دوشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۹

چگونه يک پيشنهاد تحقيقاتی موفق بنويسيم؟

سلام. تنبلی و مشغله فراوان را بهانه ای کنم برای غيبت طولانی.
دوستانی از ايران در مورد روش تهيه پيشنهاد تحقيقاتی سوال کرده بودندو در پاسخ به اين دوستان و ضمن تشکر از اينکه بهانه ای به دستم دادند برای دست به قلم بردن، قصد دارم با مجموعه ای از مطالب در اين زمينه در خدمت باشم.  اميدوارم نظراتتان را در مورد اين سلسله مطالب در اختيارم بگذاريد. اين پيوند را دنبال کنيد برای قسمت اول و اين پيوند برای قسمت دوم يا آدرسهای زير را در اکسپلورر کپی فرماييد
http://www.adasiha.blogspot.com/

قسمت اول
http://adasiha.blogspot.com/2010/05/blog-post.html

قسمت دوم
http://adasiha.blogspot.com/2010/05/blog-post_31.html

شنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۸۹

جواد هرويان در نهمين كنگره اپتومتري خراسان در مشهد:اپتومتري از ساير رشته‌هاي توانبخشي عقب‌تر است

وي ارتباط ميان جامعه اپتومتري و جامعه چشم پزشكي و ارتباط اپتومتري با ساير رشته‌هاي علوم پايه را از ديگر اهداف اين كنگره برشمرد واظهاركرد: مهارت شغلي و ايجاد ارتباط ميان دانشجويان و اساتيد، كسب تجربه و آشنايي دانشجويان از مسائل شغلي و حرفه‌اي و آگاهي از مشكلاتي كه در اين رشته وجود دارد از اهداف ديگر برگزاري اين كنگره است.
و در راستای همین اهداف بود که تقدیر جانانه ای از گروه چشم پزشکی بیمارستان خاتم در این همایش به عمل آمد و اساتید اپتومتری و چشم پزشکی پس از گرفتن تندیس های  ویژه همایش در چندین نوبت با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند
تکریم و بزرگداشت اساتیدی که در همایش شرکت کرده بودند کار بسیار خوب و پسندیده ای است اما ای کاش آنها نیز همین میزان اهمیت و احترام را متقابلا نسبت به اپتومتری و اپتومتریست ها می داشتند و اجازه می دادند که اپتومتریست ها در حد و اندازه واقعی خودشان ظاهر شوند و آنها را تا حد یک تکنیسن در بیمارستان خاتم پایین نیاورند و ضعیت اپتومتریست های بیمارستان خاتم  گویای دیدگاه این بزرگواران نسبت به رشته و حرفه ما می باشد اگر اپتومتری  اساتید چشم را تقدیر و اکرام می کند آنها نیز باید متقابلا  حقوق اپتومتریستها را رعایت نمایندو راه را برای پیشرفت و اعتلای اپتومتری هموار نمایند 

چهارشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۸۹

معرفی مركز بررسي عدسي هاي چشمي

تاريخچه:
 اين مركز زير مجموعه لابراتوار اپتيك گروه اپتومتري دانشكده علوم توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. لابراتوار اپتيك دانشكده از ابتداي تاسيس دپارتمان اپتومتري دانشگاه با عنوان انستيتواپتومتري با همكاري شركت فرانسوي اسيلور راه اندازي شد.
همكاري با ساير ارگانها:
 اين لابراتوار بيش از 12 سال است كه آزمايشگاه رفرانس اداره تجهيزات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي  بوده و به دنبال پيگيري ها و  فعاليت هاي انجام شده، لابراتوار مذكور تحت عنوان  "آزمايشگاه بررسي عدسي هاي اپتيكي چشمي" در سال 86 موفق به تاييد صلاحيت آزمايشگاه همكار از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران شد. در ضمن اين مركز با شركت هاي داخلي سازنده عدسي هاي عينك از جمله شركت صنايع اپتيك اصفهان و نمايندگي هاي رسمي شركت هاي خارجي ومراكز اپتومتري بيمارستان ها و.....همكاري و ارتباط دارد.
فعاليت ها:
1- آموزش:
اين لابراتوار در آموزش دروس اختصاصي عملي لابراتوار به دانشجويان فعال بوده و هدف اينست كه  فارغ التحصيلان به طور عملي توانايي شناسايي با انواع عدسي هاي عينك شامل تك ديد، دو ديد، تدريجي و عينك هاي جذبي  و آفتابي و نحوه تراش و  فيتينگ آنها بر روي فريم عينك را كسب كرده باشند.
2-پژوهش:
- انجام طرح هاي تحقيقاتي با همكاري ارگان ها و شركت هاي مرتبط
- مشاوره و هدايت پايان نامه هاي تحصيلي
3- بررسي و تائيد:
- عدسي هاي عينك طبي
- عينك هاي محافظ و آفتابي
- عدسي هاي تماسي و.......
 شايان ذكر است كه اين مركز اولين و تنها آزمايشگاه در زمينه عدسي هاي افتالميك، در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور است كه بطور همزمان مورد تائيد دو ارگان اصلي اجراي قوانين مربوط به بهداشت و درمان، يعني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي باشد.
مسئول مركز: محمدرضا نظري- اپتومتريست
آدرس : تهران - ميدان امام حسين(ع)، خ دماوند، روبروي بيمارستان بوعلي، دانشكده علوم توانبخشي

سه‌شنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۸۹

پایش گلوکوم با کنتاکت لنز

گلوکوم دومین علت نابینایی بوده و نیازمند مراقبت مداوم میباشد.متخصصان گلوکوم معتقدند یکبار اندازه گیری IOP در طی معاینه روتین کافی نیست و یکی از دلایل عمده پیشرفت بیماری تغیییرات مداوم فشار چشم در طی روز و یا به اوج رسیدن آن در طی شب است. Sensimed سیستم نظارتی را طراحی کرده که به پزشکان اجازه میدهد سمپتومهای بیمارانشان را بطور 24 ساعته کنترل نمایند.

سیستم Triggerfish شامل کنتاکت لنزی میشود که به کمک سنسورهای تعبیه شده درکنتاکت لنز تغییرات ظریف در چشم بیمار را تشخیص داده و اطلاعات را بطور wireless برای گیرنده ای که دور گردن بسته میشود میفرستد. این کنتاکت لنزها از جنس سلیکون هایدروژل بوده و از یک کشش سنج حلقوی در محیط لنز ، جهت کنترل تغییرات ظریف در دیامتر قرنیه و بررسی مقدار فشار چشم استفاده میکنند که اطلاعات رسیده از آن توسط یک میکروچیپ در داخل کنتاکت لنز آنالیز شده و بر روی گیرنده ارسال میگردد. این محصول سال گذشته در اروپا تاییدیه سلامت گرفت و احتمالا در سال 2011 نیز به تایید FDA خواهد رسید.
جالب است بدانید یکی از کسانی که این تکنولوژی را بکار میبرد ، آقای دکتر کاوه منصوری در بیمارستان دانشگاه ژنو است. استفاده از این تکنولوژی باعث شده که شیوه درمان یک سوم از 50 بیماری که وی این روش را در آنها بکار برده است ، عوض شود. مثلا در بعضی افراد که حداکثر فشار چشم آنها در ساعات شب بوده ، زمان و دوز دارو عوض تغییرداده شده و یا در بیمارانی که دارو موثر تشخیص داده نشده ، جراحی صورت گرفته است. همچنین به دلیل کنترل 24 ساعته IOP ، از این وسیله میتوان برای تشخیص زود هنگام گلوکوم در افرادی که سابقه فامیلی دارند استفاده نمود.

شنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۸۹

همایش در میانه امتحانات یا در آستانه بازگشایی مدارس :زمان منا سب برای برگزاری همایش کدام است ؟

بانگاهی به آمار قطعی ثبت نام کنندگان براحتی می توان دریافت که استقبال چندان هم خوب نبوده در میان علل فراوان عدم استقبال همکاران برای شرکت در این همایش می توان به زمان نامناسب آن هم اشاره کرد چراکه این روزها مقارن با برگزاری امتحانات دانش آموزان است و معمولا بیشتر خانواده ها یکی دو تا دانش آموز دارند که نمی شود جهت شرکت در همایش آنها را تنها گذاشت  از آن طرف زمان تعیین شده جهت همایش تهران نیز به دلیل فاصله کم آن تا بازگشایی مدارس نامناسب به نظر میرسد چراکه خانواده هایی که فرزند مدرسه ای دارند در این ایام باید به فکرآماده سازی دانش آموزانشان جهت ورود به مدرسه  باشند و امکان حضور در همایش برای آنها وجود ندارد کاش برنامه ریزان همایشها بیشتر به این تکات توجه کنند و زمینه را برای حضور تعداد بیشتری از همکاران فراهم نمایند

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۹

نکاتی پیرامون دومین کنگره دانشجویی اپتومتری

* نقل قولهای صورت گرفته "نقل به مضمون" بوده و متن دقیق گفته های اساتید محترم نمیباشد.

  • OD و PhD:

از لحاظ پرداختن به این دو نیاز اساسی اپتومتری ، کنگره حال و هوایی متفاوت تر از کنگره های دیگر داشت . دکتر امیری (ریاست انجمن علمی اپتومتری) ضمن اعلام لزوم برقراری OD و PhD ، اولویت را با PhD دانسته و اعلام نمود تا زمانی که کادر لازم آکادمیک برای تربیت OD را فراهم نکرده ایم نمیتوانیم دوره پایه اپتومتری را به OD تغییر دهیم ولذا تلاش داریم ابتدا در مشهد دوره PhD اپتومتری را شروع کنیم وسپس در سایر دانشگاهها نیز همین کار را انجام دهیم و بعد از طی این مراحل است که میتوانیم به دنبال OD باشیم .

دکتر میرزاجانی (معاونت آموزشی دانشکده توانبخشی ایران) نیز اعلام نمود : برنامه راهبردی ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران ، ما را متعهد مینماید که تا دو سال دیگر دوره های دکترای حرفه ای (OD) و تخصصی (PhD) را تاسیس نماییم .البته در این مسیر اولویت با PhD است ولی برقراری OD نیز جزو استراتژی راهبردی این دانشگاه است .

  • تجویز دارو و لیست داروهای قابل تجویز توسط اپتومتریستها:

دکتر میرزاجانی ضمن اشاره به اینکه در سال 67 قرار شد لیست داروهای قابل تجویز توسط اپتومتریستها متعاقبا اعلام شود ولی پس از 22 سال هنوز اعلام نشده است گفت : تجویز دارو حق اپتومتریستها نیست بلکه این حق مردم است که از این خدمات بهره مند گردند.

  • عدم حضور کسی که همیشه حاضر بود :

امسال سرکار خانم هراتی زاده در کنگره دانشجویی حضور نداشتند که پس از پرس و جو معلوم شد به دلیل بیماری نتوانسته اند بیایند که برای ایشان آرزوی صحت و سلامتی داریم.

نکته بالینی هفته

هرهفته یک نکته بالینی با ارزش در اینجا ببینید

معرفی کتاب

این کتابها را در زمینه دید دوچشمی و استرابیسم دانلود نمایید



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۹

معرفی یک سایت


سایت مرکزآاموزش انجمن پرستاری  http://apiedu.ir/  را ببینید اطلاعات جالبی در آن یافت خواهید نمود

