بس!!! اگر با من همراه می شويد، لطفاً بی خبرم نگذاريد و نظرات و پيشنهاداتتان را در وبلاگ ثبت کنيد
اميدوارم اين کار تماماً خير باشد و جز خير هيچ از آن برنخيزد.
يادداشت اول را در اينجا ملاحظه فرماييد
يادداشت دوم را فردا تقديم می کنم.

سه‌شنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۸۹

چند نکته درمورد چگونگی مدیریت ورم ملتحمه باکتریایی در کودکان

بطور کلی ورم ملتحمه باکتریایی یک بیماری خود کنترل شونده است اما  ما در اغلب موارد ورم ملتحمه باکتریایی را درمان می کنیم تا بیمار را از شرشکایت هایش خلاص کنیم و مانع از گرفتار شدن قرنیه گردیم علاوه بر این طول مدت بیماری را کاهش داده و از گسترش این بیماری بشدت مسری جلوگیری نماییم اما آیا شما می دانید که ورم ملتحمه باکتریایی می تواند منجر به بروز برخی بیماریهای مهم مانند سلولیت و آنسفالیت گردد؟
ورم ملتحمه باکتریایی اغلب در کودکان دیده می شود شایع ترین باکتریهای پاتوژن در ورم های ملتحمه عبارتند از :
Haemophilus influenza and Streptococcus pneumoniae
جالب است بدا نید این باکتریها مهمترین عوامل پاتوژن در سلولیت در کودکان هستند آیا این بدین مفهوم است که شما باید همه کودکان با تشخیص ورم ملتحمه باکتریایی را به متخصص اطفال ارجاع دهید قطعا خیر زیراشما می توانید ورم ملتحمه باکتریایی را با یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف مانند فلوروکینولونfluoroquinolone موضعی درمان نماید ودرگیری سیستمیک را تشخیص دهید
چگونه می توان گرفتاری سیستمیک را تشخیص داد:
1-دمای بدن کودک را چک نمایید تا از وجود یا عدم وجود تب مطمئن شوید
2-از بیمار بپرسید آیا اخیرا دچار درد گوش یا عفونت گوش شده است یا خیر
3-از والدین کودک بپرسید آیا کودک اخیرا دچار ضعف و بیحالی شده  است
4-مراقب یک حاشیه سرخرنگ در اطراف چشم ها باشید زیرا این اولین علامت سلولیت پرسپتال preseptal cellulitisمی باشد

اگر متوجه حاشیه سرخرنگ در اطراف چشم ها،گوش درد یا تب و یا ضعف و بیحالی بیمار شدید او را به یک متخصص اطفال ارجاع دهید تا درمان با یک آنتی بیوتیک سیستمیک ادامه پیدا کند
منبع 


دوشنبه، شهریور ۰۱، ۱۳۸۹

آیا نوشتن نسخه برای داروهای به اصطلاح OTC لازم است؟

نوشتن نسخه برای داروهایی که به اصطلاح روی پیشخوان یا  OTC نامیده می شوند نه تنها لازم است بلکه اهمیت نیز دارد چرا که نوع تشخیص و درمان دارویی پیشنهاد شده از طرف شما به عنوان دکتر معالج را نشان می دهد علاوه بر این بیمار می تواند با ارائه نسخه شما به داروساز از او برای یافتن بهترین ومناسب ترین شیوه استفاده از داروهای پیشنهادی کمک بگیردو در مواردیکه امکان استفاده از بیمه برای جبران هزینه ها وجود دارد بتوان از بیمه استفاده نمود

