دوشنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۸۹

يادداشت سيزدهم: ارزيابی تطابق نسبی مثبت و منفی و سهولت تطابقی

تکنيکهايی که در اين يادداشت مرور شده برای بسياری از ما کاملاً آشنا هستند، امّا نکاتی هست که تکرارشان خالی از فايده نيست، خصوصاً در مورد استفاده از يکی از اين تستها برای ارائه بهترين نمرۀ ديد نزديک و استفاده از تمهيداتی ضروری برای کنترل شاپرشن در تست سهولت تطابق. اين مورد اخير را گمان نکنم هيچکدام از ما تا کنون رعايت کرده باشيم: سهولت تطابقی بدون کنترل ساپرشن، فاقد اعتبار تشخيصی است.

جزئيات اين مطلب را در اينجا ملاحظه فرماييد.

تجویز دارو برای مقاصد درمانی توسط اپتومتریست ها

در آخرین نظر سنجی نظر رای دهندگان را در مورد موافقت یا عدم موافقت با تجویز دارو توسط اپتومتریست ها برای مقاصد درمانی را جویا شده بودیم هفتادو چهار درصد رای دهندگان با تجویز دارو توسط اپتومتریست ها موافق بودند و فقط بیست و چهار درصد مخالف این کار بوده اند به نظر می رسد اکثریت  رای دهندگان با افزوده شدن حق تجویز دارو برای مقاصد درمانی به اختیارات اپتومتریست ها موافقند  همانطور که می دانید اپتومتریست ها بتدریج در بیشتر کشورهای جهان به عنوان مراقب اولیه سلامتی چشم و بینایی شناخته می شوند  و این امکان را می یابند که که پس از انجام مراقبت های انکساری اگر تشخیص دادند که بیمار آنها نیاز به درمان دارویی دارد نسبت به تجویز دارو در محدوده خاصی اقدام نمایند افزایش اختیارات اپتومتریستها و افزایش حق تجویز دارو می تواند به حفظ بینایی و سلامتی عده زیادی از افرادی گردد که ممکن است به هردلیلی فقط به اپتومتریست مراجعه کنند و امکان دسترسی به خدمات سایر پزشکان را ندارند علاوه براین  نوع آموزش اپتومتریست ها نشان می دهد که آنها اساسا برای این آموزش می بینند که مراقبتهای پزشکی چشم را نیز علاوه بر مراقبت های انکساری انجام دهند و  عدم اجازه  تجویز دارو توسط آنها محروم ساختن جامعه از یکی از خدماتیست که اپتومتریست ها برای آن آموزش می بینند اما امکان بکار بستن آن را پیدا نمی کنند بنابراین برعهده سیاست گذاران و مسئولین برنامه ریزی کشور است تا با نگرشی تازه به این مقوله امکان تجویز دارو برای مقاصد درمانی توسط اپتومتریستها را فراهم نمایند و راه را برای توسعه خدمات مراقبتی چشم و بینایی برای همه مردم کشور به ویژه طبقات محروم فراهم کنند

جمعه، شهریور ۱۹، ۱۳۸۹

يادداشت دوازدهم: فهرست منابع مورد نياز برای امتحانات بورد

لطفاً با منابع علمی آينده اپتومتری ايران آشنا شويد
اينها متنهايی هستند که بطور بالقوه می توانند باعث تغيير منابع مورد استفاده در دانشگاههای ما شوند. اميدوارم با کمک همديگر بتوانيم آنها را پيدا کنيم. من که در حال حاضر هيچکدام را ندارم. 

سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۹

عینکی با لنز عجیب برای ناشنوایان


عینکی با لنز عجیب برای ناشنوایان
یک طراح دانمارکی عینکی برای افراد ناشنوا طراحی کرده که هم دارای بلندگو است و هم از لنزی برای به تصویر کشیدن متون برخوردار است...


به گزارش سه نسل به نقل از دیوایس، این عینک که توسط «مدس هیندهد» طراحی شده، دارای میکروفن برای انتقال صداها به گوش کاربر و لنزهایی برای تصویر کردن متون است که می‌توانند به راحتی در جلسات و برنامه‌های سخنرانی شرکت کنند.

این عینک کلمات را برای کاربر هجی می‌کند و متون را به وسیله لنزی که بر روی آن تعبیه شده، جلوی چشم کاربر به تصویر می‌کشد.

البته هم‌اکنون تنها نمونه اولیه این عینک‌ها ساخته شده و هنوز مشخص نیست که به تولید انبوه برسد، اما پیش‌بینی می‌شود با تولید این ابزار، ناشنوایان به راحتی بتوانند با جامعه ارتباط برقرار کرده و مشکل کمتری داشته باشند.