مراقب اولیه سلامتی چشم کیست ؟ اپتومتریست یا چشم پزشک

ما معتقدیم اپتومتریست ها مراقبین اولیه سلامتی چشم هستند  چرا که آنها  در بیشتر موارد اولین نقطه ورود بیماران به سیستم بهداشتی درمانی هستند و خدمات چشم پزشکی که توسط چشم پزشکان محترم ارائه می شود در واقع از نوع خدمات مراقبتی ثانویه هستند و بطور معمول این خدمات پس از ارجاع بیمار از سوی پزشک عمومی یا اپتومتریست به چشم پزشک قابل ارائه می باشند سازمان بهداشت جهانی مراقبت اولیه  از چشم را  از طریق ارزیابی سلامتی بخشهای قدامی ، ارزیابی وضعیت انکساری ، ارزیابی دید دوچشمی بررسی سلامتی سگمان خلفی و تجویز چند نوع دارو برای مقاصد درمانی تعریف نموده است بدین ترتیب این اپتومتریست ها هستند که مراقبین اولیه سلامتی چشم هستند و  در صورت ارائه کامل خدمات خواسته شده از آنان توسط سازمان بهداشت جهانی بخش وسیعی از جوامع بشری که دسترسی به خدمات مراقبتی چشم ندارند از این خدمات بهره مند خواهند شد  افزایش جمعیت وضرورت  اقزایش دسترسی بیماران به خدمات مراقبتی چشم برنامه ریزی جهت ارتقاء سطح خدمات اپتومتری در ایران را امری الزامی و غیر قابل اجتناب می سازد با ارتقاء سطح خدمات فعلی اپتومتری تا مقطع دکترای حرفه ای و واگذاری بخش عمده ای از خدمات  اولیه مراقبتی چشم به اپتومتریست ها گام بزرگی در جهت ارتقاء سطح سلامتی چشم و بینایی کشورمان برداشته خواهد شد تنها در این صورت است که چشم پزشکان که هزینه زیادی صرف تعلیم و آموزش آنها می شود خواهند توانست وقت بیشتری را به انجام جراحی و ارائه خدمات پیشرفته چشم پزشکی به بیماران ارجاع شده از اپتومتریست ها و پزشکان عمومی احتصاص دهند  

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۹

یک خاطره

دوست دانشجویی می گفت زمانی برای غربالگری به یکی از شهرکهای اطراف رفته بودیم و این اولین باری بود که بایستی بطور مستقل کار معاینه بیمارم را انجام می دادم وقتی که افتالموسکوپ بدست گرفتم براحتی توانستم  اجزای داخلی چشم راست بیمار را ببینم اما در مورد چشم چپ او هرچه تلاش کردم چیزی ندیدم پس از چند دقیقه که با افتالموسکوپ ور رفتم بالاخره حوصله مریض سر رفت و خودش را عقب کشید و دست به چشمش برد و پروتز درون آن را در آورد و روی میز گذاشت و گفت اگر فکر می کنی این چشم من مشکلی داره بگو تا منم بدونم  من دیگه نمی تونم اینجا بشینم و من متعجب و حیران  کار معاینه را ناتمام گذاشته و سرجایم نشستم 

دوشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۹

ارجاع بیمار جاده دو طرفه بین اپتومتریست و پزشک

آمار نشان می دهد بیشترین موارد ارجاع بیماران از اپتومتریستها به پزشکان مربوط به کاتاراکت ،گلوکوم و هیپرتانسیون می باشد ارتباط دو سویه بین اپتومتریست ها و پزشکان می تواند هم  به سود بیماران و هم به  سود پزشکان و اپتومتریست ها باشد این روزها پزشکان چشم ارجاع های متعددی از اپتومتریست ها دریافت می کنند که در مواردی حتی بیشتر از پزشکان عمومی نیز می باشد ارتباط بیشتر جراحان چشم و اپتومتریست ها این امکان را به آنها می دهد که وقت بیشتری را صرف انجام اعمال جراحی نمایند و امور مربوط به معاینات اولیه، تعیین شماره لنز داخل چشمی و حتی مراقبت های پس از عمل را به اپتومتریست ها واگذارندطبیعیست که یک ارتباط دو طرفه مدت بیشتری می تواند دوام داشته باشد 

استاندارد مهارت و آموزشي تراش كار دور شيشه عينك

مشخصات عمومي شغل :
كارگر تراش دور شيشه عينك شغلي است كه شايستگي تعمير عينك با دستگاه لنز و متر تراش دور شيشه با سنگ دستي و دستگاه اتوماتيك گرم كردن و جاگذاري شيشه در قاب و ميزان كردن قاب عينك در مراحل مختلف را داشته باشد

ويژگي هاي كارآموز ورودي :
حداقل ميزان تحصيلات : پايان دوره راهنمايي
حداقل توانايي جسمي : متناسب با شغل مربوطه
مهارت هاي پيش نياز اين استاندارد : ندارد
ادامه مطلب....