5 تکنولوژی چشمی نویدبخش - قسمت دوم

Orbital Tissue Expander ، گسترش دهنده بافت کاسه چشم



Orbital Tissue Expander (OTE) که توسط دکتر David Tse در میامی ابداع شده و توسط Innovia LLC تولید شده است، یکی از سه برنده جایزه Medical Design Excellence در سال 2010 در حوزه ایمپلنت و جایگزینی بافت بود. این وسیله از سیلیکون زیست سازگار ساخته شده و برای کودکان دچار anophthalmia و microphthalmia و یا آنانی که در اثر تروما یا عفونت یکی از چشمانشان را از دست داده اند ، ایده آل میباشد.
این ایمپلت در داخل کسه چشم قرار داده شده و با صفحات تیتانیومی به lateral orbital rim محکم میشود. در مرکز قسمت قدامی، محل تزریق وجود دارد که از طریق آن محلول سالین با سرنگ به داخل ایمپلنت تزریق شده و ایمپلنت را تا اندازه نهایی اش (حدود 5 سانتی متر مکعب) باد میکند. با تزریقهای مکرر و افزایش سایز ، ایمپلنت بر روی اربیت فشار وارد می آورد که سبب تحریک رشد استخوان میشود تا سمت آسیب دیده جمجمه نیز همسان با سمت سالم رشد نماید و از asymmetry صورت جلوگیری گردد. با این ایمپلنت دیگر نیازی به اعمال جراحی متعدد جهت جایگزینی ایمپلنتهای دارای سایز ثابت نیست.

یکشنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۸۹

عینک جدید ناسا با شیشه‌های مایع و قابل تنظیم

عینک جدید ناسا با شیشه‌های مایع و قابل تنظیم

حالا که برنامه‌های ناسا روتین‌تر شده، دیگر نیازی به خلبانان برجسته با دید چشمی عالی ندارد و ترجیح می‌دهد که از متخصصین آموزش‌دیده میانسال استفاده کند و به آن‌ها عینک‌های قابل تنظیم برای دید عالی بدهد

پیش از این فضانوردانی که ناسا انتخاب می‌کرد،‌ معمولا بهترین خلبان‌های نیروی هوایی آمریکا بودند، با دید چشمی تقربا عالی و کامل تا بتوانند در سفرهای فضایی دید کاملی داشته باشند. در نتیجه اغلب فضانوردان باید کم‌سن می‌بودند تا چنین دید کاملی داشته باشند و به خاطر بالا رفتن سن، دیدشان کم نشده باشد.

اما حالا که پروازهای فضاپیماهای ناسا اغلب به برنامه‌های مطالعاتی مشخص فضایی مربوط می‌شود، نیازی به یک خلبان با چنین ویژگی‌هایی ندارد و ناسا در مورد بینایی خیلی کم‌تر سختگیری می‌کند. به علاوه الان بسیاری از متخصصین آموزش‌دیده دیگر جوان نیستند و بر اثر سن،‌ قدری دوربین شده‌اند و تمرکز روی فاصله نزدیک کمی برایشان سخت است.

علاوه بر همه این موارد،‌ در ماموریت‌های فضایی،‌ فضانورد یا پژوهشگر در محیطی قرار می‌گیرد که بعضا نیروی گرانشی نزدیک به صفر دارد و مطالعات نشان داده‌اند که این شرایط دوربینی چشم را تشدید می‌کند.

اما ناسا این بار چه راه‌حلی پیدا کرده است؟ بر اساس گزارشی که پاپ‌ساینس منتشر کرده،‌ ناسا تصمیم گرفته عینک‌هایی با لنزهای قابل تنظیم و انعطاف‌پذیر در اختیار فضانوردان و محققینش قرار بدهد که بسته به این که فرد در حال انجام چه کاری است و به چه دیدی نیاز دارد، ‌خودش را تنظیم می‌کند.

البته ایده عینک‌های قابل تنظیم چندان جدید نیست و پیش از این در پروژه‌های دیگر هم به کار رفته‌ است. اما خب،‌ برای ناسا این پروژه جدیدی است.
هر یک از لنزهای این عینک در حقیقت از دو لنز کوچک‌تر تشکیل شده که فاصله آن‌ها با لایه‌ای نازک اما قابل گسترش از مایع سیلیکون شفاف پر شده است که خودش غشایی اطراف خود دارد. دسته‌ای که روی پل عینک قرار گرفته، این مایع را به عقب و جلو هل می‌دهد و بدین ترتیب به غشا شکل می‌دهد. بدین ترتیب، بسته به کاری که فرد در حال انجام آن است،‌ نقطه کانونی تغییر می‌کند.

ای که دستت می رسد ، کاری بکن !

