سه‌شنبه، آبان ۰۴، ۱۳۸۹

یک معاینه ، یک فاجعه


روزی یکی از دوستان نوزادی را در آغوش داشت و به دفتر کارم مراجعه کرد و از من خواست فرزندش را معاینه کنم ؛هنگام گرفتن case history متوجه شدم این نوزاد premature است . این نوزاد را مورد معاینه قرار دادم. در معاینه red reflex ، سگمان قدامی ، pupil reflex و ماکولا نرمال بود به این همکارم توصیه کردم جهت معاینه به متخصص رتین مراجعه نماید چرا که عوارض شبکیه ای در نوزادان نارس جدی است.

این دوست یک ماه بعد مجددا مراجعه کرد و از من خواست دوباره نوزادش را معاینه کنم ! او بدلیل شلوغی مطب متخصص رتین از معاینه فرزندش صرف نظر کرده بود . معاینه total retinal detachment را در چشم راست نوزاد نشان می داد .

Retinopathy of Prematurity - ROP كه به آن Retrolental Fibroplasia نيز گفته مي شود مي تواند سبب نابینایی شود. عواملي كه نوزاد را در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به رتينوپاتي قرار مي دهند كم بودن وزن هنگام تولد (كمتر از یک و نیم كيلوگرم) و زايمان زودرس هستند.

رتينوپاتي در نوزادان نارس بسته به شدت بيماري به 5 درجه تقسيم مي شود. پيشرفت بيماري به درجات آخر مي تواند سبب ايجاد زخم در شبكيه و عوارضي نظير جدا شدگي شبكيه، خونريزي زجاجيه، انحراف چشم، و تنبلي چشم شود. بسياري از نوزادان مبتلا به رتينوپاتي دچار نزديك بيني خواهند شد.

بهترین زمان معاینه نوزاد چهار هفته بعد از full term شدن است که باید مردمک دیلاته گردد .

بعضي از كودكاني كه بيماريشان در حد خفیف است بدون درمان بهبود مي يابند. در موارد ديگر، ممکن است نیاز به كرايوتراپي و یا ليزرتراپی باشد که در اغلب موارد ،این روشهای درمانی برای حفظ دید مرکزی موفقیت آمیز است

از آن روز عهد کردم دیگر نوزاد premature را معاینه نکنم چرا که خیال والدین راحت میشود و باعث میشود در معاینه کودکشان کوتاهی کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...