تعریف واژه عینک از لغت نامه دهخدا

عینک . [ ع َ / ع ِ ن َ ] (اِ مرکب ) چیزی بود که از بلور و شیشه سازند و پیش چشم گذارند. (آنندراج ). آلت ابصار که از قطعه های بلور محدب و یا مقعر ساخته شده بنحوی که مرئیات دوررا به اعانت آن بخوبی میتوان تشخیص داد. (ناظم الاطباء). آلتی مرکب از قطعات بلور محدب یا مقعر که برابرچشم نصب کنند تا بهتر اشیاء را از نزدیک یا دور ببینند و یا چشم را از اشعه ٔ آفتاب محفوظ دارند. چشم فرنگی . آیینه ٔ فرنگی . (فرهنگ فارسی معین ) :


خیام اگر ستیزه جو می بودی

در پیش کسان به آبرو می بودی

جایت به فراز دیده در می دادند

چون عینک اگر کج و دورو می بودی

یکشنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۸۹

ضرورت رعایت اصول نسخه نویسی

در چند روز گذشته چند نسخه عینک بدستم رسید که در آن اصول اولیه نسخه نویسی رعایت نشده بود برای مثال تصحیح نزدیک در بالا و تصحیح دور زیر آن درج شده بود این امر می تواند منجر به اشکالاتی در کار ساخت عینک گردد همانطور که همه همکاران می دانند ما همیشه ابتدا تصحیح انکساری دور و سپس نزدیک را می نویسیم در مورد تقدم وتاخر تصحیح چشمها نیز همیشه ابتدا شماره چشم راست و بعد از آن شماره چشم چپ را درج می کنیم   این ترتیب نوشتن نسخه یک امر مرسوم در همه جای دنیا است وتعلق به مکان یا شخص خاصی ندارد بجاست با رعایت اصول درست نسخه نویسی به ساخت درست عینک توسط سازندگان کمک نماییم

شنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۹

دانشجویان دوره ی بیست اپتومتری معتقدند:

یک اپتومتریست توانایی هاش بسیار فراتر از چیزیه که در ظاهر وجود داره.تجویز، ساخت و ارائه ی عینک که همگی میدونیم یک پروسه ی کاملا به هم پیوسته است، تجویز و ارائه ی لنز، درمان آمبلیوپیا(تنبلی چشم)، ارائه ی Visual Aids(ابزار کمک بینایی) در افراد لو ویژن، درمان اختلالات دید دوچشمی که منجر به سردرد و اصطلاحا آستنوپیا میشه و در بسیاری افراد وجود داره و خیلی موارد دیگه که از حوصله ی این بحث خارجه...اما مهمترین جنبه ی این خدمات و به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، Primary Care Practitioner بودن اپتومتریست هاست.بدین معنی که اپتومتری یکی از معدود فیلدهایی است که یه بیمار از طریق اون وارد سیستم سلامت میشه و این هم به دلیل ساختار منحصر به فرد چشم و حساسیت بالای اونه.
بیایید تمام موارد فوق رو به خاطر بسپاریم و به اونا فکر کنیم و سعی کنیم مهارتمون رو توی تمام اون موارد بالا ببریم

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۸۹

شما موفقیت خودتان را با چه می سنجید؟

شما موفقیت را در چه می دانید و آیا اساسا خودتان را آدم موفقی می دانید یا نه.موفقیت ممکن است از دیدگاه افراد مختلف مفهوم متفاوتی داشته باشد بعضی ها موفقیت را در کسب درآمد بیشتر می دانند بعضیها هم آن را در کسب موقعیت اجتماعی برتر می بینند و بعضی ها هم آن را در رفع مشکلات همگنان و انسانهای دیگر
 طبیعیست که دیدگاههای متفاوتی در این زمینه وجود داشته باشدبه عنوان یک اپتومتریست ممکن است دانستن نظر شما برای سایر همکارانتان نیز جالب باشد

تعمیم ندهیم

"مهمترین تفاوت مشاهدات پژوهشی نسبت به مشاهدات بالینی در این است که یافته های پژوهشی براساس مجموعه ای از بیماران متنوع است.اما مشاهدات ب...