خبر دارید که طرح پزشک خانواده چقدر در ایجاد اشتغال برای پزشکان عمومی و افزایش سطح درآمد آنان موثر بود و حتما باز هم خبر دارید که در دوره وزیر جدید بهداشت این طرح به طرح تیم خانواده (شامل پزشک عمومی ، کارشناس پرستاری ، کارشناس مامایی و کارشناس تغذیه ) ارتقا یافت .
حالا کارشناسان بهداشت روان هم توانسته اند خود را به این تیم الحاق کنند . به نظر شما ضرورت حضور اپتومتریستها در این جمع احساس نمیشود ؟ مگر ما ادعا نداریم که ارئه دهندگان ophthalmic primary health care در جامعه هستیم و نقطه ورود بیماران چشمی به سیستم درمان محسوب میگردیم ؟ پس چرا برای گرفتن حق خود حرکتی انجام نمیدهیم ؟

شنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۹

RESTASIS® (cyclosporine ophthalmic emulsion)

رستاسیس یا همان سیکلوسپورین چشمی تنها  عامل دارویی درمانی است که می تواند
بیماران مبتلا به خشکی مزمن چشم  که تولید اشک آنها بدلیل   التهاب چشمی کاهش یافته است را درمان نماید داروهای معمول مورداستفاده در خشکی چشم و همینطور پلاگ های مسدود کننده باعث افزایش تولید اشک نمی شوند در حالیکه رستاسیس باعث افزایش تولید اشک می گرددبرای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید

پنجشنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۸۹

باز هم در باره اصول مطب داری

این مطلب را هم در یکی از سایتهای پزشکی پیدا کردم  دیدم مناسب پست قبلی این وبلاگ است عین مطلب را با لینک ان در اینجا می آورم امیدوارم که مفید واقع گردد:
.حدود 15 سال قبل كه تازه فارغ التحصيل
شده بودم يكي از همكاران به من گفت تو از دانشگاه فارغ التحصيل شدي ولي
خيلي مانده تا از جامعه فارغ التحصيل شوي.گفتم يعني چي؟گفت مي
فهمي.پرسيدم كي؟گفت:خيلي زمان لازم است.امروز بعد از سالها به حرف آن
همكار رسيدم ولي متاسفانه او ديگردر قيد حيات نيست روحش شاد. شايد شما
هم برايتان اين سوال مطرح شد كه منظور او چه بود؟ به شما مي گويم او مي
خواست به من بفهماند كه طبابت ان چيزي نيست كه در دانشگاه به ما ياد مي
دهند در واقع اين نيست اگر كسي سواد و معلوماتش بيشتر باشد بيمار
بيشتري داشته باشد بلكه بايد اصول مطب داري را بلد باشي.اصول مطب داري
ديگر چه صيغه اي است؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به شما
مي گويم البته نه حالا بلكه مدتها بعد موقعي كه كاملا اين دوره را با
معدل خوب گذراندم فعلا تازه در اين دوره ها ثبت نام كرده ام. فقط يكي
از چشمه هايي كه جديدا يادم داده اند اين است كه اگر در مورد تشخيص يك
بيماري يا تجويز دارو براي بيمار شك داشتم به هيچ عنوان به كتاب مراجعه
نكنم به جهنم كه بيمار ضرر ميكند كه حتي اين مسئله ممكن است به قيمت
جان بيمار تمام شود ولي كلاس ما نيايد پايين بيايد چرا كه در مملكت ما
بر عكس كشورهاي ديگر بيمار تصور خوبي از اين كار ما ندارد


