چهارشنبه، آذر ۱۳، ۱۳۸۷

نکاتی در مورد قوانین فروش کنتاکت لنز


این نخستین مطلبی است که بعنوان یکی از نویسندگان وبلاگ اپتومتری ایران مینویسم و برای اینجانب حضور در جمع اساتید و همکاران فعال در عرصه علمی و صنفی افتخار بزرگی است و بجاست که در این فرصت تشکر خود را از همه این بزرگواران علی الخصوص آقای علیمیرزایی ابراز نمایم . و اما مطلب اصلی :

بیایید با هم نگاهی به اخبار ثقریبا قدیمی زیر بیاندازیم

الف- 9 نوامبر 2005 - امروز دولت ایالات متحده بر اساس لوایح H.R. 371 و S.172 که به ترتیب در مجلس نمایندگان و سنای این کشور به تصویب رسیده اند کنتاکت لنزهای رنگی فاقد نمره (Decorative Contact Lenses) را ( که سابقا جزو اقلام آرایشی محسوب میشدند ) در گروه کالاهای پزشکی طبقه بندی نمود ولذا تولید و فروش این محصول از این پس زیر نظارت FDA ( Food and Drug Administration ) بوده و فروش آنها حتما باید در قبال ارائه نسخه تجویز شده توسط متخصص مراقبتهای چشمی ( اپتومتریست یا چشم پزشک ) صورت گیرد و از این پس FDA میتواند بر علیه فروشندگانی که این قانون را مراعات ننمایند اقدام قانونی نماید.
ب- جولای 2006 – FDA معتقد است " کنتاکت لنز های رنگی فاقد نمره در مواردی که بدون نسخه یا بدون فیتینگ مناسب توسط متخصص مراقبتهای چشمی ( اپتومتریست یا چشم پزشک ) توزیع شده اند خطرات جدی از جمله نابینایی یا سایر صدمات چشمی را نشان داده اند ." بر این اساس و بر مبنای قانون مصوب نوامبر 2005 ،FTC(Federal Trade Commission) i به فروشندگان آنلاین کنتاکت لنز های رنگی و طبی رنگی اخطار داد که بدون درخواست نسخه و بررسی اعتبار آن از فروش این لنزها خودداری نمایند . FTC اعلام کرد فروشندگانی که قوانین فدرال مربوطه را زیر پا بگذارند به جریمه هایی تا سقف 11,000 دلار در هر مورد تخلف محکوم میگردند .
ج – سپتامبر 2006 – FTC در ماه گذشته شکایتی بر علیه شرکت Walsh Optical Inc که دارای سه وب سایت فروش آنلاین کنتاکت لنز میباشد به دلیل فروش کنتاکت لنز های رنگی بدون درخواست نسخه مطرح نمود و شرکت مذکور در دادگاه توافق نمود مبلغ 40,000 دلار جریمه پرداخت نماید و علاوه بر آن به FTC اجازه دهد تا جهت اطمینان از اجرای قوانین در آینده فعالیتهای این شرکت را کنترل نماید .
نامناسب بودن فیت کنتاکت لنز ( که در مطلب " 8 دلیل برای اینکه لنزهای رنگی را از اپتومتریست بگیرید " به مصادیق آن در کنتاکت لنز های رنگی اشاره شده است ) میتواند باعث زخم قرنیه ، عفونت ، جراحات چشمی و حتی در مواردی نابینایی گردد ولی با وجود همه این مخاطرات متاسفانه در کشور ما هنوز قانون محکمی برای جلوگیری از فروش کنتاکت لنز توسط فروشگاههای لوازم آرایشی یا تجهیزات پزشکی یا داروخانه ها وجود ندارد . البته این مشکل در اکثر کشورهای در حال توسعه دیده میشود در صورتی که در خبر "الف" میبینید که در یک کشور توسعه یافته قانون به صراحت و قدرت ، توسط بالاترین نهادهای قانون گذاری و اجرایی کشور در این خصوص تصویب میگردد و FDA موظف به اجرای آن میشود . نکته جالب در خبر "ب" این است که با وجود اینکه در قانون FDA که بالاترین نهاد و مقام بهداشتی در ایالات متحده میباشد مسئول اجرای این قانون شناخته شده است ، FTC که بالاترین نهاد بازرگانی ایالتی است اقدام به اخطار به شرکتهای آنلاین فروش کنتاکت لنز مینماید که این موضوع نشانه پذیرش قانون تصویب شده از جانب همه نهادهای کشور و اقدام همزمان و هماهنگ آنها در راستای اجرای قانون جدید میباشد . و بالاخره خبر آخر حاکی از آن است که اولا این قانون صرفا یک وسیله تهدید متخلفان نبوده و بدون هیچ اغماضی اجرا میگردد و ثانیا اجرای قانون و وضع جریمه در دادگاه صورت گرفته و اعلام عمومی میگردد تا از هرج ومرج در اجرای قانون وتفسیر خودسرانه آن جلوگیری گردد .
به امید روزی که با تصویب قوانین اصولی و پذیرش و اجرای همه گیر آن در کشور عزیزمان شاهد سامان یافتن آشفته بازار عینک و لنز باشیم .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...