سه‌شنبه، مهر ۰۷، ۱۳۸۸

مصاحبه با پیشکسوتان - آقای علی اکبر شفیعی - قسمت دوم

کامنت های دوستان در ذیل قسمت اول این مصاحبه کارنامه روشنی از خدمات چناب آقای شفیعی بود و نشان داد که انتخاب ایشان برای اولین مصاحبه کاملا بجا بوده است . با این توضیح مختصر به سراغ قسمت دوم مصاحبه با ایشان میرویم (لینک قسمت اول) :

تعریف شما از یک اپتومتریست کامل چیست ؟
از نظر من یک اپتومتریست ایده آل کسی است که خودش را باور کند و کاملا مستقل کار کند و نیز بتواند با مریض به بهترین نحو ارتباط برقرار نماید .
شما ببینید در تمام مدت کاری من اثری از چشم پزشک در مطب من نبوده است ، به خاطر اینکه من خودم را باور کردم و برای خیلی ها که به عنوان چشم پزشک به من نگاه می کردند - مثل همین خانم اپتیشنی که با من کار میکند - مشخص نمودم که من یک اپتومتریست هستم و خودم دارای شخصیت کامل شغلی ام و نیازی به شخصیت کاذب نيست. خیلی ها خودشون رو تحت پوشش این شخصیت کاذب نگه می دارند در حالیکه یک اپتومتریست ایده آل باید چهره ی اجتماعی موجه و مستقل داشته باشد .
شخصيت حرفه اي واعتماد بيمار مهمترين نكته براي موفقيت يك اپتومتريست است اگر بیمار به شما اطمینان نکند و از کاراکتر شما خوشش نیاید امکان ندارد نسخه ی تجویز شده توسط شما را بپیچد و عینک يا وسيله اپتيكي تجویزی شما را بگیرد .

از دیدگاه شما مطب و عینک سازی ایده آل و کامل چگونه است ؟
من اصلا اعتقاد ندارم که این دوتا از هم جدا هستند، اپتومتری یک رشته ی پول ساز و درآمدزا است . در همه جای دنیا هم همینجور است ، اتفاقا دو سه سال پیش بعنوان سومین رشته ی پول ساز در امريكا اعلام شد . خیلی ها فکر می کنند اگر عینکسازی و مطب با هم باشند کلاس کاریشان به هم می خورد ولی در اصل کسی که تن به اپتومتری میدهد باید از تنظیم پد بینی و پل عینک تا کار کردن روی low vision و مباحث پیشرفتهbinocular را انجام دهد . اپتومتری یک رشته ی جامع هست . بعضی ها میگویند باید عینک سازی را پر جلوه ارائه بدهیم و بعضی ها میگویند مطب باید جلوه بیشتری داشته باشد ، ولی به نظر من هر دو به اندازه ی هم مهم هستند . البته من هم معتقدم کار کردن در هر جایی صحیح نیست و باید محیط کاری با شخصیت یک اپتومتریست مناسبت داشته باشد.

نظر شما در مورد دکترای حرفه ای اپتومتری یا همان OD چیست ؟
صحبت در این مورد زیاد است ، بعضیها میگویند MS بالاتر از OD هست ولی بد نیست نظری به روزهای اول تاسیس اپتومتری در ایران بیاندازیم ، بنیان اپتومتری در ایران را یک نفر دکتر اپتومتری به نام دکتر اشرف گذاشت که ایشان الان در ونکوور کانادا مطب دارند و آنزمان اپتومتری را همچون رشته ی دندان پزشکی بصورت دوره 6 ساله ( 4 سال تئوری و 2 سال عملی ) تعریف کردند و بچه های دوره ی اول به اميد عنوان OD پذیرش شدند . متاسفانه چشم پزشکان اعمال نفوذ کردند و دوره را تبدیل به 2 سال یا همان کاردانی کردند و ما فوق دیپلم شدیم ولی آنقدر تلاش کردیم تا تونستیم مجوز لیسانس را بگیریم .
به نظر من OD باید باشد و ما توانایی تاسیس این دوره در کشورمان را داریم . اپتومتری بعد از مامایی اولین رشته در سطح لیسانس بود که توانست پروانه ی کار بگیرد . شکوفایی اپتومتری در OD است چرا که در دوره چهار ساله کارشناسی تعداد زیادی واحدهای عمومی هم داریم و برای کار تخصصی و کلینیکی زمان کمتری نسبت به دوره OD صرف میشود . OD به خاطر اینکه پراکتیکال هست در جهان مطرح میباشد.

نظر شما در مورد وبلاگ Optiran چیست ؟( ادامه مصاحبه را در قسمت بعد بخوانید ...)

تهیه گزارش : سید سعید ایوب زاده

هیچ نظری موجود نیست:

تعرفه های جدید

تعرفه ها اعلام شدند براستی چرا تعرفه های خدمات پزشکی در کشور ما اینقدر پایین هستند؟ آیا تعرفه ها برای رعایت شدن تعیین واعلام می شوند در ...