مطب داری اپتومتری یا اصول مدیریت در دفتر کار اپتومتری؟

اولین بار آقای خضری این سایت را معرفی کردند مطب داری اپتومتری عنوان جالبی است اما پخته و فراگیر نیست ولی البته به قول مدیر سایت هنوز در مرحله آزمایش است  هدف آن به چالش كشيدن مطب داري كنوني اپتومتری است ولی بهتر بود  هدف بزرگتری همانند مدیریت کار یا همان practice managementرا برای این مجموعه بر می گزید که مراحل مختلف تاسیس یک دفتر کار اپتومتری از آغاز تا سرانجام را در بر می گیرد
قسمت های مختلف سایت هنوز غیر فعال هستنداما حجم کم مطالب موجود نشان می دهد که برای کاری در این سطح یک وبلاگ هم کافی بود ولی اگر نویسنده یا نویسندگان سایت نشان دهند که در سطحی بالاتر از آنچه که تاکنون نشان داده اند اطلاعات دارند و  از علم روزمدیریت در اپتومتری بهره مند هستند وجود چنین سایتی ضرورتی حتمی است و خواندن آن برای همه اپتومتریست ها لازم است ولی بهتر است اول مشکل خود را با وزارت بهداشت که مطب اپتومتری را دفتر کار می داند حل نمایند وآنها را متقاعد نمایند که اپتومتریست ها هم پزشک هستند و طبعا محل کار انها هم مطب نام دارد و نه دفتر کار 

سه‌شنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۸۹

)alphagan) Brimonidine

بریمونیدین با نام تجاری آلفاگان دارویی است که برای درمان گلوکوم زاویه باز و یا هیپرتانسیون چشمی بکار برده می شود آلفاگان همچنین برای ایجاد میوزیس برای افرادی که پس از لیزیک از دید کم در شب رنج می برند مورد استفاده قرار می گیرد این دارو باعث کاهش تولید زلالیه وتسهیل خروج آن می گردد معمولا به شکل قطره چشمی برای درمان گلوکوم بکار برده می شود بریموندین آگونیست گیرنده های آلفا دو- میباشدآگونیست های آلفا دو باعث مهار فعالیت آدنیل سیکلاز شده وتولید زلالیه را کاهش می دهند


دوشنبه، مرداد ۲۵، ۱۳۸۹

5 تکنولوژی چشمی نویدبخش - قسمت اول


شرکت VisionCare Ophthalmic Technologies که در ایالت کالیفرنیا واقع است اخیرا تاییدیه FDA برای تلسکوپهای مینیاتوری قابل پیوندش را دریافت کرد. این ایمپلنتهای تک چشمی برای بیمارانی که در مرحله نهایی Age Related Macular Degeneration قرار دارند طراحی شده است. قطر این ایمپلنت تقریبا نیم سانتیمتر بوده و در پشت آیریس قرار داده میشود که تصاویر ناحیه مرکزی دید را بزرگ نموده و بر روی قسمتهای سالم تر شبکیه میاندازد. چشم فاقد ایمپلنت نیز برای دید محیطی بکار میرود.
بکمک اینوسیله نه تنها VA بیمار بهبود میابد بلکه کیفیت زندگی وی را نیز ارتقا پیدا میکند. نتایج کارآزمایی بالینی این وسیله موفقیت آمیز بوده و در بسیاری از ژورنالهای peer-reviewed منتشر شده اند و شرکت VisionCare به دنبال انجام مطالعات post-approval جهت بررسی اثرات و عوارض این وسیله بر روی بیماران میباشد.
دیاگرام شماتیک راههای بینایی انسان و اجزای عصبی آن

پنجشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۹

Liposic® Ophthalmic Liquid Gel


.
لیپوزیک یک ژل شفاف وبسیار غلیظ است که بسرعت بر روی ملتحمه وقرنیه پهن می شود این ژل جایگزین هر سه لایه اشک می شود  ویک فیلم محافظتی با زمان اثر طولانی برروی قرنیه ایجاد می نماید لیپوزیک در موارد متوسط تا شدیدخشکی چشم توصیه می گردد این دارو از گروه داروهای  OTC می باشد و اپتومتریست ها براحتی می توانند آنرا تجویز نمایند برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

عینک با عدسی شیشه ای یعنی استقبال از نابینایی!

