پنجشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۷

HIV در مطب شما ! - 2

* این مجموعه مقالات صرفا به بررسی راههای انتقال HIV در مطبهای چشمی و روش پیشگیری از آن میپردازد . لذا برای کسب اطلاعات در خصوص سایر جنبه های بیماری ایدز باید به منابع دیگر مراجعه نمایید .
** به دلیل طولانی بودن مطلب ، اطلاعات طی چند پست جداگانه در وبلاگ قرار میگیرد و در پست آخر لینک دانلود کامل مقاله خدمت شما ارائه خواهد شد .


مسائل اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری :
متاسفانه در بعضی جوامع به دلیل آموزش غلط ، ایدز بیماری ویژه افرادبی بند و بار تلقی میگردد و به راحتی سایر راههای انتقال این بیماری نادیده گرفته میشود . در چنین جوامعی فرد دچار ایدز یک گناهکار و مجرم شناخته میشود و همین طرز تلقی باعث میشود فرد با پنهان کردن بیماری خود موجبات انتقال بیشتر آنرا فراهم آورد و یا دچار انزوا شده و فرصت یادگیری را از دست بدهد .
بعنوان یک پزشک در برخورد با این بیماران از هر گونه پیش داوری و سوءظن و انگ زدن بپرهیزید .علت شروع این بیماری در فرد به ما مربوط نمیباشد لذا باید از تحقیر و تبعیض خودداری کنیم و بدانیم که فرد مبتلا به عفونت HIV خود به حد کافی با مشکلات روحی و جسمی ، اقتصادی و اجتماعی ، وحشت از مرگ و ... دست به گریبان است . پس آنانرا طرد نکنیم واجازه دهیم همچون یک فرد معمولی از خدماتی که انجام آن وظیفه ماست برخوردار گردند.
بیماری سرماخوردگی بسیار راحت تر از عفونت HIV منتقل میگردد . HIV از طریق آب ، هوا ، حشرات ، لمس کردن ، دست دادن ، کنارهم نشستن و صحبت کردن ، سرفه ، عطسه ، دستگیره در ، گوشی تلفن ، توالت ، آبخوری ، غذا و ... منتقل نمیشود .تا کنون هیچ موردی از انتقال عفونت HIV در اثر تماس با عرق ، بزاق یا اشک فرد آلوده دیده نشده است . همچنین هیچ گزارشی از انتقال HIV از بیمار آلوده به درمانگر یا بیمار دیگر در مطب چشمی وجود ندارد. HIV مدت زیادی در محیط دوام نمی آورد و حتی در مایعاتی چون خون که دارای تجمع بالایی از HIV است در طی چند ساعت با خشک شدن ، درصد عمده ویروسها از بین میروند . لذا با بیمار دچار عفونت HIV راحت برخورد کنید و فقط هنگامی که شما یا بیمار دارای زخم باز یا التهاب پوستی هستید و یا در مواردی که مجبور به استفاده از اشیاء نوک تیز یا برنده هستید و یا احتمال تماس با خون با مخاط آلوده وجود دارد جانب احتیاط را مراعات نمایید ( قسمت اقدامات پیشگیرانه در مطبهای چشمی را مطالعه کنید ) .

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...