5 تکنولوژی نویدبخش چشمی - قسمت چهارم

کنتاکت لنزهای حاوی ویتامین E

استفاده از کنتاکت لنز برای رهاسازی دارو در چشم چندین سال است که مورد توجه محققان است. یکی از مشکلات پیش روی این کار آزاد شدن سریع داروها از کنتاکت لنز و کاهش دوره اثر و در کنار آن ایجاد اثرات سیستمیک در بدن میباشد. محققان دانشگاه فلوریدا در Gainesville در کنتاکت لنز حاوی ویتامین E خود توانسته اند بر این مشکل فائق آیند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات، طول زمان تحویل دارو توسط این لنزها تا حدود 100 برابر طولانی تر از لنزهای تجاری موجود در بازار بوده است. این لنزها ماهانه هستند و برای استفاده بصورت extended wear طراحی شده اند. ویتامین E در مقادیر کم برای چشم مفید میباشد ولی چون محلول در چربی است مقادیر زیاد آن برای بدن مناسب نیست. علاوه برآن ویتامین E اثر محافظتی نیز داشته و جاذب اشعه UV میباشد. با تغییر ماده موثر، میتوان از این لنزها برای خشکی چشم یا گلوکوم نیز استفاده کرد. البته این لنزها هنوز بطور تجاری در دسترس نیستند و برای استفاده در انسان هنوز باید کارآزمایی های بالینی متعددی را بگذرانند.

شنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۹

معرفی سایت

پروژه ناول مجموعه بسیار جالب ونادر از اطلاعات نروافتالمیک مورد نیاز اپتومتریست ها ست که آنرا در اینجا می بینید بر روی نام هرکدام از متخصصین کلیک کنید و وارد مجموعه ارائه شده توسط هر کدام از آنها شده و مطالب ارائه شده را دانلود و استفاده نمایید

جمعه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۹

Two Eyes, no spares!!! دو چشم داريم، زاپاس نداريم

حالا که بحث تبليغات شد، شعار يک موسسه که کارش فعاليت در زمينۀ پيشگری از جراحتهای چشمی است را ببينيد
دو چشم داريم، زاپاس نداريم!!!
Two Eyes, no spares!!!
 توصيه هايی مطرح شده که در منزل بايد رعايت شود و چقدر خوب است که در مطب به خانواده ها آموزش داده شوند، خصوصاً که شايعترين موارد ابتلا مربوط به کودکان و محل وقوع، خانه است.

يک موسسه ديگر هم که کارش خدمات پزشکی به معلولين است از همين شعار برای ترويج مراقبت از بینايی استفاده می کند. در اين صفحه در مورد خدمات بهداشتی به ورزشکاران اطلاعاتی آورده شده. در وسطهای صفحه نقش اپتومتريست در ارائه خدمات حرفه ای به ورزشکاران را بخوانيد.

چهارشنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۸۹

يادداشت هشتم از يکصد و هشتاد يادداشت

دهم شهريور ماه هزار وسيصد و هشتاد و نه

Fused Cross Cylinder

دکتر زالی : تابلوي مطب پزشكان و دفاتر كار حرف وابسته به پزشكي سال آينده ساماندهي مي‌شود

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكی كشور از ساماندهي و استاندارسازي تابلوي مطب پزشكان و دفاتر كار حرف وابسته به پزشكي هم‌زمان با تجديد پروانه مطب پزشكان در سال آينده در سراسر كشور خبرداد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام پزشكي كشور، دكتر عليرضا زالي هدف از ساماندهي تابلوي مطب پزشكان و دفاتر كار حرف وابسته به پزشكي و موسسات تشخيصي درماني بخش خصوصي را جلوگيري از سردرگمي بيماران و سهولت تشخيص براي مراجعه‌كنندگان عنوان و اظهار كرد: به استناد بند ج ماده 3 قانون سازمان نظام پزشكي كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي آيين‌نامه تابلو مطب پزشكان و دفاتر كار حرف وابسته پزشكي تدوين شده است. وي با بيان اينكه تاكنون نظارت مستمر و دقيقي در‌اين‌باره وجود نداشته است، گفت: از اين‌رو شاهد وجود نابساماني‌هايي در تابلو مطب پزشكان، دفاتر كار حرف وابسته به پزشكي و موسسات تشخيصي درماني بخش خصوصي بوده‌ايم. معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي كشوربا بيان اينكه براساس اين آيين‌نامه از اين پس تابلوها براساس رشته تخصصي طراحي، يكسان‌سازي و استاندارد مي‌شوند، گفت: شكل، اندازه، محتوا و رنگ جزو موارد استاندارد در تابلوها به شمار مي‌آيد و پزشكان بخش خصوصي ملزم به درج آرم سازمان برروي تابلو هستند بدين ترتيب شناسايي مطب‌ها براساس نوع تخصص به سادگي امكان‌پذير مي‌شود. دكتر زالي با بيان اينكه براساس اين آيين‌نامه مهر و سرنسخه پزشكان هم استاندارد مي‌شود، يادآورشد: 35‌هزار مطب و دفتر كار در تهران و 50‌هزار در سراسر كشور داير است از اين‌رو براي استاندارسازي تابلوي مطب پزشكان و دفاتر كار بايد مهلت مناسبي داده ‌شو

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...