ظرف شش ماه گذشته شاهد حداقل سه مورد نابینایی بدلیل شکستن عدسی عینک در مقابل چشم بوده ام که دو مورد آن در حین حوادث رانندگی بوده است مورد اول مادر چهار فرزند بود که فرزند ش موبایلی را به طرف مادرش پرتاب می کند و مادر نمی تواند آنرا بگیرد و موبایل به شیشه عینک مادر برخورد کرده ومنجر به شکستن شیشه  عینک و پاره شدن قرنیه مادر می گردد ترمیم قرنیه  این مادر هم نتوانست باعث افزایش دید او بیشتر از حد شمارش انگشتان در فاصله دو سه متری گردد مورد دوم خانمی بود که یک چشمش در یک سانحه رانندگی در اثر شکستن شیشه عینک آسیب دیده بوددر صورت این خانم نیزآثار خراشهای ناشی از این حادثه دیده می شد به گفته این خانم تکه های شیشه عینک را در اورژانس بیمارستان از دهان ایشان هم خارج کرده بودند مورد سوم هم باز خانمی بود که حدود سه هفته پیش پس از یک ترمز ناگهانی صورت ایشان با داشبورد اتومبیل برخورد کرده و شیشه عینکش شکسته بود ایجادیک بریدگی عمودی در قسمت مرکزی قرنیه نتیجه این برخورد بود دید این خانم پس از ترمیم قرنیه بیشتر از یک دهم افزایش نیافت این موارد و موارد مشابه این که ممکن است در اطراف شما هم بکرات روی داده باشند نشان می دهد که عدسی عینک شیشه ای بسیار خطرناک است و هرلحظه ممکن است در اثر حوادث شغلی یا حوادث رانندگی و بسیاری موارد دیگر این شیشه ها در مقابل چشمان شما خورد شوند و باعث آسیب رساندن به قرنیه چشم شما شوند بنابراین با تذکر خطرناک بودن عدسیهای شیشه ای آنان را به استفاده از عدسیهای پلاستیک ترغیب نمایید تا دیگر شاهد بروز حوادثی از این قبیل نباشیم    

پنجشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۸۹

آیا شما به داوطلبان کنکور انتخاب این رشته را توصیه می کنید ؟

این روزها داوطلبان کنکور باید انتخاب رشته نمایند و  ممکن است شما هم به افرادی برخورده باشید که از شما در باره رشته ای که تحصیل کرده اید پرسیده باشند شما چه پاسخی داده اید آیا انتخاب رشته اپتومتری را به آنان توصیه می کنید یا شما هم مثل بعضی ها آنان را از انتخاب این رشته منع می کنید براستی نظر شما چیست و چه می کنید؟

بیاییم کمی هم انصاف داشته باشیم

مشاهده برخی بی انصافی ها و اجحاف ها آدم را کمی به فکر وا می دارد آیا ما مجاز هستیم هزینه های بی دلیل به بیمارانمان تحمیل کنیم آیا درست است برای مقادیر بسیار کم خطای انکساری برای کسی که مایل به زدن عینک نیست عینک تجویز کنیم آیا ما مجازیم هرقیمتی که دلمان خواست بر روی کالاهایی که عرضه می کنیم  بگذاریم؟
قطعا داشتن کمی انصاف هم برای  هر اپتومتریستی لازم است همکار اپتومتریست جوانی را می شناسم که ظرف چند سال صاحب خانه و ماشین آخرین سیستم شده است اما همکارانی را هم می شناسم که پس از سالها کار و تلاش هنوز مستاجرند  دیروز بیمار همان همکار اولی به من مراجعه کرد و گفت که فلانی برای بیست و پنج صدم نزدیک بینی سال گذشته برای فرزندم عینک داده است اما وقتی من فرزند همین اقا را معاینه کردم دیدم به هیچ وجه نیازی به عینک نداشته و ندارد بیاییم انصاف داشته باشیم و هزینه بیجایی  به کسی تحمیل نکنیم  

سه‌شنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۸۹

مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر

Computer Vision Syndrome یک عارضه جدی است که میتواند تاثیر عمده ای بر روی راحتی ، بهره وری کاری و ظرفیت یادگیری افراد داشته باشد. خستگی چشم ، خشکی چشم و سردرد در افرادی که روزانه بیش از 4 ساعت را در مقابل لوازم دیجیتال میگذرانند ، شایع میباشد.
بر اساس یک بررسی میان پزشکان مرکز مراقبتهای بینایی VSP (یکی از موئسسات بزرگ غیر انتفاعی ارائه خدمات بینایی در ایالات متحده) ، 33 درصد پزشکان گزارش نمودند که یک سوم یا بیشتر بیمارانشان علائم Computer Vision Syndrome یا مشکلات بینایی مربوط به تجهیزات دیجیتال ( شامل مانیتور کامپیوترها ، اسمارت فونها و بازیهای کامپیوتری ) را داشتند. شایعترین مشکلات آنها شامل eye strain (82 درصد) ، خشکی و تحریک چشم (74 درصد) ، خستگی (70 درصد) و سردرد (61 درصد) بود .
دکتر Nate Bonilla-Warford میگوید :" Computer Vision Syndrome یک مشکل عمده برای آمریکائیان است . در حرفه های دارای احتمال این عارضه ، بهره وری میتواند تا 20 درصد کاهش یابد . ما به بیمارانی برمی خوریم که با پشت درد ، درد گردن ، خستگی چشم و تاری دید دست به گریبان هستند که براحتی میتوان از آنها پیشگیری نمود. مهم است که بیماران نوع و میزان استفاده خود از وسایل دیجیتال را با پزشک خود مطرح نمایند و معاینات سالیانه داشته باشند. ... دکترهای چشم برای کمک به بیماران در جهت تسکین علائم Computer Vision Syndrome آموزش دیده اند و میتوانند عینکهای ویژه کار با کامپیوتر که دارای شماره مناسب برای مشاهده مانیتور در فاصله صحیح – بدون نیاز به تلاش زیاد برای فوکوس کردن یا لوچ کردن چشم – هستند ، را برای بیماران تجویز نمایند."
مرکز مراقبتهای بینایی VSP نکات زیر را برای کاهش این سمپتومها پیشنهاد میکند :
  • به کرات پلک بزنید: وقتی که به مانیتور کامپیوتر یا یک وسیله دیجیتال دستی نگاه میکنید ، معمولا دو یا سه برابر کمتر ازحالت نرمال پلک میزنید و این میتواند منجر به خشکی چشم شود.
  • قانون 20/20/20 : در خلال سپری کردن زمان طولانی در مقابل لوازم دیجیتال ، هر 20 دقیقه ، 20 ثانیه صرف نگاه به شی ای در فاصله 20 فوتی (6 متری) نمایید تا چشمانتان استراحت کنند.
  • روشنایی مناسب: نور کم اغلب سبب خستگی چشم میشود. برای کاهش آن ، نور درخشان بالای سر را در حالت حداقل نگه دارید و چراغ رومیزی را به نحوی تنظیم کنید که بطرف میز نورافشانی کند نه بطرف شما. مانیتورتان را نیز به نحوی تنظیم کنید که انعکاسات نور از روی آن به چشمتان نیافتد.
منبع: http://www.prnewswire.com/news-releases/eye-strain-dry-eyes-fatigue-and-headaches-associated-with-those-spending-more-than-four-hours-in-front-of-digital-devices-99306839.html

دوشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۹

معرفی یک خبرنامه هفتگی رایگان در زمینه لنز تماسی

این یک خبرنامه هفتگی از سایت  http://www.clspectrum.com/است که برای تجویز کنندگان لنز تماسی ارسال می گردد در این خبرنامه موضوعات مرتبط با لنز تماسی ، صنعت تولید لنز، خلاصه مقالات لنز تماسی ونکته های مربوط به فیت لنز که از طرف همکاران ما ارسال می شود و همین طور پیام سردبیر  یافت می شود  هدف این خبرنامه اطلاع رسانی واثرگذاری بر کار و بیماران شما می باشد  از این هفته تغییرات اساسی در شکل و محتوای این خبرنامه ایجاد شده با وارد کردن ایمیل خوددر فرم مخصوص به عضویت سایت در آمده و هرهفته این خبرنامه را در ایمیل خود دریافت نمایید

یکشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۸۹

چگونه یک کار جدید را شروع کنیم؟

بسیاری از فارغ التحصیلان جدید مایلند دفتر کار خودشان را داشته باشند و برای خودشان کار کنند این سایت اطلاعات جالبی دارد برای کسانی که مایلند یک کار تازه را شروع نمایند برای کسانی که در بخش اپتیک و بویژه اپتومتری مایل به تاسیس یک مرکز جدید هستند این مطلب هم می تواند مفید واقع گردد

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...